AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #1 Del Skrevet 8. september 2024 Vi har en del gammelt fint porselensservice og alle de eldre i slekta tar det for gitt at det skal vaskes for hånd når vi har hatt familieselskap. Hva er det som konkret er farlig med å ha det i oppvaskmaskin? Fare for skår, eller at maling/gullkant blir skadet? Anonymkode: f39f7...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #2 Del Skrevet 8. september 2024 Gullkant - det tar jeg aldri i maskinen. Ellers er det vel større sannsynlighet for hakk om man bruker oppvaskkum? Anonymkode: 81b88...eda 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #3 Del Skrevet 8. september 2024 Servise er sånn man spiser av, service er altså det vi sier sørvis om, feks service på bil. De fleste nye oppvaskmaskiner er så bra at du kan vaske alt i dem nesten. Anonymkode: 605d9...1da 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #4 Del Skrevet 8. september 2024 Er det malt dekor på det blekes det i oppvaskmaskinen. Anonymkode: d7a92...52b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #5 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det malt dekor på det blekes det i oppvaskmaskinen. Anonymkode: d7a92...52b Er det fordi det vaskes over lengre tid i maskin? Anonymkode: f39f7...267 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #6 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Servise er sånn man spiser av, service er altså det vi sier sørvis om, feks service på bil. De fleste nye oppvaskmaskiner er så bra at du kan vaske alt i dem nesten. Anonymkode: 605d9...1da Du har en heltidsjobb her inne om du liker å korrigere rettskriving 😅 Uansett... Nei. Eldre serviser med gullkant, eller som er malt, vil bli slitt i maskin. Selv på skånsomt program. Anonymkode: 81b88...eda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppiluppi84 Skrevet 8. september 2024 #7 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det fordi det vaskes over lengre tid i maskin? Anonymkode: f39f7...267 Vil tro det er pga slipemidlene i vaskemiddelet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 8. september 2024 #8 Del Skrevet 8. september 2024 Malingen på gamle serviser er ikke laget for å tåle oppvaskmaskin-middel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #9 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Servise er sånn man spiser av, service er altså det vi sier sørvis om, feks service på bil. De fleste nye oppvaskmaskiner er så bra at du kan vaske alt i dem nesten. Anonymkode: 605d9...1da Det er jo ikke knusing som er problemet, det er styrken i vaskemiddelet. Gammelt servise tåler ikke maskin. Heller ikke sølvkniver med limt skaft. Maskinoppvaskmiddel er heftige greier! Anonymkode: 7b0a5...69f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellinoor Skrevet 8. september 2024 #10 Del Skrevet 8. september 2024 (endret) --- Endret 28. november 2024 av Ellinoor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #11 Del Skrevet 8. september 2024 Eldre serviser med glasur oppå malingen tåler oppvaskmaskin. Anonymkode: 3407d...22d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #12 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi har en del gammelt fint porselensservice og alle de eldre i slekta tar det for gitt at det skal vaskes for hånd når vi har hatt familieselskap. Hva er det som konkret er farlig med å ha det i oppvaskmaskin? Fare for skår, eller at maling/gullkant blir skadet? Anonymkode: f39f7...267 Serviser fra eldre tider er ikke laget for bruk i oppvaskmaskin da oppvaskmaskinen ikke var oppfunnet til bruk i hvermannsens hjem den gang servicene ble laget. Både porselenet og dekoren har lite godt av røff behandling i oppvaskmaskin. Krakeleringer kan og oppstå. Tar deg en tur i en Fretex butikk av litt størrelse og finner eldre porselen, så ser du lett hva som har vært i oppvaskmaskin og hva som er vasket for hånd., Jeg synes her du skal høre på de eldre i familien, eller sette serviset på lager og skaffe deg noe som tåler oppvaskmaskin hvis håndvask er noe du ikke ønsker å gjøre etter større selskaper. (Men da vil gjerne noen reagere på også det.) Anonymkode: 1f948...138 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #13 Del Skrevet 9. september 2024 Hvis jeg var ekstra redd for det, ville jeg ha vasket serviset for hånd. Jeg merker at min (helt nye og moderne) oppvaskmaskin sliter på tallerkener osv. Har blant annet noen Origo tallerkener som helt tydelig har falmet etter regelmessig vask i oppvaskmaskinen. Anonymkode: 8aee5...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 9. september 2024 #14 Del Skrevet 9. september 2024 Finserviser vasker jeg for hånd ^^, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #15 Del Skrevet 9. september 2024 Jeg vasker det i maskin. Alternativet er å ikke bruke det (bruker det til «pent» dvs jul, bursdagsselskap med familie osv). Anonymkode: 5284f...387 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #16 Del Skrevet 9. september 2024 Ellinoor skrev (23 timer siden): Det er nok helst det at malingen og gullkanten kan falme. Men personlig tenker jeg at det er en relevant problemstilling hvis man bruker eldre serviser til hverdags, men hvis det er et servise man bruker bare på julaften så tar det jo 1000 år før det er utslitt av oppvaskmaskinen. Og når jeg sier 1000 år, så er det et tilfeldig tall jeg bruker, fordi en jeg kjente hadde hørt at det pene porselensserviset bare tålte 1000 ganger i oppvaskmaskin. Et hverdagssservise vil da være ødelagt etter tre år, mens festserviset kan tas i oppvaskmaskin i flere generasjoner. Dette regnestykket her stemmer ikke helt. Jeg har et penservise fra 3 generasjoner tilbake i tid, og det falmet betraktelig og ble stygt allerede etter første vask i maskin. Anonymkode: 9ac3e...c35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #17 Del Skrevet 10. september 2024 Jeg har et 60 år gammelt servise fra Egersund til hverdags, arvet etter bestemor. Det har vært vasket ukentlig i oppvaskmaskin de siste tre årene. Noe av den malte dekoren har falmet litt, mens gullkanten er like fin. Om det er et servise som ikke er altfor gammelt, vil jeg tro det tåler en runde i oppvaskmaskinen et par-tre ganger i året uten å falme de nærmeste ti-femten årene. Prøv evt én del i maskinen først for å se hvordan det går, om du er redd det ikke skal gå bra. Anonymkode: b54d7...ae8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #18 Del Skrevet 10. september 2024 Gamle serviser er ikke laget for å tåle så sterkt middel som det man bruker i en oppvaskmaskin. Vårt gamle servise i Bondemønster ble falmet, mens nyere i samme mønster tåler det. Ellers vet jeg om nyere serviser hvor de anbefaler håndvask. Anonymkode: f4cea...532 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå