Gå til innhold

Blir ikke støl, men har trening effekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke trent på mange år, veier 110 kg og er nettopp begynt å trene.  Etter at jeg har gått ned 10 kg med bare kostholds endring.  Jeg går på sånne gruppe timer på treningssenter i ca 3 uker, hvor jeg tar cardio 3 dager i uka, styrke 2 ganger i uka og yoga en gang i uka.  Og har hatt en time med PT utenom dette og har satt opp en PT time i uka fremover.  Jeg merker på de gruppetimene at det er hardt for musklene og blir sliten etterpå.  Også på PT timen så pushet jeg på og merket det godt i musklene der og da.

Men jeg blir altså ikke støl, merker minimalt med stølhet i noen muskler.  Hva er grunnen? Har det fremdeles effekt?

Anonymkode: 25a27...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Treningen har fremdeles effekt ja, selvom du ikke blir støl. 

Anonymkode: e6046...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt har det effekt, stølhet er ikke en måte å måle effekten av trening på.

Jeg kan løpe 15km, eller ha to timers styrkeøkt, uten å bli støl. Jeg kjører fint slalom 8 timer uten å bli støl. Og: etter første runden med måking av snø hver vinter så kan jeg knapt få på meg genser etterpå fordi jeg er så støl.

Men du bør snakke med PT om treningsrutine, for hvis du kun har trent i tre uker så risikerer du belastningsskader hvis du skal ha 7 økter i uka....

Anonymkode: 146f3...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stølhet er varier fra person til person, du er mest sannsynlig en lite støl person. Jeg har trent i et par år og blir støl av ingenting.

Anonymkode: 69c67...71f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så heldig du er.. Jeg føler jeg går rundt lit småstøl hele tida. Men ja, det har effekt selv om du ikke blir støl så lenge du merker det godt når du trener!

Anonymkode: 4f249...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stølhet er ikke et mål i seg selv, og sier ingenting om effekten av selve treningen. 

Veldig bra at du har kommet igang med kostholdendring og trening, keep going! 

Anonymkode: f5fa2...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også en av dem som sjeldent blir støl. Så det er ingen bekymring.

Jeg er mer bekymret over treningfrekvensen din som nybegynner(?). Pass på å ikke brenn deg ut, gi kroppen nok tid til restitusjon og husk at det er bedre å opprettholde noe trening over tid enn skippertak når lysten er på topp. 

Hvis treningen gir deg glede og du føler kroppen din tåler det så er det bare å stå på. Men det er ikke verdt å gå på med 100% i 2 måneder for så å bli lei. Da er det bedre med bærekraftige treningsvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stølhet er ikke et tegn på at du har trent hardt, eller noe du skal hige etter. 

Stølhet kommer som regel når du gjør noe nytt, som musklene ikke er vant til. Om du gjør en ny øvelse, kan du risikere å bli støl selv om du ikke trenge hardt engang. Og om du gjør blytunge knebøy tre ganger i uken, vil du som regel ikke bli støl av det i det hele tatt. 

Stølhet kan også komme av eksentrisk trening, dvs om du har muskelen i strekk mens du har belastning. Som bulgarske knebøy, f.eks. 

Stølhet er ingen indikator på om treningen har effekt eller ikke. Tvert imot kan stølheten hindre fremgang, siden man kan vegre seg for å trene så lenge man er kjempestøl, og det kan føre til at man beveger seg mindre. 

Anonymkode: e9320...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...