Gå til innhold

Har ikke Taxisjåfører noen som helst plikter til proffesjonalitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever at taxiyrket som et yrke som nesten er helt lovfritt?

Jeg tenker at har man en jobb som har man også plikter til å være proffesjonell og klare visse oppgaver, slik som  i alle andre yrker.

Som taxisjåfør tenker jeg disse pliktene er 

- Lese instrukser som er skrevet på appen ( hvis kunden har bestilt via app)

- Følge traffikkreglene 

- klare å finne veien ( ved bruk av GPS)

- Få kunden fra A-B trygt ( uten at man skal sitte liveredd i baksetet)

Alikevel føler jeg at det i 90 % av tilfellene ikke funker slik?

Jeg kan skrive noe på app som ikke blir oppfattet. Ofte kjøres det for fort. Snakking og roping i telefonen. Snakking i telefonen uten handsfree, direkte farlig kjøring og ofte sinne og tuting om man må stå i en helt normal kø. Klarer ikke å lese og følger det som står i appen.

store problemer med å finne veien og merker mange blir svært irriterte når de kjører feil. 

Hvilket annet yrke hadde det vert ok å ikke klare å være proffesjonell og følge " regler " og plikter innenfor ditt eget yrke? Hvilket annet yrke er det lov å ikke klare å meste arbeidsoppgavene sine?

Eller er det egentlig fritt villt i dette yrket? når man har en kunde i bilen så står man jo ansvarlig for  kundens sikkerhet?

flere som har opplevd dette ?

Hvilket abb 

Anonymkode: 0d704...0ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal jo ikke være slik, men det er dessverre mange som jobber i det yrket som virker lite seriøse, sånn blir det vel når alle som har førerkort kan bli taxisjåfør. Mange av dem har lite respekt for norske lover og regler.

Råder deg til å melde fra til arbeidsgiveren hans/hennes, og eventuelt politiet, om du opplever farlige situasjoner osv. Det må meldes fra for at noe skal skje, og helst dokumenteres. Det har vært flere som har filmet uvettig kjøring.

Anonymkode: 0f4db...0e9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg opplever at taxiyrket som et yrke som nesten er helt lovfritt?

Jeg tenker at har man en jobb som har man også plikter til å være proffesjonell og klare visse oppgaver, slik som  i alle andre yrker.

Som taxisjåfør tenker jeg disse pliktene er 

- Lese instrukser som er skrevet på appen ( hvis kunden har bestilt via app)

- Følge traffikkreglene 

- klare å finne veien ( ved bruk av GPS)

- Få kunden fra A-B trygt ( uten at man skal sitte liveredd i baksetet)

Alikevel føler jeg at det i 90 % av tilfellene ikke funker slik?

Jeg kan skrive noe på app som ikke blir oppfattet. Ofte kjøres det for fort. Snakking og roping i telefonen. Snakking i telefonen uten handsfree, direkte farlig kjøring og ofte sinne og tuting om man må stå i en helt normal kø. Klarer ikke å lese og følger det som står i appen.

store problemer med å finne veien og merker mange blir svært irriterte når de kjører feil. 

Hvilket annet yrke hadde det vert ok å ikke klare å være proffesjonell og følge " regler " og plikter innenfor ditt eget yrke? Hvilket annet yrke er det lov å ikke klare å meste arbeidsoppgavene sine?

Eller er det egentlig fritt villt i dette yrket? når man har en kunde i bilen så står man jo ansvarlig for  kundens sikkerhet?

flere som har opplevd dette ?

Hvilket abb 

*/Ironivarsel on

Velkommen til det nye liberaliserte uregulerte arbeidslivet, der alle er sin egen lykkes smed, alt er uregulert/"lov", og ting blir så fritt og fint og flott for både kundene og for de som tilbyr tjenesten! For det frie uregulerte markedet fungerer jo alltid 100% perfekt. Det kan aldri skje at deregulering av en næring medfører høyere priser for kundene, dårligere kvalitet i det som leveres og dårligere arbeidsvilkår for de som jobber i næringen.......

*/Ironivarsel off

Anonymkode: d606c...b80

• Liker 3
Skrevet

Jeg opplever også taxisjåfører på denne måten. Blir jeg nesten kjørt ned i et overgangsfelt kan du enten banne på at det er en taxisjåfør eller syklist fra foodora.

Anonymkode: 194ea...5ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 14.26):

Jeg opplever også taxisjåfører på denne måten. Blir jeg nesten kjørt ned i et overgangsfelt kan du enten banne på at det er en taxisjåfør eller syklist fra foodora.

Anonymkode: 194ea...5ef

Ja 😮

Skrevet

Gidder ikke ta taxi lenger pga elendige sjåfører. Forstår ikke språket, kan ikke veien, kan ikke operere en gps og har ingen forståelse for trafikkregler

Anonymkode: 59a3e...c33

• Liker 1
Skrevet

Her ute på bygda er vi veldig fornøyde med taxi-sjåførene, men samboeren tok taxi fra Oslo en gang og det var noe helt annet. 

Han klarte ikke å finne veien ut av byen, så samboeren måtte veilede han. I tillegg kjørte han veldig ujevnt og helt oppi bilen foran.

Anonymkode: 277a6...5d0

Skrevet

Jeg pleide å være fornøyd med servicen hos Tromsø Taxi, og holder meg til dem istedet for alle de andre som er kommet til. 
Men nå er også deres sjåfører slike som ikke kan jobben sin. Må vise de veien, og jeg tror ikke de kan stave gatenavn og kan derfor ikke søke det opp på gps'en. 
I tillegg virker noen litt irritert for at det blir så kort tur fra flyplassen og hjem til meg. 

Anonymkode: d67b9...380

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...