AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #1 Del Skrevet 7. september 2024 Jeg lurer litt på hvordan andre innbyggere egentlig ser på Bodø som by. Det virker som det er ganske lite sosialt akseptert å gjøre noe annet enn å fremsnakke Bodø når du enten kommer i fra byen, eller bor i byen. Bodø har mye medvind i seilene, det er mye utvikling, det er ny by, ny flyplass, det er boligutvikling, sentrumsutvikling, Stormen, skyline, turmuligheter, norges beste fotballag - men likevel så er det noe råttent. Det er litt som den perfekte familien, men så viser det seg at faren har begått overgrep hele oppveksten til barna. For jeg elsker det nordnorske lynnet, men i Bodø så er det på sitt dårligste syntes jeg. Byen prøver å være en storby, mens det er en småby, så det gjør at folket blir litt merkelig. Folk er ganske selvhøytidelige, både på egne og byens vegne. Man er ganske fordomsfulle og lite åpne for nye impulser, utenom poshe tilbud til de som leker nyrike da. Jeg har bodd mange forskjellige plasser, men jeg syntes Bodø har utviklet seg til å bli noe uekte. Utad så virker det som om "alle" fra Bodø mener byen er den mest fantastiske byen i verden. Men er det fordi man ikke tør mene så mye annet? For er det en ting Bodø-folket ikke tåler, så er det noen som kritiserer plassen. (Så får vi eventuelt se om det slår ut anonymt på nettet også) Si gjerne om du bor i Bodø, eller ser det fra utsiden. Anonymkode: f05d1...059 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 8. september 2024 #2 Del Skrevet 8. september 2024 Jeg bor i Bodø. Har ikke bodd her hele livet, men hele mitt voksne liv. Jeg liker byen Jeg bor i. Nei, den er ikke enestående eller fantastisk. Men, jeg syns folk er hyggelige, for meg er byen passe stor, den har alt jeg behøver av tilbud innen kultur og mat. Jeg elsker at havet og skog/fjell er så nært og at jeg alltid finner steder hundene mine kan kose seg løse i marka. Kjekt med flyplass midt i byen. Variert studietilbud ved universitetet. Jeg ville personlig ikke bodd i Oslo feks. Men det er meg da. Det er ikke verdens navle. Men det har jeg ikke behov for at det skal være heller. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #3 Del Skrevet 8. september 2024 Jeg flyttet til Bodø da jeg var 18 år for å studere, men endte opp med å finne drømmemannen og bor her fortsatt 14 år senere. Det er ingen pen by, og personlig holder jeg meg langt unna sentrum fordi alt i sentrum føles shabby (?). Men jeg trives godt sentralt, men utenfor bykjerna. Og jeg digger nærheten til naturen, havet vær og vind, samtidig som jeg kan gå til City Nord på 10 minutter. For meg ville aldri storby ala Oslo vært drømmebyen. Jeg har vært i Trondheim, og syntes dette var en pen og koselig by - Bodø kan ikke by på det samme og her har byen en lang vei å gå. Folka er som alle andre folk, noen er høye på seg selv, andre er jordnære. Skjønner ikke hvorfor du mener Bodø-folk generelt har en selvhøytidelig holdning. De er som folk flest. Er Bodø drømmen min? Absolutt ikke, for jeg vil tilbake til bygda og vil ikke bo i by i det hele tatt. Men har til sammenligning bodd på Sortland, og her snakker man småby. Bodø er helt ok, og jeg som kommer fra ei bygd enda lengre nord har aldri følt på det du beskriver. Anonymkode: 4adc6...c45 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #4 Del Skrevet 8. september 2024 Elsker Bodø 🥳🥳 Hatet Bodø for 20 år siden, men bor nå her på snart 8. året igjen, og byen er bare bedre og bedre 🤩 Nå kommer Starbucks og McDonald’s også, så da forsvinner mye insentiv til å dra andre plasser i det hele tatt. 😅 (Neida, men joda.) Litt flere direkteruter til utlandet, så er vi der! PS, Bodø er storby. Byen får storbytillegg og er å regne som en storby. Selv om den ser mer ut som en småby. Anonymkode: 5fc32...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #5 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Elsker Bodø 🥳🥳 Hatet Bodø for 20 år siden, men bor nå her på snart 8. året igjen, og byen er bare bedre og bedre 🤩 Nå kommer Starbucks og McDonald’s også, så da forsvinner mye insentiv til å dra andre plasser i det hele tatt. 😅 (Neida, men joda.) Litt flere direkteruter til utlandet, så er vi der! PS, Bodø er storby. Byen får storbytillegg og er å regne som en storby. Selv om den ser mer ut som en småby. Anonymkode: 5fc32...0f1 Glemte… Outland og Jernia kommer jo også! Mangler bare en skikkelig Meny nå 💯 Anonymkode: 5fc32...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #6 Del Skrevet 8. september 2024 Jeg er bodd ett år i Bodø. Av de 7 stedene jeg har bodd, er Bodø det stedet jeg har likt minst. Jeg bodde i sentrum, men makan til dødt sentrum skal du lete lenge etter. Husker så godt jeg var på shopping der en lørdag like før jul, og det var nesten ikke folk å se. Hvor er folkene? Jo, de er på City Nord, kjøpesenteret som ødelegger hele byen. Byen har ambisjoner om å vokse noe veldig, og utvide sentrum til der flyplassen ligger nå. Kan aldri se for meg at det kommer til å skje. De er jo rett og slett ikke nok folk! Jeg tar meg selv i å synes synd på folk som bor og lever livene sine i Bodø, og unner dem all glede fotballaget kan gi dem. Det er ikke så mye annet å glede seg over der. (Naturen rundt er selvfølgelig top notch) Anonymkode: 0513a...553 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #7 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Elsker Bodø 🥳🥳 Hatet Bodø for 20 år siden, men bor nå her på snart 8. året igjen, og byen er bare bedre og bedre 🤩 Nå kommer Starbucks og McDonald’s også, så da forsvinner mye insentiv til å dra andre plasser i det hele tatt. 😅 (Neida, men joda.) Litt flere direkteruter til utlandet, så er vi der! PS, Bodø er storby. Byen får storbytillegg og er å regne som en storby. Selv om den ser mer ut som en småby. Anonymkode: 5fc32...0f1 «Bodø er en storby» Hahahahaha. Bodø har absolutt ingen storbyvibe whatsoever! Selv synes jeg at Molde, som har omtrent halvparten så mange innbyggere, føles som en like stor by som Bodø. Jeg velger Molde over Bodø any day! Men ikke overrasket over at Bodø regnes som storby i norsk målestokk. Det finnes jo mange bygder med bystatus her i landet. Anonymkode: 0513a...553 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 8. september 2024 #8 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Glemte… Outland og Jernia kommer jo også! Mangler bare en skikkelig Meny nå 💯 Anonymkode: 5fc32...0f1 Og IKEA 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #9 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg lurer litt på hvordan andre innbyggere egentlig ser på Bodø som by. Det virker som det er ganske lite sosialt akseptert å gjøre noe annet enn å fremsnakke Bodø når du enten kommer i fra byen, eller bor i byen. Bodø har mye medvind i seilene, det er mye utvikling, det er ny by, ny flyplass, det er boligutvikling, sentrumsutvikling, Stormen, skyline, turmuligheter, norges beste fotballag - men likevel så er det noe råttent. Det er litt som den perfekte familien, men så viser det seg at faren har begått overgrep hele oppveksten til barna. For jeg elsker det nordnorske lynnet, men i Bodø så er det på sitt dårligste syntes jeg. Byen prøver å være en storby, mens det er en småby, så det gjør at folket blir litt merkelig. Folk er ganske selvhøytidelige, både på egne og byens vegne. Man er ganske fordomsfulle og lite åpne for nye impulser, utenom poshe tilbud til de som leker nyrike da. Jeg har bodd mange forskjellige plasser, men jeg syntes Bodø har utviklet seg til å bli noe uekte. Utad så virker det som om "alle" fra Bodø mener byen er den mest fantastiske byen i verden. Men er det fordi man ikke tør mene så mye annet? For er det en ting Bodø-folket ikke tåler, så er det noen som kritiserer plassen. (Så får vi eventuelt se om det slår ut anonymt på nettet også) Si gjerne om du bor i Bodø, eller ser det fra utsiden. Anonymkode: f05d1...059 Jeg klarer ikke helt å snappe opp hva du egentlig mener og oppfatter om byen og innbyggerne. - det dårligste nordnorske lynne - fordomsfulle og selvhøytidelig, lite åpne for nye impulser - litt merkelige folk - uekte og tåler ikke kritikk Bodø har vokst, og er nok nå sammensatt av folk som i stor grad ikke er fra Bodø, men innbyggere fra nabokommuner (vgs), andre deler av landet (Nord universitet), forsvaret og andre arbeidsplasser som krever kompetanse fra inn- og utland. Voksesmerter og utviklingsproblematikk kanskje, men jeg tror det preges av sammensetningen av befolkningen og ikke den opprinnelige bodøværingen. Jeg liker byen pga nærhet til fjell, hav, natur og friluftsliv, nærhet til det som er nødvendig (butikker og handel), kort vei til flyplass, godt klima, Parkenfestival og jobbmulighet. Har bodd i byen i mer enn 30 år. Har også bodd noen år i Oslo, og der følte jeg at jeg kastet bort mye tid på buss, trikk, tog, kø. Ble aldri kjent med naboen eller fikk et nettverk, annet enn jobb. Anonymkode: 741f7...18b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #10 Del Skrevet 9. september 2024 Linazer skrev (På 8.9.2024 den 9.00): Og IKEA 😉 Hæ??? Kilder?? 🤩🤩🎂🇳🇴💀 Anonymkode: 5fc32...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #11 Del Skrevet 9. september 2024 Jeg er så hjertens enig, TS! Ikke minst er lillebror-komplekset de har overfor Tromsø helt latterlig, de vil ikke innse at de kommer langt bak på alle andre felt enn fotball, og det er jo ikke akkurat noe intelligente mennesker lar seg imponere så veldig av. Selv navnet på universitetet de endelig fikk surka seg til ser ut som en skrivefeil, jeg mener Nord Universitet?!? 🤣 Anonymkode: 827cb...47f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #12 Del Skrevet 9. september 2024 Min erfaring er at det er vanskelig å bli kjent med innfødte Bodøværinger. Mange fremstår hyggelige altså, men også som om de har mer enn nok med sitt og ikke trenger flere venner.. Når det gjelder det berømte lillebror-komplekset overfor Tromsø: dette er nok noe medier har hauset opp. Mitt inntrykk er at det er en liten gruppe mennesker med penger, som gnåler om dette. For det vanlige bodøværing har det ingenting å si. Apropos liten gruppe veletablerte og litt pengesterke folk: mitt inntrykk er at prestisje, jobbmuligheter, næringsutvikling, ja alt, handler om kjennskap og vennskap innad/til denne gruppen. Feks: stusser når jeg stadig ser unge mennesker bli direktører, daglig leder etc, uten relevant erfaring eller særlig imponerende utdannelse, og det de har til felles er at de er innfødte bodøværinger. Selv avisa her (!) synes å skrive ekstra om disse menneskene. Samme menneskene blir valgt til nye verv, blir omtalt i avisa, nye jobber, leder prosjekter etc. Ellers er Bodø en bra by. Nevnte forhold preger jo i liten grad de flestes hverdag. Folk fra veldig mange steder her, som i de fleste byer. Anonymkode: 11585...5a6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #13 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er så hjertens enig, TS! Ikke minst er lillebror-komplekset de har overfor Tromsø helt latterlig, de vil ikke innse at de kommer langt bak på alle andre felt enn fotball, og det er jo ikke akkurat noe intelligente mennesker lar seg imponere så veldig av. Selv navnet på universitetet de endelig fikk surka seg til ser ut som en skrivefeil, jeg mener Nord Universitet?!? 🤣 Anonymkode: 827cb...47f "Bodø" har ingenting med navnet på universitetet å gjøre... Fremstår ikke veldig intelligent ut, du heller. Kanskje fra Bodø? Anonymkode: 11585...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #14 Del Skrevet 9. september 2024 Bor i Bodø, kan ikke si jeg føler meg som noen "Bodø-patriot" akkurat. Nå skal det sies at jeg har liten interesse av kulturelle og idrettsrelaterte ting, så den biten vet jeg lite om. Sentrum er kjipt. De nye byggene som rager høyt imponerer lite, og enkelte gater føles nå som skyggelagte vindtunneller. Når det gjelder nybygg og utviklingsprosjekter generelt føles det som at det er noe grumsete som skjer i kulissene, uten at jeg klarer å utdype mer. Forleden gikk jeg gjennom glasshuset midt på lyse dagen, og der satt det en kar på en murkant og skrapte sammen en fin stripe med hvitt pulver. Der er storbyfølelsen, liksom. Men, det er praktisk for meg å bo her. Jeg er oppvokst på et sted der "fortau" nærmest var eksotisk, og buss var noe man kunne vinke til et par ganger i døgnet. Her er det bra busstilbud, og kort vei til det meste jeg trenger, enten det er shopping, lege, turområder, flyplass osv. Anonymkode: 3e6ae...daa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #15 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bor i Bodø, kan ikke si jeg føler meg som noen "Bodø-patriot" akkurat. Nå skal det sies at jeg har liten interesse av kulturelle og idrettsrelaterte ting, så den biten vet jeg lite om. Sentrum er kjipt. De nye byggene som rager høyt imponerer lite, og enkelte gater føles nå som skyggelagte vindtunneller. Når det gjelder nybygg og utviklingsprosjekter generelt føles det som at det er noe grumsete som skjer i kulissene, uten at jeg klarer å utdype mer. Forleden gikk jeg gjennom glasshuset midt på lyse dagen, og der satt det en kar på en murkant og skrapte sammen en fin stripe med hvitt pulver. Der er storbyfølelsen, liksom. Men, det er praktisk for meg å bo her. Jeg er oppvokst på et sted der "fortau" nærmest var eksotisk, og buss var noe man kunne vinke til et par ganger i døgnet. Her er det bra busstilbud, og kort vei til det meste jeg trenger, enten det er shopping, lege, turområder, flyplass osv. Anonymkode: 3e6ae...daa Der sa du det: noe grumsete som foregår i kulissene! Akkurat det tenker jeg og, og at det gjelder en særs liten gruppe mennesker Anonymkode: 11585...5a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 9. september 2024 #16 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hæ??? Kilder?? 🤩🤩🎂🇳🇴💀 Anonymkode: 5fc32...0f1 Vi mangler IKEA skrev jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #17 Del Skrevet 10. september 2024 TS her. Nå er det jo en gang sånn at Bodø har 50.000 innbyggere, til tross for at byen skriker etter arbeidskraft og kompetanse - så det er jo en del folk her til lands som velger bort Bodø, så det er ikke veldig fantastisk. Men en ting skal Bodø ha - det er kompakt og nærheten til naturen er super. Nå skal det sies at jeg er ikke noe naturmenneske, så det gir ikke meg allverden. Men la meg utdype litt hva jeg ikke liker med Bodø. Jeg hater det faktum at byen er som en videregående skole, det handler om å være venner med de rette, om ikke er du utenfor. Som det nevnes av andre, når det ansettes noen i en prestisjestilling, så er det slekt, venner, politisk makt eller nettverk. Kompetanse utenfra, nei takk, i slekt med Kolstad, ja takk! Jeg hater det faktum at alt som skinner i denne byen er kråkesølv, det glitrer, men det mest er uekte. Jeg hater at det finnes masse nyrike og milliardærer, men ut over Høyer, noen restauranter og et par båtforhandlere som nyter godt av de pengene, så er folk gniene som bare pokker. Jeg hater at kunst og kulturlivet aldri får tillit og status, 99% av de som blir noe som kommer i fra Bodøområdet, de blir først noe etter de først har lyktes i Oslo. Jeg hater klimaet (med unntak av denne sommeren), det blåser konstant, det er halvannen måned med sommer, og det er et halvt år med sørpe. Jeg hater hvordan et knippe rike utbyggere får styre byen akkurat hvordan de vil, de har fått en posisjon hvor enten får de bygge akkurat på den måten det passer dem, eller så setter de Bodø i en skvis på at det blir boligmangel. Jeg hater at byen er så ekstremt fordomsfull, her er det bonuspoeng for å leve et A4-liv, og dersom du har et avvik, så blir du uglesett som i en liten bygd. Jeg hater at menneskene har blitt så overfladiske, folk har blitt mini-Amerikanere, og nord-norge lynnet er vasket helt bort. Dra til Lofoten, Helgeland, Tromsø - uansett andre plasser i Nord-Norge, så møter man ekte ramsalte mennesker. Her i byen er folk overfladiske og grunne, det er LinkedIn IRL. Jeg hater at det knapt finns en utenlandsdestinasjon med fly ut av Bodø, enhver storbyreise koster fort det tredobbelte kontra om du bor i Oslo, fordi begge strekningene "aldri" er billig samtidig. Jeg hater at sentrum er stein dødt, utviklingen av boliger og miljøet rundt har gjort at man snart kan kalle sentrum for sølvbyen, det er kun gråhårede pensjonister som bor i sentrum. Jeg hater at Bodø ser ut som om Bergans er hovedsponsor, uansett hvor du drar - til og med ut på byen - så er det alltid et Bergans-plagg å se. Jeg hater at universitetet er lagt på en mil unna sentrum, slik at alle studenter bor i kjellere på Mørkved, i stede for å gi liv til sentrum. Jeg hater at Bodø er så isolert, de nærmeste byene er Narvik, Mo og Mosjøen, og det er jo som å gå fra å stå i dritten til å hoppe i syrebad. Jeg hater at i det du passerer 28 år, så er det umulig å bli venn med nye mennesker her. Jeg hater at byen prøver å fake at de er mini-Manhatten, men i realiteten så er den så liten et Erlend Osnes er konferansier på 102% av eventene som er i byen. Men mye av dette kunne jeg levd med. Men det værste er hvordan menneskene i byen har blitt de siste 15-20 årene. Det ekte og varme har forsvunnet, og byen har blitt en kald og korrupt kapitalist. Ja, jeg er i ferd med å flytte 😅 Anonymkode: f05d1...059 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #18 Del Skrevet 10. september 2024 Bodø er på størrelse med Moss. Ikke noe sted man drar på helgetur til for å det moro. De jeg kjenner fra Bodø er veldig hyggelige derimot. Ingen av de lengter tilbake. Anonymkode: bb1d6...774 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #19 Del Skrevet 10. september 2024 Selve byen er ikke noe å rope hurra for. Men natur og omgivelsene rundt er av de fineste i Norge. Anonymkode: cb82e...3e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå