AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #61 Del Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Du kan vel tro på Gud, uten å være tilkoblet bibel og religion? Jeg tror på det. Men religion i alle former synes jeg er eventyrfortellinger og fremstår noe spesielt at mennesker tror på slikt. Jeg tror likevel det finnes en Gud, som jeg kan be til innimellom. Og som jeg tror møter oss ved døden. Bibel, Koranen og Toraen? Nope. Vissvass og svada, skrevet for å hjernevaske mennesker for flere hundre år siden. Basert på kunnskap de hadde da.. Anonymkode: 8355f...38e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #62 Del Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Er vel ikke bare Adam, Eva og slangen som er urealistisk. De fikk 2 sønner, den ene dreper broren sin. Allikevel så blir det flere folk på jordkloden. Ble det incest fra første familie? Hele boka er bare tull og vås. At folk er så kristne at de pugger og leser den boka er helt hinsides. Bare se på amerikanerne, de takker jo Gud for den minste ting. Har de mat på bordet så takker de Gud. Kjøper de seg bolig, så takker de han da også. Det er vel ikke en ting Gud ikke gjør for de og det er jo bare tull. Ingen har sett Gud og Gud gjør ikke en tøddel for å hjelpe folk med hverken mat, bolig eller økonomi som disse troende jobber og klorer for selv. Finn deg en annen bok og legg hele kristen snakket på nederste hylle. Anonymkode: 3a0c4...41d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 27. september 2024 #63 Del Skrevet 27. september 2024 Ingen kristne tror på det samme uansett. De foretrekker litt her og plukker noe der til det passer dem. Ikke engang de som liksom skal være eksperter er enige om den ene boka som er pensum. Det er et virvar av forskjellige kirkesamfunn som tror i alle mulige retninger. Les litt bibel, Wikipedia, nyheter, Gummi-Tarzan eller whatever, og så blander du deg en god suppe du kan tro på fra det du liker, akkurat som de andre kristne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 16. november 2024 #64 Del Skrevet 16. november 2024 Du trenger ikke tro på alt i Bibelen, den er tross alt skrevet av mennesker, og mennesker er høyst feilbarlige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #65 Del Skrevet 17. november 2024 GT er en samling historier som forteller om hvordan ting var før Jesus kom, det er NT du skal følge ikke GT. Føler du press fra menigheten, bytt menighet. I mange menigheter er det ikke rom for tvil, finn en hvor du har lov til å tvile. Anonymkode: b5ceb...e26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 17. november 2024 #66 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): GT er en samling historier som forteller om hvordan ting var før Jesus kom, det er NT du skal følge ikke GT. Anonymkode: b5ceb...e26 Skal du ikke følge de ti bud (fra GT), eller følge Jesus som sa at alle lovene (i GT) skal følges? 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 17. november 2024 #67 Del Skrevet 17. november 2024 Capitan Fracassa skrev (20 minutter siden): Skal du ikke følge de ti bud (fra GT), eller følge Jesus som sa at alle lovene (i GT) skal følges? 🤔 Nå vet vi ikke nøyaktig hva Jesus har sagt. De som påstår at Bibelen er helt nøyaktig og sannferdig i alt og må følges bokstavelig, bor i fantasiland, da ting ikke ble nedskrevet mens det skjedde, mye er overlevert gjennom generasjoner før det ble skrevet ned, det er feilbarlige mennesker som har skrevet det ned, oversettelser er feilbarlige osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #68 Del Skrevet 17. november 2024 Snublefot62 skrev (På 13.9.2024 den 7.19): Hvordan velger du hva du skal tro på og ikke tro på? Bibelen er en samling skrifter skrevet av mennesker som deg og meg. I sin tid, i sin kultur. Men historiene om Jesus er rimelig like fra forskjellige kilder. Anonymkode: 6bc66...f51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. november 2024 #69 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bibelen er en samling skrifter skrevet av mennesker som deg og meg. I sin tid, i sin kultur. Men historiene om Jesus er rimelig like fra forskjellige kilder. Anonymkode: 6bc66...f51 Og hvordan velger du hva du skal tro på? Som var spørsmålet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #70 Del Skrevet 17. november 2024 Snublefot62 skrev (25 minutter siden): Og hvordan velger du hva du skal tro på? Som var spørsmålet? Som sagt, historiene om Jesus går igjen i mange ulike skrifter. Derfor velger jeg å tro på hans gjerninger og ord. Anonymkode: 6bc66...f51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruspus Skrevet 17. november 2024 #71 Del Skrevet 17. november 2024 Fasinerende at så mange tror at deres tro og at akkurat deres sekt er den eneste rette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #72 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Jesus sa at det var galt å drepe, det er det kristendommen følger. Kristne tror på Ny Testamentet, ikke på drap etc i GT. Eller på det i GT som ikke er i strid med det som står i NT. Anonymkode: 0809c...bcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #73 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Religion er oppdiktet svada som er laget for mennesker som i utgangspunktet sliter litt og derfor har behov for et eller annet de kan tro på. Ingenting lager vel mer uro og krig enn nettopp religion, det ødelegger både enkeltindivider og familier. Det verste er de som prøver å prakke våset på andre folk, slik som jehovas som går fra dør til dør å viser frem at de er idioter....stakkars folk og stakkars familiene til disse. Når kristne virkelig tror de er mer verdt enn de som ikke er troende, da har de faktisk laget seg et problem. Anonymkode: 74d4d...374 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PKV Skrevet 17. november 2024 #74 Del Skrevet 17. november 2024 Det er jo helt sikkert at Bibelen har et budskap. Spørsmålet blir; tolker vi det korrekt? Bibelen har jo vært igjennom mange historiske epoker hvor presteskapet hadde veldig stor makt, og gjorde hva de ville med folk som ikke underkastet seg. Jeg tror vi må forstå at det er blitt bygget alt for mye makt rundt dette bokverket tidligere, altså omskrevet for å gjøre nettopp denne jobben for maktkåte prester og andre tyranner opp igjennom tiden. Historien om Jesus er nok langt i fra virkeligheten slik den står i dag. Han reiste bort fra jorden, men det står ingenting om hvilken teknologi som ble brukt for å reise i verdensrommet. Hvem hjalp til her egentlig? Bibelen tar veldig lite hensyn til universets virkelighet, som til slutt vil bli religionenes bane etter hvert. Jorden er en klode i et mangfoldig, stort og imperialistisk univers. Vi mangler kunnskap om det, og må være ydmyk for andre realiteter som vi ikke har tenkt over. Og som Bibelen har hoppet så elegant over. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 17. november 2024 #75 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som sagt, historiene om Jesus går igjen i mange ulike skrifter. Derfor velger jeg å tro på hans gjerninger og ord. Anonymkode: 6bc66...f51 Samme her, tror på han generelt sett, selv om kanskje ikke 100% bokstavelig i alle skrifter. Opplever også at Jesus har en egen følelse av kjærlighet rundt seg som jeg ikke oppfatter fra noen andre historiske eller religiøse/spirituelle figurer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. november 2024 #76 Del Skrevet 17. november 2024 Maia70 skrev (10 minutter siden): Samme her, tror på han generelt sett, selv om kanskje ikke 100% bokstavelig i alle skrifter. Opplever også at Jesus har en egen følelse av kjærlighet rundt seg som jeg ikke oppfatter fra noen andre historiske eller religiøse/spirituelle figurer. Men hvordan velger du ut hva du tror på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 17. november 2024 #77 Del Skrevet 17. november 2024 Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Men hvordan velger du ut hva du tror på? For meg er begrepet "tro" vanskelig. Jeg tenker at noen ting vet jeg, jeg har en dyp viten om at det er slik, og noen ting vet jeg ikke og det er ok. F.ex. vet jeg at man skal være god mot andre, man går videre etter man dør, det finnes en god kraft i Universet som jeg kaller Gud, alle de som har dødd før meg, både dyr og mennesker, eksisterer, Jesus eksisterer....dette vet jeg, og veldig mye annet holder jeg åpent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #78 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 12.29): Jeg har det likt som deg. Liker virkelig Jesus og hans budskap, men synes Paulus fremstår som en usympatisk psykopat i Bibelen. Med tanke på at Paulus først joinet disippelgjengen ETTER at Jesus var død (han motarbeidet Jesus da Jesus levde), så ser jeg på han som en som bare ville ri på en bølge. En narsissist med seg selv i fokus. GT kan ikke leses/tolkes bokstavelig. Disippelgjengen Anonymkode: 3701a...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. november 2024 #79 Del Skrevet 17. november 2024 Maia70 skrev (Akkurat nå): For meg er begrepet "tro" vanskelig. Jeg tenker at noen ting vet jeg, jeg har en dyp viten om at det er slik, og noen ting vet jeg ikke og det er ok. F.ex. vet jeg at man skal være god mot andre, man går videre etter man dør, det finnes en god kraft i Universet som jeg kaller Gud, alle de som har dødd før meg, både dyr og mennesker, eksisterer, Jesus eksisterer....dette vet jeg, og veldig mye annet holder jeg åpent. Men det jeg synes er utfordrende med dette er at du velger selv hva du vil tro på. Du plukker det du liker, og avskriver det andre. Hvordan kan man da enes om noe? Mye av det du skriver "du vet" er ting andre er sterkt uenig i, eller delvis uenig. Har en av dere da rett? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #80 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Anonymkode: 585db...a16 Terapi? Anonymkode: 44a91...b3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå