AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #1 Skrevet 7. september 2024 Hvor sjekker man dette? Må man gå privat? Noen som gjør/har gjort dette? Anonymkode: 99467...870
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #2 Skrevet 7. september 2024 Blodprøve( TSH verdier) Anonymkode: 48412...7a3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #3 Skrevet 7. september 2024 Du tar blodprøve hos fastlegen. Men dersom du har plager vil jeg anbefale en tur til gynekolog, de er spesialister på dette. Fastlegen gir de tilgang ( eller sender over) blodprøvene, så du behøver ikke ta de om igjen. Anonymkode: cd82b...d3c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #4 Skrevet 7. september 2024 Husk at hormonnivåer (kjønnshormoner) svinger etter hvor du er i syklus. Stress påvirker også. Har du plager med PMS eller mulig overgangsalder er symptombildet viktigere enn blodprøver for å fastslå behandling. Hvis det er kjønnshormoner du lurer på da. Kortisol måles for eksempel i spyttprøve, men der vil også nivåene variere på ulike tider av døgnet. Anonymkode: 20399...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #5 Skrevet 8. september 2024 Takk for svar ❤️ Jeg skal til gyn neste mnd, for å ta livmorhalsprøve, kan jeg da spørre om dette? TS Anonymkode: 99467...870
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #6 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar ❤️ Jeg skal til gyn neste mnd, for å ta livmorhalsprøve, kan jeg da spørre om dette? TS Anonymkode: 99467...870 Ja, de tar blodprøver for å sjekke hormoner. I hvert fall gjør min gynekolog det Anonymkode: 20fe4...e12
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #7 Skrevet 8. september 2024 Jeg har fått testet hos en naturlig hormonveileder. var veldig mye bedre enn hos fastlegen som egentlig ikke kunne noen ting. Fikk veldig god hjelp når jeg gikk til hun som veileder naturlig. litt dyrt, men verdt det Anonymkode: e4b95...8aa
nordlending Skrevet 8. september 2024 #8 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar ❤️ Jeg skal til gyn neste mnd, for å ta livmorhalsprøve, kan jeg da spørre om dette? TS Anonymkode: 99467...870 Jeg ville ringt dem og spurt på forhånd, så slipper du å vente en måned på å få vite at de ikke kan ta blodprøver hos seg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #9 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar ❤️ Jeg skal til gyn neste mnd, for å ta livmorhalsprøve, kan jeg da spørre om dette? TS Anonymkode: 99467...870 Hvilke prøver vil du ha og hvorfor? Du trenger ikke svare, men greit at du vet det til gynekologen din spør. Feks hvis det er overgangsalder og over 45 år, så er det ikke anbefalt lenger. https://www.dagensmedisin.no/gjor-kloke-valg-kvinnehelse-menopausal-hormonterapi-mht/ny-kloke-valg-anbefaling-om-utredning-av-overgangsalder/627836 Er det andre ting så er hormonene veldig variable, så er ikke sikkert du får noen gode svar. Anonymkode: 25489...5c3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #10 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke prøver vil du ha og hvorfor? Du trenger ikke svare, men greit at du vet det til gynekologen din spør. Feks hvis det er overgangsalder og over 45 år, så er det ikke anbefalt lenger. https://www.dagensmedisin.no/gjor-kloke-valg-kvinnehelse-menopausal-hormonterapi-mht/ny-kloke-valg-anbefaling-om-utredning-av-overgangsalder/627836 Er det andre ting så er hormonene veldig variable, så er ikke sikkert du får noen gode svar. Anonymkode: 25489...5c3 Helt ærlig vet jeg ikke hva konkrert jeg vil ta, det er bare noe rart med kroppen min som legen ikke hittil har funnet ut av. Skal som sagt til gyn neste mnd. Jeg er 38 år og plutselig i sommer begynte jeg å svette mye, hadde helt sinnsyke humørsvingninger og ble veldog oppblåst i nedre del av magen (helt nederst under navel). TS Anonymkode: 99467...870
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #11 Skrevet 8. september 2024 nordlending skrev (2 timer siden): Jeg ville ringt dem og spurt på forhånd, så slipper du å vente en måned på å få vite at de ikke kan ta blodprøver hos seg. Takk, det var et lurt tips 👏🏻 Skal absolutt gjøre det TS Anonymkode: 99467...870
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #12 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har fått testet hos en naturlig hormonveileder. var veldig mye bedre enn hos fastlegen som egentlig ikke kunne noen ting. Fikk veldig god hjelp når jeg gikk til hun som veileder naturlig. litt dyrt, men verdt det Anonymkode: e4b95...8aa Hvor gjorde du dette? 🫶🏻 TS Anonymkode: 99467...870
Doris Becker Skrevet 8. september 2024 #13 Skrevet 8. september 2024 (endret) Problemet med å sjekke hormonnivåer er at det kan være individuelt hva som er "normalen". Og mange har ikke sjekket sine nivåer før det oppstår problemer, og da er gjerne alderen 30+, og for mange enda eldre. Det burde tas prøver av hormonnivåer jevnlig fra 18 år. Så man vet om det har skjedd store endringer. Dette en oppfordring til de yngre, eller mødre som har barn i den alder. Legen kan teste, eller henvise til Fürst Medisinsk Laboratorium. Endret 8. september 2024 av Doris Becker Skrivefeil.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #14 Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvor sjekker man dette? Må man gå privat? Noen som gjør/har gjort dette? Anonymkode: 99467...870 Hvilke hormonberdier? Finnes mengder av ulike hormoner i menneskekroppen. Hva som bør sjekkes avgjøres av fastlegen ut fra hva du mener kan være problem med kroppen din/symptomer. Man sjekker ikke bare for å sjekke fordi pasienten vil vite noe. Anonymkode: b487f...eb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå