Gå til innhold

Er det å sette videregående på CVen en Oslo Katedralskole-ting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i midten/slutten av 30-årene og da jeg vikk på videregående var Oslo Katedralskole  skolen med høyest inntakskrav i Oslo og trolig hele Norge.  Ser flere fra min generasjon som gikk på Oslo Katedralskole skrive det på CVen  selv om de har mastergrad/doktorgrad. Ser aldri andre med mastergrad/doktorgrad skrive videregående på CVen. Så lurte på om dette er en Oslo Katerdralskole-ting?

Det handler om arbeidstakere på min alder. Altså som gikk på Oslo Katedralskole da den hadde høyest inntakskrav.  I dag er det vel Elvebakken som har høyest inntakskrav og Oslo Katedralskole-er  mer midt på treet. 

Anonymkode: 8ff37...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel vanlig å ha med VGS uansett hvilken skole man gikk på? 

Anonymkode: 972da...235

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå vanlig å skrive hvem vgs en har gått på uansett

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er vel vanlig å ha med VGS uansett hvilken skole man gikk på? 

Anonymkode: 972da...235

 

jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Er nå vanlig å skrive hvem vgs en har gått på uansett

Da har jeg trolig misforstått noe. Jeg ser aldri noen skrive videregående på CVen når de søker jobb hos oss. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal skrive videregående når man har mastergrad/doktorgrad. Man har jo automatisk videregående når man har mastergrad. 

Men tydeligvis jeg som har misforstått. 

TS

Anonymkode: 8ff37...841

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på en helt annen VGS, og har fortsatt med hvor jeg gikk på VGS, og hvilke år, på CV'en.

For min del er det mer en måte å vise at jeg ikke har "hull i CV'en", men at jeg jobbet deltid og gikk VGS rett før jeg begynte å studere.

For Oslo Katedralskole forstår jeg det ekstra godt.
De har jo et miljø for å hjelpe hverandre, så det å ha det med på CV'en kan gi deg "det lille ekstra" om den som rekrutterer også har gått der. (Jeg tror få andre skoler har noe tilsvarende.)

Anonymkode: f3f35...144

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er i midten/slutten av 30-årene og da jeg vikk på videregående var Oslo Katedralskole  skolen med høyest inntakskrav i Oslo og trolig hele Norge.  Ser flere fra min generasjon som gikk på Oslo Katedralskole skrive det på CVen  selv om de har mastergrad/doktorgrad. Ser aldri andre med mastergrad/doktorgrad skrive videregående på CVen. Så lurte på om dette er en Oslo Katerdralskole-ting?

Det handler om arbeidstakere på min alder. Altså som gikk på Oslo Katedralskole da den hadde høyest inntakskrav.  I dag er det vel Elvebakken som har høyest inntakskrav og Oslo Katedralskole-er  mer midt på treet. 

Anonymkode: 8ff37...841

 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er vel vanlig å ha med VGS uansett hvilken skole man gikk på? 

Anonymkode: 972da...235

 

jegerrinne skrev (8 minutter siden):

Er nå vanlig å skrive hvem vgs en har gått på uansett

Jeg har ikke skrevet noe om videregående utdanning siden jeg var ferdig med den første graden min (lang profesjonsutdanning, nå har jeg også PhD). Videregående anser jeg som helt irrelevant 20+ år senere. Jeg har ikke med noe fra før profesjonsutdanningen min faktisk, med mindre det er snakk om spesifikk arbeidserfaring som kan være relevant for jobben jeg søker på (hjemmesykepleien, journalist etc). 
 

Anonymkode: 7465a...ef2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

 

Da har jeg trolig misforstått noe. Jeg ser aldri noen skrive videregående på CVen når de søker jobb hos oss. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal skrive videregående når man har mastergrad/doktorgrad. Man har jo automatisk videregående når man har mastergrad. 

Men tydeligvis jeg som har misforstått. 

TS

Anonymkode: 8ff37...841

Man har ikke automatisk vgs bare fordi man har mastergrad. Folk kan søke seg inn på bachelor på bakgrunn av realkompetanse

Anonymkode: fd150...5e8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser forresten også en god del jobbsøknader, og ingen skriver hvilken vgs de har gått på.

Anonymkode: 7465a...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man har ikke automatisk vgs bare fordi man har mastergrad. Folk kan søke seg inn på bachelor på bakgrunn av realkompetanse

Anonymkode: fd150...5e8

Uansett er vel ikke det så veldig relevant? Man er jo interessert i bacheloren, og arbeidserfaringen.

Anonymkode: 7465a...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp ganske så urelevant å ta det med i cv'n viss jobben du søker på krever høyere utdanning. Hva blir det neste ungdomsskole/barneskole, barnehage og hvilket sykehus du ble født i.

Anonymkode: fe079...0db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uansett er vel ikke det så veldig relevant? Man er jo interessert i bacheloren, og arbeidserfaringen.

Anonymkode: 7465a...ef2

Jeg er trådstarter og er helt enig.  Jeg ansetter som nevnt folk med mastergrad og doktorgrad. I tillegg er jeg i en bransje hvor jeg aldri har hørt om noen få universitetsgrad på bakgrunn av realkompetanse.

Jeg kan se det kan være relevant om man skal bruke kompetansen fra yrkesfag eller lignende. Men det blir jo noe annet. Det er forskjell på å skrive at man er elektriker med mastergrad i noe ingeniørfag og å skrive hvilken skole man gikk på studiespesialiserende. Det første sier noen om kompetansen, det siste sier ingenting. 

TS

Anonymkode: 8ff37...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp ganske så urelevant å ta det med i cv'n viss jobben du søker på krever høyere utdanning. Hva blir det neste ungdomsskole/barneskole, barnehage og hvilket sykehus du ble født i.

Anonymkode: fe079...0db

Samme tenker jeg også. Hvor skal man sette grensen? Det naturlige er å kun ta med det som er relevant for jobben du søker. 

TS

Anonymkode: 8ff37...841

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme tenker jeg også. Hvor skal man sette grensen? Det naturlige er å kun ta med det som er relevant for jobben du søker. 

TS

Anonymkode: 8ff37...841

Nå er det vel ikke slik at folk «presser grensen» ved å inkludere stadig mer av utdannelsen? Jeg ser de fleste har vgs på CV, andre ikke. Har aldri sett ungdomsskole.

Skal man trekke grensen et sted, er det vel også naturlig at det er der. VGS er jo ikke grunnskole, og det er den første valgfri utdannelsen der du selv velger skole og linje. Det kan si noe om dine prioriteringer. For de som har gått IB-linje eller hatt utenlandsopphold kan det også vise en litt tidlig internasjonal eksponering.

CV sier jo også litt om deg. Hvis du deler vgs med den du søker jobb hos, eller en bekjent av dem, er det med å bryte isen.

Jeg leser det ikke som nødvendigvis skryt av en god skole (Katta er fortsatt blant de øverst raknede uansett), men rett og slett den første utdannelsen du valgte deg etter grunnskolen var ferdig.

Anonymkode: 0c969...7a1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid hørt at hvis man har høyere utdanning , så tar man ikke med vgs på cv. Men vi som har gått på yrkesfag gjør det hvis vi ikke har fagbrev.

Anonymkode: 0bb84...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):


For Oslo Katedralskole forstår jeg det ekstra godt.
De har jo et miljø for å hjelpe hverandre,
så det å ha det med på CV'en kan gi deg "det lille ekstra" om den som rekrutterer også har gått der. (Jeg tror få andre skoler har noe tilsvarende.)

Anonymkode: f3f35...144

Har de? Hvordan fungerer dette miljøet? Er det en formell organisasjon? 

Anonymkode: d2e42...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har alltid hørt at hvis man har høyere utdanning , så tar man ikke med vgs på cv. Men vi som har gått på yrkesfag gjør det hvis vi ikke har fagbrev.

Anonymkode: 0bb84...909

Det tenker jeg også. OM det var relevant hvilken videregående skole man gikk på så må det jo også være relevant hvilke karakterer man har derfra. Men hvem er det som har mastergrad og sender ved karakterutskrift fra videregående? 

Anonymkode: d2e42...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har de? Hvordan fungerer dette miljøet? Er det en formell organisasjon? 

Anonymkode: d2e42...b7a

Også kalt Gutteklubben Grei.

Anonymkode: 7465a...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Samme tenker jeg også. Hvor skal man sette grensen? Det naturlige er å kun ta med det som er relevant for jobben du søker. 

TS

Anonymkode: 8ff37...841

Jeg synes VGS kan være relevant. Alle som har høyere grader har det selvsagt, men hvilke videregående man gikk på  og når kan være informativt. Norge er såpass lite at man kan sjekke litt ut med nettverket sitt rundt kandidaten.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke med vgs. Fullstendig irrelevant. 

Anonymkode: f090c...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere skriver vgs er irrelevant.  Vil nå ikke si det de som går yrkesfag. Enkelte ganger kan og den vgs du har gått på krysse linjer og en da står med mer erfaring via det.

Så og når jeg drev i nav systemet da jeg gikk på aap.  Da fikk jeg beskjed at en skulle ha med all skolegang på CV. For en kunne risikere at arbeidsgiver så. En har jo lest flere ganger å at folk ikke har fått Job fordi de ikke har kunnet vise vitnemålet som de har mistet

Anonymkode: c217a...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...