AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #1 Skrevet 7. september 2024 Hei alle👋🏻 Hva anser dere som at en bolig har ligget ute for salg en stund/lenge? Ser at flere av boligene som ligger ute for salg her i området har ligget ute i noen mnd eller mer. De boligene som har blitt solgt har enten vært billige i forhold til hva man kunne forestille seg mtp standard og beliggenhet (da også for litt under eller rundt prisantydning), eller blitt solgt for en del under prisantydning etter at prisen har blitt satt ned litt fra første prisantydning. Førstnevnte har blitt solgt raskt pga de forholdene jeg nevnte, mens salget av sistnevnte ikke går like raskt. Hvordan hadde dere stilt dere til å by 1.500 000 på en leilighet som har vært ute for salg i 2-3mnd for 1.990 000, hvor prisen ikke har sunket siden det ble lagt ut? Har hatt flere visninger på leiligheten, men ingen bud som har blitt offentliggjort for andre som er interessert. Ville dere godtatt et bud 3-400 000 under prisantydning? Eller hadde dere blitt skikkelig fornærmet? Anonymkode: 20fbf...9bc
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #2 Skrevet 7. september 2024 Forsøk! Tvilsomt at de godtar det. Men de godtar gjerne 1.7. Gjør det noe at de blir sur? By 1.5 så 1.6 og deretter 1.7 som siste bud. Viss du kan kjøpe for 1.7 vell og merke Anonymkode: a7ae9...a65 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #3 Skrevet 7. september 2024 Hadde avslått, det er da et avslag på 25% av prisantydning. Men prøv deg, du får gjerne et motbud fra selger. Anonymkode: a1512...37b 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #4 Skrevet 7. september 2024 Nei det hadde jeg ikke godtatt. Hadde ikke kommet med motbud på et så latterlig tilbud heller. Anonymkode: ab6b7...c9e 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #5 Skrevet 7. september 2024 For å kunne få en pekepinn på hva selger er villig til å akseptere kan du se på følgende: Har prisantydning endret seg? Har den ikke det er sjansen liten for at de aksepterer noe lavere, for det har nok megleren allerede foreslått og de har sagt nei. Hva selges lignende boliger for i området? Hvis den er riktig priset er sjansen din lav. Hva kjøpte de leiligheten for selv? Om de kjøpte for 1,8 m for 3 år siden vil de aldri selge den for 1,5 m nå. De vil nok i det minste få dekket meglerkost (regn med 120 000 kr minst) og få et lite overskudd. Unntaket er om boligen er kjøpt året før, da vil ofte prisantydning være det samme som de kjøpte for selv. Alt dette kan du finne ut på egen hånd ved å lage deg bruker på bolig.ai. Om du snakker med melger kan du også danne deg et inntrykk av hvor travelt selger har det. Har de kjøpt ny bolig allerede? Har de kanskje overtatt den og sitter med to boliglån? Da er sjansen større for at de vil bli kvitt den. Men da må du tilby å ta over raskt så de blir mer motivert til å takke ja. Om du har tilgang til slik info kan det også hjelpe å sjekke hvor belånt boligen er. Dess mer den er belånt, dess mindre sjanse for at de godtar skambud (de må få inn nok til å dekke eget lån). Og om boligen har lite lån har de bedre råd til å sitte på den lengre. Alt dette til sammen bør si deg noe om hvor lavt du bør starte skambudene. 25% under er uhørt, og jeg kjenner faktisk noen som ble bannet av selger pga skambud og ikke en gang fikk tilslag på prisantydning fordi selger la dem for hat 😂 Det er nok sjeldent, men det skjer. Anonymkode: 6576b...32a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #6 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan hadde dere stilt dere til å by 1.500 000 på en leilighet som har vært ute for salg i 2-3mnd for 1.990 000, hvor prisen ikke har sunket siden det ble lagt ut? Har hatt flere visninger på leiligheten, men ingen bud som har blitt offentliggjort for andre som er interessert. Tja, det er jo lov til å prøve seg. I verste fall sier de nei. Kanskje kommer de med et motbud. Jeg bød 1,6 for en bolig som lå ute til 1,89. Men da hadde boligen vært ute i nesten ett år. Da var de temmelig desperate til å selge og sa ja. Anonymkode: 9d1b8...b14
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #7 Skrevet 7. september 2024 Det er bare å prøve. Jeg bød 800.000 under takst på et objekt som hadde vært på markedet veldig lenge. Var forberedt på at det skulle bli avvist, men at de da samtidig senket forventningene veldig til hva de faktisk kunne få for det. Ble mitt til 600.000 under takst 🎉 Anonymkode: ad2d0...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #8 Skrevet 7. september 2024 For mange år siden la vi inn et skambud på 1,1 mill på et hus med 1,95 i takst og 1,65 i prisantydning. Fikk det for 1,45 mill som var selgers motbud. Ingen andre som var med i budrunden. Så hvorfor ikke prøve seg.. Anonymkode: 15c54...e87 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #9 Skrevet 7. september 2024 Vi la inn 2,6 på en bolig til 3,2 jeg syntes det var flaut men samboer ville prøve. Vi var de eneste som bydde. Endte opp med å kjøpe boligen til 2,9 som vi var veldig fornøyde med😊 jeg tenker at er du de eneste som byr og den har ligget en stund hvorfor ikke prøve. Anonymkode: 08f2c...313
endo Skrevet 7. september 2024 #10 Skrevet 7. september 2024 Prøv, jeg kjøpte mitt for 200k under takst. De godtok budet med en gang. (Så drit i hva allviterne her tror og prøv) 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #11 Skrevet 7. september 2024 Boligen er ikke verdt hverken mer eller mindre enn det den blir solgt for. Hvis du kjøper til 500.000 under prisantydning så er det verdien. Helt uavhengig av ha den er omsatt for tidligere. Markedet vil nå ikke betale mer. Aldri vær redd for at selger blir fornærmet, og ikke øk budet for å være "snill". Utfordringen med å legge inn lave bud er at andre slenger seg på hvis megleren begynner å ringe rundt. Anonymkode: 7716b...b96 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #12 Skrevet 8. september 2024 Jeg har ikke inntrykk av at folk blir fornærmet av skambud, mer at megler og selgere kan le litt, eller bli irriterte over folk som kaster bort tiden deres. Noen måneder er ikke mye. Har boligen ligget ute i ett år derimot... Anonymkode: 6178a...65d
AnonymBruker Skrevet 8. september 2024 #13 Skrevet 8. september 2024 Bare å prøve! Megler vil garantert prøve å få et salg, det er lite sannsynlig at du får blankt nei og ingen mulighet til å forhandle. Jeg stod på begge sider for en stund siden. Kjøpte oppussingsobjekt til 3.4 som hadde prisantydning 3.9. Ingen andre bud. Megler forsøkte å få meg til å gå opp, men jeg hadde fulgt med på markedet og visste at det fantes tilsvarende boliger i samme område som var mer nylig oppusset til 3.8-4.0. Solgte samtidig egen bolig for 2.6, bare 50.000 under prisantydning. De la opprinnelig inn eneste bud på 2.2, men der visste jeg også at min prisantydning var riktig sammenlignet med tilsvarende, og ga meg ikke. Selvfølgelig er det kjipt å få inn skambud, alle vil jo tjene mest mulig på salg og betale minst mulig for kjøp. 😅 Men må bare tørre å stå i forhandlingene. Jo bedre du kjenner markedet, dess enklere er det å føle seg trygg. Anonymkode: a90c4...087
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå