Bingodingo Skrevet 8. september 2024 #1 Skrevet 8. september 2024 Jeg hadde barnefri denne helgen, og det har vært et nydelig vær hele helgen. Likevel ble over halvparten av helgen brukt til å scrolle gjennom instagram og facebook og å gå frem og tilbake i leiligheten i kjedsomhet.. Slik blir det også etter jobb i ukedagene når jeg har barnefri, ellers går det i ett med barn hjemme. Jeg har et par kjente jeg kan be på sosiale aktiviteter, men jeg tar sjeldent initiativ til det og de er ofte travel med sitt eget. Har du eller noen du kjenner slettet sosiale medier og hvordan var forandringen? Jeg slettet instagram og facebook(ikke messenger) nå, og ser for meg at jeg kommer til å tvinge meg utav huset da jeg ikke ender i sofaen med reels, men tiden vil vise. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #2 Skrevet 8. september 2024 Jeg bruker utrolig mye tid på scrolling på sosiale medier, KG, nettaviser.. Har slettet FB og Insta en gang, men savnet særlig FB pga grupper knyttet til interesser jeg har. Men vurderer å kutte ut sosiale medier på nytt, for det er et tidssluk, og jeg blir sittende inne i timevis, selv om jeg egentlig er veldig glad i å være ute i naturen. Tror jeg trenger litt drahjelp fra noen. Skulle gjerne vært med i en «Vi som har kuttet sosiale medier»-klubb 😅 Anonymkode: 57d54...2fa 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #3 Skrevet 8. september 2024 Det var litt tøft i starten, for hjernen blir fort avhengig av så tilgjengelig dopamintilførsel. Men etterhvert kom jeg meg mer ut, og har aldri lest så mange bøker som jeg har gjort i sommer. Anbefales på det sterkeste! Anonymkode: d0d8f...230 3 3
Bingodingo Skrevet 8. september 2024 Forfatter #4 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det var litt tøft i starten, for hjernen blir fort avhengig av så tilgjengelig dopamintilførsel. Men etterhvert kom jeg meg mer ut, og har aldri lest så mange bøker som jeg har gjort i sommer. Anbefales på det sterkeste! Anonymkode: d0d8f...230 Bøker, der sa du noe! Prøver meg på å leie en bok i morgen og ser om jeg får en ny interesse nå som SoMe er slettet
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #5 Skrevet 8. september 2024 Ts: Takk for at du startet denne tråden - jeg ble litt inspirert og motivert nå 😊 Men tenker du å kutte ut KG også? Det er nemlig en stor tidstyv hos meg. Og avhengighetsskapende. Ang bøker så har jeg en tykk bunke som venter på å bli lest, men som jeg ikke kommer i gang med fordi jeg er opptatt med å scrolle 😛 Anonymkode: 57d54...2fa 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #6 Skrevet 8. september 2024 Jeg prøver å begrense til en liten stund på morningen og en liten stund på kvelden. Merker nesten en uro i kroppen når jeg ikke scroller på some, så det er nok en avhengighet som må gjøres noe med ja😬 Har i perioder kuttet ut KG, og da føler jeg meg faktisk bedre til sinns for her inne er det mye negativt….🙈 Anonymkode: 6d223...d64 2
Bingodingo Skrevet 8. september 2024 Forfatter #7 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts: Takk for at du startet denne tråden - jeg ble litt inspirert og motivert nå 😊 Men tenker du å kutte ut KG også? Det er nemlig en stor tidstyv hos meg. Og avhengighetsskapende. Ang bøker så har jeg en tykk bunke som venter på å bli lest, men som jeg ikke kommer i gang med fordi jeg er opptatt med å scrolle 😛 Anonymkode: 57d54...2fa Tenker på KG som en informasjonskilde, for å spørre eller søke etter svar, men skjønner at det også kan brukes til latter og drama 😅 får se om jeg ender med å bruke for mye tid her nå som andre apper er vekke. I hovedsak tenkte jeg å slette alt av sosiale medier som bruker unødvendig mye av tiden min, og foreløpig har det bare vært Instagram og Facebook.
AnonymBruker Skrevet 7. juni #8 Skrevet 7. juni Bingodingo skrev (På 8.9.2024 den 20.17): Tenker på KG som en informasjonskilde, for å spørre eller søke etter svar, men skjønner at det også kan brukes til latter og drama 😅 får se om jeg ender med å bruke for mye tid her nå som andre apper er vekke. I hovedsak tenkte jeg å slette alt av sosiale medier som bruker unødvendig mye av tiden min, og foreløpig har det bare vært Instagram og Facebook. Tar opp denne tråden da jeg vurderer det samme for å få mer ro i hodet, sjelen og faktisk leve dette livet på ekte og ikke scrollende på en skjerm… men det er vanskelig! Hvordan gikk det for deg, @Bingodingo? Anonymkode: 3945f...1a2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #9 Skrevet 7. juni Jeg 🤮 av sosiale medier, men er nødt til å forholde meg til dem pga jobb. Bruker dem mindre og mindre privat. Har erstattet denne inputen med podkaster om diverse interessante emner. Bonus at man kan kjøre bil eller gjøre husarbeid samtidig, podkaster er en god følgesvenn i kjedelige situasjoner. Kan tenke meg lydbøker også er fint, for de som har tålmodighet til sånt. Anonymkode: 1ee76...2bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #10 Skrevet 7. juni Det man trenger minst, er instagram. Den er jo lett å slette. Dessverre er mange avhengig av fb pga frititdsaktiviterer, skole, jobb og mange andre steder som bruker fb til å sende ut info og lage avtaler. En forferdelig uting det. På tide å gå tilbake til gamle metoder for å overlevere informasjon og avtale ting! Nei, jeg har verken fb eller insta, og det er en befrielse! Hater meta og alt de står for! Anonymkode: a6542...226 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #11 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 18.50): Ts: Takk for at du startet denne tråden - jeg ble litt inspirert og motivert nå 😊 Men tenker du å kutte ut KG også? Det er nemlig en stor tidstyv hos meg. Og avhengighetsskapende. Ang bøker så har jeg en tykk bunke som venter på å bli lest, men som jeg ikke kommer i gang med fordi jeg er opptatt med å scrolle 😛 Anonymkode: 57d54...2fa Enig. Kuta ut fb og insta, og sitter på kg i stedet 😂 Anonymkode: 2aace...492
AnonymBruker Skrevet 7. juni #12 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det man trenger minst, er instagram. Den er jo lett å slette. Dessverre er mange avhengig av fb pga frititdsaktiviterer, skole, jobb og mange andre steder som bruker fb til å sende ut info og lage avtaler. En forferdelig uting det. På tide å gå tilbake til gamle metoder for å overlevere informasjon og avtale ting! Nei, jeg har verken fb eller insta, og det er en befrielse! Hater meta og alt de står for! Anonymkode: a6542...226 Men insta er jo enklest å kutte ut: All den reklamen gjorde i hvert fall meg helt fullstendig gal! Jeg bruker PixelFed i stedet for å dele bilder, og fordi det er et roligere sted er jeg heller ikke der så mye. Fint å ha en minnebok med litt tekst. Og ikke den forpulte reklamen! Anonymkode: 2aace...492 1
Bingodingo Skrevet 8. juni Forfatter #13 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tar opp denne tråden da jeg vurderer det samme for å få mer ro i hodet, sjelen og faktisk leve dette livet på ekte og ikke scrollende på en skjerm… men det er vanskelig! Hvordan gikk det for deg, @Bingodingo? Anonymkode: 3945f...1a2 Ahh husket når jeg skrev dette innlegget. Jeg slettet Instagram, facebook-appen og TikTok i september. Facebook har jeg ikke lastet ned igjen, men jeg har meldingsappen Messenger. Jeg går innom nettleseren på facebook et par ganger i uken BARE for å sjekke facebookgruppen for klassen barnet mitt går i, ifm. bursdagsselskaper osv. Det vanedannende med facebook er at de gir deg helt urelevante notifikasjoner og får deg til å sjekke det. Den appen skal jeg ikke ha igjen, men messenger appen er en fin plass å kommunisere uten reklame/reels.. Instagram har jeg lastet ned et par ganger, men slettet etter veldig kort tid pga. det som skulle bli å sjekke ut bilder til kjente, endte med scrolling på idiot reels, ellers brainrot/doomscrolling som det kalles nå.. TikTok lastet jeg ned igjen rundt oktober, men der er algoritmen min ganske fin og jeg får bare opp videoer innenfor hobbyen jeg har. Jeg legger selv ut videoer på Youtube og TikTok til tider og klarer å holde meg unna brainrot scrolling der. Ellers har jeg blitt mer kreativ og energisk enn før. Jeg kjeder meg fort når jeg har sett på tv/youtube eller spilt i en time/to, og jeg går da ut av huset med hunden eller barnet mitt og finner på noe. Vi er litt mer utav huset nå og livet har mye mer enn reels å by på Kjenner at jeg bruker litt tid på snapchat og sjekker notifikasjoner fort. Skulle gjerne slettet denne appen også, men jeg tror mye mitt sosialliv henger sammen med små samtaler og oppdateringer av andres liv i form av snap-bilder, så jeg beholder den. Nå slettet jeg TikTok og ser hvordan det blir fremover, Youtube gir meg de videoene jeg trenger og det blir fort for mye med TikTok 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #14 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det man trenger minst, er instagram. Den er jo lett å slette. Dessverre er mange avhengig av fb pga frititdsaktiviterer, skole, jobb og mange andre steder som bruker fb til å sende ut info og lage avtaler. En forferdelig uting det. På tide å gå tilbake til gamle metoder for å overlevere informasjon og avtale ting! Nei, jeg har verken fb eller insta, og det er en befrielse! Hater meta og alt de står for! Anonymkode: a6542...226 For min del er insta det som er mest givende for der er det ikke kommentarfelt og idioter. Kun bilder er inspirerende 😀 Og jeg ønsker meg tilbake til tiden før soMe! Anonymkode: 863bf...be8
AnonymBruker Skrevet 9. juni #15 Skrevet 9. juni Man kan starte med å slette alle venner på FB. Da blir det en ren infokanal. Befriende å ikke bli matet med alt og ingenting som ikke beriker livet. Anonymkode: 7c1d9...4af 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #16 Skrevet 9. juni Har ikke behov for å slette. Jeg klarer å begrense meg slik at det ikke går utover hverdagsliv, fungering og andre aktiviteter. På kjedelige dager kan jeg bruke mer tid på sosiale medier. På andre dager er jeg lite innom Anonymkode: 3981c...aab
AnonymBruker Skrevet 9. juni #17 Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ikke behov for å slette. Jeg klarer å begrense meg slik at det ikke går utover hverdagsliv, fungering og andre aktiviteter. På kjedelige dager kan jeg bruke mer tid på sosiale medier. På andre dager er jeg lite innom Anonymkode: 3981c...aab Har inntrykk av at dette er noe mange forteller seg selv og opplever, helt til de sjekker skjermtiden. Sier ikke at det gjelder deg, men det skader virkelig ikke noen å forsøke en måned uten sosiale medier bare for å se hvordan man takler det. Får man abstinenser, da er man jo på en måte avhengig. 1. Sjekk skjermtiden din. 2. Ta en vurdering på om dette er tid du kunne brukt på andre ting. 3. Prøv en god tid uten, og se om det har en positiv effekt på vaner, konsentrasjon, humør, tidsbruk til hobbyer. De fleste vil få seg et sjokk, selv om man ikke føler seg avhengig. Anonymkode: d0d8f...230 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #18 Skrevet 9. juni Klarer å kontrollere det, så trenger ikke slette. Her ligger stort sett mobilene på kjøkkenet. Jeg tar en god runde på mobilen på morgenen og kvelden. Det holder. Ellers liker jeg å lese masse bøker. Minst to i uka. Jeg er ufør, og bruker f.eks lang tid på å komme gjennom en husvask. Ser bare nyheter og litt dokumentar på TV. Har jeg en god dag, så er jeg mye ute i hage og drivhus. Anonymkode: b4571...d4b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #19 Skrevet 9. juni Jeg må le når noen hevder de "har kontroll" !Har ikke det vettu . Jeg har sett folk på jobb der det er begrenset mobilbruk i arbeidstiden,når de kommer i bilen utenfor jobb er det helt desperate etter å sjekke alt de har gått glipp av. Sitter opptil en halv time før de reiser hjem. Og jeg ler hver gang! Og før noen sier noe så innrømmer jeg at jeg er avhengig selv, men så går jeg ikke og påstår at jeg har kontroll. Anonymkode: 863bf...be8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #20 Skrevet 9. juni er ikke så lett kutte sosiale medier når alt sosialt liv er der . Jeg har prøvd, deaktivere facebook profil , men kommer alltid tilbake. Har bare facebook venner. Lite ellers på kontaktliste som sender melding til. jeg er ikke den som bruker timesvis på å skrolle. eneste kan være tiktok hvor kan se mye direktesending der, men det er fordi jeg ikke har noe annet gjøre. Anonymkode: a1282...28a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå