Gå til innhold

Få slankeoperasjon innvilget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere. Jeg har ønsket å bli slankeoperert i flere år nå (gastric sleeve), men har ikke råd til å gå privat. Jeg lurer på hva som må til for å få operasjonen innvilget i det offentlige? Har dere evt. noen lure tips til hvordan jeg kan få råd når jeg ikke har fast inntekt og derfor ikke får tatt opp lån? 

Anonymkode: 4d778...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går til fastlegen for henvisning til din nærmeste overvektsklinikk. Alle helseregionene har et.

Du blir da tatt inn om du oppfyller vilkårene: BMI over 40 eller BMI over 35 med følgesykdommer.

Så kommer du inn til en time, gjerne en sykepleier først. Deretter ernæringsfysiolog og en lege, så kommer det et seksdagers kurs (hvert fall det som er her i helse øst). Det er fordelt til en dag per uke. To av de er obligarotiske

Fra den første timen til en evt operasjon, må du selv gå ned 5-10 kg for å få innvilget operasjon. Det er også en treukers kurs man skal gå på før operasjon, da for å redusere leveren.

Hvilken type operasjon, sleeve eller bypass, som er best for deg, vil bli en samtale mellom deg og kirurgen utfra din helse og ønske om mulig.

Du betaler kun egenandel fram til frikort.

Er i prosessen selv nå.

Google overvektklinikk og din helseregion for detaljer i din region.

Anonymkode: eec92...39a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du går til fastlegen for henvisning til din nærmeste overvektsklinikk. Alle helseregionene har et.

Du blir da tatt inn om du oppfyller vilkårene: BMI over 40 eller BMI over 35 med følgesykdommer.

Så kommer du inn til en time, gjerne en sykepleier først. Deretter ernæringsfysiolog og en lege, så kommer det et seksdagers kurs (hvert fall det som er her i helse øst). Det er fordelt til en dag per uke. To av de er obligarotiske

Fra den første timen til en evt operasjon, må du selv gå ned 5-10 kg for å få innvilget operasjon. Det er også en treukers kurs man skal gå på før operasjon, da for å redusere leveren.

Hvilken type operasjon, sleeve eller bypass, som er best for deg, vil bli en samtale mellom deg og kirurgen utfra din helse og ønske om mulig.

Du betaler kun egenandel fram til frikort.

Er i prosessen selv nå.

Google overvektklinikk og din helseregion for detaljer i din region.

Anonymkode: eec92...39a

Takk for svar. Hvordan synes du prosessen har vært? Og hvor lang fra start til slutt? Hva ligger egenandelen på?

Jeg ønsker jo egentlig å gå privat for å unngå så mye spørsmål. Skammer meg veldig og synes det er skikkelig ubehagelig å snakke om kosthold og trening med helsepersonell. Men skjønner jo at det er viktig. 

Anonymkode: 4d778...2ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Hvordan synes du prosessen har vært? Og hvor lang fra start til slutt? Hva ligger egenandelen på?

Jeg ønsker jo egentlig å gå privat for å unngå så mye spørsmål. Skammer meg veldig og synes det er skikkelig ubehagelig å snakke om kosthold og trening med helsepersonell. Men skjønner jo at det er viktig. 

Anonymkode: 4d778...2ca

Den har vært grei. Ingen som er dømmende eller noe. Jeg er langt mer dømmende overfor meg selv enn hva noen av de på klinikken har vært for å si det sånn.

Egenandelen er pr oppmøte, 403 kr tror jeg den er på. Men de seks kursdagen er kun en egenandel. Kommer uansett opp på frikort når jeg også legger inn reiseregner på pasientreiser. Dvs at det koster opptil 3000 kr, men det er fordelt på noen måneder. Pasientreiser, der er egenandelen 171 kr/vei og teller inn på frikortet.

Her har de ikke ventetid, så fikk første time kun tre uker etter henvisning ble sendt i juni. Da møtte jeg sykepleier først. I august hadde jeg ernæringsfysiolog og en overlege. Altså to ganger a 403kr. Dagen etter startet kurset. Det er der jeg er nå, har to ganger igjen der. På kurset er vi flere, tror vi er 12 stk eller noe slikt. Kurset er fire timer hver gang, inkludert lunsj.

Her kjører de fortløpende kurs. De har snart operert 2500 siden oppstart.

Du kan ta kurset, men må ikke ta operasjon. Det finner man ut av etter hvert, også i samtale med kirurg etter kurs.

Anonymkode: eec92...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer sånn på at jeg tok slankeoperasjon siden jeg bare har hatt plager i ettertid. Skulle aldri ha gjort det.

Anonymkode: 2ef51...918

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg angrer sånn på at jeg tok slankeoperasjon siden jeg bare har hatt plager i ettertid. Skulle aldri ha gjort det.

Anonymkode: 2ef51...918

Fortell gjerne litt mer detaljert framfor å bare slenge ut en påstand uten begrunnelse. 

Anonymkode: eec92...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fortell gjerne litt mer detaljert framfor å bare slenge ut en påstand uten begrunnelse. 

Anonymkode: eec92...39a

For en kommentar.  Ta en prat med de som har gjennomgått dette, eller Google på forskjellige språk.  Er ikke bare lykkelige og fortryllende erfaringer med slike inngrep.  

Anonymkode: 43b30...970

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For en kommentar.  Ta en prat med de som har gjennomgått dette, eller Google på forskjellige språk.  Er ikke bare lykkelige og fortryllende erfaringer med slike inngrep.  

Anonymkode: 43b30...970

Jeg har gjort det. Har lest side opp og side ned om erfaringer og resultater av flere typer slankeoperasjoner. De aller fleste lever godt etter en slik operasjon. Unntaket er de som får varige plager. 

 Jeg var mer interessert i vedkommendes erfaringer siden de påstås å være så dårlige. 
 

Anonymkode: eec92...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg angrer sånn på at jeg tok slankeoperasjon siden jeg bare har hatt plager i ettertid. Skulle aldri ha gjort det.

Anonymkode: 2ef51...918

Samme. Ble ufør. 

Anonymkode: 1c2ff...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...