Gå til innhold

Tid med besteforeldre etter samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter samlivsbrudd har jeg og far barna 50/50, annenhver uke. Det er tøft for ungene, som savner den andre forelderen når de bor hos den ene. Jeg har familien i en annen landsdel, men besteforeldrene har likevel vært veldig engasjert i barnas oppvekst - og har hjulpet og vært med oss mye de siste 10 årene. 

Etter bruddet er de veldig på tilbudssiden, og min mor vil helst komme hver måned for å være sammen med barnebarna sine. På grunn av avstand blir det minimum tre overnattinger når hun er på besøk…. Problemet er at etter bruddet har tiden min med barna blitt halvert, og vi trenger å være sammen bare oss, uten å ha flere tett på i den begrensede tiden vi har i lag. Vi trenger hverdagen, rett og slett. Ungen gir uttrykk for at de ikke vil ha besøk av bestemor hver gang de er hjemme hos meg, og det har gjort at de rett og slett tar litt avstand fra besteforeldrene sine. Dette har blitt sårt for alle, men hvordan skal jeg forklare dette til mine foreldre og samtidig sørge for at barna får verdifull tid med besteforeldrene sine - som jo ikke lever for evig… De er godt opp i 70-årene begge to. 

Dette er typen besteforeldre som gjør alt for barn og barnebarn. Jeg er evig takknemlig for all større jeg har fått og får av de, og vet egentlig ikke om jeg hadde klart meg uten hjelpen (økonomisk, praktisk, emosjonelt, osv…) de har gitt og fremdeles tilbyr…. 

Anonymkode: b19d5...145

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville først snakket med barna, så fremsnakket besteforeldre og tatt det der fra. Selvsagt er tiden deres verdifull men det kan godt ligge noe annet bak dette for barna. Kan rett og slett være en reaksjon på samlivsbruddet. Kan være mangelen på kontroll i eget liv. Kan også være en reaksjon på det å konstant flytte mellom to hjem som faktisk er svært stressende.

Før du får snakket mer med barna så hadde jeg ventet med å si noe som helst til besteforeldre om at deres tid er verdifull osv som er et svært ekskluderende utsagn.

Det jeg evt først ville gjort er å sagt at du tror barna har det litt utfordrende og at dere trenger litt alene tid når du har barna så du kan prøve å nøste opp i barnas følser og tanker.

Anonymkode: 22959...450

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Etter samlivsbrudd har jeg og far barna 50/50, annenhver uke. Det er tøft for ungene, som savner den andre forelderen når de bor hos den ene. Jeg har familien i en annen landsdel, men besteforeldrene har likevel vært veldig engasjert i barnas oppvekst - og har hjulpet og vært med oss mye de siste 10 årene. 

Etter bruddet er de veldig på tilbudssiden, og min mor vil helst komme hver måned for å være sammen med barnebarna sine. På grunn av avstand blir det minimum tre overnattinger når hun er på besøk…. Problemet er at etter bruddet har tiden min med barna blitt halvert, og vi trenger å være sammen bare oss, uten å ha flere tett på i den begrensede tiden vi har i lag. Vi trenger hverdagen, rett og slett. Ungen gir uttrykk for at de ikke vil ha besøk av bestemor hver gang de er hjemme hos meg, og det har gjort at de rett og slett tar litt avstand fra besteforeldrene sine. Dette har blitt sårt for alle, men hvordan skal jeg forklare dette til mine foreldre og samtidig sørge for at barna får verdifull tid med besteforeldrene sine - som jo ikke lever for evig… De er godt opp i 70-årene begge to. 

Dette er typen besteforeldre som gjør alt for barn og barnebarn. Jeg er evig takknemlig for all større jeg har fått og får av de, og vet egentlig ikke om jeg hadde klart meg uten hjelpen (økonomisk, praktisk, emosjonelt, osv…) de har gitt og fremdeles tilbyr…. 

Anonymkode: b19d5...145

Si det som det er? Det er vanskelig med samlivsbrudd og at barna nå bare er hos deg 50%. At de har behov for den tiden med deg alene nå i en periode… Det må de faktisk bare ha forståelse for. 

Vi har unngått en del besøk i lengre perioder pga sykdom hos ene barnet vårt. Noen ganger behøver de faktisk bare å være med mamma og/eller pappa uten for mye forstyrrelser. 

Anonymkode: b1829...7fc

Skrevet

Hvor gamle er barna dine?

Anonymkode: 7eb7c...af1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...