Gå til innhold

Plommelikør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har prøvd med på å lage plommelikør for første gang. Har lest meg opp på ulike måter å lage dette, men valgte å prøve ut plommer på norgesglass med vaniljestang og 40% sprit oppi. Om 2-3 mnd skal jeg tilsette sukkerlake for å få den søt og god 👍 

Jeg fylte opp med plommer, og sørget for at spriten dekket over plommene. Men nå (1 uke etter) ser jeg at plommene flyter opp, og den som ligger over spriten er blitt mørk. Det er ca 1 cm med luft mellom sprit og lokk. Jeg er redd for at det blir mugg og forderver hele likøren… eller er det ikke noe å bekymre seg for? Evt kan jeg åpne glasset, fjerne plommen og fylle sprit helt opp til lokket? 
Noen som sitter på erfaring med dette? 🙏

Anonymkode: a3408...7da

Skrevet

Vi lager plommelikør hvert år. Bruker 60%, fordi den uansett vannes ut av plommene og vi kan velge å tilsette vann til slutt. Vi tilsetter sukkeret samtidig som spriten.

Setter blandingen i kjøleskap og snur glasset daglig til i starten,  altså lar det stå oppned en dag rett vei en dag osv.

Når alt sukkeret er oppløst snur vi set bare en gang i blant.  Glasset er helt fullt. Innholdet synker litt sammen i starten,  da fyller vi på med mer plommer. 

Anonymkode: 10868...de6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Skal du ha et godt resultat bør det være sukker i fra start, 60% er bedre enn 40% og glasset må være helt fult så det er lufttett. kommer det til luft risikerer du at resultatet blir dårlig. 

Anonymkode: 79ffb...180

• Liker 1
Skrevet

Fyller glasset med plommer, fyller så med sukker, og fyller med 60%.

Anonymkode: e32bf...8bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!
Jeg har prøvd med på å lage plommelikør for første gang. Har lest meg opp på ulike måter å lage dette, men valgte å prøve ut plommer på norgesglass med vaniljestang og 40% sprit oppi. Om 2-3 mnd skal jeg tilsette sukkerlake for å få den søt og god 👍 

Jeg fylte opp med plommer, og sørget for at spriten dekket over plommene. Men nå (1 uke etter) ser jeg at plommene flyter opp, og den som ligger over spriten er blitt mørk. Det er ca 1 cm med luft mellom sprit og lokk. Jeg er redd for at det blir mugg og forderver hele likøren… eller er det ikke noe å bekymre seg for? Evt kan jeg åpne glasset, fjerne plommen og fylle sprit helt opp til lokket? 
Noen som sitter på erfaring med dette? 🙏

Anonymkode: a3408...7da

Plommene i min blir etterhvert mørke. Alle sammen, både de som er øverste og de nedover. Har laget dette i mange år. Bruker selv 60% men kan ikke tenke meg at med en svakere prosent at det bør være et problem. De mørke plommene smaker utmerket etter å ha ligget der lenge. 

• Liker 1
Skrevet

skal man fjerne stenene?

Anonymkode: d6f56...f5b

Skrevet

Jeg fjerner steinene. Noen knuser noen få steiner og lar kjernene ligge i litt separat sprit noen dager før det siles og helles tilbake i det store glasset. Det er cyanid i slike steiner, jeg pleier å tilføre litt mandelessens istedenfor (steinene gir litt mandelsmak). 

• Liker 1
Skrevet
skrue skrev (2 timer siden):

Plommene i min blir etterhvert mørke. Alle sammen, både de som er øverste og de nedover. Har laget dette i mange år. Bruker selv 60% men kan ikke tenke meg at med en svakere prosent at det bør være et problem. De mørke plommene smaker utmerket etter å ha ligget der lenge. 

Godt å høre 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

skal man fjerne stenene?

Anonymkode: d6f56...f5b

Jeg gjorde det i hvertfall  👍

Skrevet
skrue skrev (2 timer siden):

Selvsagt er svakere sprit et problem.

Anonymkode: d02c7...ee4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...