Gå til innhold

Kan man ikke lenger ha en vanlig barnebursdag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å servere pølser, pizza, brus og kake er jo nesten blitt bannlyst. På 80 og 90 tallet sa stort sett ingen noe på dette. Ja jeg skjønner mange er opptatt av sunt kosthold, jeg også. Men når man ikke lenger kan servere sånt i en bursdag så syns jeg samfunnet har gått litt for langt. Man må så klart ta hensyn til allergier. Får nok mye pepper nå, men dette er nå min mening da.

Anonymkode: 370f3...fcd

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke brydd meg. Pølser med brød har alltid vært populært i barnebursdager. 

Anonymkode: a000e...2d9

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor, men her jeg bor er "vanlig" bursdag helt vanlig og noe alle har. De fleste her har også bursdagen hjemme istedenfor på Gud og en hvermanns tramponlinepark. 

Anonymkode: 8f2f4...be8

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det som stort sett serveres da. Vi lager alltid pizza mtp allergier er det enklest. 

Anonymkode: 5d8c1...54f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke hvor du bor, men her jeg bor er "vanlig" bursdag helt vanlig og noe alle har. De fleste her har også bursdagen hjemme istedenfor på Gud og en hvermanns tramponlinepark. 

Anonymkode: 8f2f4...be8

På et helt vanlig sted. Men noen foreldre som er helt fanatiske på kosthold. Og fått beskjed om at de ønsker ikke at barna deres skal komme i bursdager der det blir servert sånt. Men deres valg det da selv om det er kjipt for barna.

Anonymkode: 370f3...fcd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer nok etter hvor en bor. Her er det ingen som sier noe på det. Jeg leser enkelte steder på nett, særlig i sosiale medier, innlegg fra foreldre som er veldig opptatte av kosthold og absolutt ikke vil at barna deres skal få servert pølser. Men jeg har ikke møtt noen som mener det i virkeligheten, i hvert fall ikke som sier det høyt. 

Jeg føler meg som blant de mest fanatiske fordi vi serverer pizza med hjemmelaget bunn og saus og oppkuttede grønnsaker. Og bær sammen med kaken, og en helt vanlig godtepose, men med ganske lite godteri oppi sammenlignet med en del andre. Men jeg bryr meg ikke om hva barna får servert i bursdager de er invitert i.  

Anonymkode: 969bd...9b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

På et helt vanlig sted. Men noen foreldre som er helt fanatiske på kosthold. Og fått beskjed om at de ønsker ikke at barna deres skal komme i bursdager der det blir servert sånt. Men deres valg det da selv om det er kjipt for barna.

Anonymkode: 370f3...fcd

Da får disse sende egen mat med barna sine. Noen foreldre gjør virkelig alt de kan for å gjøre barna sine rare og spesielle.

Anonymkode: 43515...cd8

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to barn, tenåringer nå, har aldri vært i en bursdag der det ble servert noe annet enn dette. Og nå er det pizza eller taco, brus og kake. 

Anonymkode: 9faa6...c72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza/pølser fordi det er lett å tilrettelegge allergier og at alle får lik mat. Dessert har jeg alltid gele som alternativ, for det kan også "alle" spise, og man kan kjøpe sånn uten gelatin også.

Easy peasy, folk som skal ha alt til å være så "Vanskelig nå for tiden" er som regel tidenes største dramaqueens.

Anonymkode: 22e11...215

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På et helt vanlig sted. Men noen foreldre som er helt fanatiske på kosthold. Og fått beskjed om at de ønsker ikke at barna deres skal komme i bursdager der det blir servert sånt. Men deres valg det da selv om det er kjipt for barna.

Anonymkode: 370f3...fcd

Hva mener de er akseptabel kost i en barnebursdag da? 😂 her har det alltid gått i pølser, pizza eller taco. Tilpasset til matintoleranser og livssyn, og prøvde ha litt forskjellig så alle skulle like noe. Men glad jeg er ferdig hvis man må begynne å ha en gryte havregrøt i tillegg også 

Anonymkode: ec8b7...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmebursdag altså? Det er jo for de resurssterke som har plass til det! Her er det kun de rikeste som har råd til hjemmebursdag, og så snakker de høyt om hvor mye mer koselig og personlig det er enn lekeland🙄

Anonymkode: 4f292...218

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På et helt vanlig sted. Men noen foreldre som er helt fanatiske på kosthold. Og fått beskjed om at de ønsker ikke at barna deres skal komme i bursdager der det blir servert sånt. Men deres valg det da selv om det er kjipt for barna.

Anonymkode: 370f3...fcd

Det er jo ikke vanskelig å lage noe sunnere da, egentlig. Folk er bare utrolig lite kreative. Is kan lages av smoothie uten tilsetningsstoffer - bare fryse det i isformer. Gulrotkake med Snøfrisk og melis som topping. I stedet før pølser kan man ha hjemmelagde kjøttkaker eller biffstrimler med poteter som er kuttet i båter, salta og stekt i ovn. I stedet for brus kan man ha hjemelaget smoothie eller kakao. Det er ikke egentlig så komplisert å finne på, men tar litt tid, så kanskje må man involvere litt flere foreldre om de ønsker at alt skal være sunt.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener de er akseptabel kost i en barnebursdag da? 😂 her har det alltid gått i pølser, pizza eller taco. Tilpasset til matintoleranser og livssyn, og prøvde ha litt forskjellig så alle skulle like noe. Men glad jeg er ferdig hvis man må begynne å ha en gryte havregrøt i tillegg også 

Anonymkode: ec8b7...dc9

Taco er jo null stress, sunt OG kan tilpasses på en million måter! 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Her er det ikke annet i bursdager enn pølsebod og sjokoladekake + godtepose.

Anonymkode: b0020...65e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjemmebursdag altså? Det er jo for de resurssterke som har plass til det! Her er det kun de rikeste som har råd til hjemmebursdag, og så snakker de høyt om hvor mye mer koselig og personlig det er enn lekeland🙄

Anonymkode: 4f292...218

Haha, ja, sånn er det! 😂

Anonymkode: 17575...f9c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

katties skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke vanskelig å lage noe sunnere da, egentlig. Folk er bare utrolig lite kreative. Is kan lages av smoothie uten tilsetningsstoffer - bare fryse det i isformer. Gulrotkake med Snøfrisk og melis som topping. I stedet før pølser kan man ha hjemmelagde kjøttkaker eller biffstrimler med poteter som er kuttet i båter, salta og stekt i ovn. I stedet for brus kan man ha hjemelaget smoothie eller kakao. Det er ikke egentlig så komplisert å finne på, men tar litt tid, så kanskje må man involvere litt flere foreldre om de ønsker at alt skal være sunt.

Dette er vel heller ikke poenget egentlig… poenget er jo at det er uhøflig forbi alle normale sosiale grenser å begynne å diktere hva andre skal servere når de inviterer hjem til seg 😂 Ingen med normale antenner hadde kommet på tanken. 

Anonymkode: ec8b7...dc9

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bursdagsmat MÅ ikke være sunn. Ingen unger tar skader av litt sukker og pølse en gang i blant. Foreldre som stresser med sånt  går jo inn for å gjøre livet med barn komplisert.

Hilsen fembarnsmor.

Anonymkode: 43515...cd8

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hjemmebursdag altså? Det er jo for de resurssterke som har plass til det! Her er det kun de rikeste som har råd til hjemmebursdag, og så snakker de høyt om hvor mye mer koselig og personlig det er enn lekeland🙄

Anonymkode: 4f292...218

Ja, nettopp! Her blir også nesten alle barnebursdagene outsourca. Bortsett fra de med ressurser og ork til å navigere i 20 ulike kostholds - "krav". 

Anonymkode: 1280f...af8

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På et helt vanlig sted. Men noen foreldre som er helt fanatiske på kosthold. Og fått beskjed om at de ønsker ikke at barna deres skal komme i bursdager der det blir servert sånt. Men deres valg det da selv om det er kjipt for barna.

Anonymkode: 370f3...fcd

Da får de sende med barna mat eller la vær å sende barna da. Vanlige bursdager er helt normalt. Man må ikke imøtekomme disse menneskenes ønsker. Så lenge det ikke er allergier eller religiøse årsaker så er deres kosthold deres issue, ikke ditt.. Serveres jo pizza på trampolineparker etc.. 

 

Anonymkode: 8f2f4...be8

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...