AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #1 Skrevet 7. september 2024 Hei, Noen som har tips eller teknikker til hvordan man kan håndtere ytre stress som man ikke kan kontrollere? Jeg håndterer stress generelt ganske greit, og liker å ha mange baller eller prosjekter i luften samtidig. Men dette er gjerne faktorer som jeg har kontroll over. Det gjelder arbeidsoppgaver eller tidsfrister som jeg kan planlegge og kontrollere. Legge opp ting på mine premisser. Men utfordringen er når jeg er avhengig av andres svar, og ikke kan planlegge noe. Eksempel 1: Jeg venter på svar på noe (f.eks svar på en søknad), men jeg vet ikke hva resultatet blir. Dermed kan ikke jeg planlegge noe som helst, og blir så stressa i flere månender. Planlegging er en forutsetning for at jeg klarer å holde livet mitt stabilt og forutsigbart. Pga mine vansker bør jeg vite hva som skjer minst 6 mnd frem i tid. Eksempel 2: Akkurat nå så kombinerer jeg studier og boligjakt. Jeg har en tidsfrist å forholde meg til før finansieringsbeviset mitt utgår, og jeg blir så stressa over at jeg må finne en leilighet innen da. Samtidig har jeg flere hensyn å ta. Foreldre som jeg ønsker å samarbeide med, men som kommer med vage svar (vet ikke) og mener at jeg bør vente på nye prosjekter. Det er ingen selvfølge at mitt finansieringsbevis blir fornyet. Og da må jeg søke på nytt, men da vet jeg ikke om jeg får nytt lån. Når de da ikke klarer å gi meg konkrete svar på om jeg bør by eller sikre meg en leilighet så er det vanskelig. På noen leiligheter er jeg avhengig av fullmakt, hvis de havner over det jeg har fått i lån. (De har sagt at de skulle inn legge inn resterende EK). Akkurat nå så leier jeg, og min kontrakt utgår neste sommer. Hvis jeg skulle ha ventet på nye boligprosjekter til våren, er det mulig at jeg ikke får flyttet inn i en leilighet før om 2-3 år. Da må jeg inngå i en ny leiekontrakt, og samme runddans skjer. Dermed må jeg kaste meg på de mulighetene jeg får nå, så jeg kan ikke bare vente til noe bedre dukker opp. Skal sies at jeg i dag har vist interesse for en leilighet som ikke er ferdigbygget før starten av 2026. Heldigvis har jeg nå fått konkrete svar av mine foreldre etter at jeg måtte være tydelig. Jeg vet jo nå at jeg da må finne meg et nytt sted for korttidsleie fra August 2025 til leiligheten er ferdigbygd. Ja, jeg vet noen kunne ha overtatt kontrakten, men det er svært få leiligheter på market innenfor de kriteriene som er satt av Husbanken. Jeg er roligere når det gjelder boligjakten akkurat nå, fordi jeg har vist interesse for en leilighet (første mann til mølla). Nå kan jeg forhåpentligvis fokusere på mine studier, som har vært bortprioritert. Skal skrive master til våren. Dere skjønner tegninga angående problemstillingen. Jeg takler ikke presset når en tredjepart venter svar fra meg (f.eks eiendomsmegler), så har jeg en første part som ikke kan gi meg svar. Da kan ikke jeg planlegge noe. Jeg får meltdowns, og havner helt i kjelleren. Anonymkode: a4e63...8cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå