Gå til innhold

Brenner du ofte bål?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte brenner du bål? Eller har du ikke oppdaget den nydelige kosen ved å sitte rundt et bål? Anbefales og prøve, sitte rundt, koke kaffe og lage mat på bål, det er lite som slår det :) Ro i sjela ! 

Anonymkode: 182c2...e11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I høst og vinter kan det ikke bli så mye av denne sjelemat aktiviteten for min del da jeg har kommet uventet inn på en etter utdannelse og med 60% jobb i tillegg så må jeg prioritere vekk noe av det som nærer sjelen min akkurat nå. Dessverre. Dessverre for ja, jeg er blitt klar over hvor mye et bål betyr for meg på så mange nivåer.

I fjor ryddet jeg kalenderen for minst 3 bålkvelder i måneden fra sep til februar. Og det er virkelig magi på en så enkel men likevel så dypsindig måte. Pakke sekken med mat og noen tørre bjørkekubber, en kaffekjel og en skinfell å labbe i vei til et skogholt og jeg var garantert en slik ro og dyp avslapping som Netflix og sofa ikke kan måles med. 

Hjernen 'gir slipp' på en helt annen måte rundt bålet, og med sansene til hjelp: den gode bål lukten, varmen som kjennes, lyden av sprakende kvist, synet av flammene som har en ufattelig hypnotiserende kraft. Det er virkelig sjelemat for meg, mat for sjelen, for roen. 

Screenshot_20240908_150616_Photos.thumb.jpg.f31b2ec67848d4023cd5d1d50a6c4f3f.jpg

Det å sitte rundt bålet brukes også i terapi, mange selvhjelpsgrupper som bruker det å sitte rundt bålet aktivt for det virker på en helt annen måte enn f. eks å sitte på et kontor å prate eller gjøre noe fysisk.  En lytter på en annen måte, har en dialog på en annen måte og registrer og tenker på en annen måte rundt et bål enn ellers. Og bål og ild har vært enormt viktig for oss mennesker siden den dagen da vi mestret det, ikke bare for mat og overlevelse og praktiske hensyn men og for det sosiale, det psykiske og det eksistensielle med oss mennesker.

Det vil ikke være rom eller tid til bålbrenning mange ganger i måneden i år, men jeg vet og at for å ta vare på meg selv, for å få utbytte av læring og integrere alle bitene i en travel hverdag nå og for å klare å holde fokus så må jeg også unne meg selv sjelemat. Så en båltur vil det bli i høst. Det må kanskje planlegges mer, det kan kanskje ikke bli når jeg føler mest behov for det, det kan kanskje ikke bli i timevis (tid opphører rundt bålet for min del, det er et ikke-viktig konsept som jeg slutter å ta hensyn til i det jeg får fyr på bålet), men det er for meg livsviktig å prioritere en tur ut og sitte en kveldstime eller to rundt bålet med en kopp kakao på skinfellen:bål:

Så ja jeg er helt enig med deg ts. Det anbefales. Vi mennesker er så forskjellige men like, jeg tror ikke nødvendigvis 'one size fits all' funker for alt men jeg har aldri truffet på noen som blir sinte, skuffet eller har negative emosjoner rundt konseptet å brenne bål enda. Vi mennesker forbindelser det stortsett med kos, hygge, avslapping etc.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke. :sukk: Bålbrenning er vidunderlig avslappende og lukten av røyk i klær og hår den beste parfymen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bålpanne, og har sikkert bål 50 ganger i løpet av vår/sommer/høst. Lager ofte bålkaffe. Er så koselig 🙂

Anonymkode: f4de2...ea6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har bålpanne, og har sikkert bål 50 ganger i løpet av vår/sommer/høst. Lager ofte bålkaffe. Er så koselig 🙂

Anonymkode: f4de2...ea6

Bålpanne er en god nummer to etter et ekte bål. Magisk når det er milde mørke høstkvelder :)

Anonymkode: 182c2...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker bål 😊 Det er så koselig og beroligende. Men dessverre brenner jeg nær aldri bål selv. Vet ikke hvorfor, det går helt i glemmeboka. 

Men innimellom får jeg bållukt fra en nabo borti gata, og det er så god lukt! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker bål! Det apellerer nok til "urmennesket" i oss. Ilden har symbolisert varme, trygghet og mat gjennom store deler av menneskehetens historie, og i mange kulturer var og er den regnet som noe hellig.

På tur bruker jeg kvistbrenneren min, eller iblant "ordentlig" bål rett på bakken. I hagen fyrer jeg opp i bålpanna når jeg skal drive med hagearbeid eller bare sitte ute. Og innendørs blir det mye stearinlys og vedovn. ❤️ 

Anonymkode: fceab...ef9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de tingene jeg savner mest med å ikke ha stor hage. Det er utrolig ålreit å sitte ute til langt på kveld med noe godt i glasset og et bål som varmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...