Lawyam Skrevet 8. september #21 Del Skrevet 8. september (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Men handler Bibelen eller den kristne tro om at du skal tro på Paulus, Eva eller Adam da? Er ikke selve budskapet Jesus vil ha frem nettopp; tro på Ham DU liker; altså Jesus; at Han er sendt av Gud for å redde verden og at Gud tilgir oss FOR HANS skyld, Endret 8. september av Lawyam 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidsel Skrevet 8. september #22 Del Skrevet 8. september Hva er problemet dere har med Paulus? Det blir litt vanskelig med en konstruktiv debatt om alt dere vil si om han er at han er en idiot og en usympatisk psykopat. Hva er det han sier som dere har vanskelig for å akseptere? Angående det gamle testamentet har Søndagsskole for voksne har noen nyttige perspektiver: https://podcasts.apple.com/no/podcast/kan-vi-ta-det-gamle-testamentet-med-en-liten-klype-salt/id1536752304?i=1000556056200&l=nb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #23 Del Skrevet 9. september Sidsel skrev (15 timer siden): Hva er problemet dere har med Paulus? Det blir litt vanskelig med en konstruktiv debatt om alt dere vil si om han er at han er en idiot og en usympatisk psykopat. Hva er det han sier som dere har vanskelig for å akseptere? Angående det gamle testamentet har Søndagsskole for voksne har noen nyttige perspektiver: https://podcasts.apple.com/no/podcast/kan-vi-ta-det-gamle-testamentet-med-en-liten-klype-salt/id1536752304?i=1000556056200&l=nb Kontroversen rundt Paulus har eksistert siden kristendommens første dager, han og Peter feks var grunnleggende uenige i en rekke forståelser. https://medium.com/@ChristicSoul/the-theological-controversies-of-paul-that-shaped-christianity-94e35a38da2a. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pauline_Christianity ( se her under critisism of pauline ). For de av oss som ikke er så teologiske anlagt så irriterer det meg når hans tolkninger og verdenssyn blir brukt som argumentet for feks at kvinnen skal være underdanig. Jeg har forsåvidt ikke et problem med at han selv forfektet et slikt syn, han var en mann av sin tid. Jeg føler derimot ikke noen plikt til å innordne meg under hans tolkninger i dag, selv om jeg bekjenner meg som kristen 😊 Dersom du googler vil du finne en rekke artikler om dette temaet, nå var disse linkene litt enkelt i full fart 😊 2:11-12 says: “A woman should learn in quietness and full submission. I do not permit a woman to teach or to have authority over a man; she must be silent.” The text calls twice for women to be quiet and it does not allow any form of teaching. Anonymkode: f9bd6...e14 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #24 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kan du ikke bare tro for deg selv? Må du knytte deg opp mot en menighet eller lese boka ordrett? Jeg tenker at de fleste historiene i Bibelen er symbolske og at de ikke burde leses bokstavelig. Litt på samme måte som kunst. Ellers er jeg helt enig med det du skriver om Gud i gamle testamentet, han byr meg rett og slett i mot. Derfor velger jeg å tro på Jesus innimellom når jeg føler jeg trenger det og Frøya innimellom når jeg føler hun kan hjelpe meg. Tror også på mye annet rart kun fordi det gjør meg lykkelig og jeg føler verden blir mer magisk når man har evnen til å tro. For meg er det å tro et valg og ikke en deafault setting og det synes jeg er helt greit. Dersom man skal knytte seg opp mot en gruppe for å tro med dem, vil det alltid være et par individer der som forsøker presse sin tro over på andre. Det orker i alle fall ikke jeg. Anonymkode: 19e43...5ad Jeg skal aldri knytte meg til en gruppe. ALDRI! Trådstarter. Anonymkode: 585db...a16 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 9. september #25 Del Skrevet 9. september Jeg forstår ikke problemstillingen her. Dersom du ønsker å tro, så er det bare å tro. Ingen som stopper deg. Dersom du trenger en tilhørighet så finnes det mange av de, både kristne og alternativer. Dersom det er budskapet du ser etter så kan du leve etter budskapet uten å tro, eller erklære tilhørighet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #26 Del Skrevet 10. september Kanskje kvekersamfunnet hadde passa? Det er jo litt diffust og udefinert hva enkeltpersonene der egentlig tror på. Anonymkode: 562c2...8f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 10. september #27 Del Skrevet 10. september Det finnes da langt fler religioner enn kristendommen. Les litt om de andre store, se om det er noe som resonnerer bedre? Man trenger heller ikke å ta alt bokstavelig, og heller se på budskapet. Så er det jo mye tro som ikke har med religion å gjøre - på skjebnen, sjelen, energiene rundt oss, moder jord, osv. Noen dykker dypere inn i mytologi og arketyper, og får mye ut av det. Mange alternativer 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #28 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Du vet det finnes andre religioner enn kristendommen, ikke sant? Hvorfor velge å tro på en patrialkalsk, homofobisk, mannsjåvinisitisk religion, spesielt hvis du ikke er en hvit, heteroseksuell, mann? Hvis du har lyst til å finne noe å tro på finnes det massevis av andre religioner og trossystemer der ute, og mange av de har ført til veldig mye mindre faenskap enn kristendommen. For kvinners del er det gjerne de eldre religionene som er mest sympatiske. De fleste monoteistiske religioner er stort sett ikke så mye mer enn en politisk verktøy for å etablere og opprettholde menns kontroll over naturen og kvinnen. Alt av guder og jesusbarn og ånder og fjas er oppfunnet av mennesker uansett, så det spiller ingen stor rolle nøyaktiv hvem eller hva du velger å tro på. Jeg antar du søker deg til det religiøse fordi du har en tomhet eller en frykt i livet ditt som du ikke vet hvordan du skal håndtere på egenhånd, og religion kan være et godt verktøy her. Bare pass deg for å ikke bli fanatisk. Mentalsykehusene er fulle av to type mennesker: rusavhengige, og religiøse. Og i bunn og grunn er disse to gruppene veldig like; de er avhengige av sin mentale "krykke" for å håndtere livet. Så vær litt kritisk til hvor langt du lar troen din gå. Anonymkode: 2fe84...4b2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #29 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Hei, jeg håper du kan finne et kristent fellesskap der du bor. Da vil du oppdage at det er det nye testamentet som vi skal gå etter. Det sier også Jesus. Anonymkode: 2d0a9...919 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 10. september #30 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 😆😂..Jesus er jo romersk oppspinn mens Noas ark er en sann historie nedtegnet allerede i det gamle mesopotamia..leenge før historien ble gjenfortalt og innlemmet i det gamle testamentet. Vil du tro på noe gå for sannheten isteden for menneskeskapte eventyr. De gamle gudene var mennesker av kjøtt og blod men de kom ikke herfra.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Potetgullet Skrevet 10. september #31 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Du vet at du kan tro på en annen religion enn kristendommen, sant? Prøv hinduisme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #32 Del Skrevet 10. september TomSawyer skrev (44 minutter siden): 😆😂..Jesus er jo romersk oppspinn mens Noas ark er en sann historie nedtegnet allerede i det gamle mesopotamia..leenge før historien ble gjenfortalt og innlemmet i det gamle testamentet. Vil du tro på noe gå for sannheten isteden for menneskeskapte eventyr. De gamle gudene var mennesker av kjøtt og blod men de kom ikke herfra.. De aller fleste seriøse historikere og arkeologer, er enige med at Jesus er en historisk person som eksisterte. Anonymkode: 06fe1...1bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 10. september #33 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De aller fleste seriøse historikere og arkeologer, er enige med at Jesus er en historisk person som eksisterte. Anonymkode: 06fe1...1bc Finnes ikke et bevis på at Jesus noen gang har levd dessverre. Romerne som styrte i området han ble født og bodde i var nitidige på å skrive ned alt av viktig og uviktig men om Jesus finnes ikke et ord. Han dukket først opp som en historisk person på kirkemøtet i Nikea, over 300 år etter sin påståtte død.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #34 Del Skrevet 10. september TomSawyer skrev (10 minutter siden): Finnes ikke et bevis på at Jesus noen gang har levd dessverre. Romerne som styrte i området han ble født og bodde i var nitidige på å skrive ned alt av viktig og uviktig men om Jesus finnes ikke et ord. Han dukket først opp som en historisk person på kirkemøtet i Nikea, over 300 år etter sin påståtte død.. Det er tegn som kobler Jesus-skikkelsen sammen med Horus fra egyptisk mytologi. I begynnelsen var kristendommen en polyteistisk religion (Gud hadde en kone som ikke minst var like mektig). Det er ikke utenkelig at kristen tro sprang ut av religionen i oldtidens Egypt. Anonymkode: c7346...248 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 10. september #35 Del Skrevet 10. september (endret) AnonymBruker skrev (44 minutter siden): De aller fleste seriøse historikere og arkeologer, er enige med at Jesus er en historisk person som eksisterte. Anonymkode: 06fe1...1bc Men ikke at han var født av en jomfru, utførte mirakler, stop opp fra de døde eller er guds sønn - eller at han sa eller gjorde det som står i evangeliene. Alt dette har du kun Bibelen som kilde for, og mangler helt de bevisene som seriøse historikere og arkeologer trenger for å støtte det. Endret 10. september av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 10. september #36 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke utenkelig at kristen tro sprang ut av religionen i oldtidens Egypt. Som igjen var arvegods fra den første sivilisasjonen på jorda, sumerne i mesopotamia.. De skrev bl.a. ned fortellinngen om Noas ark i jeg-form, tusener av år før Egypt risses sin første hieroglyf.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #37 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Anonymkode: 585db...a16 I motsetning til resten av Bibelen?🙈 Anonymkode: 3c6e5...76e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catch22 Skrevet 12. september #38 Del Skrevet 12. september (endret) AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 22.23): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Bibelen har for den som ser, to skapelsesberetninger. Den første er mest riktig, men nr to begynner i 2 kapittel vers 4. Den er i følge historikere skrevet av en annen og det kan være så mye som 300 år mellom dem. Den flørste bruker ordet Elohim om Gud, et flertallsord som betyr "Gudene". Ordet Elohim har både maskuline og feminine atributter, så når det "opprinnelig" står at Gudene skapte mennesket i sitt bilde og sin lignels, til mann og kvinne, så har kvinnen sin lignelse i det moderlige, slik en sønn ligner sin far ( Da Adam var hundre og tretti år gammel, fikk han en sønn i sin lignelse, efter sitt billede; og han kalte ham Set) Det er skapelsesberetning nr to som skaper forvirring. Her er ordet Gud oversatt fra Jahve, Israels gud og ikke Adam, Eva og menneskehetens Gud. Denne grusomme krigsgud som krever uskyldige menneskeofre for å stoppe sin vrede, driver folkemord og ikke kan skape men må stjele land og gods fra andre, lager en grusom Moselov nr to hvor homofile og vantro skal steines, utro prestedøtre brennes på bålet, bestemmer hvor mye en slave skal koste, etc, er selvsagt en blanding av tekster. Denne Jahve kaller seg ofte allmektig og altvitende men klarer ofte ikke holde det han sier, fordi han ikke makter det. I Bergprekenen går Jesus i rette med Israels grusomme gud (Øye for øye og tann for tann) og forteller heller om fredens og kjærlighetens Gud som vi også finner beskrevet i 2. Korinterbrev: For øvrig, brødre: Gled dere! Bli fullkomne! La dere formane! Ha det samme sinn! Hold fred med hverandre, og kjærlighetens og fredens Gud skal være med dere. (2 Korinter 13:11) Bibelen er basert på mange forskjellige skrifter over tid, og ofte er ting feiloversatt av skrivere som er ansatt for å skrive og ikke har kjennskap til det de skriver. De legger til ting etter eget hode. I tillegg finnes det tre måter, eller nivåer å lese på, den bogstavligem, den sjelelige og den åndelige. Er du skriftlærd så vil du trå feil. Da følger du og opplæres av skriften og ikke ånden. Det mer utviklede menneske leser på det sjelelige nivå og kan lettere skilne rett fra galt, men den fulle betydning får de ikke. Som bibelen selv sier har de skriftlærde stjålet kunnskapens nøkkel.(Luk 11,52) det vil si nøkkelen til forståelse. I Jeremia 8,8 står det at skriverne har forfalsket Herrens lov, og det er liten tvil om at det er sant. Vannflommen og Noahs Ark er også to historier flettet sammen, om man leser nøye, og du finner sikker historikere som bekrefter dette, men dette har en noe annen mening enn det bokstavlige og er ikke noe jeg skal gå inn på her. Men kort sakt kan jeg si at det finnes en bok i boken... Bibelen er full av hemmeligheter og det finner du ikke ved å lese bibelen bokstavlig. Det kreves et høyere nivå av forståelse og Guds ånd. (Joh 6,45 - Joh 14,26 - Kol 3,7 - 1. Joh 2,20 - 1. Joh 2,27 - Åp 19,20) En god begynnelse er å tro, for troen er forløperen til erkjennelse. Ta til deg det av bibelen som gir deg noe, be om innsikt og forståelse, og med et oppriktig ønske om å bli et nytt og bedre menneske. For det er hele poenget med kristendommen. Å bli et sant og ekte menneske, en motsetning til det falske oig falne mennesket, og som en god rollemodell for det som er sant og rett, lære å skilne galt fra rett, overvinn det onde med det gode, og den som lever etter kjærlighetens lov vil hverken bryte verdens lover eller Guds lover. Men det forutsetter at man blir født på nytt, gjenreist i det bilde man har falt ut av og ikledd det "nye" mennesket (Filip 2,15 - 1. Peter 1,23 -Kol 3,1 - Kol 3,5 - Kol 2,7) Så feilen med verden er at vi ikke har gode rollemodeller, ekte og sanne mennesker. Tvert i mot ledes vi av en verden som korsfestet det sanne ord slik at man kan leve som før, og til gjengjeld har man fått et evangelie som verden gjerne kan tåle. Det skaper splid og krig og ufred, helt motsatt av hva det var ment som. Det er jo ikke sannhet, kjærlighet og rettferdighet som råder i verden.... Så som den godeste Jesus sa: Sannheten skal frigjøre og bare sannhet kan endre verden. Han sier også søk og dere skal finne, for hva er egentlig sant? Endret 12. september av Catch22 Rettelse 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 12. september #39 Del Skrevet 12. september Catch22 skrev (3 minutter siden): Bibelen har for den som ser, to skapelsesberetninger. Den første er mest riktig, men nr to begynner i 2 kapittel vers 4. Den er i følge historikere skrevet av en annen og det kan være så mye som 300 år mellom dem. Den flørste bruker ordet Elohim om Gud, et flertallsord som betyr "Gudene". Ordet Elohim har både maskuline og feminine atributter, så når det "opprinnelig" står at Gudene skapte mennesket i sitt bilde og sin lignels, til mann og kvinne, så har kvinnen sin lignelse i det moderlige, slik en sønn ligner sin far ( Da Adam var hundre og tretti år gammel, fikk han en sønn i sin lignelse, efter sitt billede; og han kalte ham Set) Det er skapelsesberetning nr to som skaper forvirring. Her er ordet Gud oversatt fra Jahve, Israels gud og ikke Adam, Eva og menneskehetens Gud. Denne grusomme krigsgud som krever uskyldige menneskeofre for å stoppe sin vrede, driver folkemord og ikke kan skape men må stjele land og gods fra andre, lager en grusom Moselov nr to hvor homofile og vantro skal steines, utro prestedøtre brennes på bålet, bestemmer hvor mye en slave skal koste, etc, er selvsagt en blanding av tekster. Denne Jahve kaller seg ofte allmektig og altvitende men klarer ofte ikke holde det han sier, fordi han ikke makter det. I Bergprekenen går Jesus i rette med Israels grusomme gud (Øye for øye og tann for tann) og forteller heller om fredens og kjærlighetens Gud som vi også finner beskrevet i 2. Korinterbrev: For øvrig, brødre: Gled dere! Bli fullkomne! La dere formane! Ha det samme sinn! Hold fred med hverandre, og kjærlighetens og fredens Gud skal være med dere. (2 Korinter 13:11) Bibelen er basert på mange forskjellige skrifter over tid, og ofte er ting feiloversatt av skrivere som er ansatt for å skrive og ikke har kjennskap til det de skriver. De legger til ting etter eget hode. I tillegg finnes det tre måter, eller nivåer å lese på, den bogstavligem, den sjelelige og den åndelige. Er du skriftlærd så vil du trå feil. Da følger du og opplæres av skriften og ikke ånden. Det mer utviklede menneske leser på det sjelelige nivå og kan lettere skilne rett fra galt, men den fulle betydning får de ikke. Som bibelen selv sier har de skriftlærde stjålet kunnskapens nøkkel.(Luk 11,52) det vil si nøkkelen til forståelse. I Jeremia 8,8 står det at skriverne har forfalsket Herrens lov, og det er liten tvil om at det er sant. Vannflommen og Noahs Ark er også to historier flettet sammen, om man leser nøye, og du finner sikker historikere som bekrefter dette, men dette har en noe annen mening enn det bokstavlige og er ikke noe jeg skal gå inn på her. Men kort sakt kan jeg si at det finnes en bok i boken... Bibelen er full av hemmeligheter og det finner du ikke ved å lese bibelen bokstavlig. Det kreves et høyere nivå av forståelse og Guds ånd. (Joh 6,45 - Joh 14,26 - Kol 3,7 - 1. Joh 2,20 - 1. Joh 2,27 - Åp 19,20) En god begynnelse er å tro, for troen er forløperen til erkjennelse. Ta til deg det av bibelen som gir deg noe, be om innsikt og forståelse, og med et oppriktig ønske om å bli et nytt og bedre menneske. For det er hele poenget med kristendommen. Å bli et sant og ekte menneske, en motsetning til det falske oig falne mennesket, og som en god rollemodell for det som er sant og rett, lære å skilne galt fra rett, overvinn det onde med det gode, og den som lever etter kjærlighetens lov vil hverken bryte verdens lover eller Guds lover. Men det forutsetter at man blir født på nytt, gjenreist i det bilde man har falt ut av og ikledd det "nye" mennesket (Filip 2,15 - 1. Peter 1,23 -Kol 3,1 - Kol 3,5 - Kol 2,7) Så feilen med verden er at vi ikke har gode rollemodeller, ekte og sanne mennesker. Tvert i mot ledes vi av en verden som korsfestet det sanne ord slik at man kan leve som før, og til gjengjeld har man fått et evangelie som verden gjerne kan tåle. Det skaper splid og krig og ufred, helt motsatt av hva det var ment som. Det er jo ikke sannhet, kjærlighet og rettferdighet som råder i verden.... Så som den godeste Jesus sa: Sannheten skal frigjøre og bare sannhet kan endre verden. Men hva er sant? Mye godt skrevet her. Er du en ekte og sann troende selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #40 Del Skrevet 12. september Men du kan jo tro på noe, men ikke alt? Jeg tror selv på gud, men ikke på Bibelen. Anonymkode: 57774...b0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå