Gå til innhold

Vergen har ikke tiltro til meg som bostyrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bostyrer i et dødsbo, og skal samarbeide med vergen/ forelderen til pliktdelsarvingen.

Jeg er testamentarving, og er bekjent med vergen.

Det som er problematisk er at vergen ikke forstår hva jobben som verge går ut på, og tror at det å være verge er det samme som bostyrer og blander seg inn i mitt arbeide med å gjøre opp boet.

Vergen har flere ganger kontaktet banken for å få vite hva som står på bokontoen til avdøde, (fordi hen trolig er redd for at jeg forsyner meg med penger), og blir frustrert når hen får beskjed av banken om at hen ikke har fullmakt til innsyn og at det er det kun jeg som har. 

Vergen forstår ikke at jeg som bostyrer har tilgang på alle opplysninger, og må dokumentere alt til Statsforvalter som kontrollerer at alt har gått riktig for seg.

Må gang på gang forklare vergen hvorfor jeg har innsyn, og vergen har også problemer med at jeg vet hvor mye livsarvingen kommer til å arve, og at jeg skal fordele arven mellom meg og livsarvingen til slutt.

Jeg har sagt til vergen at hen må lese seg opp på hva det vil si å være bostyrer, og hva det vil si å være verge, men det går bare ikke inn.

Det er slitsomt med denne "overvåkingen", og lurer på hva jeg kan si til vergen for at hen skal ha tiltro til meg i denne prosessen?

Vergen har ingen grunn til å mistenke meg for å gjøre noe ulovlig i denne prosessen.

Anonymkode: e1854...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Jeg vil tro at det er mulig å sende inn klage på vergen til statsforvalteren, men det vil vel ikke bidra til bedre samarbeidsklima og kan kanskje føre til at vergen krever offentlig skifte - men da har vergen ihvertfall ikke innsyn i prosessen.

Dersom verge ikke har juridisk bakgrunn kan vergen be om at det opprettes hjelpeverge med juridisk kompetanse for å sikre at det går rett for seg. Kan det være noe du kan prate med vergen om at kunne vært lurt? Hvis vedkommende har innsikt i at hen ikke forstår dette med skifte da. Alternativt gi råd om at vergen bør få veiledning av en advokat. Det kan være at den mistroen hen har gjør at hen ikke tror på det du forklarer om rollene til bostyrer og verge. 

Står i ganske lik situasjon selv og blir møtt med voldsom mistillit og alle beslutninger som tas blir det satt spørsmålstegn ved. Det er utrolig frusterende når man bare ønsker å gjøre det som avdøde  harskrevet i testamentet og å løse det til det beste for alle innenfor de rammene som følger et privat skifte. 

Håper det ordner seg!

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

Vergen forstår ikke at jeg som bostyrer har tilgang på alle opplysninger, og må dokumentere alt til Statsforvalter som kontrollerer at alt har gått riktig for seg.

Anonymkode: e1854...136

Hvorfor skal du dokumentere alt til Statsforvalter? Det er ikke normalt at dette blir gjort. Jeg har vært bostyrer i fire forskjellige dødsbo, og aldri rapportert noe til Statsforvalteren. Har bare forholdt meg til skifteretten.

Anonymkode: 3337c...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal du dokumentere alt til Statsforvalter? Det er ikke normalt at dette blir gjort. Jeg har vært bostyrer i fire forskjellige dødsbo, og aldri rapportert noe til Statsforvalteren. Har bare forholdt meg til skifteretten.

Anonymkode: 3337c...5e6

Mulig det har noe med at den ene arvingen er mindreårig?

Ts, kan du snakke med statsforvalteren? Mulig vedkommende kan ta en prat med vergen?

Anonymkode: 4f6db...c03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vergen skal ivareta de økonomiske interessene til personen vedkommende er verge for. Hvis jeg forstår deg rett er du bobestyrer og arving. Vergen forsøker vel kanskje bare å være sikker på at den arvingen han/hun ivaretar sikrer sine interesser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du dokumentere alt til Statsforvalter? Det er ikke normalt at dette blir gjort. Jeg har vært bostyrer i fire forskjellige dødsbo, og aldri rapportert noe til Statsforvalteren. Har bare forholdt meg til skifteretten.

Anonymkode: 3337c...5e6

Når det er mindreårig arving er det Statsforvalter som skal ta vare på arven, og jeg som bostyrer må sende inn en god del opplysninger.

Ts

Anonymkode: e1854...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kometen skrev (1 time siden):

Vergen skal ivareta de økonomiske interessene til personen vedkommende er verge for. Hvis jeg forstår deg rett er du bobestyrer og arving. Vergen forsøker vel kanskje bare å være sikker på at den arvingen han/hun ivaretar sikrer sine interesser?

 

Hvis vergen hadde satt seg inn i hvordan en arveprosess foregår når Statsforvalter er involvert, så hadde hen forstått at jeg ikke har mulighet til å tuske til meg penger. Jeg må dokumentere alt jeg gjør og blir også kontrollert i ettertid at jeg ikke tar mer av arven enn det som jeg skal ha.

Jeg har bedt vergen lese seg opp, men det har ikke skjedd noe foreløpig på den fronten.

Ts

Anonymkode: e1854...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis vergen hadde satt seg inn i hvordan en arveprosess foregår når Statsforvalter er involvert, så hadde hen forstått at jeg ikke har mulighet til å tuske til meg penger. Jeg må dokumentere alt jeg gjør og blir også kontrollert i ettertid at jeg ikke tar mer av arven enn det som jeg skal ha.

Jeg har bedt vergen lese seg opp, men det har ikke skjedd noe foreløpig på den fronten.

Ts

Anonymkode: e1854...136

Det er jo ikke alle som har funnet opp kruttet, og det kan være mange grunner til at enkelte ikke har tillit. 
Alternativet er jo offentlig skifte, spør om vergen er villig til å bruke av arven for å betale for det? Hvis det blir bare mistillit og frustrasjon er det kanskje best uansett. 

Anonymkode: 8f93c...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke alle som har funnet opp kruttet, og det kan være mange grunner til at enkelte ikke har tillit. 
Alternativet er jo offentlig skifte, spør om vergen er villig til å bruke av arven for å betale for det? Hvis det blir bare mistillit og frustrasjon er det kanskje best uansett. 

Anonymkode: 8f93c...ab4

Vergen ønsker ikke at det skal trekkes noe unødvendig fra arven, for da blir det mindre arv til livsarvingen.

Blir det mer trenering i saken fra vergen, må jeg vel kontakte Statsforvalter og spørre hva jeg skal gjøre.

 

Ts

Anonymkode: e1854...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vergen ønsker ikke at det skal trekkes noe unødvendig fra arven, for da blir det mindre arv til livsarvingen.

Blir det mer trenering i saken fra vergen, må jeg vel kontakte Statsforvalter og spørre hva jeg skal gjøre.

 

Ts

Anonymkode: e1854...136

Blir det mer bråk. Så si at da må en ta offentlig skifte og da forsvinner fort  150.000 kr pluss

Anonymkode: 3b22a...d5a

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vergen har ingen grunn til å mistenke meg for å gjøre noe ulovlig i denne prosessen.

Anonymkode: e1854...136

Kan nesten tolke det som at du ikke deler informasjon om formue og lignende. Da skjønner jeg at vergen for mindreårig livsarving er på.

Anonymkode: 829c9...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt vergen det forelpige regnskapet slik det står per dags dato.

Du kan sikkert be banken om utskrift av saldo per dags dato, og sende det også.

 

Anonymkode: da22b...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan nesten tolke det som at du ikke deler informasjon om formue og lignende. Da skjønner jeg at vergen for mindreårig livsarving er på.

Anonymkode: 829c9...4a7

Vergen hadde innsyn på samme måte som jeg når vi begynte arveprosessen for 8 mnd siden, for man får spørsmål fra Tingretten om man ønsker fullmakt til banken for å få innsyn i avdødes økonomi +selvangivelse før man søker om skifteattest.

Det er nå etterpå at vergen flere ganger har ønsket å sjekke om jeg har trukket beløp fra bokontoen som jeg ikke har lov til, og ikke forstår hvorfor jeg tar de avgjørelser som jeg gjør.

Vergen forstår ikke at alt tar tid når man skal ha med offentlige instanser å gjøre, og at man ofte må vente i både uker og måneder for å få svar på henvendelser.

Ts

Anonymkode: e1854...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg ville sendt vergen det forelpige regnskapet slik det står per dags dato.

Du kan sikkert be banken om utskrift av saldo per dags dato, og sende det også.

 

Anonymkode: da22b...c57

Regnskap har vergen sett to ganger de siste åtte månedene, og det skal være helt unødvendig hvis hen hadde satt seg inn i hvordan systemet fungerer når Statsforvalter er inne i bildet.

Hadde rollene vært byttet om eller det hadde vært noen andre som hadde vært bostyrer, så hadde jeg ikke hatt mistillit til bostyrer.

Jeg er kanskje naiv, men jeg velger å stole på folk jeg kjenner og også ukjente.

Ts

Anonymkode: e1854...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...