Gå til innhold

Bo i hytte etter samlivsbrudd med små barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lever i et usunt forhold og trenger å komme meg ut  litt fort. Det føles derimot så overveldende. Bare det å finne en leilighet med3 soverom i nærheten av skolen og til en pris hvor jeg kan få lån. Bor i storby og prisene her er stive. Jobber bare 75%.

Ser for meg å ta litt ‘det første og beste’ sånn imidlertidig til jeg finner det perfekte. men ser jo det dessverre fort kan ende med en dyr utleie leilighet..

Så kom jeg plutselig over en hytte bare 10 min fra oss. En koselig liten perle på 67 kvm og 3 soverom. Egentlig perfekt og for godt til å være sant. Så da tenker jeg det kanskje må være det? For altså hvorfor kjører ikke flere en sånn løsning om det ikke har veldig mange ulemper? Hytta koster 1,8 mill og har innlagt vann, toalett og dusj. Om alternativet blir å leie en leilighet i samme størrelse til minst 15 000 i mnd må jo dette være en fantastisk mye bedre løsning? Kan noen gi meg noen råd rundt dette?

Jeg ser altså for meg å kjøpe hytta. Bo der med barna i et halvt år-1 års tid til jeg selger den igjen og finner meg noe større bedre. Får meg bedre jobb og bedre lån. Er jeg helt på jordet nå?

Anonymkode: ef2f5...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var usikker på hvilken kategori innlegget skulle under, kanskje der burde stått under ‘hus og hage’ eller ‘forbruker og økonomi’, men det får evt moderatorene fikse på.

Anonymkode: ef2f5...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omkostningene ved å kjøpe og selge en bolig igjen på 6-12 måneder gjør dette til et drøyt tapsprosjekt med mindre det er ekstrem verdistigning i perioden. I tillegg er det noen begrensninger på lovligheten av å bo fast i en hytte - man får ikke nødvendigvis meldt flytting dit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GMT800 skrev (2 minutter siden):

Omkostningene ved å kjøpe og selge en bolig igjen på 6-12 måneder gjør dette til et drøyt tapsprosjekt med mindre det er ekstrem verdistigning i perioden. I tillegg er det noen begrensninger på lovligheten av å bo fast i en hytte - man får ikke nødvendigvis meldt flytting dit.

Ja tenkte på det med pris for å selge igjen. Går jo fort 100 000 kr der minst. Samtidig er det jo også mulig å være heldig å selge med fortjeneste. 
Har forsøkt å finne ut av det med om det er lovlig å bo i hytta hele året og slik jeg skjønner det så er det lovlig så lenge man melder det inn som fast bosted. Men mulig dette varierer fra kommune til kommune?🤔

Anonymkode: ef2f5...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke om bruksendring på hytta, fra fritidsbolig til helårsbolig. 

Anonymkode: c7c15...f7e

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å bo fast i en hytte, men du blir neppe straffet for det. Ikke sikkert du får gjort den om til helårsbolig.

Du får ikke meldt flytting dit. Ikke sikkert det blir brøytet dit om vinteren. Ikke sikkert det er helårs renovasjon der. Avhengig av alder på hytta er det ikke sikkert den er så godt vinterisolert. Du får ikke strømstøtte når du bor på en hytte.

Jeg vet at hytter nær Oslo ble brukt som helårsbolig, i alle fall for en del år siden.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du bo i hytta må den omreguleres til helårsbolig, det er slett ikke sikkert det går mtp reguleringsplan og forskjell i krav mellom hytte og bolig. Du får ikke melde flytting til en hytte, det får heller ikke barna. Du kan ikke belage deg på å selge med fortjeneste etter 6-12 mnd, og uansett må du da skatte av fortjenesten, det er et rent tapsprosjekt. Du trenger heller ikke tre soverom om du skal flytte ut, du må beregne å klare deg med færre enn det du ideelt sett ville hatt. Og du kan selvfølgeligi kke jobbe deltid, du må jobbe minst 100%, helt litt mer i den periodene barna bor hos far. Et alternativ er jo at far har hovedomsorgen og du har barna i 20-30%. 

Anonymkode: 11566...004

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bor i hytter, og mange er folkeregistert med hytte som bolig.  For å få stømstøtte må du ha folkeregistert adresse der. Det er forskjell på kommuner og det kan ha noe å si hva området er regulert til i kommunale planer i forhold til hva folkeregisteret godtar, men jeg vet at de Kan endre vedtak hvis du klager. I noen kommuner bor ganske mange i hytter og mange velger å ikke søke om bruksendring fordi det kan gi kostbare utbedringer. Jeg ville gått en tur der og slått av en prat med folk, kanskje er det allerede noen som bruker hytte som helårsbolig som har erfaring med  den aktuelle kommunen. Da kan du også spørre om det er veilag og om veien blir måkt. Det mange ikke er klar over er at bankene krever 25% egenkapital for fritidsbolig selv om du skal bruke det som bolig. Hvis hytta er egnet for dere ville jeg utvidet tidsplanen til 2 kanskje 3 år, tiden går fort og det er uansett slitsomt å selge og flytte. Lykke til!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lever i et usunt forhold og trenger å komme meg ut  litt fort. Det føles derimot så overveldende. Bare det å finne en leilighet med3 soverom i nærheten av skolen og til en pris hvor jeg kan få lån. Bor i storby og prisene her er stive. Jobber bare 75%.

Ser for meg å ta litt ‘det første og beste’ sånn imidlertidig til jeg finner det perfekte. men ser jo det dessverre fort kan ende med en dyr utleie leilighet..

Så kom jeg plutselig over en hytte bare 10 min fra oss. En koselig liten perle på 67 kvm og 3 soverom. Egentlig perfekt og for godt til å være sant. Så da tenker jeg det kanskje må være det? For altså hvorfor kjører ikke flere en sånn løsning om det ikke har veldig mange ulemper? Hytta koster 1,8 mill og har innlagt vann, toalett og dusj. Om alternativet blir å leie en leilighet i samme størrelse til minst 15 000 i mnd må jo dette være en fantastisk mye bedre løsning? Kan noen gi meg noen råd rundt dette?

Jeg ser altså for meg å kjøpe hytta. Bo der med barna i et halvt år-1 års tid til jeg selger den igjen og finner meg noe større bedre. Får meg bedre jobb og bedre lån. Er jeg helt på jordet nå?

Anonymkode: ef2f5...aca

Du kan ikke bo fast i en hytte, men det kan du i en fritidsbolig.

Anonymkode: 01630...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal du bo i hytta må den omreguleres til helårsbolig, det er slett ikke sikkert det går mtp reguleringsplan og forskjell i krav mellom hytte og bolig. Du får ikke melde flytting til en hytte, det får heller ikke barna. Du kan ikke belage deg på å selge med fortjeneste etter 6-12 mnd, og uansett må du da skatte av fortjenesten, det er et rent tapsprosjekt. Du trenger heller ikke tre soverom om du skal flytte ut, du må beregne å klare deg med færre enn det du ideelt sett ville hatt. Og du kan selvfølgeligi kke jobbe deltid, du må jobbe minst 100%, helt litt mer i den periodene barna bor hos far. Et alternativ er jo at far har hovedomsorgen og du har barna i 20-30%. 

Anonymkode: 11566...004

Ikke omreguleres nei, søknadspliktig bruksendring. Og 99% sikkert du ikke får godkjent pga tekniske krav ikke vil være godkjent etc

Anonymkode: ed31a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke bruksendring. Vær obs på at det er mye vanskeligere i et hyttefelt, for der er hele feltet regulert til fritid, ikke bolig. Er dette en enkeltstående hytte med egen tomt ( ikke festetomt) er det anderledes. Jeg hadde undersøkt alt dette før kjøp. 

Anonymkode: 4bc89...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om to familier som har bodd i hytter, ene i to år, de andre er nå på år 4

Anonymkode: 5d56a...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet om to familier som har bodd i hytter, ene i to år, de andre er nå på år 4

Anonymkode: 5d56a...ca6

Jeg vet også om en som har bodd i en hytte i mange år, søkte om bruksendring, det tok også mange år før han fikk ja. Bodde der hele tiden uten problemer. 

Anonymkode: 0d8dd...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet om to familier som har bodd i hytter, ene i to år, de andre er nå på år 4

Anonymkode: 5d56a...ca6

Jeg vet også om folk som gjør det, men som har bostedsadresse og får posten sin et annet sted. Det ene paret vet jeg har datteren sin adresse som bostedsadresse.

Dette er jo egentlig ikke lov. 

Anonymkode: c7c15...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må melde flytting til en annen adresse iallefall.

Ellers kan seperasjonen bli ugyldig.

Anonymkode: f33bc...21f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet også om en som har bodd i en hytte i mange år, søkte om bruksendring, det tok også mange år før han fikk ja. Bodde der hele tiden uten problemer. 

Anonymkode: 0d8dd...f02

Dette er ingen problem. Har aldri hørt om at kommunen har kastet ut folk som bor i hytter. Flere 10000 gjør dette uten noe styr.

Anonymkode: c4985...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en grunn for at denne boligen er regulert som hytte selv om den geografisk ligger et sted der det ville vært naturlig å være fastboende

1. området er regulert som hyttefelt (du vil altså ikke få få ha folkeregistrert adresse der. Det betyr at da må dine barn ha folkeregistrert adresse hos din mann, i alle fall om du vil ha barna i samme barnehage/skole osv

2. Boligen møter ikke de tekniske kravene. Dette kan være så enkelt som at infrastrukturen i forhold til vann og avløp ikke er godt nok rustet. Vann kan bli avstengt i vinterhalvåret etc. Andre årsaker kan være at veier frem til hytten ikke blir brøyter av kommunen på vintertid, eller de har ordninger om brøyting typ «kun helger i oddetallsuker».

problemet her er altså at du ikke vil få folkeregistrert adresse på hytten, du må ha det et annet sted. Dine barn kan således ikke beholde folkeregistrert adresse sammen med deg (hvilket vil være et problem uansett dersom du må flytte fra deres far og han ikke signerer. Signerer han ikke, så vil dine barn uansett hanfolkeregistert adresse i boligen han fortsetter å bo i)

Anonymkode: 19247...523

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ingen problem. Har aldri hørt om at kommunen har kastet ut folk som bor i hytter. Flere 10000 gjør dette uten noe styr.

Anonymkode: c4985...ca2

Få kommuner går inn i hytter og sjekker hvor lenge du oppholder deg der.. men han må nok ha hatt en annen adresse i folkeregisteret, og så bare postadresse dit. 

Anonymkode: 4bc89...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Få kommuner går inn i hytter og sjekker hvor lenge du oppholder deg der.. men han må nok ha hatt en annen adresse i folkeregisteret, og så bare postadresse dit. 

Anonymkode: 4bc89...f98

En kan få seg en postboksadr. Minste problem.

Anonymkode: c4985...ca2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å flytte på hytta noen år når ungene flyttet ut. 

Vi skal nok kjøpe en leilighet i tillegg, men den leier vi ut til turister. 

Der er ikke egentlig lov, men det driter Vi i. Steømstøtte får vi ikke, så greit om det er peis der. Vi har egen brønn, og septiktank...så det er ikke et problem.

 

Anonymkode: 489f4...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...