Gå til innhold

Vokteren (TV2)

NordicViking

Anbefalte innlegg

Mye er selvfølgelig avhengig av klipping, men Sebastian irriterer meg skikkelig nå. Så unødvendig å skape så mye dårlig stemning som han gjør. Føler han oppfører seg som en trassig unge på tur.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nymphadora skrev (11 timer siden):

Mye er selvfølgelig avhengig av klipping, men Sebastian irriterer meg skikkelig nå. Så unødvendig å skape så mye dårlig stemning som han gjør. Føler han oppfører seg som en trassig unge på tur.

Jeg er ingen stor fan av Sebastian, men han er helt ok. Tror det var flere som irriterte seg over bla. Silje, men Sebastian pakker ikke inn noe og sa i fra hva han mente. Kaller en spade for en spade. Han lyver og spiller han også, men i det minste står han for det. For min del må gjerne Sebastian vinne over Silje. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollebolle skrev (3 minutter siden):

Jeg er ingen stor fan av Sebastian, men han er helt ok. Tror det var flere som irriterte seg over bla. Silje, men Sebastian pakker ikke inn noe og sa i fra hva han mente. Kaller en spade for en spade. Han lyver og spiller han også, men i det minste står han for det. For min del må gjerne Sebastian vinne over Silje. 

Jeg forstår hva du mener, men måten Sebastian gjør det på er unødvendig. Han skaper dårlig stemning for alle. Samme når han igjen senere klager over Andreas, sol vi og de andre allerede har hørt ganske mye gnåling om allerede. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan sies om Sebastian, men jeg synes ærlig talt han er den eneste som byr på noen form for underholdning og kontrast til flinkisene. 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (18 timer siden):

Jeg lurer på hvor oppdaterte de utslåtte deltakerne er på konkurransen frem til det tidspunktet de skal være med på å avgjøre utfallet av den.

Det virker jo som om de har bodd sammen siden de ble stemt ut, så jeg tipper de har oppdatert hverandre etter hvert som nye har kommet ut. 
Sånn sett har jo nå Trude kommet med siste oppdateringer. Hver oppdatering vil da være farget av hvem som kommer med den. 

Jeg tviler på at de har fått se noe av det som er filmet. Jeg vil tro at klipping har foregått en stund etterpå, siden dette ikke skulle sendes tilnærmet "live". 

Jeg blir for øvrig ganske satt ut av hvor mye tid de bruker på å vise ting som er tilnærmet det samme som noe de har vist før. Som måten Anders og Sebastian snakker sammen på . VI har jo sett flere ganger at de "krangler" og så blir de venner igjen. "Krangler" som i at Sebastian sutrer og krever at Anders sier hvordan han prioriterer Sebastian og de andre deltagerne. Mens Anders helst bare vil være hyggelig og si noe Sebastian ikke vil mislike. Og så irriterer begge seg i 5 minutter, og så er de bestevenner igjen. 
Eller hvor mye tid de nå har brukt på å vise at Trude er sliten. (Det har vært sagt utrolig lite om HVORFOR Trude er sliten, ut over at "Det har vært hardt lenge nå". )

Det går enormt mye skjermtid med på at deltagerne tuller og fjaser i camp. (Trengte vi å se at Desta, Sebastian og Anders hadde problemer med å steke pizza på bålpanne?) 
Jeg føler at det er gjort et forsøk på å fokuserer på "konflikter" mellom deltagerne, for å gi inntrykk av at dette ikke er ren kosetur der alle er venner. 
Samtidig som de fokuserer veldig på "bonding" mellom deltagerne, og hvem som snakker med hvem, og hvor nære og gode venner de alle er. 
Det er mulig de forsøker å skape "spenning" rundt hvem som spiller med hvem, og hvem som stemmer på hvem. 
Samtidig så har vi jo sett flere ganger at de "skaper spenning" rundt hvem som spiller sammen, for så å få personen de skaper spenning rundt ut, før det egentlig har skjedd noe "spenningsmoment". (Eksempel Truls, som vi egentlig ikke vet hvem spiller sammen med.) 
Er det for å få oss til å tro at det er spennende å finne ut hvordan de utstemte fordeler pengene? (Mens det sikkert viser seg at de deler likt på alle, "For de er der fordi de har fortjent det". 

Det store spørsmålet nå er jo, hvordan gjennomfører de denne "utstemmingen" de skal gjøre ved å "fjerne merker". Dolker noen "partneren sin" i ryggen? Går "lagene" felles ut mot EN av de på det "andre laget"? Eller er de så dumme at de bare "går på rundgang" slik at hvem som får starte egentlig avgjør hvem som skal ut? 

Jeg får mer og mer "Paradise hotel" vibber av dette greiene... Det er liksom den typen oppgaver vi står i her. (Altså, dette med hvordan folk sendes hjem, er jo som tatt ut av Paradise Hotel.) 
Så "Paradise Hotel" med godt voksne deltagere, på tur i skogen, blir en bedre og bedre beskrivelse, føler jeg. 
Kanskje det er derfor det er så fokus på det som skjer i disse "glampene" også? Og på de få gangene de får alkohol? Fordi det er programmets forsøk på å gjenskape "paradise-fest". 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (1 time siden):

Det virker jo som om de har bodd sammen siden de ble stemt ut, så jeg tipper de har oppdatert hverandre etter hvert som nye har kommet ut. 
Sånn sett har jo nå Trude kommet med siste oppdateringer. Hver oppdatering vil da være farget av hvem som kommer med den. 

Jeg tviler på at de har fått se noe av det som er filmet. Jeg vil tro at klipping har foregått en stund etterpå, siden dette ikke skulle sendes tilnærmet "live". 

Jeg blir for øvrig ganske satt ut av hvor mye tid de bruker på å vise ting som er tilnærmet det samme som noe de har vist før. Som måten Anders og Sebastian snakker sammen på . VI har jo sett flere ganger at de "krangler" og så blir de venner igjen. "Krangler" som i at Sebastian sutrer og krever at Anders sier hvordan han prioriterer Sebastian og de andre deltagerne. Mens Anders helst bare vil være hyggelig og si noe Sebastian ikke vil mislike. Og så irriterer begge seg i 5 minutter, og så er de bestevenner igjen. 
Eller hvor mye tid de nå har brukt på å vise at Trude er sliten. (Det har vært sagt utrolig lite om HVORFOR Trude er sliten, ut over at "Det har vært hardt lenge nå". )

Det går enormt mye skjermtid med på at deltagerne tuller og fjaser i camp. (Trengte vi å se at Desta, Sebastian og Anders hadde problemer med å steke pizza på bålpanne?) 
Jeg føler at det er gjort et forsøk på å fokuserer på "konflikter" mellom deltagerne, for å gi inntrykk av at dette ikke er ren kosetur der alle er venner. 
Samtidig som de fokuserer veldig på "bonding" mellom deltagerne, og hvem som snakker med hvem, og hvor nære og gode venner de alle er. 
Det er mulig de forsøker å skape "spenning" rundt hvem som spiller med hvem, og hvem som stemmer på hvem. 
Samtidig så har vi jo sett flere ganger at de "skaper spenning" rundt hvem som spiller sammen, for så å få personen de skaper spenning rundt ut, før det egentlig har skjedd noe "spenningsmoment". (Eksempel Truls, som vi egentlig ikke vet hvem spiller sammen med.) 
Er det for å få oss til å tro at det er spennende å finne ut hvordan de utstemte fordeler pengene? (Mens det sikkert viser seg at de deler likt på alle, "For de er der fordi de har fortjent det". 

Det store spørsmålet nå er jo, hvordan gjennomfører de denne "utstemmingen" de skal gjøre ved å "fjerne merker". Dolker noen "partneren sin" i ryggen? Går "lagene" felles ut mot EN av de på det "andre laget"? Eller er de så dumme at de bare "går på rundgang" slik at hvem som får starte egentlig avgjør hvem som skal ut? 

Jeg får mer og mer "Paradise hotel" vibber av dette greiene... Det er liksom den typen oppgaver vi står i her. (Altså, dette med hvordan folk sendes hjem, er jo som tatt ut av Paradise Hotel.) 
Så "Paradise Hotel" med godt voksne deltagere, på tur i skogen, blir en bedre og bedre beskrivelse, føler jeg. 
Kanskje det er derfor det er så fokus på det som skjer i disse "glampene" også? Og på de få gangene de får alkohol? Fordi det er programmets forsøk på å gjenskape "paradise-fest". 

Jeg er også forvirret over dette programmet, og har vel skjønt ganske lite av det hele tiden.  Det virker som at hensikten er å spille på psyke og følelser med hvordan deltakerne fungerer i en setting med ukjente situasjoner.  Jeg har aldri sett Paradise hotel, så jeg kan ikke sammenligne disse programmene.  Kanskje man burde forstå seg mer på psykologi for å skjønne mer.  Logikken min holder ikke 🤣

Jeg sitter nå bare og glaner, mest av kjedsomhet, så jeg får med meg noen realityserier også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (2 timer siden):

Jeg er også forvirret over dette programmet, og har vel skjønt ganske lite av det hele tiden.  Det virker som at hensikten er å spille på psyke og følelser med hvordan deltakerne fungerer i en setting med ukjente situasjoner.  Jeg har aldri sett Paradise hotel, så jeg kan ikke sammenligne disse programmene.  Kanskje man burde forstå seg mer på psykologi for å skjønne mer.  Logikken min holder ikke 🤣

Jeg sitter nå bare og glaner, mest av kjedsomhet, så jeg får med meg noen realityserier også.

Jeg har ikke sett Paradise Hotel på mange år. Men dette minner altså om slik jeg husker det.
Både dette med at det klippes mye "x snakker med y", "z og x krangler", "z og x ble venner igjen" 

Det er forskjellige "temaer" på forskjellige uker. Og så kommer det "oppgaver" som passer til temaet. (F.eks. at gjengen deles i to. Hoff og Tjenere.) 
I slutten av hver uke er det "parseremoni" der en skal hjem. (Ikke nominasjon og utstemming slik som i vokteren.) 

Typiske "oppgaver" for å få folk hjem, er: 
"3 personer skal på date, på daten får de et brev der de skal bestemme hvem av dem som skal hjem/ blir immun/ hvem av de som ikke er på date som skal hjem /blir immun."
"X ga Y en hemmelig oppgave da X ble stemt ut. Dersom Y klarer oppgaven, får Y bestemme hvem som skal hjem. Blir Y avslørt, er det Y som må dra."
"Alle får tre lys foran seg, de andre slukker lys etter tur. Den som først får slukket alle sine lys er ute."

I tillegg slutter det med at en god del av de utstemte kommer tilbake og skal avgjøre hvem som vinner. 

Altså, ikke likt, men for meg basert veldig på samme tankegang og måte å få folk ut på. 

Måtte legge til litt mer: 
For meg fungerte dette i PH fordi alle var der for å spille (selv om de sa de var der for opplevelsen.) Og dermed tolererte folk at det var mye produksjonen styrte, som de ikke kunne påvirke direkte. Det "var en del av spillet". 
Mens når vi nå snakker voksne folk, som ikke skal baksnakke, lure, lyve og spille hverandre ut, så fungerer jo ikke dette premisset. Mange av disse ønsket jo ikke å spille. Og det fremstår jo også som at de ikke fikk vite på forhånd at det er bare noen ytterst få som kan vinne.
PH er jo først og fremst et sosialt spill. Der det å være god i spillet, god til å legge taktikk, og i å bygge gode  relasjoner, er det som kan få deg til seier. 
Mens Vokteren altså har mange av de samme elementene, men med en cast der under halvparten egentlig hadde lyst til å spille spillet, og over halvparten virket som om de var forespeilet en fysisk tøff tur på fjellet, der det var det fysiske som ville få folk til å falle av. (Og at det ikke åpenlyst skulle spilles.) 

Endret av Susan Sto Helit
La til noe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en døll serie. … så Trude var kjempesliten, men ga alt for å vinne over Truls, slik at hun omtrent kunne trekke seg dagen etter??? Noe så latterlig. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (14 timer siden):

Mye kan sies om Sebastian, men jeg synes ærlig talt han er den eneste som byr på noen form for underholdning og kontrast til flinkisene. 

Enig. Sebastian er en fyr jeg overhodet ikke ville klart å finne tonen med privat, men i Vokteren har han vært helt uunnværlig siden resten av gjengen ikke har orket å delta på annet enn å kose seg på tur. 

Vokteren har iallfall lært meg èn ting, og det er å sette mer pris på realitydeltakere som faktisk gir underholdning og skaper drama, på tross for at jeg ikke liker dem som person.

Bare å få inn Farmen-Rob i Vokteren sesong 2! Neida... Joda! 😬

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (2 timer siden):

Enig. Sebastian er en fyr jeg overhodet ikke ville klart å finne tonen med privat, men i Vokteren har han vært helt uunnværlig siden resten av gjengen ikke har orket å delta på annet enn å kose seg på tur. 

Vokteren har iallfall lært meg èn ting, og det er å sette mer pris på realitydeltakere som faktisk gir underholdning og skaper drama, på tross for at jeg ikke liker dem som person.

Neineinei, til siste setning! Jeg som alltid er så enig med deg, men skulle du mente at Rob er bedre å høre på enn Silje....? Hva med å like godt invitere sønnen også og Fetisha og Martha Leirvåg, for ikke glemme Mia Hundkvin....alle som gir gnagsår samtidig..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (21 timer siden):

Hun har vell nevnt det, og fikk poengtert det helt på slutten, husker ikke ordrett hva hun sa. Men noe om at hun sliter med å få i seg nok mat. Jeg tolket det som magetrøbbel.

Eller en unskyldning for at hun ikke er så sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (18 timer siden):

Mens når vi nå snakker voksne folk, som ikke skal baksnakke, lure, lyve og spille hverandre ut, så fungerer jo ikke dette premisset. Mange av disse ønsket jo ikke å spille. Og det fremstår jo også som at de ikke fikk vite på forhånd at det er bare noen ytterst få som kan vinne.

Et annet problem er at kjendiser har lønn for å møte opp, i tillegg er flere av de godt bemidlet fra før. Så det er ikke så farlig, de fikk jo turen, eksponeringen og lønnen. Pluss evt. Bilen.

Alle som kunne hatt genuin nytte av premien har blitt stemt ut. Om jeg ikke husker feil så presiserte vell Simen dette før han dro. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donpedro skrev (17 timer siden):

For en døll serie. … så Trude var kjempesliten, men ga alt for å vinne over Truls, slik at hun omtrent kunne trekke seg dagen etter??? Noe så latterlig. 

Ikke minst at den sprekeste, som løp deler av løypen var sjanseløs på å ta de igjen. Vi fikk aldri noe visualisering av hvor langt unna han egentlig var.

Det ble klippet som om han akkurat ikke rakk det, men var ganske tydelig at ingen var stresset.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lawyam skrev (8 timer siden):

Neineinei, til siste setning! Jeg som alltid er så enig med deg, men skulle du mente at Rob er bedre å høre på enn Silje....? Hva med å like godt invitere sønnen også og Fetisha og Martha Leirvåg, for ikke glemme Mia Hundkvin....alle som gir gnagsår samtidig..

Kast inn Gaute Grøtta også, for å balansere det.

Fritz burde få en ny sjanse om det blir flere sesonger. Han kunne sikkert lagd mye underholdende kvalm.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (10 timer siden):

Jeg håper virkelig ikke de lager en sesong 2!

Lag heller et eget konsept som er gjennomtenkt og som har sannsynlighet for å fungere i praksis! 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har latt meg underholde, men synes konseptet er litt rart.

Savner litt dronebilder eller gode kart-illustrasjoner over hvor langt de går, eller i konkurransen som den der Truls løp. Og skjønner heller ikke poenget med den konkurransen - den var jo dømt til å mislykkes. Jeg synes også at Trude burde latt Truls få plassen, men hun ønsket vel også å komme til topps, men innså dagen etter at det ikke gikk. 

Programlederen vet jeg er populær, men hun er det mest sjarmløse og «flate» personen jeg vet om på TV. Både her og i andre programmer. 

Jeg heier på Anders og Silje. Sebastian er morsom og underholdende, men har lite selvinnsikt, og er veldig krenkbar på egne vegne. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ellevill skrev (17 minutter siden):

Programlederen vet jeg er populær, men hun er det mest sjarmløse og «flate» personen jeg vet om på TV. Både her og i andre programmer. 

Har samme opplevelse, hun er pen, hyggelig og venn med de riktige folkene. Litt som Funkygine også, pen og godt trent, men programleder er ikke hennes beste rolle.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Sebastian må være noe av det mest ufyselige man har sett i et realityprogram. Klager og sutrer og tåler ingenting, mens andre må gå på nåler for den forvokste drittungen. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (På 25.11.2024 den 11.11):

De har selvsagt ikke bodd sammen etter de gikk ut. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran00 skrev (2 timer siden):

De har selvsagt ikke bodd sammen etter de gikk ut. 

Hvorfor er det selvsagt? 

Det er da ikke uvanlig at deltagere som er stemt ut av slike program blir innkvartert på samme hotell/hytteområde etter at de er ute. Og heller ikke uvanlig at de får muligheten til å snakke sammen, siden de ikke skal inn i programmet igjen. 

Oftest holdes de jo igjen og kan ikke reise hjem med en gang, fordi det ville kunnet "spoile" hvem som røk ut tidlig. 

Og når jeg skriver bodd sammen, så mener jeg ikke "har ligget i samme telt" eller "Har delt rom og hytte". Jeg mener at de har bodd på samme sted, og antagelig spist de fleste måltider sammen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...