Gå til innhold

Var det vanlig på 80-90- tallet å ikke bruke solkrem på barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg vokste opp fikk vi sjelden solkrem på. Husker vi hadde noen solkremer stående med faktor 8 og 12. Men det var ikke ofte de ble brukt. Vi var knallbrune på slutten av sommeren.  Det var jo ikke noe rart. Er det slik det var for de fleste, var det lite kunnskap generelt om hudkreft og solskader, eller fulgte ikke våre foreldre med på hva som var anbefalt?

Anonymkode: 156e0...1b8

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg vokste opp fikk vi sjelden solkrem på. Husker vi hadde noen solkremer stående med faktor 8 og 12. Men det var ikke ofte de ble brukt. Vi var knallbrune på slutten av sommeren.  Det var jo ikke noe rart. Er det slik det var for de fleste, var det lite kunnskap generelt om hudkreft og solskader, eller fulgte ikke våre foreldre med på hva som var anbefalt?

Ozonlaget var tykkere. Men man solte seg for mye. Mange granca besteforeldre var jo mørkebrune hele året. Man smurte gjerne bare på stranden eller påskefjellet, aldri i hverdagen 

Anonymkode: 7ac16...159

• Liker 5
Skrevet

Jeg er vokst opp på 70 og 80-tallet og ble smørt med Nivea fuktighetskrem, og når jeg og min søster var tenåringer på 80-tallet, så smurte vi oss med jordnøttolje for å bli mest mulig brun. Jeg var veldig mye solbrent og kan ikke huske at det var noe solkrem i huset

Anonymkode: 8e1cc...970

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke så mye på slutten av 90 ihvertfall men før ja

Anonymkode: 927ea...26a

• Liker 1
Skrevet

Jeg og min mann vokste opp på 90-tallet. Ingen av oss ble smurt med solkrem som barn. Vi har barn og må alltid minne besteforeldrene om å snøre barnet vårt hvis vi er sammen en varm sommerdag.

Min mor mener fremdeles at solkrem er noe man ikke trenger. Vi hadde faktisk egen solarium hjemme og vi barna lekte der inne mens hun solte seg. 90-tallet var en ganske annerledes epoke, haha

Anonymkode: 98126...834

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Det betyr jo at vi som voksne ser tidligere gamle ut og at vi har stor sjanse for å få hudkreft. 

Kunne aldri falt meg inn å sende barna til skole/barnehage en solskinnsdag uten solkrem på.

Skrevet

Vi brukte Spenol.

Anonymkode: 9250e...b38

• Liker 7
Skrevet

Og var man i syden smurte man seg inn med kokosolje uten faktor for å bli ekstra brun før hjemreise. 
Fantes ikke hudkreft på den tiden…

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ble smurt med solkrem 8 og 12 var faktoren ja og flasken hvit med brun skrift på, luktet nydelig

Anonymkode: db7ce...1de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og min mann vokste opp på 90-tallet. Ingen av oss ble smurt med solkrem som barn. Vi har barn og må alltid minne besteforeldrene om å snøre barnet vårt hvis vi er sammen en varm sommerdag.

Min mor mener fremdeles at solkrem er noe man ikke trenger. Vi hadde faktisk egen solarium hjemme og vi barna lekte der inne mens hun solte seg. 90-tallet var en ganske annerledes epoke, haha

Anonymkode: 98126...834

Ja mine foreldre ser dumt på meg når jeg må mase om å ta på solkrem. 

"-De blir jo ikke brune da!!"

• Liker 4
Skrevet

Kan ikke huske å blitt smurt med solkrem. Tror det skjedde først da jeg var 14 år og vi var på vår første tur til syden. 81-modell

Anonymkode: 9db13...002

• Liker 3
Skrevet

Jeg er født i 1985 og kan ihvertfall huske at jeg ble smurt med solkrem , vet ikke hvilken faktor da , er lys i huden og har vært en del solbrent allikevel . 

Anonymkode: 9b622...26d

• Liker 2
Skrevet

Solkrem? Joda, vi brukte solfaktor 4 eller 6 på fjellet i påsken. Aldri solkrem ellers, og jeg ble aldri brent. 

Anonymkode: 62c23...10b

• Liker 1
Skrevet

Født i 1966, og brukte svært lite solkrem. Men i tenårene  brukte vi noe som het Kastanjeolje, som skulle gjøre oss fortere brun 🙃

Anonymkode: b0fb5...96b

• Liker 3
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Og var man i syden smurte man seg inn med kokosolje uten faktor for å bli ekstra brun før hjemreise. 

Den gjennomtrende duften av Hawaiian Trophic, som lå som et tungt lokk over strendene. Mimre, mimre. Solfaktor 0, brun gjennomsiktig flaske med gul skrift. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Dolce skrev (1 minutt siden):

Den gjennomtrende duften av Hawaiian Trophic, som lå som et tungt lokk over strendene. Mimre, mimre. Solfaktor 0, brun gjennomsiktig flaske med gul skrift. 

Den blir anbefalt til de unge nå også, de som bruker UV-varselet som en oversikt over når man blir fortest brun... 

Anonymkode: 8466c...34a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg var barn på 80-90-tallet. Ble aldri smurt med solkrem. Også rakk jeg også bare å bikke 30 år før jeg fikk hudkreft.

Hjemmesolarium var vanlig. Husker barnevakten min fikk brannskader. Og en i familien min fikk brannskader av høyfjellssol. Huff.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
1 minutt siden, Dolce said:

Jepp, slik var det. Hatet den kokosoljelukta. 

Skrevet
newman01 skrev (4 minutter siden):

Og da kan man jo undre seg over hvorfor hudkreft er så utbredt i dag i forhold til før.. 

Det som definitivt er sikkert er at solkremer inneholder en Haug med hormonforstyrrende og kreftfremkallende stoffer!!!

Anonymkode: a2005...700

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er født på tidlig 80 tallet. Ble smurt inn med den sterkeste solkremen som fantes på den tiden. Tror det var faktor 12. Før det var det faktor 5. 

De voksne brukte babyolje.

Anonymkode: e4ef4...a7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...