AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #1 Del Skrevet 7. september 2024 Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #2 Del Skrevet 7. september 2024 Hva med å gå i normale menigheter som ikke er bokstavtro, der de ser på dette som bilder? Må du tilhøre en konservativ menighet? Jeg kjenner ingen kristne som tar dette bokstavlig. Anonymkode: f9bd6...e14 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #3 Del Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 🤦🏼♀️ Anonymkode: 1791b...470 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. september 2024 #4 Del Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Det er jo tydelig at du ikke tror på det, så hva er poenget med å prøve å tvinge deg selv til det? Som du selv påpeker, hele greia er lite realistisk. Og jo mer man tenker på det, desto mer tåpelig blir det. I følge kristendommen er jo Gud allmektig og allvitende, så han skapte Adam, Eva og slangen, og visste at slangen kom til å bruke Eva til å lure Adam. Videre, Adam og Eva kunne ikke skille mellom rett og galt før etter at de hadde spist fra treet, så hvordan kunne de vite at det var galt å spise derfra? Nei, alt er bare selvmotsigelser og ulogiske ting. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #5 Del Skrevet 8. september 2024 Les en annen bok. Hva med Harry Potter? Mye mer spennende og realistisk verden. Anonymkode: b2553...5e3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #6 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Anonymkode: 585db...a16 Har du pratet med en psykolog? Anonymkode: 44a91...b3a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #7 Del Skrevet 8. september 2024 Hvorfor trenger du krykker, håndterer du ikke livet? Letter å snakke med en psykolog. Anonymkode: 180ee...6f0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #8 Del Skrevet 8. september 2024 Jeg har det likt som deg. Liker virkelig Jesus og hans budskap, men synes Paulus fremstår som en usympatisk psykopat i Bibelen. Med tanke på at Paulus først joinet disippelgjengen ETTER at Jesus var død (han motarbeidet Jesus da Jesus levde), så ser jeg på han som en som bare ville ri på en bølge. En narsissist med seg selv i fokus. GT kan ikke leses/tolkes bokstavelig. Anonymkode: f36e1...fc6 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #9 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Dette er jo ike historier som er ment å tas bokstavlig, da. Det er mytologier. Symbolske fortellinger. Anonymkode: 95023...c61 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #10 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Den religiøse mentaliteten er tung og fortettet og fører til mye skam og skamfølelse for alt mulig. Spar deg selv fra å gå inn i det. Livet er så befriende uten. Anonymkode: 98aae...38f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #11 Del Skrevet 8. september 2024 Halleluja Anonymkode: ffbc0...877 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 8. september 2024 #12 Del Skrevet 8. september 2024 Hva med å bare tro på budskapet? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #13 Del Skrevet 8. september 2024 Du må tro hvis du ikke ønsker å brenne i helvete for evig og alltid. Guds hjerte er åpent. Anonymkode: 98d7c...13e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #14 Del Skrevet 8. september 2024 Kan du ikke tro på Buddha i stedet? Han er jo mye kulere. Anonymkode: d35f8...cf3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #15 Del Skrevet 8. september 2024 Bli agnostiker! Da kan du tro på at det finnes noe større enn oss, som er litt deilig, og samtidig innse at så lenge vi lever så vet vi ikke hva dette er. Jeg synes det er helt hull i hodet at vi alle skal gå rundt og «tro» på ett eller annet, når faktum er at ingen vet! Tro skaper kriger, lidelse og fiendskap. Jeg gidder ihvertfall ikke tvinge meg selv til å tro på latterlige historier som ble funnet opp for mange år siden, samme om det er kristendom, islam, hinduisme eller buddhisme. Tull og vas alt sammen. Når vi dør, og hvis vi faktisk oppdager at det finnes noe etter døden, kommer vi til å se hvor teite teorier menneskene har. Dersom det finnes noe større enn oss har ikke mennesket hjerne til å fatte det uansett. Anonymkode: 6b16b...f38 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #16 Del Skrevet 8. september 2024 Paulis er ingen idiot. Han har lært oss å ikke drive med slarv.. hva er dumt med det? Anonymkode: 9754c...b03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #17 Del Skrevet 8. september 2024 Kan du ikke bare tro for deg selv? Må du knytte deg opp mot en menighet eller lese boka ordrett? Jeg tenker at de fleste historiene i Bibelen er symbolske og at de ikke burde leses bokstavelig. Litt på samme måte som kunst. Ellers er jeg helt enig med det du skriver om Gud i gamle testamentet, han byr meg rett og slett i mot. Derfor velger jeg å tro på Jesus innimellom når jeg føler jeg trenger det og Frøya innimellom når jeg føler hun kan hjelpe meg. Tror også på mye annet rart kun fordi det gjør meg lykkelig og jeg føler verden blir mer magisk når man har evnen til å tro. For meg er det å tro et valg og ikke en deafault setting og det synes jeg er helt greit. Dersom man skal knytte seg opp mot en gruppe for å tro med dem, vil det alltid være et par individer der som forsøker presse sin tro over på andre. Det orker i alle fall ikke jeg. Anonymkode: 19e43...5ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 8. september 2024 #18 Del Skrevet 8. september 2024 (endret) Guds Ord = Jesus. Mao historien om Jesus. 'I begynnelsen var Ordet og Ordet var Gud og Ordet var hos Gud. Uten Ham ble ingenting til. Og Ordet ble til kjød og kom ned hit....osv' (sikkert ikke ordrett, men fra 1.Johannes. Hele GT starter og fortsetter med i mer eller tydelig grad å fortelle om Jesus komme og nåt vi kommer frem til NT er Han her, så fortsetter historien om Jesus og hva som hendte etter Hans død og oppstandelse. Med andre ord; Bibelen Guds Ord er læren om Jesus. Det er Han som sa 'bli lys, osv - og det er Han som Moses og Abraham og alle ventet på. Alle historier handler om det; 'Når kommer Han og redder oss' osv. Fant denne her og høres rimelig logisk ut, syntes jeg da... https://www.dagen.no/okategoriserade/er-bibelen-guds-ord/ Endret 8. september 2024 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #19 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har det likt som deg. Liker virkelig Jesus og hans budskap, men synes Paulus fremstår som en usympatisk psykopat i Bibelen. Med tanke på at Paulus først joinet disippelgjengen ETTER at Jesus var død (han motarbeidet Jesus da Jesus levde), så ser jeg på han som en som bare ville ri på en bølge. En narsissist med seg selv i fokus. GT kan ikke leses/tolkes bokstavelig. Anonymkode: f36e1...fc6 Det er ikke uvanlig hos kristne å anse Paulus som litt tvilsom… Han brukte tiden sin på å jage, fengsle og plage kristne. Så ble han «kristen» selv , men beholdt definitivt personligheten sin. Det første han gjorde var å begynne å skrive en haug med brev og sende rundt til andre menigheter, for å diktere hvordan de skulle tro og oppføre seg… Altså, hallo? Vi kjenner vel alle typen? 😊 Anonymkode: f9bd6...e14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 8. september 2024 #20 Del Skrevet 8. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva gjør jeg? Jeg har ikke lyst å være ateist. Jeg ønsker og tro. Men jeg har store problemer med alle andre enn Jesus i Bibelen. Adam, Eva og slangen er jo helt sykt lite realistisk. Samme med Noa og arken, Moses osv. Anonymkode: 585db...a16 Men vann til vin, vekke døde til levende osv, det er greit? Må du være religiøs da, kan du ikke se på Jesus som en filosof. Velte bordene til pengevekslerene i templet er jo en flott anti kapitalistisk historie. Endret 8. september 2024 av K.B. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå