Gå til innhold

Hva gjør barna hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør barna deres når de er hjemme? Når de ikke er med venner, leker med søsken eller får holde på med skjerm. Etter middag og lekser, før fritidsaktiviteter, hva gjør barna? Mine er veldig tiltaksløse på den tiden av døgnet. Barna er 7 og 8. 

Anonymkode: 2050d...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var ikke så mange timer mellom SFO og legging da mine var 7 - 8 år. Hjemme kl 16. Skravling om skoledagen mens vi lagde middag og spiste. Gjøre lekser. Fotball et par ganger i uka fra ca 1730 til 1830. Hjem til kveldsmat og legging ca 1930. Ellers lekte de med andre ute, eller lekte selv på rommene sine. Det behøver absolutt ikke å skje noe hele tiden 🙂. Barn trenger også å slappe av 🙂

Anonymkode: e33d5...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser bøker, spiller instrument, gjør husarbeid. De har faste oppgaver, som å gå med søpla, tømme oppvaskmaskinen eller vaske trappa. 

Anonymkode: 13749...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 14 år lager middag to ganger i uka, går ut med søppel og tar ut av oppvaskmaskinen.

Gutten min på 12 år hjelper til der det trengs og når jeg spør. Han vasker badet innimellom, tar ut av oppvasken om han klarer å komme søstra si i forkjøpet 😂. Hjemme hos meg er det rift om arbeidsoppgavene 😂

Så samarbeider vi for å få hjulene i familien AS til å gå rundt. Føler meg veldig heldig på det viset her. De vet godt hva de liker å gjøre og hjelpe til med, samtidig som de kan gjøre andre oppgaver om det er nødvendig. Brette klær, støvsuge bilen og vaske den o.l. Snart står veden for tur, så da er det den som prioriteres framfor andre oppgaver. 

De gjør det stort sett på eget initiativ, og vi lager avtaler oss imellom. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var ikke så mange timer mellom SFO og legging da mine var 7 - 8 år. Hjemme kl 16. Skravling om skoledagen mens vi lagde middag og spiste. Gjøre lekser. Fotball et par ganger i uka fra ca 1730 til 1830. Hjem til kveldsmat og legging ca 1930. Ellers lekte de med andre ute, eller lekte selv på rommene sine. Det behøver absolutt ikke å skje noe hele tiden 🙂. Barn trenger også å slappe av 🙂

Anonymkode: e33d5...2c7

Ts 

Jeg har ikke klart å lære mine barn å gå på rommet å leke. De blir bare sure for at de kjeder seg og/eller drive med skjerm. 

Anonymkode: 2050d...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts 

Jeg har ikke klart å lære mine barn å gå på rommet å leke. De blir bare sure for at de kjeder seg og/eller drive med skjerm. 

Anonymkode: 2050d...c54

Ts 

Rettelse: Ene barnet gjør ikke det, mens andre barnet finner på noe. 

Anonymkode: 2050d...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta på 8 pusler med egne hobbysaker. Lager armbånd, perler, tegner. 
gutten på 6 har ofte litt større hobbyprosjekter. Lager ting av pappesker og doruller. Hopper på trampoline eller tar seg en tur på sparkesykkelen. 
gutten på 11 leser. Noen ganger bygger han lego, men stort sett leser han. 
min erfaring er at når de har klagd en stund og skjønt at det ikke blir underholdning begynner de å gjøre ting selv. Det mest effektive her er å si at det er meldt torden og vi må skru av internett. Da virker ingenting og barna slutter å mase. 😅

Anonymkode: fb2fb...43d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker, er ute i hagen, leser bøker, hjelper til med ting hjemme, slapper av, hører musikk, tegner, perler, Lego etc. Noen ganger kjeder de seg, men det er ikke farlig å kjede seg. Så da får de enten kjede seg da, eller finne på noe. De klarer helt fint og aktivisere seg selv.

Anonymkode: c3f2b...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ts 

Jeg har ikke klart å lære mine barn å gå på rommet å leke. De blir bare sure for at de kjeder seg og/eller drive med skjerm. 

Anonymkode: 2050d...c54

Da får de være sure litt. Det blir hvertfal IKKE bedre av å fortsette tilrettelegging 

Anonymkode: 2aef7...ad9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla på 15 1/2 leker med kattungen vår og maler for gøy:) Guttungen på 17 leser bøker om hvordan tjene mer penger og aksjehandel!  De videregående skolene mine to tenåringsbarn på er yrkesskoler uten lekser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør barna deres når de er hjemme? Når de ikke er med venner, leker med søsken eller får holde på med skjerm. Etter middag og lekser, før fritidsaktiviteter, hva gjør barna? Mine er veldig tiltaksløse på den tiden av døgnet. Barna er 7 og 8. 

Anonymkode: 2050d...c54

Når slapper de av? Må de gjøre noe hele tiden? Jeg blir svett av tanken på å ha en sånn hverdag. Først en hel dag med skole, så middag, lekser, fritidsaktiviteter. Er det tid til noe mer? I så fall bør det være avslapping/dødtid. Både barn og voksne har godt av å kjede seg

Anonymkode: 2fc76...47d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør barna deres når de er hjemme? Når de ikke er med venner, leker med søsken eller får holde på med skjerm. Etter middag og lekser, før fritidsaktiviteter, hva gjør barna? Mine er veldig tiltaksløse på den tiden av døgnet. Barna er 7 og 8. 

Anonymkode: 2050d...c54

Her begrenses skjerm. Får se 10min mrd tv før middag, etter middag er det lekser. Så går vi tur, drar på fotballbanen eller bare er i hagen. Inne bygges det lego, tegner, maler, leker med biler. De blir flinkere til å leke nær skjerm ikke er et alternativ. 

Anonymkode: 96c44...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når slapper de av? Må de gjøre noe hele tiden? Jeg blir svett av tanken på å ha en sånn hverdag. Først en hel dag med skole, så middag, lekser, fritidsaktiviteter. Er det tid til noe mer? I så fall bør det være avslapping/dødtid. Både barn og voksne har godt av å kjede seg

Anonymkode: 2fc76...47d

Folk er forskjellige.  Mine barn, og jeg, slapper av selv om vi gjør noe. Vi slapper av "i hodet" ved å gjøre rolige aktiviteter; lese, håndarbeid, puslespill, Lego etc. Ellers gjør de lett husarbeid, danser, trener, turner (ribbevegg og turnringer), spiller instrumenter, synger og mye mer

Anonymkode: a9e0e...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva gjør barna deres når de er hjemme? Når de ikke er med venner, leker med søsken eller får holde på med skjerm. Etter middag og lekser, før fritidsaktiviteter, hva gjør barna? Mine er veldig tiltaksløse på den tiden av døgnet. Barna er 7 og 8. 

Anonymkode: 2050d...c54

De sitter mye og tegner. Eller bygger lego eller plusplus. 6 og 8 år. 

Anonymkode: d2419...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da får de være sure litt. Det blir hvertfal IKKE bedre av å fortsette tilrettelegging 

Anonymkode: 2aef7...ad9

Ts 

Dette er jeg veldig enig i, MEN problemet er at når de holder på sånn trigger de det andre søskenet og det blir krangel og bråk. Dette har vært forsøkt veldig mange ganger, er derfor jeg ville ha litt tips. 

Anonymkode: 2050d...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når slapper de av? Må de gjøre noe hele tiden? Jeg blir svett av tanken på å ha en sånn hverdag. Først en hel dag med skole, så middag, lekser, fritidsaktiviteter. Er det tid til noe mer? I så fall bør det være avslapping/dødtid. Både barn og voksne har godt av å kjede seg

Anonymkode: 2fc76...47d

Ts 

Hva legger du i å slappe av da? Barna og jeg forsåvidt også sitter aldri helt stille i sofa/stol og bare stirrer ut i lufta og slapper av. Vi gjør alltid noe.. 

Anonymkode: 2050d...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva gjør barna deres når de er hjemme? Når de ikke er med venner, leker med søsken eller får holde på med skjerm. Etter middag og lekser, før fritidsaktiviteter, hva gjør barna? Mine er veldig tiltaksløse på den tiden av døgnet. Barna er 7 og 8. 

Anonymkode: 2050d...c54

Hn spiller stort sett, men hn er sjelden hjemme da før ganske sent på kvelden, kanskje et par timer før sengetid, så hn får ikke spilt mer enn en halv time - 45 min

Anonymkode: d4ce3...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva gjør barna deres når de er hjemme? Når de ikke er med venner, leker med søsken eller får holde på med skjerm. Etter middag og lekser, før fritidsaktiviteter, hva gjør barna? Mine er veldig tiltaksløse på den tiden av døgnet. Barna er 7 og 8. 

Anonymkode: 2050d...c54

Våre leker. 3 og 7.

Anonymkode: ba8f8...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts 

Dette er jeg veldig enig i, MEN problemet er at når de holder på sånn trigger de det andre søskenet og det blir krangel og bråk. Dette har vært forsøkt veldig mange ganger, er derfor jeg ville ha litt tips. 

Anonymkode: 2050d...c54

Hva så? Du får tåle at de krangler? La de holde på. Du høres ut som en helikopterforelder

Anonymkode: ba8f8...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...