Gå til innhold

Bytte mellomnavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å bytte mellomnavn og ønsker synspunkter.

- idag er mellomnavnet fra Mamma, etternavn fra Pappa

- vurderer å bytte mellomnavn. Det er min nylig avdøde Farmors pikenavn, et flott og sjeldent navn som svært få har i Norge, godt under 200 stk. Både fordi det er flott, og for å føre navnet til Farmor videre. Hun har hatt etternavnet jeg har siden hun ble gift for over 60 år siden.

- min far er veldig positiv, og angrer på at han ikke ga oss dette navnet når vi var små.

- usikker på om min mor vil ta seg nær av det, for da vil jeg ikke ha hennes navn som mellomnavn lenger (de har vært skilt siden jeg var liten).

Hva tenker dere om et slikt bytte av mellomnavn? Er det fint å gjøre? Rart/teit?

Anonymkode: af8f5...3a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at navn er så personlig at det bestemmer du sjøl. Jeg fjerna to navn nå i sommer hvorav det ene er jeg siste i slekta og muligens i Norge som hadde. 

Anonymkode: fc682...d89

Skrevet

Hvis intensjonen er å "føre navnet til farmor videre" bør du vel heller ta det som etternavn, slik at også (kanskje) føres videre til neste generasjon? 

Hvor mye blir et mellomnavn brukt? Min erfaring er at det ofte blir droppet, evt. at kun forbokstaven brukes.

Kari Flottesen Andersen blir ofte Kari F. Andersen eller bare Kari Andersen .

• Liker 1
Skrevet

God mulighet for at moren din blir såret. Kanskje du skal ta å bytte etternavnet etter far til Farmors pikenavn? 

Anonymkode: 2331e...58a

Skrevet

Du tenker å ha to navn fra din fars side? 

Det kan godt være din mor blir såret av det, det vet du bedre enn oss. Samtidig så kan du endre navnet som du selv vil.  

Jeg har bytta både fornavn og etternavn, og fjernet mellomnavnet mitt. Men så har jeg ikke kontakt med verken mor eller far.. 

Anonymkode: 34177...ef6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...