AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #1 Skrevet 7. september 2024 Vi har en strand som vi bruker når vi er på hytta. De som hevder at de er eiere av stranda og derfor full bruksrett mener at de fortsatt har det etter at almannsretten kom istand. Jeg vil anslå at deres bolig ligger 300 meter oppi veien, altså ingen åpenbar logikk ved at stranden er privat og tilhører dem. Er det noen steder jeg kan sjekke om de har retten på sin side og kan nekte andre å bruke stranda? Anonymkode: be84e...35b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #2 Skrevet 7. september 2024 300 meter var jo langt unna, tenker set er noe annet om stranden er i hagen deres liksom. Anonymkode: e9e67...acc 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #3 Skrevet 7. september 2024 Sjekk kartverket.no ! Anonymkode: 36fad...035 6
Whistler Skrevet 7. september 2024 #4 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi har en strand som vi bruker når vi er på hytta. De som hevder at de er eiere av stranda og derfor full bruksrett mener at de fortsatt har det etter at almannsretten kom istand. Jeg vil anslå at deres bolig ligger 300 meter oppi veien, altså ingen åpenbar logikk ved at stranden er privat og tilhører dem. Er det noen steder jeg kan sjekke om de har retten på sin side og kan nekte andre å bruke stranda? Anonymkode: be84e...35b Det er heller ingen sammenheng mellom boligens beliggenhet og andre eiendommer som eies av noen. Det eneste som har betydning for "allemannsretten" er om det er innmark eller utmark. For å finne ut hvem som eier hva kan du gå til Se eiendom - Søk og finn info om en eiendom (kartverket.no) 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #5 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Sjekk kartverket.no ! Anonymkode: 36fad...035 Hvilken informasjon skal jeg se etter der? Anonymkode: be84e...35b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #6 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvilken informasjon skal jeg se etter der? Anonymkode: be84e...35b Kart over tomt Anonymkode: ab2b2...002 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #7 Skrevet 7. september 2024 Jeg har strand på min eiendom, men allemannsretten gjelder og jeg kan ikke nekte andre å bruke stranda. Huset er ca 300-400m fra stranda i luftlinje med skog og vei i mellom. Anonymkode: 6efcb...f66 5 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #8 Skrevet 7. september 2024 Er det innmark eller utmark for dere? Strender er stort sett tilgjengelig for alle i Norge, så lenge det ikke er innmark. Anonymkode: 4ad0e...976 3
Whistler Skrevet 7. september 2024 #9 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvilken informasjon skal jeg se etter der? Anonymkode: be84e...35b Se etter hvem som eier eiendommen, og legg inn din bank-id for å bekrefte hvem som lurer på eierskap og servitutter. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #10 Skrevet 7. september 2024 Det skal mye til for å nekte folk å bruke en strand også selv om den er eiet av en privatperson. Strand regnes i de fleste tilfellene som utmark og der gjelder allemannsretten. Du kan der i mot ikke bruke brygger (men gå over dem om du må for å gå lang stranden), plattinger eller lignende. Privat sone til en hytte regnes i utgangspunktet som 33 x 33 meter fra hytteveggen. Men der kan det være individuelle forskjeller. 300 m er hvert fall godt unna. https://www.nrk.no/livsstil/ni-ting-du-bor-vite-om-allemannsretten-1.13548549 Anonymkode: bcbe9...3c3 5
Whistler Skrevet 7. september 2024 #11 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): ................ 300 m er hvert fall godt unna. https://www.nrk.no/livsstil/ni-ting-du-bor-vite-om-allemannsretten-1.13548549 Anonymkode: bcbe9...3c3 300 meter er godt unna, men det kan være at strandstykket er en egen parsell med andre eiendommer mellom. Det er slett ikke uvanlig. Det er også forskjell på å passere langs stranden, brygger og det å slå seg til ro på et sted.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #12 Skrevet 7. september 2024 Whistler skrev (19 minutter siden): 300 meter er godt unna, men det kan være at strandstykket er en egen parsell med andre eiendommer mellom. Det er slett ikke uvanlig. Det er også forskjell på å passere langs stranden, brygger og det å slå seg til ro på et sted. Siden strand (i de fleste tilfellene) er utmark er det lov å bade der. Anonymkode: bcbe9...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #13 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sjekk kartverket.no ! Anonymkode: 36fad...035 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken informasjon skal jeg se etter der? Anonymkode: be84e...35b AnonymBruker skrev (1 time siden): Kart over tomt Anonymkode: ab2b2...002 Whistler skrev (57 minutter siden): Se etter hvem som eier eiendommen, og legg inn din bank-id for å bekrefte hvem som lurer på eierskap og servitutter. Det er helt irrelevant om stranden er privat eller ikke, når den er så langt unna regnes den som utmark og allemannsretten gjelder. Anonymkode: 7ac6e...ca4 7 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #14 Skrevet 7. september 2024 Vi har strand på hytten vår, og folk finner seg til rette. For å komme til stranden må en gå ganske nær hytten (ca 50m), og den ligger innenfor grensen på 150m fra bebodd hus (naboen) og vår hytte. Noen er og så frekke at de parkerer på tunet vårt, og bruker båten vår. Vi har ingenting i mot at naboen bruker stranden, men det er alle andre…..og så er det irriterende når vi skal bruke den selv og så er den okkupert. Det blir også mye søppel etter folk, så de er absolutt til sjenanse. Anonymkode: 052de...281 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #15 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har en strand som vi bruker når vi er på hytta. De som hevder at de er eiere av stranda og derfor full bruksrett mener at de fortsatt har det etter at almannsretten kom istand. Jeg vil anslå at deres bolig ligger 300 meter oppi veien, altså ingen åpenbar logikk ved at stranden er privat og tilhører dem. Er det noen steder jeg kan sjekke om de har retten på sin side og kan nekte andre å bruke stranda? Anonymkode: be84e...35b Ring kommunen. Vi har en badeplass her som alle har brukt i mange år. En hytte eier inntil stranden mente hele badeplassen var hans. Og sto å kjeftet og jagde badegjester hele dagen. Vi innbyggere ble lei. Så vi tok kontakt med kommunen. Vi visste jo at hele stranden ikke var hans. Men vi fikk da vite at han eide nedenfor hytta. Der gikk det uansett ikke an å bade for der var alle iglene. Samt kunne ikke engang kalle det en strand. Også sto det et båt hus i til hyttetomten som han også eide. Så han ble kraftig fortalt hvor grensene hans gikk. Men han fortsatte å klage å kjefte. En dag setter ha opp en brygge av stein. Ødela deler av den offentlige stranden og bade arealet. Så da kjeftet han også på alle som gikk på den for å stupe. Så det ble ny kontakt med kommunen, det viste seg at bryggen ble satt opp ulovlig. Han måtte da grave opp steinene og sette omrpdet tilbake slik det var. Da solgte han hytta si. Han fikk trusler om å slutte å kjefte. Så skulle ikke vi skadre om brygga. Han valgte å fortsette å kjefte. Så da ble det anmeldt. Politiet var der for å roe han ned flere ganger. Han var så sinna at det frådet av kjeften hans. Av innbyggere som var på den offentlige badeplassen han ikke eide. De kan nok ikke nekte dere å bruke stranden. Men evnt brygge kan dere ikke bruke. Også bør dere ta med egen søppel hjem Anonymkode: ad4f9...5ef 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #16 Skrevet 7. september 2024 Whistler skrev (2 timer siden): Det er heller ingen sammenheng mellom boligens beliggenhet og andre eiendommer som eies av noen. Det eneste som har betydning for "allemannsretten" er om det er innmark eller utmark. For å finne ut hvem som eier hva kan du gå til Se eiendom - Søk og finn info om en eiendom (kartverket.no) Strand er hvertfall utmark. Anonymkode: 1f70e...36b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #17 Skrevet 7. september 2024 Dyker de tang og kaller det innmark? Anonymkode: 25d93...7fd 1
Whistler Skrevet 7. september 2024 #18 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er helt irrelevant om stranden er privat eller ikke, når den er så langt unna regnes den som utmark og allemannsretten gjelder. Anonymkode: 7ac6e...ca4 Det kommer jo helt an på hva som angjelder det aktuelle tomtestykket. Avstand er uvesentlig. MIn familie har setereiendommer som ligger milevis fra hovedbruket. Det betyr jo ikke at allemannsretten gjelder uavkortet på hytteterrassen. Innmark og utmark defineres ikke av avstand, men av andre betingelser. I lovens forstand er det altså ikke forskjell på strand og steinhaug på fjellet. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #19 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dyker de tang og kaller det innmark? Anonymkode: 25d93...7fd Alt er utmark. Anonymkode: be84e...35b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #20 Skrevet 7. september 2024 Whistler skrev (24 minutter siden): Det kommer jo helt an på hva som angjelder det aktuelle tomtestykket. Avstand er uvesentlig. MIn familie har setereiendommer som ligger milevis fra hovedbruket. Det betyr jo ikke at allemannsretten gjelder uavkortet på hytteterrassen. Innmark og utmark defineres ikke av avstand, men av andre betingelser. I lovens forstand er det altså ikke forskjell på strand og steinhaug på fjellet. Seter og hytteterrasse er innmark så eksempelet ditt er irrelevant. Anonymkode: bcbe9...3c3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå