Gå til innhold

Finne ut om den man dater er emosjonell tilgjengelig ❤️


Minianni

Anbefalte innlegg

Ønsker å høre fra begge kjønn, men skriv gjerne om dere er mann eller kvinne 😌 Etter noen opplevelser ønsker jeg gjerne å finne ut tidlig om den man dater er emosjonell tilgjengelig, dvs. har evnen og ønsket om et kjærlig forhold og ikke bli skremt bort dersom nærheten og intimiteten blir for stor. Hvis jeg ville stilt noen direkte spørsmål om dette i de første datene, ville dere reagert positivt eller negativt på det? Kan det tenkes at den som reagerer positivt på det kanskje også ønsker det samme? At jeg på en måte ikke kan skremme bort den riktige med slike spørsmål? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring med emosjonellt utilgjengelig: kan ikke snakke om følelser eller nåtid, bare fortid fremtid og at vi må ta det rolig eller vi får se. Tåler ikke sårbarhet eller nærhet, da løper de litt vekk, du blir en slags gjenstand på hylla de tar ned når de er klar for. Alle forsøk på å snakke om ting i forholdet blir sett på som angrep og kritikk, de forsvarer seg og man kommer ingen vei. 

Anonymkode: 814e3...485

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (mann) ser selv etter et kjærlig forhold med nærhet og intimitet, og ville reagert bare positivt på et slikt spørsmål. Enig i at det er viktig å tidlig finne ut om man har de samme ønskene for et forhold.

Anonymkode: 7c1d6...6a6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker lang tid på å svare, er usikre på når de vil etablere seg, du føler deg utrygg, de gir ikke bekreftelse på at de liker deg utover sex og utseende.

Nå har jeg ENDELIG møtt en som tekster ganske hyppig og er helt åpen om følelser og jeg føler meg så lykkelig, ingen angst, ingen tvil, bare god forelskelse 💞 Kunne jeg gitt råd til meg selv tilbake i tid ville det vært: føler du deg usikker, til bry eller ikke god nok så DROPP HAN!

Anonymkode: 204fd...c70

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minianni skrev (21 minutter siden):

Ønsker å høre fra begge kjønn, men skriv gjerne om dere er mann eller kvinne 😌 Etter noen opplevelser ønsker jeg gjerne å finne ut tidlig om den man dater er emosjonell tilgjengelig, dvs. har evnen og ønsket om et kjærlig forhold og ikke bli skremt bort dersom nærheten og intimiteten blir for stor. Hvis jeg ville stilt noen direkte spørsmål om dette i de første datene, ville dere reagert positivt eller negativt på det? Kan det tenkes at den som reagerer positivt på det kanskje også ønsker det samme? At jeg på en måte ikke kan skremme bort den riktige med slike spørsmål? 

Spørsmålet er helt i orden å stille. Så ikke vær redd for å stille det.

Problemet er at svaret du får ikke nødvendigvis er til å stole 100% på. For det er et spørsmål med kun ett riktig svar, siden du faktisk spør om det. Da er det viktig for deg, og det forstår man. Og det er mange nyanser rundt det du spør om, så det er ikke sikkert at dere vektlegger svaret like mye, selv om du tilsynelatende skal være fornøyd med svaret. 

Isåfall bør du se etter signaler fra mannen. Hvilken grad av engasjement det er i svaret, samt interessen for å prate om det. En som virkelig mener at nærhet og intimitet er viktig vil svare med lyst og interesse, samt ikke villede samtalen videre på noe annet. En som er emosjonell tilgjengelig ønsker å snakke om det.

Og så kan det være greit å ha noen små tilleggsspørsmål klar, og gjerne på et senere stadie, for å fiske mer etter oppriktigheten på det opprinnelige spørsmålet. 

Det blir litt som jobbintervju. Du kan ikke bare spørre "hva er dine positive sider?" til en kandidat, og så stole på svaret du får. Du må fiske rundt det etterpå, på en så subtil måte at vedkommende ikke skjønner linken i det. 

Dette hørtes avansert ut. Det kan være det, men det trenger ikke være det. Likevel tenker jeg at det er nødvendig å gjøre det litt mer avansert hvis du skal få det korrekte inntrykket. Så planlegg litt rundt det. Det er verdt det, siden det er så viktig for deg. 

Skremmer du vekk noen med det spørsmålet så er åpenbart svaret ikke det du ønsker, og da har du gjort deg en tjeneste med å komme deg unna han for å prøve lykken med en annen og bedre match. :) 

Så gå for det! :) 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (3 timer siden):

Spørsmålet er helt i orden å stille. Så ikke vær redd for å stille det.

Problemet er at svaret du får ikke nødvendigvis er til å stole 100% på. For det er et spørsmål med kun ett riktig svar, siden du faktisk spør om det. Da er det viktig for deg, og det forstår man. Og det er mange nyanser rundt det du spør om, så det er ikke sikkert at dere vektlegger svaret like mye, selv om du tilsynelatende skal være fornøyd med svaret. 

Isåfall bør du se etter signaler fra mannen. Hvilken grad av engasjement det er i svaret, samt interessen for å prate om det. En som virkelig mener at nærhet og intimitet er viktig vil svare med lyst og interesse, samt ikke villede samtalen videre på noe annet. En som er emosjonell tilgjengelig ønsker å snakke om det.

Og så kan det være greit å ha noen små tilleggsspørsmål klar, og gjerne på et senere stadie, for å fiske mer etter oppriktigheten på det opprinnelige spørsmålet. 

Det blir litt som jobbintervju. Du kan ikke bare spørre "hva er dine positive sider?" til en kandidat, og så stole på svaret du får. Du må fiske rundt det etterpå, på en så subtil måte at vedkommende ikke skjønner linken i det. 

Dette hørtes avansert ut. Det kan være det, men det trenger ikke være det. Likevel tenker jeg at det er nødvendig å gjøre det litt mer avansert hvis du skal få det korrekte inntrykket. Så planlegg litt rundt det. Det er verdt det, siden det er så viktig for deg. 

Skremmer du vekk noen med det spørsmålet så er åpenbart svaret ikke det du ønsker, og da har du gjort deg en tjeneste med å komme deg unna han for å prøve lykken med en annen og bedre match. :) 

Så gå for det! :) 

Takk for svar! Synes det var veldig nyttig og klokt. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er positivt. Det er fint å få kartlagt hva man ønsker og mener dersom man er seriøs.

Anonymkode: facdc...b60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare redd for at et sånt spørsmål vil overvelde noen "gode" kandidater rett og slett fordi ikke alle har reflektert så mye over ting ennå... Hører gjerne noen motargumenter også 🧐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt poenget med spørsmålet, av to grunner: man kan være emosjonelt tilgjengelig og ikke vite at det er det man er, og man kan ha hørt om hva emosjonell tilgjengelighet er (og like ideen) uten at man evner å praktisere det.

Jeg tror en mye bedre strategi er å følge nøye med på hvordan daten reagerer når du
1. Snakker om følelser - er de komfortable med å snakke om hva de føler rundt ting (vet de hva de føler rundt ting?) og å høre på at du føler rundt ting, eller virker de veldig på overflaten og i den logiske delen av hjernen? 
2. forteller litt sårbare ting som er/har vært vanskelig for deg (ikke gå all inn med det verste som har skjedd deg på 1-5 data da(!)). Et godt eksempel er hvis du forteller at du har en diagnose i en setting, f.eks dysleksi som påvirker livet ditt litt. Responderer hen empatisk og nysgjerrig med "å, har det vært vanskelig? Hvordan påvirker det deg?" Har du ingen hendig diagnose, så finn noe annet. Kan være en flau hendelse eller noe annet som er litt kjipt for deg (men husk, ikke for sårt!). Særlig denne er ganske avslørende, for hvis de responderer på en måte som gjør at du ikke føler de skjønner at dette var kjipt for deg er de ikke spesielt emosjonelt modne og det er en forutsetning for å kunne møte andre emosjonelt.

Anonymkode: a169a...3d8

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 18.46):

De bruker lang tid på å svare, er usikre på når de vil etablere seg, du føler deg utrygg, de gir ikke bekreftelse på at de liker deg utover sex og utseende.

Nå har jeg ENDELIG møtt en som tekster ganske hyppig og er helt åpen om følelser og jeg føler meg så lykkelig, ingen angst, ingen tvil, bare god forelskelse 💞 Kunne jeg gitt råd til meg selv tilbake i tid ville det vært: føler du deg usikker, til bry eller ikke god nok så DROPP HAN!

Anonymkode: 204fd...c70

Ikke for å ødelegge for noen, men mange er sånn helt fram til første uenighet/konflikt. Da først ser man om de tar beina fatt eller om de faktisk ønsker å stå i et forhold.

Jeg ville prøvd å få samtalen inn på hvordan de reagerer ved konflikt. Hvis de sier de er konfliktsky, eller "hater drama" så ville jeg vært betenkt. Ellers så er svaret til Bombasi veldig bra.

Anonymkode: a8926...5d7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med at en del menn (er jo tross alt menn jeg dater) sier noe og gjør noe annet, at jeg heller ville sett på handlinger, engasjement og atferd enn å stille et spørsmål som går direkte på dette. Jeg tror ikke folk juger, men avstanden mellom liv og lære kan ofte være ganske stor. Det er som å spørre om de er emosjonelt modne. Du vil få ja på det spørsmålet, selv fra de som er emosjonelt umodne på vesentlige relasjonelle områder. De er jo ikke klar over det - da hadde de gjort noe med det.

Endret av Lava Anne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minianni skrev (På 7.9.2024 den 18.09):

Ønsker å høre fra begge kjønn, men skriv gjerne om dere er mann eller kvinne 😌 Etter noen opplevelser ønsker jeg gjerne å finne ut tidlig om den man dater er emosjonell tilgjengelig, dvs. har evnen og ønsket om et kjærlig forhold og ikke bli skremt bort dersom nærheten og intimiteten blir for stor. Hvis jeg ville stilt noen direkte spørsmål om dette i de første datene, ville dere reagert positivt eller negativt på det? Kan det tenkes at den som reagerer positivt på det kanskje også ønsker det samme? At jeg på en måte ikke kan skremme bort den riktige med slike spørsmål? 

K38 og emosjonsfokusert terapeut her👋

Du er inne på det allerede..🥰

Hvis de virkelig er emosjonellt tilgjengelige -for deg- så vil de reagere VELDIG positivt💁‍♀️

Hvis de blir skremt bort av spørsmålet bare, så er det jo ingen tvil om de ikke er den riktige for deg❤️

Og generellt tips bare; 

Sommerfugler i magen.. Er ikke positivt❤️

 


 

Anonymkode: 82f06...d20

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjent en emosjonelt utilgjengelig person i noen år nå og betalt for det i dyre dommer, angrer jeg på at jeg ikke på et tidlig stadie:

- Utfordret vedkommende på hva slags plan hen hadde for å løse uttalte utfordringer i livet

- Spurte litt om hvordan ulike utfordringer påvirket hen.

- Var mer oppmerksom på gapet mellom ord og handlinger

- Tok de diffuse og intetsigende svarene ved konfrontasjon som god nok informasjon for min del.

- Reflekterte over at hvis jeg godtok alt dette, så betyr det at jeg selv også er emosjonelt utilgjengelig, og har en jobb å gjøre på eget bakrom for å ta bedre valg. 

Anonymkode: a289b...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minianni skrev (På 7.9.2024 den 18.09):

Ønsker å høre fra begge kjønn, men skriv gjerne om dere er mann eller kvinne 😌 Etter noen opplevelser ønsker jeg gjerne å finne ut tidlig om den man dater er emosjonell tilgjengelig, dvs. har evnen og ønsket om et kjærlig forhold og ikke bli skremt bort dersom nærheten og intimiteten blir for stor. Hvis jeg ville stilt noen direkte spørsmål om dette i de første datene, ville dere reagert positivt eller negativt på det? Kan det tenkes at den som reagerer positivt på det kanskje også ønsker det samme? At jeg på en måte ikke kan skremme bort den riktige med slike spørsmål? 

Kvinne her.  1. Møt han ute i offentligheten. Om han ikke vil så er han useriøs...de andre damer kan se han....2. Ikke ha sex på flere mnd....få han til å få dype samtaler med deg. Si at din katt er død eller noe. Se hvordan han bryr seg......

Anonymkode: fc113...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...