Gå til innhold

Når gå til legen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forsøker å bli gravid.

Sluttet på ppiller for 5 måneder siden.

Har hatt 3 menstruasjoner, på ca 23 dagers sykluser, men noe uregelmessig.

Har forsinket mens denne måneden.

Lurer på når man bør/kan oppsøke lege pga ustabil syklus etter ppilleslutt?

Er 35 år.

Anonymkode: ab930...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En uskreven regel er at man skal prøve i ett år. Men alderen din tatt i betraktning kan du sikkert starte prosessen nå med å ta noen enkle blodprøver. Lykke til!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er 35, hadde jeg nok kontaktet lege for å få få fortgang i prosessen fordi tiden plutselig går veldig fort mens man venter på henvisninger og utregninger.nd går veldig fort når man venter og prøver ulike medisiner osv.

Endret av Sniff76
Rettet pga overså at alderen stod i HI
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på alder ville jeg tatt kontakt nå. Normen sier etter 1 år, men rundt 6mnd ved 35 år og oppover..  

Anonymkode: 81141...0da

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som du beskriver, dro til fastlegen 6mnd etter pilleslutt (hadde ikke prøvd aktivt i alle de mnd). Hadde kort lutealfase og var bekymret for det (om jeg burde ha medisiner), forklarte problemet med å ha det til legen. Fikk da henvisning til gynekolog. Der er det typisk litt ventetid. Tror fastlegen synes det var litt utenfor hans område, så jeg var kanskje heldig som fikk henvisning med en gang. Men ville bare dratt direkte til fastlege (ta noen dager der du får utelukket at din forsinkede mens ikke er på grunn av graviditet da). Nå får jeg sikkert kritikk, men du kan jo legge på et par mnd når du forteller hvor lenge du har prøvd, hvis legen er til tilbakeholden med å hjelpe deg videre🙈

PS det er vanlig at det kan være litt "rot" etter pilleslutt, men hvis problemet varer så kan du vurdere å lese deg opp på Vitex for å normalisere syklus. Mange har god effekt av det. Dråper er bedre enn tabletter for å enklest kunne trappe ned dosen når du blir gravid.

Anonymkode: 95725...37e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet til å betale for privat gyn, så anbefaler jeg det! Så slipper du ventetid. Da kan du få tatt blodprøver og ultralyd og gjort en vurdering. Privat gyn kan også henvise til offentlig IVF hvis det er aktuelt. Jeg fikk påvist PCOS da vi hadde prøvd i 6 mnd, og når man har PCOS trenger man ikke å ha prøvd ett år for å få innvilget IVF. 

Anonymkode: e8059...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...