AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #1 Skrevet 8. september 2024 Har en hyper ivrig 1,5 åring som henger fast i alt fra gardiner til glass og kjøkkenmaskiner. Alt jeg tror er sikret, viser seg å ikke være sikret godt nok allikevel. En korktavle ble i dag spist på. Jeg vet knapt min arme råd. Dagen starter tidlig og vi er oppe flere ganger hver natt, så leggetid for oss er tidlig. Føler vi ikke kan være inne fordi det alltid ender i ulykker. Det nye er klatring. Han kan få en tom pappeske å leke med, men blir så i ivrig at han snubler i den eller sklir på den. Jeg vurderer faktisk å kjøpe en hjelm. I går var vi på en event der barna gikk fritt, men min måtte sitte i vogn. Fikk han løpe fritt, løp han til alt som var farlig og om det ikke var farlig, gjorde han det farlig ved å finne en sten og kaste i retning andre barn eller demontere noe. Han er som en magnet. Alt av ledninger, strøm, høytalere, søppelposer, sykkelpumper, vaffeljern-ledninger, skjøtebrett. I dag måtte jeg sette på en vask. Jeg lot han få noe å knaske på i håp om ar fingrene skulle være opptatte. Hører et hyl og når jeg snur meg ligger han og har slått hodet i flisene på badet. Jeg hadde han spisende rett bak meg og alt jeg gjorde var å fylle maskinen. Får jeg ikke satt på vask på dagtid, blir det for sent og vi må kjøre tørk på natt, noe jeg helst vil unngå. Hver gang vi er hjemme i mer enn noen timer, går det nesten galt eller så går det galt, og jeg har høye skuldre hele dagen og begynner lett å gråte på kvelden, som om faren endelig er over. Jeg må få lagd mat til han. Jeg må få vasket klær til ukedagene. Jeg må få vasket huset. Føler meg fordrevet fra mitt eget hjem. Er det flere som kjenner seg igjen? Hvordan får dere vasket, skiftet på senger, lagd mat, preppet for uken? Ryddet, ikke minst. Tørket søl? Anonymkode: baf5e...d45
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #2 Skrevet 8. september 2024 1. bæresele - da får du gjort de tingene du MÅ gjøre. 2. hvor faen er far?? Anonymkode: ab4f6...83d 12
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #3 Skrevet 8. september 2024 La han falle og slå seg litt da, da lærer han vel og blir mer forsiktig Anonymkode: 9989b...7bb 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #4 Skrevet 8. september 2024 Er du alenemor? Hvis ikke, hvorfor kan ikke far passe på barnet eller gjøre husarbeid? Anonymkode: 92328...fb2 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #5 Skrevet 8. september 2024 Vaskehjelp. Da er det bare ryddingen igjen, den gjøres egt hver kveld, men litt ekstra kvelden før vaskehjelpen kommer Klesvask settes på på kvelden med timer til dagen etterpå og henges opp på kvelden. Middagslagingen tar vi sammen når bi kan, men noen ganger står TV på for å avlede litt. Litt avhengig av om middagen kan lages med en hånd eller om jeg trenger begge, og hvordan humøret til begge er… Anonymkode: 9855f...c3f 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #6 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du alenemor? Hvis ikke, hvorfor kan ikke far passe på barnet eller gjøre husarbeid? Anonymkode: 92328...fb2 Ikke TS, men hos oss er far på jobb til ca 6. Da prøver jeg ha middagen klar, så spiser vi middag til kvelds og bader/steller, så er det natta. Pappan jobber en god del i helga også. Anonymkode: 9855f...c3f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #7 Skrevet 8. september 2024 Må husarbeidet taes mellom 19 og 21 da.. Da er dere jo to, så burde jo gå dobbelt så fort Anonymkode: 64dc7...561 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #8 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke TS, men hos oss er far på jobb til ca 6. Da prøver jeg ha middagen klar, så spiser vi middag til kvelds og bader/steller, så er det natta. Pappan jobber en god del i helga også. Anonymkode: 9855f...c3f Da kan du vel ta husarbeid når pappaen er hjemme fra jobb. Regner med han tar seg av stell og legging av barnet hvis han kommer hjem så seint hver dag.. Anonymkode: 92328...fb2 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #9 Skrevet 8. september 2024 Gå ann å lage en grind eller noe. på 90 tallet så hadde grind på døren til soverommet som var en trygg sone, mens satte på vaskemaskin osv Anonymkode: 64dc7...561 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #10 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da kan du vel ta husarbeid når pappaen er hjemme fra jobb. Regner med han tar seg av stell og legging av barnet hvis han kommer hjem så seint hver dag.. Anonymkode: 92328...fb2 Nei, det gjør han ikke, men det er en annen årsak til☺️ Vi har vaskehjelp bla pga far ikke har kapasitet til å bidra så mye hjemme. Jeg tar en kjapp runde over huset med rydding når ungen er lagt. Mye er gjort på tredve minutter om man ikke har et hus proppfullt av ting😅 Anonymkode: 9855f...c3f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #11 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det gjør han ikke, men det er en annen årsak til☺️ Vi har vaskehjelp bla pga far ikke har kapasitet til å bidra så mye hjemme. Jeg tar en kjapp runde over huset med rydding når ungen er lagt. Mye er gjort på tredve minutter om man ikke har et hus proppfullt av ting😅 Anonymkode: 9855f...c3f Så du er typ alenemor men deler hus med far?😅 Jaja, hver sin smak. Jeg hadde ikke godtatt de prioriteringene. Anonymkode: 92328...fb2 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #12 Skrevet 8. september 2024 La barnet slå seg. Var en studie som viste at svenske barn var flinkere til å måle risiko og visste hvor høyt de kunne klatre før det ble farlig. Barn i USA visste ikke dette for der er lekeplassen polstret. De slår seg aldri. Barn som får slå seg lærer etterhvert å ikke hoppe i sofa, klatre på stoler osv. Anonymkode: 4f875...32c 6 1
mommyaka Skrevet 8. september 2024 #13 Skrevet 8. september 2024 Kan du sette han i en lekegrind i mens? Og du skriver at far "bor" hos dere .men får du ikke noe avlastning etter jobb og i helgene?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #14 Skrevet 8. september 2024 Tenker først og fremst man må senke terskelen litt ift. mengden husarbeid. Alt må ikke være skinnende rent og ryddig hele tiden, spesielt ikke i tiden man er hjemme med småbarn. Her tok vi alltid en runde med husarbeid når ungene la seg. Ofte la en ungene, mens den andre ryddet, satte på oppvaskmaskin og klesvask. Ellers brukte vi bæresele, lekegrind, eller hadde de sittende i matstolen med oss på kjøkkenet mens vi lagde mat og sånt. Anonymkode: 15eee...244
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #15 Skrevet 8. september 2024 Han høres mer krevende ut enn det som normalt er. Jeg ville kjøpt en lekegrind om det var sånn, selv om det ikke er noe en skal bruke mye, så må du jo få hendene fri litt. Ellers ville jeg brukt bæresele, og hatt en minimalsistisk stil denne perioden. Bort med all nips og «rot» Leker i lekegrinden. Anonymkode: ed56e...088 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #16 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Tenker først og fremst man må senke terskelen litt ift. mengden husarbeid. Alt må ikke være skinnende rent og ryddig hele tiden, spesielt ikke i tiden man er hjemme med småbarn. Her tok vi alltid en runde med husarbeid når ungene la seg. Ofte la en ungene, mens den andre ryddet, satte på oppvaskmaskin og klesvask. Ellers brukte vi bæresele, lekegrind, eller hadde de sittende i matstolen med oss på kjøkkenet mens vi lagde mat og sånt. Anonymkode: 15eee...244 Ts snakker ikke om skinnende rent. hun snakker om mat på bordet på rene tallerkner, og rene klær på barnet. hun får ikke til det mest viktige og basic av husarbeidet. Noe sier meg at skuffene hennes er fulle av smuler, at loftet er rotete og klesskapet burde vært ryddet (og det er HELT OKEI). Det som ikke er ok, er å ikke ha tallerkner å spise av, mat i skapet eller klær på kroppen. jeg liker å kalle det mest basice av husarbeidet for førstelinjen. Dette arbeidet kommer man ikke unna om man skal bo i et fungerende hjem. Å sortere undertøyskuffen KAN du utsette i flere år. Å vaske trusene dine derimot… Førstelinjen MÅ gjøres. Andrelinjen må gjøres, men kan utsettes. Tredjelinjen kan utsettes over lengre tid uten problemer. Fjerdelinjen (som er min favoritt) er ikke nødvendig at blir gjort, men gjør alle de andre linjene enklere. TS står på førstelinje. Å senke forventningene allerede her hjelper ikke TS, det vil gjøre hjemmet hennes ikke-fungerende. Anonymkode: ab4f6...83d 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #17 Skrevet 8. september 2024 Lekegrind Anonymkode: c3b81...b02 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #18 Skrevet 8. september 2024 Vår er lik, her passer og rydder jeg og barnets far på tur, fungerer kun slik om vi skal få noe gjort. Aller best om den som har barnet går ut. Anonymkode: bc0e7...ba9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #19 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Lekegrind Anonymkode: c3b81...b02 Vår blir hysterisk der, fungerer bare ikke. Så enkelt for dere som har barn som sitter i grind. Anonymkode: bc0e7...ba9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #20 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vår blir hysterisk der, fungerer bare ikke. Så enkelt for dere som har barn som sitter i grind. Anonymkode: bc0e7...ba9 De kan trenes opp til å like seg i lekegrind. Akkurat som hunder kan trenes til å like seg i valpegrind eller bur. Gjør det hyggelig i grinda. Artige leker. Kjeksbiter. Osv. Sitt gjerne sammen med barnet i grinda i starten. Les en bok der. Kos dere. Litt som man får hunder vant til å like å være i hundegård. Anonymkode: c3b81...b02 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå