Gå til innhold

Hvorfor går det så mye omgangssyke nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går jo mye omgangssyke nå (hvert fall har jeg bor Asker, Bærum, Oslo vest). Men er ikke det uvanlig tidlig? Det pleier å komme nærmere jul. Tydeligvis er det en person som hadde det med seg fra sommerferien og smittet folk til skolestart. Men hvorfor sprer det seg så mye, etter Korona skal visstnok folk blitt flinkere til å vaske hender og holde syke barn hjemme? 

Anonymkode: 71d67...a97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omgangssyke finnes året rundt. Men smitten blir verre utover vinteren, fordi vi er mindre ute. Vil tro det ville blitt enda mer smitte der du bor hvis det var vinter nå

Anonymkode: 196a1...95f

• Liker 3
Skrevet

Fordi foreldre sender barna sine på skole og barnehage før 48 timer etter siste oppkast/diaré! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi folk med smitte ikke holder seg inne lenge nok. Folk går rundt med avføringen sin på hendene og kladder på alt i dagligvarebutikker o.l.

Mange ekle og skitne mennesker der ute, som ikke bryr seg om omgangsyken går på omgang, igjen, og igjen, og igjen.

Anonymkode: 14a94...de6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det går flere virus med omgangssyke, som regel går det tre runder hvert år. Vi er nå kommet til runde nr. 1. Runde 2 før/i jula og gjerne en runde i februar/mars.

Hvorfor får vi det? Fordi folk ikke kan å vaske hendene sine, og driter i å lære ungene sine håndhygiene. Det var mindre under covid fordi barnehage og skoleansatte tok jobben for foreldre morgen og ettermiddag. Nå har foreldrene tatt over igjen, og de bryr seg lite om de sender Lise i barnehagen uten å vaske hendene selv om storebror ligger hjemme med omgangssyke. Og hvis Lise blir smittet så kan du jaggu banne på at hun er tilbake i barnehagen 24 timer etter at hun kastet opp over hele seg selv og sofaen. 

Anonymkode: ba11b...364

• Liker 3
Skrevet

Har lurt på det samme. Har emetofobi og er redd og slett så satt ut over at sirkuset er i gang allerede nå mens vi har sommertemperatur at jeg har tatt ut både meg og ungen i 2 uker ferie.

2 nydelige uker hvor vi kan kose oss i vår egen boble og slippe å forholde oss til at folk har blitt helt elendige på å overholde hygieniske tiltak som reduserer smitte etter korona.

Akkurat som de smitter på trass fordi de hvertfall ikke skal leve som under pandemien 🙄

Anonymkode: a8ff8...a3e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Når enkelte må slikke på fingrene for å taste kode eller telle mynter i kassa på butikken blir det slik.  Mange har vel hatt "Mastercard ferie" og dratt med seg mye dritt fra inn og utland bokstavelig talt. 

Anonymkode: 0c18e...fb5

• Liker 1
Skrevet
Dojakitty skrev (16 timer siden):

Fordi foreldre sender barna sine på skole og barnehage før 48 timer etter siste oppkast/diaré! 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fordi folk med smitte ikke holder seg inne lenge nok. Folk går rundt med avføringen sin på hendene og kladder på alt i dagligvarebutikker o.l.

Mange ekle og skitne mennesker der ute, som ikke bryr seg om omgangsyken går på omgang, igjen, og igjen, og igjen.

Så enkelt er det jo ikke. Man er smittsom FØR oppkast/diaré bryter ut, så de fleste rekker å smitte noen før de blir syke og isolerer seg. 48 timers regelen begrenset smitten men den stanser den ikke fullstendig. 

Anonymkode: 44b71...5db

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så enkelt er det jo ikke. Man er smittsom FØR oppkast/diaré bryter ut, så de fleste rekker å smitte noen før de blir syke og isolerer seg. 48 timers regelen begrenset smitten men den stanser den ikke fullstendig. 

Du jobber ikke i barnehage eller skole du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så enkelt er det faktisk. Det er de som tenker sånn som deg som holder denne driten gående. Takk. Takk skal du ha!

Gjest MissHannigan
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Feil!

De syke er mest smittsomme mens de har oppkast og diaré, men de er også smittsomme i en kort periode før symptomstart og noen dager etter tilfrisking. Gjennomsnittlig skilles virus ut i syv dager (4). Det er uklart hvor lenge immunitet etter gjennomgått infeksjon varer.

https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/norovirusenteritt/?term=

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har lurt på det samme. Har emetofobi og er redd og slett så satt ut over at sirkuset er i gang allerede nå mens vi har sommertemperatur at jeg har tatt ut både meg og ungen i 2 uker ferie.

2 nydelige uker hvor vi kan kose oss i vår egen boble og slippe å forholde oss til at folk har blitt helt elendige på å overholde hygieniske tiltak som reduserer smitte etter korona.

Akkurat som de smitter på trass fordi de hvertfall ikke skal leve som under pandemien 🙄

Anonymkode: a8ff8...a3e

Det er jo rett og slett hysterisk av deg... Emetofobi kan behandles, er ikke bra å leve sånn som du gjør.

Anonymkode: 39ee8...be7

• Liker 1
Skrevet

Etter korona får jeg helt noia bare jeg tar meg i fjeset når jeg er ute i butikkene. Har ikke slutta å ta antibak på hendene før jeg skal spise i kantina..At noen driver å slikker seg på fingrene før eller etter de taster kode for å betale i butikker er absolutt kokko. Hva driver de med? :hoho:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 14.06):

Går jo mye omgangssyke nå (hvert fall har jeg bor Asker, Bærum, Oslo vest). Men er ikke det uvanlig tidlig? Det pleier å komme nærmere jul. Tydeligvis er det en person som hadde det med seg fra sommerferien og smittet folk til skolestart. Men hvorfor sprer det seg så mye, etter Korona skal visstnok folk blitt flinkere til å vaske hender og holde syke barn hjemme? 

Anonymkode: 71d67...a97

Fordi folk ikke holder seg hjemme når de eller barna er syke... 

Anonymkode: 07892...a0b

• Liker 1
Skrevet

Fikk Omgangssyke dagen etter et kafebesøk' . Kan ikke være helt sikker på at det var det jeg ble smittet. Men har blitt enda mer nøye med håndhygiene ute blant folk etter det. Orker ikke å få det drittet der.

Anonymkode: 8874f...ff8

• Liker 1
Skrevet

Fordi mennesker er ekle 😅

Anonymkode: 0820a...149

• Liker 1
Skrevet

Litt interessant at dere klager på at andre ikke lærer barna sine håndhygiene, men hva med lærdommen deres egne barn får? Hvis alle dere som klager lærte barna deres at de skal vaske hender etter toalett, før de spiser og ikke minst ikke plukke seg i ansiktet, munn og øyne så ville dere lang på vei eliminert muligheten for at dere får omgangssyken i hus. 

Anonymkode: 16ae2...61d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo rett og slett hysterisk av deg... Emetofobi kan behandles, er ikke bra å leve sånn som du gjør.

Anonymkode: 39ee8...be7

Kaller du alle mennesker med angst sykdommer hysteriske? 

• Nyttig 1
Skrevet

Fordi det er høst, det er om høsten og vinteren folk flest blir syke. 

Anonymkode: a0844...1e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Litt interessant at dere klager på at andre ikke lærer barna sine håndhygiene, men hva med lærdommen deres egne barn får? Hvis alle dere som klager lærte barna deres at de skal vaske hender etter toalett, før de spiser og ikke minst ikke plukke seg i ansiktet, munn og øyne så ville dere lang på vei eliminert muligheten for at dere får omgangssyken i hus. 

Anonymkode: 16ae2...61d

Det gjør vi jo. Men små barn nekter ikke å leke med stakkars Frida som ble levert i barnehagen, selv om hun spydde og dreit ut senga si dagen før. Samme med skolebarn. 

Skal man vaske hende hver gang man har tatt i noe på jobb? Fordi Einar syns ikke det er nødvendig å holde seg hjemme, men driver å tar på ALT. Vasker han hendene etter dobesøk? Nei, selvfølgelig ikke. Tafser han på all maten i kantina? Ja, klart det! Einar kaster bare opp én gang, når han har omgangssyken, så han syns ikke det er noe farlig. Etter jobb går han i butikken og hoster litt på alle grønnsakene. Må klemme litt på alt, før han velger ut hva han vil ha. 

Vasker jeg hendene til 2 åringen? Absolutt. Hjelper det, når vi har ekle mennesker rundt oss? Ikke alltid. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...