AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #1 Skrevet 8. september 2024 Jeg har fått en kollega som stammer innimellom, og jeg lurer på hvordan jeg burde forholde meg når stammingen oppstår. Som oftest har jeg bare ventet til han får ut ordet, men det kan ta opptil 1 minutt, og jeg tenker egentlig at det må være slitsomt å prøve å få ut et ord mens mottakeren bare sitter å venter også? Andre ganger har jeg sagt ordet selv, typ "åja, katten ja". Noen ganger har jeg bare fortsatt samtalen siden det ofte er logisk hva ordet han ikke får ut skulle vært og at jeg ikke trenger å høre det ordet uansett. Hvordan foretrekker du som stammer at samtalepartneren reagerer? Anonymkode: aaf21...b05
godfisk Skrevet 8. september 2024 #2 Skrevet 8. september 2024 Det generelle rådet er vel å vente på at folk skal få snakke ferdig. Ingen av oss liker å bli avbrutt eller at andre fullfører setninger for oss, selv ikke vi som ikke stammer. Men kollegaen din tar seg kanskje ikke nær av det om du spør hva du skal gjøre om du synes det er vanskelig å vente. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #3 Skrevet 8. september 2024 Regner med de som stammer er like forskjellige som alle andre. Det beste du kan gjøre er å spørre vedkommende. «Jeg har lagt merke til at du enkelte ganger kan stamme litt. Jeg vil møte deg på riktig måte, men er ikke sikker på hva som er best. Skal jeg hjelpe til, eller er du mer bekvem med å få ordet ut selv?» Anonymkode: cb525...103 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #4 Skrevet 8. september 2024 Jeg liker best at den andre parten venter til jeg er ferdig og snakke, og ikke minst ikke kommenterer på det. Er helt jæ&@%g å stamme. Helt forferdelig at hodet mitt vet hvilket ord jeg ønsker å si, men så kommer det ikke ut. Er heldigvis ikke ofte det skjer, kun når jeg blir overivrig og sier noe uten at jeg har bearbeidet og tenkt over det på forhånd. Men det som vil gjøre det enda mer grusomt er om noen hadde sagt noe på det ol. Anonymkode: 90892...690 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå