Gå til innhold

Bestille fra utlandet, ikke VOEC registrert - Hva skjer med mva og fortollingsgebyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter endring av regler, er dette første gang jeg bestiller fra utlandet. Jeg vet jeg har bestilt fra en side som ikke er VOEC registrert. De sier tydelig i fra om at gitt regler for landet man bor i kan det forekomme toll. 

Jeg vet at jeg i dette tilfellet skal betale mva, og at det kan forekomme fortollingsgebyr.

Det jeg kjøpte var noe elektronikk/velvære. 899kr inkl. frakt. Tollkalkulatoren forteller meg at mva = ~240kr som jeg må betale + evt. fortollingsgebyr for de som gjør jobben.

Pakken har foreløpig ikke ankommet Norge, og jeg er usikker på hvem som tar imot og skal levere den til meg.

I beste fall er det Posten, i værste fall DHL.

 

Er det noen som har erfaring med å bestille ting, og hva som nå skjer videre. Si at det er DHL, sender de regning for mva og fortolling?

Jeg mener å ha lest at om pakken blir tatt hånd om av posten, så betaler man enkelt og greit når man henter ut pakken, stemmer dette?

 

Setter stor pris på evt, svar!

Pakken er på vei, og jeg vil jo finne ut av hva som er hva etter hvert, men alltid greit å prøve å være litt forberedt.

Anonymkode: 8a196...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du får regning på mva, og gebyr for dette.

Er noen år siden jeg fikk endel sendte fra USA og England, og jeg fikk ofte levert med TNT. Fra dem fikk jeg e-post med regning på mvabgebur som jeg betalte før de friga pakka.

Mener da et det var snaue 400 kr i gebyr.

Anonymkode: abf2f...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte fra Japan i sommer, og det måtte hentes på posten. Betalte da gebyr for fortolling og mva for å få hentet ut pakken.

Anonymkode: e4c72...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med VOEC registrerte aktører kan gjøre feil ved at de ikke melder inn VOEC-nummeret digital i en ITMATT fil, og/eller glemmer å skrive på VOEC nummer på sendingen.

Når det gjelder aktører uten slik VOEC ordning, så må du sørge for at tollen tar seg av fortollingen, det kommer et lite ekstra gebyr for dette i tillegg til moms. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Ukraina er gratis å handle fra hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått regning i digipost på det jeg skal betale. Det har dessverre begynt å skje med ebay også, mange useriøse der som ikke fører opp det de skal. Så blir det styr med å få det refundert i etterkant. 

Anonymkode: 56212...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har fått regning i digipost på det jeg skal betale. Det har dessverre begynt å skje med ebay også, mange useriøse der som ikke fører opp det de skal. Så blir det styr med å få det refundert i etterkant. 

Anonymkode: 56212...150

Har hatt samme erfaring, men vet ikke akkurat om selgere kan kalles useriøse hvis de ikke har oversikt over alle lands tollordninger. Selgere i hele verden vet neppe at eBay trekker mva når du betaler, eller hva VOEC er.

Jeg har begynt å skrive i kommentarfeltet ved betaling at selger må oppgi eBay’s VOEC-nummer til fraktselskapet i tillegg til at de skriver det på pakken, og legger ved lenke til eBay sin egen side der det står om salg til norske kjøpere.

Anonymkode: 4f583...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har hatt samme erfaring, men vet ikke akkurat om selgere kan kalles useriøse hvis de ikke har oversikt over alle lands tollordninger. Selgere i hele verden vet neppe at eBay trekker mva når du betaler, eller hva VOEC er.

Jeg har begynt å skrive i kommentarfeltet ved betaling at selger må oppgi eBay’s VOEC-nummer til fraktselskapet i tillegg til at de skriver det på pakken, og legger ved lenke til eBay sin egen side der det står om salg til norske kjøpere.

Anonymkode: 4f583...2ac

Går ut fra at selgerne får informasjon om dette, for de fleste klarer det. En annen mulighet er evt å legge VOEC i adressefeltet. Har sett flere nevne dette, men ikke testet det selv. 

Anonymkode: 56212...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Går ut fra at selgerne får informasjon om dette, for de fleste klarer det. En annen mulighet er evt å legge VOEC i adressefeltet. Har sett flere nevne dette, men ikke testet det selv. 

Anonymkode: 56212...150

Det holder ikke lengre å bare skrive det i adressefeltet eller på pakken, fraktselskapet skal ha elektronisia melding i tillegg.

Sitat

From 1 January 2024, you must always provide the VOEC number to your carrier as the carrier will be responsible for electronic transmission of the number to the Norwegian Customs.

Please note: For all items which arrive in Norway after 1 January 2024, the VOEC number needs to be shared electronically by the carrier to the Norwegian Customs authorities, just putting it on the label doesn't work. This means that sellers will need to make sure to give the VOEC number to the carriers as well as listing it on the label. 

https://export.ebay.com/en/fees-and-payments/taxes-and-accounting/vat-import-regulations-for-norway/

Anonymkode: 4f583...2ac

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det holder ikke lengre å bare skrive det i adressefeltet eller på pakken, fraktselskapet skal ha elektronisia melding i tillegg.

https://export.ebay.com/en/fees-and-payments/taxes-and-accounting/vat-import-regulations-for-norway/

Anonymkode: 4f583...2ac

Ok det forklarer kanskje hvorfor flere bommer på det nå. Har kjøpt ting to ganger fra et firma som bommet begge ganger. Den ene betalte de tilbake, den andre ignorerte de. Så jeg prøver å unngå dem heretter. Regner med det er mange norske som kjøper fra dem, så de må ha vært borti problemstillingen før og bare sluttet å svare.

Anonymkode: 56212...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ok det forklarer kanskje hvorfor flere bommer på det nå. Har kjøpt ting to ganger fra et firma som bommet begge ganger. Den ene betalte de tilbake, den andre ignorerte de. Så jeg prøver å unngå dem heretter. Regner med det er mange norske som kjøper fra dem, så de må ha vært borti problemstillingen før og bare sluttet å svare.

Anonymkode: 56212...150

Jeg kjøper stort sett brukte gjenstander fra privatpersoner og små foretak, så der tar jeg ikke for gitt at de har satt seg inn i alskens tollregler i og med at de bedriver handel i ganske begrenset grad (og sannsynligheten for at de ofte selger til Norge er ganske liten).

Anonymkode: 4f583...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjøper stort sett brukte gjenstander fra privatpersoner og små foretak, så der tar jeg ikke for gitt at de har satt seg inn i alskens tollregler i og med at de bedriver handel i ganske begrenset grad (og sannsynligheten for at de ofte selger til Norge er ganske liten).

Anonymkode: 4f583...2ac

Privatpersoner har jeg kjøpt mye av, og de har alltid gjort det riktig. Men styr unna firmaer som Rarewaves, som tydeligvis har filialer her og der og fortsatt gjør det feil. Blir fryktelig dyrt når man må betale avgift to ganger pluss gebyr, og man betaler avgift for både varen og porto to ganger.  

Anonymkode: 56212...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...