Gå til innhold

Hvordan tar du opp ubehagelige ting med kjæresten din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er usikker på hvordan jeg skal ta opp noe jeg syns er litt ukomfortabelt, uten at kjæresten min går i forsvar eller anklager meg for noe. Han har nemlig et bilde på sosiale medier av seg selv og en eks, hvor de kysser, og jeg syns dette er litt merkelig og nesten litt respektløst ovenfor meg. Andre bilder med eksen plager meg ikke nevneverdig, men akkurat dette bilde syns jeg at han kunne slettet/arkivert.. Hvordan kan jeg ta opp dette med han, uten at han anklager meg for sjalusi/smålighet osv? 

Hvordan tar dere opp ukomfortable temaer, som dere vet kan lede til en konflikt? 

Anonymkode: fd8ea...2ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du, har han dette som profilbilde? Da bør han bytte. Er dette et gammelt bilde som ligger et år tilbake i tid på Insta eller FB? Da hadde jeg trudd du ikke var helt i vater dersom du tok det opp med meg… 😂 men ikke sikkert hsn bryr seg, så bare si det dersom dette på en eller annen måte skulle ha noen betydning for deg 😊

Anonymkode: 4ae00...9d3

• Liker 1
Gjest ZarahSweet
Skrevet (endret)

Jeg og lurer på hva bilde det er? Et som ligger under bilder som ble postet fra de var et par eller profilbilde?

Endret av ZarahSweet
Skrevet

"jeg vet dette egentlig ikke burde bety noe, men det plager meg at dette bilde ligger ute på sosiale medier. Kan du slette det?"

Men hvordan vet du at dette vil lede til konflikt?

Kjæresten min syns det er litt søtt når jeg blir sjalu, sjeldent jeg blir det, men om jeg kjenner på det så bare sier jeg at nå ble jeg sjalu, så prater vi om det. 

Anonymkode: f277f...ffd

• Liker 2
Skrevet

Røde flagg i et forhold;

- være redd for å ta noe opp med kjæresten

- folk som går i forsvar og anklager tilbake

- beholde kyssebilder med eks på sosiale medier

Alt dette ville vært dumpegrunn for meg ganske tidlig i et forhold. 

Anonymkode: 141e1...760

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"jeg vet dette egentlig ikke burde bety noe, men det plager meg at dette bilde ligger ute på sosiale medier. Kan du slette det?"

Men hvordan vet du at dette vil lede til konflikt?

Kjæresten min syns det er litt søtt når jeg blir sjalu, sjeldent jeg blir det, men om jeg kjenner på det så bare sier jeg at nå ble jeg sjalu, så prater vi om det. 

Anonymkode: f277f...ffd

Kjæresten min HATER sjalusi, og det er derfor jeg er redd for at det vil lede til konflikt. Men for min del så handler jo ikke dette om sjalusi, men at det rett og slett oppleves som respektløst ovenfor meg. Det føles også litt som at jeg lever i skyggen av eksen. Jeg vet at hans bruk av sosiale medier har endret seg drastisk, han er omtrent ikke aktiv lenger, hvor han på den tiden var veldig aktiv og la ut alt og ingenting. Samtidig har jeg venninner som syns det var upassende at kjæresten deres hadde bilder av eksen på mobilen, og fikk dem til å slette alt av bilder. Jeg er redd for at han vil oppfatte det som kontrollerende, dersom jeg tar det opp med han. 

Skrevet

Jeg er ikke så sofistikert, så jeg pleier vel stort sett å plumpe ut med det.

I dette tilfellet bør du kanskje som antydet av andre ovenfor først prøve å lande på om det mest er et deg-problem (at du med den fornuftige delen av deg selv ser at dette antakelig ikke er en grunn til å tvile på ham, men at du gjerne ønsker deg at han fjerner det likevel), eller om det potensielt er et ham-problem (at han ikke er så dedikert som han ellers lar deg tro, eller han har vært sløv og skjødesløs med følelsene dine). For det vil jo bestemme måten du legger det frem - og hvis det egentlig ikke er så alvorlig men du legger det frem sånn blir det unødvendig støy og drama. Mens hvis du egentlig føler det er fare på ferde men ikke legger det frem sånn, vil du kunne få beroligelser som egentlig ikke er verdt noe for deg.

Samtidig. Du kan ikke alene styre hvordan samtalen vil gå. Og du risikerer å skjønne at landet ikke ligger der du ønsker, om du får klare svar eller unnvikelser og anklager.

Anonymkode: e122f...058

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke så sofistikert, så jeg pleier vel stort sett å plumpe ut med det.

I dette tilfellet bør du kanskje som antydet av andre ovenfor først prøve å lande på om det mest er et deg-problem (at du med den fornuftige delen av deg selv ser at dette antakelig ikke er en grunn til å tvile på ham, men at du gjerne ønsker deg at han fjerner det likevel), eller om det potensielt er et ham-problem (at han ikke er så dedikert som han ellers lar deg tro, eller han har vært sløv og skjødesløs med følelsene dine). For det vil jo bestemme måten du legger det frem - og hvis det egentlig ikke er så alvorlig men du legger det frem sånn blir det unødvendig støy og drama. Mens hvis du egentlig føler det er fare på ferde men ikke legger det frem sånn, vil du kunne få beroligelser som egentlig ikke er verdt noe for deg.

