AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #1 Del Skrevet 7. september 2024 Hei! Vi kjenner på at vi trenger et hus med hage pga familieforøkelse, har nå tre barn, baby og to barn i barnehagealder. Vi bor nå i leilighet uten egen hage. Vi ser flere aktuelle, og rimelige hus i nærheten, som ville gjort hverdagslivet enklere. De er ikke perfekte hus som vi ser for oss å bo i for resten av livet, fordi vi skal flytte til hjemstedet vårt om to-tre år, da begynner nemlig eldste på skolen. Vi skjønner at det nok ikke vil lønne seg særlig økonomisk å bo i et hus så kort, men kjenner at trappene og leiligheten gnager på i hverdagen. Er det noen som har gode argumenter for eller imot? Anonymkode: 6955e...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #2 Del Skrevet 7. september 2024 Hvis det gjør livet deres bedre og dere har råd, hvorfor ikke? Anonymkode: 38331...2ea 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. september 2024 #3 Del Skrevet 7. september 2024 Selg og lei da. Kostbart med 150k i dokumentavgift når man kjøper og 150k til megler når man selger. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #4 Del Skrevet 7. september 2024 newman01 skrev (2 timer siden): Selg og lei da. Kostbart med 150k i dokumentavgift når man kjøper og 150k til megler når man selger. Godt poeng! Vi får se hva boliger i nærheten leies ut for, det har vi ikke satt oss inn i før et raskt slk på finn nå, og regne litt på det. Anonymkode: 6955e...8a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #5 Del Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis det gjør livet deres bedre og dere har råd, hvorfor ikke? Anonymkode: 38331...2ea Ja, det er sant, og det er dette,jeg kjenner jeg er mest enig i. Ja, vi har råd, men det vil jo koste og antagelig påvirke litt hva vi kan strekke oss til om to-tre år når vi vil kjøpe vårt "forever home". Anonymkode: 6955e...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #6 Del Skrevet 8. september 2024 Med mindre dere vil bruke de 2-3 årene på oppussing (med mye egeninnsats), så skal det mye til at verdistigningen lønner seg med tanke på dokumentavgift og megler (som blir nevnt over. Blir fort 300k i/nærme storbyene i alle fall). Det vil nok derfor lønne seg å leie. Ulempen med det er jo selvfølgelig at dere risikerer å flytte opp til flere ganger i den perioden, da de fleste som leier ut noen annet enn leilighet (i vårt område i alle fall) er folk som prøver å selge, eller ikke har fått solgt, og venter på et bedre marked. Dvs en tidshorisont på 3 år er ikke garantert. Anonymkode: 58e0c...a39 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #7 Del Skrevet 8. september 2024 Hvorfor vente med å flytte til hjemstedet, hvis dere har tenkt dere dit om et par år uansett? Da er dere allerede etablert i nærmiljøet når eldstebarnet begynner på skolen. Og dere har skikkelig god tid til å finne drømmehjemmet. Anonymkode: 90e58...43f 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 8. september 2024 #8 Del Skrevet 8. september 2024 (endret) newman01 skrev (16 timer siden): Selg og lei da. Kostbart med 150k i dokumentavgift når man kjøper og 150k til megler når man selger. Å leie for 15 000 pr mnd i 2 år koster jo mer da. Med lån får man avdrag på skatt også. Endret 8. september 2024 av katties 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #9 Del Skrevet 8. september 2024 Men hvor stort er det dere har nå da? Ville fortsatt å bo der eller flyttet direkte til hjemstedet. Altfor dyrt med leie og kjøp og salg Anonymkode: 134a8...012 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #10 Del Skrevet 8. september 2024 katties skrev (1 time siden): Å leie for 15 000 pr mnd i 2 år koster jo mer da. Med lån får man avdrag på skatt også. Eh? Det er ikke gratis med bolig altså. Leie kan i mange tilfeller være billigere enn å betale renter på lån, kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold osv. I og med at de faktisk vil flytte til et sted hvor dette fort kommer opp i større summer, så kan det lønne seg å leie. Tviler på at de finner noe til 15k. Da må de bo veldig usentralt. Må nok regne 20-25k. Likevel så tror jeg det vil lønne seg. Bare i pressområdene man kan regne med en prisøkning som KANSKJE klarer å dekke omkostningene på så kort tid. Anonymkode: 58e0c...a39 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 8. september 2024 #11 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh? Det er ikke gratis med bolig altså. Leie kan i mange tilfeller være billigere enn å betale renter på lån, kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold osv. I og med at de faktisk vil flytte til et sted hvor dette fort kommer opp i større summer, så kan det lønne seg å leie. Tviler på at de finner noe til 15k. Da må de bo veldig usentralt. Må nok regne 20-25k. Likevel så tror jeg det vil lønne seg. Bare i pressområdene man kan regne med en prisøkning som KANSKJE klarer å dekke omkostningene på så kort tid. Anonymkode: 58e0c...a39 Det jeg snakket om er at det er flere ting å ta i betraktning, så det er bare bra at du nevner flere Generelt, siste gang jeg regna på det så ble det at å kjøpe for 3+ år lønte seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 8. september 2024 #12 Del Skrevet 8. september 2024 katties skrev (2 timer siden): Å leie for 15 000 pr mnd i 2 år koster jo mer da. Med lån får man avdrag på skatt også. Tviler jeg på. Går fort mer i salg, dokumentavgift og salg igjen. Kan lønne seg om de gjør en betydelig egeninnsats i oppussing og får høy verdistigning, men orker de det med tre små barn? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #13 Del Skrevet 8. september 2024 Tusen takk for gode innspill og argumenter. Vi syns det er vanskelig å ta et valg, samtidig bør vi kjøpe NÅ om vi skal kjøpe. Hus vi liker i nærheten leies ut til rundt 20-25 tusen. Vi bor nå i en fireroms leilighet med åpen kjøkken/stue-løsning. To bad og ingen boder. Rett over 100 kvm. Det vi sliter mest med er at ungene i kan løpe rett ut i en hage, og at vi ikke har bod inne i leiligheta. Noen spør hvorfor vi ikke bare flytter nå, og det er et godt spørsmål. Vi trenger jobb da, men kanskje det er lettere å holde ut her med litt kortere tidsperspektiv. Anonymkode: 6955e...8a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #14 Del Skrevet 8. september 2024 Bor dere i et pressområde? Eller er gode på å identifisere et godt kjøp? For da kan dere gå i null. Jeg har flyttet 3 ganger på 3 år, kjøp og salg hver gang. Bor i storby (ikke Oslo). Jeg gjorde gode kjøp hver gang, makset ut potensiale i alle boligene (med små grep), og har solgt med 1,5 mill i overskudd. Jeg har aldri renovert bad og kjøkken, men byttet til mer moderne inventar på bad, lagt mikrosement, malt kjøkkenfronter, byttet gulv, malt vegger og tak, byttet belysning, satt inn ekstra soverom, laget innebygde oppbevaringsløsninger og laget mer innbydende uteområder. Det er ikke veldig mye arbeid på et år. Hvis dere klarer å finne en bolig i mellomsjiktet, som ikke er nedslitt og trenger renovering, men som heller ikke er flunka nytt og hypermoderne, så kan det gå. Boliger som er stilmessig utdatert, men ikke veldig gamle, er de beste kjøpene. Folk er dårlige på å se potensiale. Hvis dere ser det, og utnytter det, kan dere tjene på det. Men da må dere legge ned litt arbeid. Evt. får dere se på tapet som kostnaden ved å bo i et hus med hage. Det kan jo være verdt det for dere. Anonymkode: 3b136...021 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #15 Del Skrevet 8. september 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Bor dere i et pressområde? Eller er gode på å identifisere et godt kjøp? For da kan dere gå i null. Jeg har flyttet 3 ganger på 3 år, kjøp og salg hver gang. Bor i storby (ikke Oslo). Jeg gjorde gode kjøp hver gang, makset ut potensiale i alle boligene (med små grep), og har solgt med 1,5 mill i overskudd. Jeg har aldri renovert bad og kjøkken, men byttet til mer moderne inventar på bad, lagt mikrosement, malt kjøkkenfronter, byttet gulv, malt vegger og tak, byttet belysning, satt inn ekstra soverom, laget innebygde oppbevaringsløsninger og laget mer innbydende uteområder. Det er ikke veldig mye arbeid på et år. Hvis dere klarer å finne en bolig i mellomsjiktet, som ikke er nedslitt og trenger renovering, men som heller ikke er flunka nytt og hypermoderne, så kan det gå. Boliger som er stilmessig utdatert, men ikke veldig gamle, er de beste kjøpene. Folk er dårlige på å se potensiale. Hvis dere ser det, og utnytter det, kan dere tjene på det. Men da må dere legge ned litt arbeid. Evt. får dere se på tapet som kostnaden ved å bo i et hus med hage. Det kan jo være verdt det for dere. Anonymkode: 3b136...021 Hjertelig takk for nyttig innlegg. Vi bor ikke i et pressområde, men vi tror vi klarer å se gode kjøp. Vi må nok legge på et par (1-6) måneder med dyrt overgangslån når vi selger. Den siste kommentaren din er nok kjernen i dilemmaet vårt. Anonymkode: 6955e...8a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. september 2024 #16 Del Skrevet 9. september 2024 katties skrev (20 timer siden): Å leie for 15 000 pr mnd i 2 år koster jo mer da. Med lån får man avdrag på skatt også. Man får jo også renteinntekter på de millionene man setter i banken etter boligsalg. Man får rundt 4, 5-5,1% rente i de bedre bankene med 6-12 mnd bindingstid, så det er jo fort 100k før skatt i renteinntekter årlig på 2mill innskutt kapital. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #17 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tusen takk for gode innspill og argumenter. Vi syns det er vanskelig å ta et valg, samtidig bør vi kjøpe NÅ om vi skal kjøpe. Hus vi liker i nærheten leies ut til rundt 20-25 tusen. Vi bor nå i en fireroms leilighet med åpen kjøkken/stue-løsning. To bad og ingen boder. Rett over 100 kvm. Det vi sliter mest med er at ungene i kan løpe rett ut i en hage, og at vi ikke har bod inne i leiligheta. Noen spør hvorfor vi ikke bare flytter nå, og det er et godt spørsmål. Vi trenger jobb da, men kanskje det er lettere å holde ut her med litt kortere tidsperspektiv. Anonymkode: 6955e...8a4 Men dere trenger jobb når dere flytter uansett? Og hvis dere ikke trives er det like lurt å starte prosessen nå, den er jo like krevende uavhengig av når dere setter i gang. Forskjellen er at dere har bedre tid nå. Anonymkode: 90e58...43f 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 9. september 2024 #18 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Noen spør hvorfor vi ikke bare flytter nå, og det er et godt spørsmål. Vi trenger jobb da, men kanskje det er lettere å holde ut her med litt kortere tidsperspektiv. Anonymkode: 6955e...8a4 Hvis det ikke er noen spesiell grunn som feks utdanning eller noe annet som har en tidsfrist frem i tid, hadde jeg bare startet prosessen med å søke jobb. Alt blir litt midlertidig når man vet at mann snart skal flytte. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #19 Del Skrevet 9. september 2024 Når jeg leser igjen, så tror jeg forslaget om at dere ser dere etter jobb på hjemstedet allerede nå, og planlegger flytting før tiden egentlig er det beste alternativet for dere. Dvs allerede til neste barnehageår. Det blir veldig kjedelig om dette drar ut i tid, og dere føler dere MÅ flytte før eldste starter i 1. klasse. Det er ofte en viktig overgang for å få seg venner, men det kjedeligste er måtte flytte fra de man har fått. Dvs om dere flytter etter det. Barnet kan jo ikke la være å knytte vennskap fordi dere uansett prøver å flytte. Vanskelig å være på vent slik. Men jeg skjønner at dere har sett for dere 2-3 år til i samme by, og at det er vanskelig å omstille seg fra det. Anonymkode: 58e0c...a39 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #20 Del Skrevet 9. september 2024 Jeg ville nok heller begynt prosessen med å flytte til hjemstedet. Det tar tid å få seg jobb. Det tar tid å få solgt. Det tar tid å finne passende ny bolig. Det tar tid å pakke ned alt en har - og det tar tid å pakke alt opp igjen. Om dere ikke bor i et pressområde må dere regne med veldig god tid for å få solgt bolig især. 1-6 måneder med overgangslån ville vært alt for lite her jeg bor, selv om det er en middels stor by. Her er det ennå bortimot stillstand i boligsalg, og en må planlegge som om en ikke får solgt ved flytting. Ville lagt ut boligen for salg, og latt hvor lang tid det tar å få solgt bestemme hva dere gjør videre. Samtidig ville jeg lagt ut følere på jobb på hjemstedet, og latt folk vite at dere leter. Anonymkode: 9b955...cd6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå