Gå til innhold

Hviledag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trener ikke så veldig hardt. Går turer hver dag, og kjører litt ikke altfor tung styrke 2-3 ganger pr uke.

I dag våknet jeg dog med følelsen av en tung og sliten kropp. Og litt tung i hodet.

Er det da ok å ta en hviledag? Jeg får så himla dårlig samvittighet for at jeg ikke orker ta på meg treningsklærne og komme meg ut... Føler på en måte at jeg ødelegger den gode rutinen og det jeg har oppnådd til nå. 😔

Anonymkode: 1217f...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Viktig å ta kroppens signaler på alvor også. En hviledag er lov! Hvis du er redd for å skli ut av gode rutiner, så tar du en hviledag i dag og slapper av, også sørger du for å komme deg ut i morgen. Om kroppen fortsatt er tung, få i hvert fall gått en liten tur, slik at du ikke "bryter rutinen" to dager på rad :)

Anonymkode: b7059...3cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en balanse.

Ja, det er faktisk viktig med hviledager. Det er viktig høre på kroppen. Og det er svært viktig å ikke la treningen bli en tvangshandling hvor man ignorer signalene fra kroppen. Det er viktig ikke la treningen bli så rutinemessig tvangsbasert at man ikke kan ta hviledager når kroppen ber om det, uten å få dårlig samvittighet.

Og samtidig skal man pushe seg litt!

Anonymkode: 8408d...59d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hviledag er ikke synonymt med stillesitting da. Kan godt gå tur, trene lett styrke og løpe en rolig tur på såkalte «hviledager». Når det er sagt er det naturligvis helt lov å ha dager hvor man ikke beveger seg stort også. Ingen krise det. 

Anonymkode: 03a6e...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hviledag er ikke synonymt med stillesitting da. Kan godt gå tur, trene lett styrke og løpe en rolig tur på såkalte «hviledager». Når det er sagt er det naturligvis helt lov å ha dager hvor man ikke beveger seg stort også. Ingen krise det. 

Dette er det veldig delte meninger om. Hjelper ikke med "hviledag" om man bærer jord og stein i hagen i timesvis og avslutter kvelden med en "lett løpetur". 

Anonymkode: aa3c3...cb4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hviledag er fint det. Enig med de som svarer at hviledag ikke innebærer inaktivitet. Det kan det fint være altså, men hviledag betyr ikke at man må ligge stille hele dagen.

Jeg pleier å bruke hviledagen på lengre turer med hunden. Da får han en kul utflukt og jeg tvinges til å hvile. En rolig joggetur eller sykkeltur kan også fint inngå i en hviledag. Men det hender også at jeg bare ikke gjør noe som helst... Lytt til kroppen og lytt til hva som skal til for at du ikke mister motivasjonen. Det viktigste er at du fortsetter trening konsekvent i lang tid fremover. Ikke at du skviser ut ukas 6. treningsøkt, for så å bli lei kjøret om 3 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 16.09):

LØPE en tur er IKKE hviledag. 🤣 Ikke rart folk blir syke og utbrente hvis de tror hvile = løpe...

Merkelig hvor mange som er besatt av å hele tiden skulle "gjøre" noe, som om det å sitte stille og bare eksistere er en synd.

Anonymkode: 94beb...126

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

LØPE en tur er IKKE hviledag. 🤣 Ikke rart folk blir syke og utbrente hvis de tror hvile = løpe...

Merkelig hvor mange som er besatt av å hele tiden skulle "gjøre" noe, som om det å sitte stille og bare eksistere er en synd.

Anonymkode: 94beb...126

Å løpe en rolig tur er absolutt en hviledag, dersom man er noenlunde godt trent. 

Er man i dårlig form så er det noe annet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 9.27):

Trener ikke så veldig hardt. Går turer hver dag, og kjører litt ikke altfor tung styrke 2-3 ganger pr uke.

I dag våknet jeg dog med følelsen av en tung og sliten kropp. Og litt tung i hodet.

Er det da ok å ta en hviledag? Jeg får så himla dårlig samvittighet for at jeg ikke orker ta på meg treningsklærne og komme meg ut... Føler på en måte at jeg ødelegger den gode rutinen og det jeg har oppnådd til nå. 😔

Anonymkode: 1217f...7ee

Når du føler på tvang og samvittighet for slikt så er du på vei til å få en veldig usunn holdning til treningen du gjør. Anbefaler deg å ta en realitetsorientering på hva som egentlig er et vanlig liv. Senk skuldrene og gi deg selv noe kred av og til!

Anonymkode: 3935a...621

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...