Samtidig. Du kan ikke alene styre hvordan samtalen vil gå. Og du risikerer å skjønne at landet ikke ligger der du ønsker, om du får klare svar eller unnvikelser og anklager.

Anonymkode: e122f...058

Takk for et fint og gjennomtenkt svar. Ut i fra det du sier så tenker jeg at det kanskje er best å la det ligge. Han er omtrent ikke aktiv på sosiale medier lenger, og vi er for tiden på leit etter et sted å bo, sammen. Mest sannsynlig har han nok bare glemt at dette bilde fremdeles ligger ute. Vi har jo vært et par i to år nå, og på den tiden har han omtrent ikke vært inne på sosiale medier. 

Skrevet

Jeg hadde bare sagt «Jasså, så du har fortsatt kyssebilder av deg og eksen på sosiale medier? Litt rart eller?» med et blunk i øyet. Han hadde sikkert blitt kjempeflau og slettet det med en gang, og det hadde garantert vært et bilde han ikke engang husket var der. Men nå er kjæresten min ekstremt respektfull da, og blir ALDRI sint eller fornærmet når jeg tar opp ting som plager meg. Han vil jo at vi skal ha det trygt og godt sammen. 

Anonymkode: 1a727...22b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sa at jeg syntes det var ubehagelig med sånne bilder, han hadde ingen, men var tagget i eksens bilder. Han fjernet taggene

Anonymkode: 66fbf...52a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for et fint og gjennomtenkt svar. Ut i fra det du sier så tenker jeg at det kanskje er best å la det ligge. Han er omtrent ikke aktiv på sosiale medier lenger, og vi er for tiden på leit etter et sted å bo, sammen. Mest sannsynlig har han nok bare glemt at dette bilde fremdeles ligger ute. Vi har jo vært et par i to år nå, og på den tiden har han omtrent ikke vært inne på sosiale medier. 

Da hadde jeg hverfall blitt satt ut dersom du brakte det på bane - for dette er altså et bilde du må lete etter for å finne? Det er ikke profil/bakgrunnsbilde ( som jeg er enig i burde byttes, en selvfølge tenker jeg)?  Men jeg er også ekstremt var for sjalusi, har hatt noen uheldige erfaringer. Det begynner alltid med slike små, nesten uvesentlige ting, og så tenker man jaja, det er jo ikke noe bry å føye de i dette. Men det er poenget, hvorfor bryr de seg om slike uvesentlig ting heller? Da er det alltid ett eller annet drama i vente i andre situasjoner også, så ja - jeg styret helt unna. Men folk et forskjellige 😊 ser du får flere svar om at han bør fjerne bildet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg hverfall blitt satt ut dersom du brakte det på bane - for dette er altså et bilde du må lete etter for å finne? Det er ikke profil/bakgrunnsbilde ( som jeg er enig i burde byttes, en selvfølge tenker jeg)?  Men jeg er også ekstremt var for sjalusi, har hatt noen uheldige erfaringer. Det begynner alltid med slike små, nesten uvesentlige ting, og så tenker man jaja, det er jo ikke noe bry å føye de i dette. Men det er poenget, hvorfor bryr de seg om slike uvesentlig ting heller? Da er det alltid ett eller annet drama i vente i andre situasjoner også, så ja - jeg styret helt unna. Men folk et forskjellige 😊 ser du får flere svar om at han bør fjerne bildet. 

Ja, jeg ser jeg får delte tilbakemeldinger her, alt fra at det er rødt flagg og grunn til å dumpe han, til at dette ikke er noe å bry seg om 😅 Tenker jeg lar det ligge, det er ikke et profilbilde det er snakk om og vanene hans rundt bruk av sosiale medier er totalt forandret. Han syns det bare er mas og har slettet flere apper fordi han syns det er unødvendig støy. Noen kameler får man bare svelge, dette er nok en av dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg ser jeg får delte tilbakemeldinger her, alt fra at det er rødt flagg og grunn til å dumpe han, til at dette ikke er noe å bry seg om 😅 Tenker jeg lar det ligge, det er ikke et profilbilde det er snakk om og vanene hans rundt bruk av sosiale medier er totalt forandret. Han syns det bare er mas og har slettet flere apper fordi han syns det er unødvendig støy. Noen kameler får man bare svelge, dette er nok en av dem. 

Jeg mente ikke å antyde at du har problemer med sjalusi altså, jeg forstår at folk har forskjelllige ting de reagerer på 😊 jeg er nok litt farget av egne erfaringer 😊 dette er jo egentlig en filleting, så tror både meg og deg overtenker det fra hvert vårt synspunkt 😂😂 9/10 hadde kanskje bare ikke brydd seg hverken eller… 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke sjalusi fra din side å syntes det er bad taste å ha et kyssebilde med eksen på sosiale medier. Det ER jo respektløst.

Om han er en susete type som ikke en gang vet at det er der, kan jo være, men ser ikke at han skal reagere på at du sier ifra hva du syntes.

Eller at du stiller han spm rundt det, for å se hva han tenker om det.

Min nåværende samboer hadde fremme brudebilde av eksen da vi ble kjent. Temmelig susehue. Jeg kikket bort på bildet og sa at det var litt rart å stå å kysse ham foran dette bildet, og han sa at han ikke hadde tenkt på at det var der engang.

Anonymkode: 43b2b...284

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...