AnonymBruker Skrevet 7. september #21 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ser flere skriver vgs er irrelevant. Vil nå ikke si det de som går yrkesfag. Enkelte ganger kan og den vgs du har gått på krysse linjer og en da står med mer erfaring via det. Så og når jeg drev i nav systemet da jeg gikk på aap. Da fikk jeg beskjed at en skulle ha med all skolegang på CV. For en kunne risikere at arbeidsgiver så. En har jo lest flere ganger å at folk ikke har fått Job fordi de ikke har kunnet vise vitnemålet som de har mistet Anonymkode: c217a...569 Dersom man kun har vgs, så må man oppgi hvilken videregående man har gått på. Har man bachelor eller høyere, spiller det ingen trille. Det ser heller litt rart ut. Anonymkode: f090c...d75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #22 Del Skrevet 7. september Jeg ansetter folk med master og oppover. VGs er helt irrelevant, og jeg hadde stusset dersom det sto oppgitt på cv. Anonymkode: 518ed...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 7. september #23 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ansetter folk med master og oppover. VGs er helt irrelevant, og jeg hadde stusset dersom det sto oppgitt på cv. Anonymkode: 518ed...8bd Jeg må si jeg stusser over holdningen din. Utdanning er ikke et absolutt krav hos oss, men de aller fleste har høyere utdanning, og de fleste master. De aller fleste oppgir videregående, noe jeg overhode ikke ikke ser på som irrelevant. Når vi ansetter ingeniører og utviklere er det heller et pluss om du har yrkesfag eller IT på VGS-nivå. IT-utdanning med bakgrunn fra f.eks. elektro er gull for oss. Det er faktisk ikke sånn at du glemmer det du har lært eller at det blir irrellevant fordi du har tatt høyere utdanning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 8. september #24 Del Skrevet 8. september Jeg har alltid lært at man skal ta med utdannelse fra og med VGS, så jeg har alltid hatt det med. Har også lært mye annet tull, som at man må ha med bilde, samt en ubrutt rekke med jobber for å ikke få "hull" i CV'en. Hvis jeg gjør det med min CV ser den bare rotete og useriøs ut. Nå er det en stund siden jeg har søkt jobb, men hvis jeg skulle søkt jobb i dag hadde jeg ikke tatt med VGS, ikke hatt med bilde, og jeg ville droppet alle deltidsjobber, sesongjobber og irrelevante jobber for stillingen jeg har i dag. Hva man skal ha med på CV'en kommer jo også an på hva slags jobb man søker. Om jeg skulle søkt en jobb der jeg visste at arbeidsgiver hadde gått på samme VGS som meg hadde jeg kanskje tatt det med. Om jeg hadde søkt jobb i en butikk ville jeg tatt med bilde, samt tidligere butikkjobb og andre serviceyrker for ørten år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #25 Del Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Da har jeg trolig misforstått noe. Jeg ser aldri noen skrive videregående på CVen når de søker jobb hos oss. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal skrive videregående når man har mastergrad/doktorgrad. Man har jo automatisk videregående når man har mastergrad. Men tydeligvis jeg som har misforstått. TS Anonymkode: 8ff37...841 Flere statlige stillinger krever at man har bestått VGS for å være kvalifisert. F eks flere stillinger i Forsvaret krever at man har VGS bestått, og man må ikke ha bestått VGS for å nødvendigvis ta utdanning, da man kan komme inn med f eks realkompetanse og 23/5 regelen. Derfor kan det være viktig å liste opp VGS på CVen, Anonymkode: 135de...f38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #26 Del Skrevet 8. september Jeg er psykologspesialist og skriver vgs på CV. Ikke fordi det er så viktig med selve skolen, men det viser hvor jeg har bodd (og vokst opp for mitt tilfelle). Jeg har også listet opp folkehøgskole, som også er lite relevant. Men det viser hva jeg gjorde etter videregående. Noen få setninger gjør neppe stor forskjell fra eller til. Anonymkode: 97657...cf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #27 Del Skrevet 8. september Jeg leser mange hundre søknader med cv i året fra hele landet. De aller fleste har med vgs. Det spiller liten rolle i forhold til utdanning, men det er ofte fint å vite for smalltalken allikevel. Anonymkode: c94db...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #28 Del Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg leser mange hundre søknader med cv i året fra hele landet. De aller fleste har med vgs. Det spiller liten rolle i forhold til utdanning, men det er ofte fint å vite for smalltalken allikevel. Anonymkode: c94db...a89 Ja, jeg har opplevd flere ganger at vgs tas opp i intervju, antagelig for å bli kjent med meg. Anonymkode: 97657...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #29 Del Skrevet 8. september Det er greit dersom man ikke har noe særlig annet å skrive om. Samme som når jeg ser folk ha med hobbyer og interesser i CVen sin. Fullstendig irrelevant, viser bare at de har en tynn CV. Anonymkode: 0ef3d...a0b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #30 Del Skrevet 8. september Jeg har yrkesfag med fagbrev og fagskoleutdanning oppå der. Hva er alltid en snakkis på intervjuer: at jeg gikk på privat skole med kun 20 plasser andre året mitt. Det er fortsatt litt status i yrket mitt ( den er i tillegg nedlagt nå) så den blir på cv. Anonymkode: f5500...05e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #31 Del Skrevet 8. september Knirke skrev (12 timer siden): Jeg har alltid lært at man skal ta med utdannelse fra og med VGS, så jeg har alltid hatt det med. Har også lært mye annet tull, som at man må ha med bilde, samt en ubrutt rekke med jobber for å ikke få "hull" i CV'en. Hvis jeg gjør det med min CV ser den bare rotete og useriøs ut. Nå er det en stund siden jeg har søkt jobb, men hvis jeg skulle søkt jobb i dag hadde jeg ikke tatt med VGS, ikke hatt med bilde, og jeg ville droppet alle deltidsjobber, sesongjobber og irrelevante jobber for stillingen jeg har i dag. Hva man skal ha med på CV'en kommer jo også an på hva slags jobb man søker. Om jeg skulle søkt en jobb der jeg visste at arbeidsgiver hadde gått på samme VGS som meg hadde jeg kanskje tatt det med. Om jeg hadde søkt jobb i en butikk ville jeg tatt med bilde, samt tidligere butikkjobb og andre serviceyrker for ørten år siden. Da jeg var arbeidsløs og skulle søke jobb var noe av det jeg lærte at man ikke kan stole blindt på tips man får fra andre. Man må teste ut selv hva som funker og ikke funker. Hva som kan stemme i en bransje trenger ikke stemme i en annen bransje. Og hva som stemte for 20 år siden trenger ikke stemme i dag. Anonymkode: 8ff37...841 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 9. september #32 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Da jeg var arbeidsløs og skulle søke jobb var noe av det jeg lærte at man ikke kan stole blindt på tips man får fra andre. Man må teste ut selv hva som funker og ikke funker. Hva som kan stemme i en bransje trenger ikke stemme i en annen bransje. Og hva som stemte for 20 år siden trenger ikke stemme i dag. Anonymkode: 8ff37...841 Ja, det er helt sant. men fortsatt er det jo mange myter som henger igjen. F.eks er det jo mange som tror på at "hull" i CV'en er nhelt ødeleggende. Ref tråder som dukker opp her på KG med jevne mellomrom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #33 Del Skrevet 9. september Knirke skrev (1 minutt siden): Ja, det er helt sant. men fortsatt er det jo mange myter som henger igjen. F.eks er det jo mange som tror på at "hull" i CV'en er nhelt ødeleggende. Ref tråder som dukker opp her på KG med jevne mellomrom. Mange av de som gir råd har enten aldri testet ut rådene selv eller ikke testet dem ut på evigheter siden. Da jeg var arbeidsløs fikk uten at jeg spurte om det flere råd fra naboen. Men naboen hadde hatt samme jobb i 30 år og hadde mastergrad mens jeg ikke hadde høyere utdannelse. Den største frustrasjonen min var at han mente det var lett å få jobb. Men han hadde aldri sjekket arbeidsmarkedet for en i min situasjon og han hadde ikke søkt jobb på 30 år. Nå fikk jeg jobb til slutt. Men tok ett år og mislikte at naboen nærmest virket å tro at jeg var lat som ikke klarte å komme i jobb tidligere. For i hans hode så ville alle som søkte jobb få jobb. For han hadde jo fått jobb på første søknad han sendte inn for 30 år siden og med mastergrad fra en prestisjeutdanning. Anonymkode: d2e42...b7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #34 Del Skrevet 9. september Jeg skriver ikke videregående på Cv, det er ca 35 år siden så har lite å si. Hadde jeg "gjort noe vesentlig", vært utvekslings elev i utlandet, så hadde jeg tatt det med. Hadde også tatt med om jeg hadde fagbrev i noe. Anonymkode: d10e6...f84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 9. september #35 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mange av de som gir råd har enten aldri testet ut rådene selv eller ikke testet dem ut på evigheter siden. Da jeg var arbeidsløs fikk uten at jeg spurte om det flere råd fra naboen. Men naboen hadde hatt samme jobb i 30 år og hadde mastergrad mens jeg ikke hadde høyere utdannelse. Den største frustrasjonen min var at han mente det var lett å få jobb. Men han hadde aldri sjekket arbeidsmarkedet for en i min situasjon og han hadde ikke søkt jobb på 30 år. Nå fikk jeg jobb til slutt. Men tok ett år og mislikte at naboen nærmest virket å tro at jeg var lat som ikke klarte å komme i jobb tidligere. For i hans hode så ville alle som søkte jobb få jobb. For han hadde jo fått jobb på første søknad han sendte inn for 30 år siden og med mastergrad fra en prestisjeutdanning. Anonymkode: d2e42...b7a Det er så typisk😄 Jeg fikk også mange dårlige råd da jeg slet med å få jobb. Bla fra pensjonister som mønstret på sitt første skip som 14-åringer, var ute og seilte i flere år i strekk, og når de kom tilbake var de fullbefarne sjømenn. Jeg prøver å fortelle dem at det ikke er mulig i dag, men det øret hører de ikke på. De tror det er bare å gå ned på kaia og spørre om å få jobb på første og beste båt. De tror også det går an å "jobbe seg opp" fra ufaglært til jobber som krever tre års høyskole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #36 Del Skrevet 9. september Knirke skrev (1 time siden): Det er så typisk😄 Jeg fikk også mange dårlige råd da jeg slet med å få jobb. Bla fra pensjonister som mønstret på sitt første skip som 14-åringer, var ute og seilte i flere år i strekk, og når de kom tilbake var de fullbefarne sjømenn. Jeg prøver å fortelle dem at det ikke er mulig i dag, men det øret hører de ikke på. De tror det er bare å gå ned på kaia og spørre om å få jobb på første og beste båt. De tror også det går an å "jobbe seg opp" fra ufaglært til jobber som krever tre års høyskole. Meg du siterte og enig i at det er typisk. Jeg kan le av det nå. Men når man er arbeidsløs siden du også har vært arbeidsløs så regner jeg du vet hvor kjipt det kan være med folk fremstiller det som at man bare trenger å møte opp for å få jobb. Jeg synes i hvert fall det var det var både frustrerende og jeg følte de så på meg som en som ikke ville jobbe siden jeg ikke klarte å få jobb når "alle som møter opp på arbeidsplassen får jobb". Er vel nærmest ingen arbeidsplasser som gjør slikt nå leger og alle vil ha jobbsøknadene sendt gjennom en nettportal fremfor at man møter opp og gir søknaden personlig. Selv lever jeg nå etter at jeg aldri skal fortelle noen at det er lett å få jobb med mindre jeg kan gi dem en jobb. Anonymkode: d2e42...b7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #37 Del Skrevet 9. september Lenge siden jeg har sendt en CV til noen, men jeg tror VGS står oppført på min. Jeg gikk også på "beste skolen", men det er ikke derfor jeg har VGS på. Jeg tviler på noen som helst bryr seg (måtte evt vært om de har gått der selv). Og man må vel nesten komme fra byen også for å vite hvilke skoler som hadde høyest karakterkrav i 1999 liksom. Jeg er ikke fra Oslo og visste ikke Oslo Katedralskole var en greie. Men selv om VGS er nærmest irrelevant og sier seg selv når man har en master, så er jo en del av utdanningsløpet, eller sjølveste livsløpet.. 😛 Det sier noe om hvor jeg har bodd før jeg flyttet til en annen by for å studere og en tredje by igjen for jobb. Anonymkode: 77fe8...23c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #38 Del Skrevet 9. september Jeg tok med vgs på cv-en da jeg søkte jobb rett etter at jeg var ferdig med masteren. Nå, flere år senere, ville jeg nok kanskje ikke gjort det. Jeg gikk forresten på Trondheim katedralskole, men bor i en annen kant av landet. Som en skrev over, syns jeg egentlig det er fint å ha med vgs fordi det også sier noe om hvem jeg er og hvor jeg kommer fra. Men det er selvfølgelig ikke relevant for de jobbene jeg eventuelt skulle søkt på nå, hvor det som har betydning er mastergraden min og hvilken arbeidserfaring jeg har etterpå. I min bransje er det likevel ikke dumt å ha med noen ting på cv-en som ikke er direkte relevant. Det er med på å gi et helhetlig bilde av hvem jeg er som person og hva jeg står for. Anonymkode: d09c5...cc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #39 Del Skrevet 9. september Det er på grunn av kontakter. Kanskje en av de som skal ansette også har gått der, også gjør man dem en vennetjeneste. Anonymkode: 577f6...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #40 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Lenge siden jeg har sendt en CV til noen, men jeg tror VGS står oppført på min. Jeg gikk også på "beste skolen", men det er ikke derfor jeg har VGS på. Jeg tviler på noen som helst bryr seg (måtte evt vært om de har gått der selv). Og man må vel nesten komme fra byen også for å vite hvilke skoler som hadde høyest karakterkrav i 1999 liksom. Jeg er ikke fra Oslo og visste ikke Oslo Katedralskole var en greie. Men selv om VGS er nærmest irrelevant og sier seg selv når man har en master, så er jo en del av utdanningsløpet, eller sjølveste livsløpet.. 😛 Det sier noe om hvor jeg har bodd før jeg flyttet til en annen by for å studere og en tredje by igjen for jobb. Anonymkode: 77fe8...23c Jeg er trådstarter. Jeg forventet ikke at alle skulle vite at Oslo Katedralskole er en greie. De som ikke bor i Oslo eller ikke gikk på videregående da Oslo Katedralskole var best har selvsagt ingen grunn til å tenke noe spesielt over Oslo Katedralskole. Anonymkode: 8ff37...841 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå