Gå til innhold

En samboer som pynter på sannheten, går utover meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har gjort og sagt dere ting hjemme som virkelig ikke er ok. Pga disse tingene har jeg blitt utrygg på han som har ført til både depresjon og angst hos meg.

De sluttet å komme på besøk til oss fordi jeg ikke orker å prate eller går å legger meg når de kommer. En kveld kommer samboer hjem derfra å sier at han forstår foreldrene sine som opplever meg så ufint. Han bare slenger det ut, uten å forklare noe nærmere hva de har snakket om. Så går han vekk og temaet er over. 

Min første reaksjon er å bare la dette fade ut, men jeg har opplevd tidligere at de henger seg opp i slikt frem til sannheten kommer frem. Fordi jeg og samboer har det vanskelig så nekter han å fortelle de hvordan ting egentlig er. Jeg har hørt på tlf flere ganger at han stadig forteller en forvridd side av sannheten til alle. Han lyver rett og slett for å fremheve seg selv.

Så jeg dro til de selv for å forklare hva som har skjed dog hvorfor jeg føler meg så usosial. De er veldig opptatt av at de ønsker at vi skal holde sammen så jeg svarer at vi skal i parterapi. De lurer på om de bør ta en prat med han angående et mønster han tydeligvis har. Jeg svarer at det er lite vits i, vi må bare gjøre dette slik nå. 

nedte gsng jeg er på besøk opplever jeg svigerfar som noe ufin og når jeg kommer hjem så er samboer også det. Det jeg forstår er at de har pratet sammen og jeg får vite at samboer ikke har stått for noe. Han har igjen pyntet på sannheten for sitt eget beste. 

Jeg kan ikke forklare nøyaktig saken, men kan si det blir som om han skulle ha vært flørtende og emosjonelt utro så fort han er ute av døra. Så jeg har da sagt at jeg ikke liker at han reiser ut (På fylla) lengre. Til sine foreldre har han sagt at han blir tvunget til å holde seg hjemme hver helg. Og at han såvidt hadde pratet med en jente, men at jeg vistnok er humørsyk og slem. Så faren hans bruker ordene humørsyk, slem, stenge folk inne, til "humor." Han sa blant annet "kan jeg gå ut, eller kan ingen forlate rommet du er i?" 

Hva skal jeg gjøre med det her?

Anonymkode: 06b72...252

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig å skjønne utfra konteksten om det faktisk er du som reagerer på unormale ting eller ikke. Dere høres uansett ikke ut som noe match, fordi den ene føler seg krenket og den andre ikke viser noe forståelse for det. Mulig parterapi hjelper på, men ellers ser dette veldig ut som et forhold som bør avsluttes.

Anonymkode: 904ab...b89

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min samboer har gjort og sagt dere ting hjemme som virkelig ikke er ok. Pga disse tingene har jeg blitt utrygg på han som har ført til både depresjon og angst hos meg.

De sluttet å komme på besøk til oss fordi jeg ikke orker å prate eller går å legger meg når de kommer. En kveld kommer samboer hjem derfra å sier at han forstår foreldrene sine som opplever meg så ufint. Han bare slenger det ut, uten å forklare noe nærmere hva de har snakket om. Så går han vekk og temaet er over. 

Min første reaksjon er å bare la dette fade ut, men jeg har opplevd tidligere at de henger seg opp i slikt frem til sannheten kommer frem. Fordi jeg og samboer har det vanskelig så nekter han å fortelle de hvordan ting egentlig er. Jeg har hørt på tlf flere ganger at han stadig forteller en forvridd side av sannheten til alle. Han lyver rett og slett for å fremheve seg selv.

Så jeg dro til de selv for å forklare hva som har skjed dog hvorfor jeg føler meg så usosial. De er veldig opptatt av at de ønsker at vi skal holde sammen så jeg svarer at vi skal i parterapi. De lurer på om de bør ta en prat med han angående et mønster han tydeligvis har. Jeg svarer at det er lite vits i, vi må bare gjøre dette slik nå. 

nedte gsng jeg er på besøk opplever jeg svigerfar som noe ufin og når jeg kommer hjem så er samboer også det. Det jeg forstår er at de har pratet sammen og jeg får vite at samboer ikke har stått for noe. Han har igjen pyntet på sannheten for sitt eget beste. 

Jeg kan ikke forklare nøyaktig saken, men kan si det blir som om han skulle ha vært flørtende og emosjonelt utro så fort han er ute av døra. Så jeg har da sagt at jeg ikke liker at han reiser ut (På fylla) lengre. Til sine foreldre har han sagt at han blir tvunget til å holde seg hjemme hver helg. Og at han såvidt hadde pratet med en jente, men at jeg vistnok er humørsyk og slem. Så faren hans bruker ordene humørsyk, slem, stenge folk inne, til "humor." Han sa blant annet "kan jeg gå ut, eller kan ingen forlate rommet du er i?" 

Dette høres vanskelig ut å redde. Når samboer med vilje setter deg opp mot foreldrene blir det vanskelig å få et godt forhold til dem. Det er vel noe av det første dere bør ta opp i parterapien, blir det ikke endring så synes jeg du må gå! Han høres jo ikke ut som om han respekterer deg i det helle tatt, så ikke kast bort live dit på en illojal person ❤️

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Pippi Lotta skrev (9 minutter siden):

Dette høres vanskelig ut å redde. Når samboer med vilje setter deg opp mot foreldrene blir det vanskelig å få et godt forhold til dem. Det er vel noe av det første dere bør ta opp i parterapien, blir det ikke endring så synes jeg du må gå! Han høres jo ikke ut som om han respekterer deg i det helle tatt, så ikke kast bort live dit på en illojal person ❤️

Det verste er at slik har han gjort mot de også. I tillegg bryter han kontakten en periode om noen sier i mot han. Forstår da ikke hvorfor hans foreldre tror blindt på han. 

• Liker 2
Skrevet

Hans familie har ikke noe med deres par-problemer å gjøre. Hadde avtalt med samboer å holde familien unna til dere får løst opp i konflikten. 
Og må han snakke med noen er det dårlig gjort å gjøre det med familien, som må forholde seg til deg, det blir vanskelig for begge parter. 

Jeg hadde IKKE blitt i et forhold med en fyr som flørter med andre på fylla og snakker dritt om meg til familien sin. 

lykke til!!🥰

Anonymkode: a0272...459

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Dump. 

Anonymkode: 5c3d5...e99

• Liker 3
Skrevet

Du nekter han å gå ut og du legger deg når hans familie kommer på besøk?

Anonymkode: d4ed4...1e5

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke stol på ord, stol på repeterende mønster. 

Han bryter deg ned sånn at du får rar oppførsel ovenfor andre, slik at han kan vri narrativet til å passe seg best, så ser han ut som den gode og snille imens du blir gale, eiesyke bitcha. 

Han der er ikke noe å kaste bort mer tid og krefter på.

• Liker 3
Skrevet

Selvsagt pynter man på sannheten til folk rundt seg. Skulle tatt seg ut om jeg satt til svigers å la ut om min mann sine emosjonelle problem.  

Hadde noen gjort det mot meg hadde jeg sett på det som et stort svik! 

Anonymkode: 30594...a5f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du nekter han å gå ut og du legger deg når hans familie kommer på besøk?

Anonymkode: d4ed4...1e5

Ved det ene besøket hadde jeg akkurat funnet ut av ting så jeg følte ikke for å prate så mye. Ved neste besøk så kom de uanmeldt, jeg var trøtt å sa godnatt. 

Jeg nekter han ikke å dra ut. Jeg sier at jeg ikke føler meg trygg på han, tilliten er borte  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt pynter man på sannheten til folk rundt seg. Skulle tatt seg ut om jeg satt til svigers å la ut om min mann sine emosjonelle problem.  

Hadde noen gjort det mot meg hadde jeg sett på det som et stort svik! 

Anonymkode: 30594...a5f

Når svigers lurer på om jeg ikke liker at de kommer på besøk lengre så svarer samboer at "ja, det virker jo sånn, det er noe rart med henne. Hun nekter meg å dra ut også, kun fordi jeg prata med en jente en gang." 

Det ville jeg rette på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han der er vel ikek helt til å stole på, som lyver for å se bra ut. Virker ikke som han er interessert i å hjelpe deg. Sannheten er veldig deilig å kjenne til. Jeg er en person som må alltid ha et "tak" i det som faktisk skjer og jeg pleier alltids å finne ut av ting.

Anonymkode: 9b899...0d8

• Liker 2
Skrevet

Men herregud. 

Anonymkode: 2d6c2...c1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Pga disse tingene har jeg blitt utrygg på han som har ført til både depresjon og angst hos meg.

Du kan ikke skylde på samboer for angst og depresjon...........................

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor gå i terapi? Her tenker jeg brudd er sen åpenbare løsningen! 

Anonymkode: 7e4de...5c4

• Liker 2
Skrevet

Han er en drittsekk. Både mot deg og andre. Hvorfor vil du kjempe for å beholde han? Sist gang jeg sjekket, så gjør drittsekker deg ulykkelig.

Anonymkode: 49963...f1f

• Liker 2
Skrevet

Hvis du seriøst mener det er samboeren din som har gitt deg angst og depresjon, så må du jo komme deg ut.

Alle forhold kan ha sine problemer og ups&downs, men blir du virkelig brutt ned mentalt til de grader at du mener du får psykiske lidelser av det, så må du avslutte forholdet og komme deg ut for å redde deg selv. 

Vil du bli, så begynn med parterapien...

Han lyver og det virker jo som dere er kjørt fast.

Og ikke for å ta "hans side", men bare et perspektiv inn her: Det kan være han ikke føler han kan dra på byn pga dine reaksjoner. Det finnes mange måter å kontrollere på, og de vanligste er nok ikke nødvendigvis å si "det får du ikke lov til", men å møte noe man ikke liker med sure miner, taushet etc. Hvis du får angst og depresjon av at han går ut på byn da, som jeg ikke har skjønt helt om er et eksempel eller det faktiske problemet, så vil jo han føle han ikke kan gå på byn - selv om du ikke har direkte sagt han ikke får det. 

Så kan det være han har gjort ting på byn som gjør at det er naturlig at du føler det sånn, men da er dere jo litt kjørt fast i et spor her. 

Dere har jo problemer som går på noe mer enn at han pynter på sannheten. Men det hjelper jo selvsagt ikke når svigers blander seg inn. 

Anonymkode: 23b66...a90

• Liker 5
Skrevet

Dere må være veldig unge.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Min samboer har gjort og sagt dere ting hjemme

Din samboers hjem er hos mor og far og du furter og går og legger deg når han foreldre kommer på besøk. 

Foreslår dere splitter lag og bor noen år alene for å bli voksne,  selvstendige og reflekterte rundt egen oppførsel.

Anonymkode: 2820f...415

• Nyttig 1
Skrevet

Du vet at han der samboeren din er frivillig å beholde?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det virker på meg som om han har funnet en måte som fungerer fint for seg til å seile gjennomm livet uten å ta ansvar, det betyr ikke at du må leve slik TS. Jeg ville personlig ikke valgt å dele resten av livet med noen som overlater til andre å bære ansvaret for noe som ikke er deres last å bære. PArtneren din skal være den du alltid kan stole på - ikke en du skal bekymre deg for om er der for deg osv eller om denne er en som gir deg eksra sorger.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...