AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #1 Skrevet 8. september 2024 Jeg er en 20 år gammel jente, studerer sykepleie fulltid, tar på meg vakter på sykehjem når jeg har tid, spiller fotball, trener kondisjon + styrke på egenhånd når jeg har tid, sover minst 8 timer hver natt og spiser relativt sunt og nok. Likevel er jeg konstant trøtt og slapp. Jeg har tatt blodprøver flere ganger de siste årene der lavt nivå av D-vitamin og jern, og lavt stoffskifte har vært gjengangere. Stoffskiftet mitt har alltid rettet seg opp selv til neste oppsjekk, mens jern og d-vitamin tar jeg tilskudd for. Ellers er jeg fysisk frisk. Hva kan jeg gjøre for å få mer energi? Jeg tar i mot alle typer forslag. Anonymkode: 702f2...2f5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #3 Skrevet 8. september 2024 Få nok sollys uten spf og spis lever en gang i uka selv om det smaker pyton men er jo for jernets skyld alt kan ikke nytes. Har selv høyt jernlager og vitamin d nivå. Anonymkode: a6394...a8b
Elle Melle Skrevet 8. september 2024 #4 Skrevet 8. september 2024 Har du forsøkt å ha flere perioder oftere der du gjør ingenting? Eventuelt gjør noe totalt unyttig som bare er gøy/koselig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #5 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Få nok sollys uten spf og spis lever en gang i uka selv om det smaker pyton men er jo for jernets skyld alt kan ikke nytes. Har selv høyt jernlager og vitamin d nivå. Anonymkode: a6394...a8b Og må jo seffølgeligt nevne at jeg også er en menstruerende kvinne det spiller en rolle så ja dette rådet her har funka fjell hoss meg hadde før lavt jernlager og vitamin d. Anonymkode: a6394...a8b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #6 Skrevet 8. september 2024 Prøv å kjøp et d-vitamin tilskudd som du sprayer i munnen. Det funket mye bedre på meg i forhold til tabletter. Jeg blir i alle fall helt skutt når jeg har bittelitt lave verdier av d-vitamin. Kunne ha sovet i 20 timer. Kanskje det også lønner seg å lese seg litt opp om hva som kan føre til problemer med stoffskifte? Se om det er noe annet du kanskje ikke får i deg nok av som du enkelt kan forandre. Det er jo tydelig at det er noe der som ikke er optimalt. Anonymkode: 3f7d4...0c8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #7 Skrevet 8. september 2024 Den vanligste grunnen til d-vitaminmangel er dårlig kosthold, evt. kombinert med for lite sol. Hvis du ikke får nok d-vitamin gjennom kosten er det sannsynlig at du ikke får nok av andre næringsstoffer heller. Hva sier legen om grunnen til lavt stoffskifte? Anonymkode: 56217...6af
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #8 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er en 20 år gammel jente, studerer sykepleie fulltid, tar på meg vakter på sykehjem når jeg har tid, spiller fotball, trener kondisjon + styrke på egenhånd når jeg har tid, sover minst 8 timer hver natt og spiser relativt sunt og nok. Likevel er jeg konstant trøtt og slapp. Jeg har tatt blodprøver flere ganger de siste årene der lavt nivå av D-vitamin og jern, og lavt stoffskifte har vært gjengangere. Stoffskiftet mitt har alltid rettet seg opp selv til neste oppsjekk, mens jern og d-vitamin tar jeg tilskudd for. Ellers er jeg fysisk frisk. Hva kan jeg gjøre for å få mer energi? Jeg tar i mot alle typer forslag. Anonymkode: 702f2...2f5 Du må jo hvile også da? Anonymkode: 3f583...ce6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #9 Skrevet 8. september 2024 Elle Melle skrev (4 timer siden): Har du forsøkt å ha flere perioder oftere der du gjør ingenting? Eventuelt gjør noe totalt unyttig som bare er gøy/koselig. Hehe, for å være helt erlig sliter jeg med å få til å slappe av helt 100% når jeg er alene. Blir så jeg ofte tenker på ting jeg heller burde ha gjort. Jeg får derimot til å slappe helt av når jeg og kjæresten min bestemmer oss for å ta en kosekveld. Anonymkode: 702f2...2f5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #10 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den vanligste grunnen til d-vitaminmangel er dårlig kosthold, evt. kombinert med for lite sol. Hvis du ikke får nok d-vitamin gjennom kosten er det sannsynlig at du ikke får nok av andre næringsstoffer heller. Hva sier legen om grunnen til lavt stoffskifte? Anonymkode: 56217...6af Legen min har aldri sagt noe om hvorfor han tror jeg av og til har hatt lavt stoffskifte. Anonymkode: 702f2...2f5
bambyb82 Skrevet 9. september 2024 #11 Skrevet 9. september 2024 Be om utskrift av blodprøver. Evt logg inn på furst.no og se om ditt legesenter bruker dette. Der finner du alle blodprøver. Dersom ditt stoffskifte har vert lavt i perioder må du ta en ny blodprøve fastenes klokken ni om morgenen. Denne må inkludere følgende : fritt t4, tsh, fritt t3, Anti tpo, folat, b12, d3, jod, selen. Og gjerne de andre vitaminene i tillegg.Dersom prøven din viser at du har anti tpo er dette antistoffer på en autoimmun stoffskifte sykdom kalt hashimoto tyreoiditt. Har du antistoffer bør du diskutere levaxin med legen din. Selv om de andre nivåer er innafor. Dette pågrunn av latent hypotyreose. Har du ikke antistoff, men tsh, t3 og t4 er litt i nedre grenseområde. Kan tilskudd av jod, folat og selen hjelpe. Anbefaler deg å lese deg opp på stoffskifte selv. Ikke stil på leger. De har lite kunnskap. Sjekk også ut hypotyreose gruppen på Facebook.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #12 Skrevet 9. september 2024 Stresser du, har du negative tanker om deg selv? Anonymkode: 09bb3...b77
c_buk Skrevet 9. september 2024 #13 Skrevet 9. september 2024 Ser du har oppsøkt helsehjelp om dette. Og det er jo bra. For det hadde vært mitt beste tips. Du trener og sover trolig nok. Så det er jo også bra. Du skriver at du har et godt kosthold, så da tar jeg deg på ordet. Jeg ser du har en ganske aktiv hverdag. Kan det være at du ikke får i deg nok næring? Nå skriver du ingenting om vekt/eventuell overvekt, men gitt at du ikke er i en vektnedgangsperiode ville kan det muligens hjelpe å øke matinntaket. Mulig du undervurderer hvor mye energi en ung og aktiv kropp forbrenner.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #14 Skrevet 9. september 2024 bambyb82 skrev (6 timer siden): Be om utskrift av blodprøver. Evt logg inn på furst.no og se om ditt legesenter bruker dette. Der finner du alle blodprøver. Dersom ditt stoffskifte har vert lavt i perioder må du ta en ny blodprøve fastenes klokken ni om morgenen. Denne må inkludere følgende : fritt t4, tsh, fritt t3, Anti tpo, folat, b12, d3, jod, selen. Og gjerne de andre vitaminene i tillegg.Dersom prøven din viser at du har anti tpo er dette antistoffer på en autoimmun stoffskifte sykdom kalt hashimoto tyreoiditt. Har du antistoffer bør du diskutere levaxin med legen din. Selv om de andre nivåer er innafor. Dette pågrunn av latent hypotyreose. Har du ikke antistoff, men tsh, t3 og t4 er litt i nedre grenseområde. Kan tilskudd av jod, folat og selen hjelpe. Anbefaler deg å lese deg opp på stoffskifte selv. Ikke stil på leger. De har lite kunnskap. Sjekk også ut hypotyreose gruppen på Facebook. Dette!!! I tillegg TS, er du en munnpuster? Altså, puster du mye med munnen, enten i våken tilstand eller når du sover? Dette kan påvirke energinivået noe enormt! Anbefaler deg å begynne med munntape mens du sover isåfall. (Personlig foretrekker jeg silikontape som jeg klipper i passende lengde). Det gir mer mye mer energi og det blir kvitt mørke sirkler under øyene. Anonymkode: 8903a...94b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå