Gå til innhold

Usikker på vikeplikt fra parkeringsplasser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen vikeplikt, de som kommer fra parkeringsplassen har vikeplikt, store parkeringsplasser må nødvendigvis ha kjørefelter men de er ikke veier og således har man ikke vikeplikt for dem som kommer fra høgre.

Så dette er et egnet sted for dem som må få forstillingen reparert eller få omlakkert bilen etc., bare til å smelle inn i noen som bryter vikeplikten og reperasjonen vil være gratis.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Jeg holder på å øve på teorien, også øvelseskjører jeg mye nå. Jeg lurte på hvordan vikeplikt fungerer når man skal ut fra en parkeringsplass? For eksempel, hvis jeg kjører på en vei som ikke er forkjørsvei, også ser jeg at det er parkeringsplasser fra min høyre side, men det er også en vei, hvordan skal jeg vite om de kom fra en parkeringsplass, eller om høyreregelen fortsatt gjelder? 

Jeg kan vise dere et eksempel som jeg møtte på i går, som jeg ikke visste helt hva jeg skulle gjøre i situasjonen. Bildene som viste hvor jeg møtte på «problemet» er nedenfor. Hvis veien ikke er en forkjørsvei, har jeg vikeplikt for de som kommer fra høyre? Bare si ifra hvis jeg skal vise flere bilder av stedet hvis dere trenger🤗
Og takk for evt svar!

IMG_2120.jpeg

IMG_2119.jpeg

Anonymkode: 6e014...acd

De som kommer ut fra en parkeringsplass har vikeplikt for all ferdsel på veien de kommer inn på. De må da selv sørge for å finne ut om de kommer inn på en forkjørsvei, eller ikke. Et vikepliktskilt sier heller ikke noe om det er forkjørsvei de kommer inn på.

Anonymkode: 7e41c...9d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vikeplikt opp Avenyen

Anonymkode: afe04...cd7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ved Sørlandssenteret? 

Anonymkode: 3a3b4...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ved Sørlandssenteret? Ikke vikeplikt der nei :) 

Anonymkode: 3a3b4...e47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er en vei mellom to parkeringsplasser, jeg skal legge til et bilde som viser det: 

hva tenker du nå? Hvis det er en slik vei, har jeg vikeplikt for de som kommer fra den veien?

IMG_2122.jpeg

Når jeg ser dette bildet så tenker jeg at de kommer fra parkeringsplass. Ja, det er en slags vei mellom parkeringsplassene, men den går jo bare rett til parkeringplassene, ikke videre noe annet sted. Hadde veien forsvunnet inn mellom bygningene her og videre ut ville jeg tenkt at du hadde vikeplikt. Men slik som det ser ut her mener jeg at de som kommer herfra har vikeplikt, ikke du.

Anonymkode: 9f7d3...5ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det er en vei mellom to parkeringsplasser, jeg skal legge til et bilde som viser det: 

hva tenker du nå? Hvis det er en slik vei, har jeg vikeplikt for de som kommer fra den veien?

IMG_2122.jpeg

De som kommer fra parkeringsplassen her har vikeplikt, selv om det er på din høyre side. 

Anonymkode: fd30a...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det ikke er noe vikeplitskilt ved utgangen av parkeringen. Parkeringen har et delingspunkt, men ikke egen vei.

Ja det er ofte veldig forvirrende dette her. Anbefaler å se om det er vikeplitskilt der eller ikke.

Anonymkode: d4cec...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De som kommer fra parkeringsplassen her har vikeplikt, selv om det er på din høyre side. 

Anonymkode: fd30a...ef2

Trodde vikepliktskilt måtte være der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei! Jeg holder på å øve på teorien, også øvelseskjører jeg mye nå. Jeg lurte på hvordan vikeplikt fungerer når man skal ut fra en parkeringsplass? For eksempel, hvis jeg kjører på en vei som ikke er forkjørsvei, også ser jeg at det er parkeringsplasser fra min høyre side, men det er også en vei, hvordan skal jeg vite om de kom fra en parkeringsplass, eller om høyreregelen fortsatt gjelder? 

Jeg kan vise dere et eksempel som jeg møtte på i går, som jeg ikke visste helt hva jeg skulle gjøre i situasjonen. Bildene som viste hvor jeg møtte på «problemet» er nedenfor. Hvis veien ikke er en forkjørsvei, har jeg vikeplikt for de som kommer fra høyre? Bare si ifra hvis jeg skal vise flere bilder av stedet hvis dere trenger🤗
Og takk for evt svar!

IMG_2120.jpeg

IMG_2119.jpeg

Hvis veien fører andre plasser enn bare til parkeringa er det en vei, og høyreregelen gjelder. Er det kun en parkeringsplass veien fører til/fra har de som kommer ut vikeplikt. Tipper svaralternativene på prøven skal si deg selv. I det virkelige liv kjører man med aktsomhet og viker som om det er høyreregel om man er usikker. 

Anonymkode: 679f6...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Trodde vikepliktskilt måtte være der da.

Absolutt ikke. Tror ikke jeg har sett en eneste parkeringsplass med vikepliktskilt her i byen.

Anonymkode: a86d7...a5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

IMG_2122.jpeg

Denne veien er en del av parkeringsplassen. Skulle denne gjelde som vei som gir vanlig høyreregel for veiene utenfor måtte den hatt et eget veinavn. 

Anonymkode: 3d67c...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Da har jeg blitt mer trygg på høyreregelen. Jeg møtte på et nytt tilfelle i går da jeg øvelseskjørte. Siden de kommer fra et parkeringshus, og veien ikke leder til noen sted (utenom parkeringshuset og boligene), da regnes det vel som en privat vei, ergo de har vikeplikt for meg? Også ser et skilt som viser at det er parkeringshus, så hvis man ser disse skiltene vil det si at man aldri har vikeplikt for? Bildene er nedenfor! Vil bare spørre slik at jeg vet at jeg har forstått dette med privat vei/parkeringsplass🤗 (bare søk på Tangen 8 på Google Maps dersom du vil se den bedre).

IMG_2157.jpeg

IMG_2158.jpeg

IMG_2159.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen grunn til at du ikke spør kjørelærer mens dere øvelseskjører? Det må jo være en fin anledning til å reflektere og bli tryggere på kjørereglene enn å spørre fremmede på et forum som ikke er kjent på stedet

Anonymkode: db63a...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen grunn til at du ikke spør kjørelærer mens dere øvelseskjører? Det må jo være en fin anledning til å reflektere og bli tryggere på kjørereglene enn å spørre fremmede på et forum som ikke er kjent på stedet

Anonymkode: db63a...566

Jeg har ikke begynt på kjøreskole ennå, jeg øvelseskjører med broren min. Han sier at han ikke er helt sikker, men at han tror at de har vikeplikt for oss, og jeg ønsker å vite helt sikkert om jeg har det eller ikke.

Utifra bilde så ser jeg at det ikke leder til noe, vil det si at det er en privat vei?

IMG_2160.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 13.02):

IMG_2122.jpeg

Som påpekt er ikke dette å regne for "vei" etter lovens forstand. Likevel bør du vise aktsomhet i slike situasjoner, og ikke ta for gitt at folk som kjører ut fra p-plassen forstår at de har vikeplikt. Eier av p-plassene burde satt opp vikepliktskilt for å unngå forvirring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 13.40):

Jeg har ikke begynt på kjøreskole ennå, jeg øvelseskjører med broren min. Han sier at han ikke er helt sikker, men at han tror at de har vikeplikt for oss, og jeg ønsker å vite helt sikkert om jeg har det eller ikke.

Utifra bilde så ser jeg at det ikke leder til noe, vil det si at det er en privat vei?

IMG_2160.png

Det høres ut som om du er på et punkt der du burde hatt en kjøretime med lærer, for å få svar på en del sånne spørsmål. Og kanskje noen tips til hva du og broren din bør øve på når dere kjører fremover. 

Anonymkode: 25866...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 13.40):

Du må få deg en time på kjøreskolen. Når broren din ikke er sikker, så kan du ikke belage deg på svar fra anonyme på internett. Dette underforumet florerer av feilaktige svar når det kommer til tolkning av trafikkregler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Ts, en greit huskeregel er at om veien ikke har et nav har du ikke vikeplikt for den. 

Tror du denne veien mellom parkeringsplass har veinavn? 

Anonymkode: ce447...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...