AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #1 Del Skrevet 8. september 2024 Ønsker ikke å gå inn på hvilken diagnose fordi jeg ikke vil bli gjenkjent.. den er dog som oftest ikke alvorlig, men vil gi dårlige perioder som kan behandles med økte doser medisin. Jeg skulle vært sykmeldt nå, om ikke helt så delvis for å få sykdommen i sjakk. Jeg presser meg likevel på jobb fordi jeg er redd for at sykmelding vil ødelegge for meg i en jobbsøkerprosess. Noen som har vært i samme situasjon? Når det skal sies så er stresset på jobb en utløsende effekt til forverring av sykdommen, men synes dette argumentet er tynt mtp at jeg burde takle det eventuelle stresset i en ny jobb hvis de skal ha lyst til å ansette meg. og burde jeg informere om diagnosen i et eventuelt intervju? Det er til syvende og sist en sykdom som kan, om jeg er heldig gi meg flere år uten symptomer. Men per nå gir det meg mye plager. Anonymkode: de303...017 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #2 Del Skrevet 9. september 2024 Uff, det er en kjempevanskelig situasjon å stå i! Jeg har en kronisk sykdom selv, som av og til gir plager og fører til gradert sykmelding. Føler meg skikkelig heldig som fikk den jobben jeg har nå. Fikk den på bakgrunn av at jeg har spesialkompetanse som var ettertraktet. Arbeidsgiver visste om diagnosen når jeg søkte, men det gikk heldigvis bra. Men det var nok som sagt fordi jeg ellers passet helt til stillingen, og det ikke var så mange konkurrenter med samme bakgrunn som meg. Hadde jeg stilt "på lik linje" med mange andre jobbsøkere, tror jeg aldri de hadde valgt meg... Så jeg klamrer meg fast til den jobben jeg har nå, for jeg er redd jeg ikke vil få noe annet. Så kan man jo la være å si noe om sykdommen, og håpe det går fint. Så vidt jeg vet er man ikke pliktig til å opplyse om slikt, med mindre helsetilstanden vil gå direkte ut over stillingen. Men klart, om man forventer å være borte i perioder, så går det jo ut over arbeidsgiver, og man vet om det på forhånd, så det føles ikke noe særlig bra å ikke si noe... Hadde jeg selv vært desperat etter jobb, så vet jeg med meg selv at jeg nok kunne unnlatt å si noe om sykdommen, og heller tatt det om /når jeg ble dårlig igjen. Arbeidsgiver har jo ikke rett til å få vite diagnose eller årsak ved sykmelding, og trenger jo heller ikke informeres om tidligere sykmeldinger. Så man kan jo i strengt tatt bare unnlate å si noe, og late som om dette er første gang problemet oppstår når/om det oppstår... Umoralsk? Absolutt. Men om alternativet for meg hadde vært å stå uten jobb over lengre tid, så kunne jeg tydd til denne løsningen likevel. Anonymkode: 4dbca...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #3 Del Skrevet 9. september 2024 Arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om din helse på jobbintervju. Selv har jeg imidlertid opplevd på flere intervjuer at de har spurt om jeg trenger noen form for tilrettelegging i jobben. Så det er sånn de på snikende vis får info om din helse likevel. Anonymkode: bff23...314 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå