Gå til innhold

Hva er det lurest å studere, for å ha gode jobbmuligheter i fremtiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det lurest å studere, for å ha gode jobbmuligheter i fremtiden?

Jeg har begynt å tenke på valg av utdanning nå, og det er slettes ikke enkelt!😪 Jeg valgte å gå yrkesfag 1.(helse) og 2. (barn- og ungdom) året på vgs, og går nå påbygg til generell studiekompetanse. Når jeg begynner å tenke på hva jeg vil studere så syns jeg det er svært vanskelig å bestemme seg. Jeg har egentlig ikke noe spesielle interesser, det jeg ønsker er å få en utdanning der det er gode muligheter for å få seg jobb, god lønn og kanskje muligheter for å jobbe i utlandet også.

Utdanningene som jeg har sett mest er økonomi- og administrasjon, da jeg føler dette er et bred felt man kan få jobb i. Jeg har også tenkt på IT- og teknologiutdanninger, men der mangler jeg realkompetanse 😕 I tillegg har jeg tenkt litt på Grunnskolelærerutdanningen 1-7, siden jeg er ganske glad i arbeid med barn, men er redd for at jeg kan bli "lei" og ikke ønske å jobbe mer med dette.

Snittet på økonomi- og administrasjon, er ganske så høyt på NTNU i Trondheim (der jeg helst ville ha studert), så dersom jeg ønsker å ta denne utdanninger ser jeg på å flytte til Tromsø eller Oslo. Hva er best av disse byene?

Så tilbake til mitt spørsmål, hva er lurest for å studere dersom jeg ønsker gode jobbmuligheter i fremtiden?

Anonymkode: e2e04...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg høres det ut som økad med fordypning i IT (gjerne stordata). Jeg husker hvordan man snakket om at det ville bli for mange økonomer og for få IT folk. Men nå er det mange nyutdannede i IT som ikke får jobb mens økonomer fremdeles er attraktive... 

Ting vil nok endre seg over tid, men det viktigste er at du får jobb når du er ferdig utdannet. Så kan du heller ta relevante kurs senere

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de du har nevnt er jobb som grunnskolelærer garantert 100%. Det eneste spm er hvor du får din første jobb - for det kan bli litt konkurranse i visse byer, men ikke så veldig. Generelt sett er det alltid tomme stillinger som knapt mottar søknad når det gjelder grunnskolelærer i mange små kommuner. 

Anonymkode: 19004...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologi....... 

Anonymkode: 092c3...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at du ønsker å jobbe med barn, er det da undervisningsdelen eller det å kunne hjelpe barn du mener?

For du kan jo ta en bachelor i barnehagelærer eller pedagogikk + master i spesialpedagogikk (like lang som grunnskolelærer utdanninga), hvis du har interesse for å jobbe med barn med særskilte behov. Som barnehagelærer er du i hvertfall sikret jobb, men det er et krevende yrke. Likevel har du muligheter for videreutdanning.

Jeg valgte å ta en bachelor i pedagogikk istedenfor barnehagelærer, for det åpner også muligheter innen annen bransjer (f.eks ledelse, administrasjon osv). Men jeg valgte en master i spes ped 😉

Anonymkode: 6eec1...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Når du sier at du ønsker å jobbe med barn, er det da undervisningsdelen eller det å kunne hjelpe barn du mener?

For du kan jo ta en bachelor i barnehagelærer eller pedagogikk + master i spesialpedagogikk (like lang som grunnskolelærer utdanninga), hvis du har interesse for å jobbe med barn med særskilte behov. Som barnehagelærer er du i hvertfall sikret jobb, men det er et krevende yrke. Likevel har du muligheter for videreutdanning.

Jeg valgte å ta en bachelor i pedagogikk istedenfor barnehagelærer, for det åpner også muligheter innen annen bransjer (f.eks ledelse, administrasjon osv). Men jeg valgte en master i spes ped 😉

Anonymkode: 6eec1...f3b

Det å jobbe med barn og hjelpe de syns jeg er svært givende, men er redd for at jeg mister den gleden over lengre tid…har vært ut i praksis gjennom skolen både i barnehage og på barneskole. Kan jeg spørre hvor du studerte og hva du jobber med?:)

Anonymkode: e2e04...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil påstå at juss er et trygt yrkesvalg. Jurister er som poteten, og du kan få jobb både innen privat, kommunal og statlig sektor. 
Vær klar over at det er et overflod av mennesker med en bachelor i økonomi- og administrasjon (økad). Det er en bred utdannelse, men det er nærmest garantert at du må bygge på med master for å få fast jobb. 

Anonymkode: 9a04c...7f7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniør. Hvis du mangler r1+r2 og fysikk 1 så finnes det muligheter uansett å ta det. Lett å få jobb, kan jobbe i utlandet, god lønn. Men du må jo ha interesse for det. Men, hvis du er VELDIG usikker på hva du ønsker er det bedre du begynner å jobbe istedet til du vet bedre hva du ønsker. Samtidig er det mulig å bytte karriere senere og hvis du går lei. 

Anonymkode: 4631b...d85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett lønn høyt på prioriteringslista. Når man er ung er det vanlig å tenke "penger er ikke alt" og gå etter interesser, men når du blir eldre og har studielån, boliglån og kanskje barn er det ikke så festlig å tjene mye under snittet. Lærer er en ok betalt jobb, men utdannelsen er lang og du kommer til å tape på det på sikt. Jeg tror også man blir ganske lei av andres barn etterhvert  (men det avhenger jo selvsagt av deg som person)

Jeg er enig med ...7f7 over i at økonomi og administrasjon er en typisk "13 på dusinet" utdannelse og jobbene vokser ikke på trær. Jeg vurderte det selv en gang, og prøvde et fag innenfor økonomi, og jeg skjønte ikke bæret:paff:. Jeg så liksom ikke for meg å skulle jobbe innenfor noe som kun funker i teorien, men aldri i praksis.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ingeniør. Hvis du mangler r1+r2 og fysikk 1 så finnes det muligheter uansett å ta det. Lett å få jobb, kan jobbe i utlandet, god lønn. Men du må jo ha interesse for det. Men, hvis du er VELDIG usikker på hva du ønsker er det bedre du begynner å jobbe istedet til du vet bedre hva du ønsker. Samtidig er det mulig å bytte karriere senere og hvis du går lei. 

Anonymkode: 4631b...d85

Dette ville jeg ikke gjort, fordi det er veldig begrenset hvilke jobber man kan få uten utdannelse. Begynner man å jobbe i f.eks en butikk eller café, tiden går og plutselig får seg mann, unger og boliglån, så sitter man med skjegget i postkassa og utdanning blir et veldig mye større hinder å forsere.

Ellers er jeg enig i at ingeniør er et trygt valg med mange muligheter (unntatt bioingeniør). Juss også.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jurist og det er utrolig mye jeg kan jobbe med. I forhold til AI og å "miste" jobben til sånt er jeg heller ikke spesielt bekymret, det er lite AI kan løse for oss i hvert fall. Og sånn kommer det til å være i uoverskuelig fremtid. 

Anonymkode: d9d27...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier/helsesøster. 

Ja travelt. Ja ikke det best betalte. Men veldig givende. Og uendelig med muligheter. Du kan bo hvor du vil. 

Anonymkode: 571b1...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...