Gå til innhold

Jeg blir kalt egoistisk for at barna ikke får hvert sitt rom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er i en vanskelig situasjon når det kommer til bolig. Eller, vanskelig og vanskelig, jeg er takknemlig. Jeg leier av et firma her i byen, så leieforholdet er først og fremst stabilt og trygt, noe jeg er glad for mtp at jeg har barn, prisen er også fin. Vi skal etterhvert flytte til en leilighet med to soverom, istede for ett. 

Jeg har to barn, av hvert kjønn.

Planen er at de to skal dele soverom, men den som evt får overnattingsbesøk skal få ha rommet (eldste er syv, så aktuelt blir det ikke enda). 

Nå mener foreldrene mine at jeg er egoistisk og barna bør ha ett rom hver og at jeg bør ha sovesofa på stua og gjøre om stua til soverom hver kveld.

Dette er første gang jeg flytter til et sted jeg gleder meg til å flytte inn, en ordentlig fin leilighet. 

Det skal bli god plass i stua til å leke, innbydende kjøkken til å spise middag og gjøre lekser, et rom som de kan trekke seg unna.

Soverommet mitt blir selvsagt også barnas sitt. Privatliv skal de få nok av om de trenger det, men eget rom med kun egne ting, det får de ikke enda - før jeg får mulighet til å kjøpe. 

Er jeg virkelig egoistisk? 

Den ene siden av familien har eget rom aldri vært en greie, der sover mor og døtre sammen, og far og sønner sammen. Ingen der har egne rom, de deler, men får alltid fred hvis de trenger det..

 

Anonymkode: 9601c...7f5

  • Liker 3
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er du ikke det. Barn har delt rom i alle tider. Du kan jo spørre foreldrene dine om de hadde egne rom? Nyt soverommet ditt, hent deg inn der inne når du trenger. Bra for deg, bra for barna. 

Anonymkode: 4ab6d...3e8

  • Liker 43
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i en toroms fram til sønnen min var ti år. Soverommet ble innredet som barnerom, men jeg satte inn en familiekøye og jeg sov i den nederste senga. Jeg synes det var mye bedre enn å sove på sovesofa i stua. Hvis du sover på ett av barnerommene så slipper de å dele rom og du slipper å sove på stua. 

Anonymkode: d0566...6a2

  • Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bodde i en toroms fram til sønnen min var ti år. Soverommet ble innredet som barnerom, men jeg satte inn en familiekøye og jeg sov i den nederste senga. Jeg synes det var mye bedre enn å sove på sovesofa i stua. Hvis du sover på ett av barnerommene så slipper de å dele rom og du slipper å sove på stua. 

Anonymkode: d0566...6a2

Jeg tenker at det er tanken etterhvert om behovet tilsier det, da kan de få eget og jeg kan kræsje i et av dems rom :)

Anonymkode: 9601c...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du når begge skal ha besøk samtidig?

Og hvorfor setter du eget behov foran barna?

 

Anonymkode: 1936f...eaf

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i en toroms alene - rett over meg.  (samme størrelse leilighet) bodde noen som hadde bodd der siden blokka var ny. Mor, far, to barn og en hund. 

Jeg sa ikke noe om at jeg egentlig ønsket meg noe større.....😅

Anonymkode: a1d5d...23c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns at det er helt innafor at barn deler soverom. Hadde da gitt det største rommet til barna og selv sovet på det minste rommet. Jeg syns ikke det er en must at barn har sitt eget rom. Barn har i alle år delt soverom og i de alle fleste land er det fortsatt veldig normalt. Viktig at voksne også får et godt sovemiljø, og det får man ikke i stua på en sovesofa (det gjør i hvert fall ikke jeg). 

  • Liker 26
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør du når begge skal ha besøk samtidig?

Og hvorfor setter du eget behov foran barna?

 

Anonymkode: 1936f...eaf

Man må ikke sette behov til unger foran på absolutt alt her i verden. 

Anonymkode: fb80d...355

  • Liker 40
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør du når begge skal ha besøk samtidig?

Og hvorfor setter du eget behov foran barna?

 

Anonymkode: 1936f...eaf

Jeg er ikke ts men de kan da vel være i stua? Eller ute? Hvorfor skulle det være et problem?

Og voksne har også behov. Med denne løsningen får jo alle sove på et soverom. Og barn tåler veldig fint å sove der med et søsken. 

  • Liker 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kommet til å dele soverom med det av barna som har samme kjønn som meg. Det handler om å ha et sted å sove som ikke er på stua der man må re opp hve rkveld og der temperaturen er varm. Man kan ha en køyeseng på rommet, og så kan mor sove der barnet ikke vil. 

Anonymkode: b7828...901

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man må ikke sette behov til unger foran på absolutt alt her i verden. 

Anonymkode: fb80d...355

Nei.. men velger den voksne bosituasjon med 1 soverom for lite kan den voksne ligge på stua!

 

Anonymkode: 1936f...eaf

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månestråla skrev (6 minutter siden):

Jeg syns at det er helt innafor at barn deler soverom. Hadde da gitt det største rommet til barna og selv sovet på det minste rommet. Jeg syns ikke det er en must at barn har sitt eget rom. Barn har i alle år delt soverom og i de alle fleste land er det fortsatt veldig normalt. Viktig at voksne også får et godt sovemiljø, og det får man ikke i stua på en sovesofa (det gjør i hvert fall ikke jeg). 

Barna skal få det største soverommet:) da blir det plass til mye der inne.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man må ikke sette behov til unger foran på absolutt alt her i verden. 

Anonymkode: fb80d...355

Lurt å lære dem å ta hensyn til andres behov også og lære at foreldre også har behov. 

Månestråla skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke ts men de kan da vel være i stua? Eller ute? Hvorfor skulle det være et problem?

Og voksne har også behov. Med denne løsningen får jo alle sove på et soverom. Og barn tåler veldig fint å sove der med et søsken. 

Det er også lov å sette grenser som forelder, ikke begge trenger å ha besøk samtidig. De får bytte på..

Anonymkode: 9601c...7f5

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I store byer er det ikke så uvanlig at barn ikke har egne rom. Jeg kjenner en alenemor (100% alene, far ikke i bildet) som delte rom med barnet frem til barnet var 11-12 år. 

Anonymkode: 8c1d7...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde kommet til å dele soverom med det av barna som har samme kjønn som meg. Det handler om å ha et sted å sove som ikke er på stua der man må re opp hve rkveld og der temperaturen er varm. Man kan ha en køyeseng på rommet, og så kan mor sove der barnet ikke vil. 

Anonymkode: b7828...901

Ja, har en datter som jeg evt kan sove hos etterhvert :)

Anonymkode: 9601c...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det sånn.. jeg ville ha sovet på stua og gitt barna hvert sitt. Hvorfor skal ditt soverom stå ledig hele dagen mena de må dele.. 

Anonymkode: e72ed...3c2

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gjort det slik. Jeg hadde nok latt ungene få hvert sitt rom. Og tatt å laget plass til soving i stua. 

Selv vokste jeg opp i stort hus, alle 6 søskna hadde egene rom. Mens foreldrene våres som i det som egentlig var spisestue. Og det at jeg hadde mulighet å trekke unna uten at søsken eller venner av søsken og skulle inn på rommet var deilig

Anonymkode: d1571...582

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor gamle er barna og hvem er eldst?

Anonymkode: baf9b...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gamle er barna og hvem er eldst?

Anonymkode: baf9b...5b1

Jenta er eldst hun er syv. Yngste er tre.

Anonymkode: 9601c...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ville ikke gjort det sånn.. jeg ville ha sovet på stua og gitt barna hvert sitt. Hvorfor skal ditt soverom stå ledig hele dagen mena de må dele.. 

Anonymkode: e72ed...3c2

Har vurdert det, men de kan jo få låne rommet mitt også. Eldste er mest på dukkelek og sminking...og iPad.

Anonymkode: 9601c...7f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har vurdert det, men de kan jo få låne rommet mitt også. Eldste er mest på dukkelek og sminking...og iPad.

Anonymkode: 9601c...7f5

Så snilt.. vent tulla. 

Anonymkode: 1936f...eaf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...