Gå til innhold

Hver helg er vanskelig med tenåringen, jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å unngå det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min tenåring er 16 år, egentlig vært "enkel" frem til nå, men nå er det fryktelig vanskelig! 
Andre helgen på rad sitter jeg med tårene og vet ikke hvordan jeg skal få min gutt tilbake. 
Bare jeg åpner munnen kverulerer han på alt jeg sier, sier jeg at nå må du rydde opp, klær må på vask for å vaskes, ta oppvasken, gå lenger tur med hunden osv så er det store diskusjoner. Jeg prøver å ikke ble med, dessverre så biter jeg på kroken og vi begge ender opp sinte. 
Han er sur døgnet rundt, gidder ikke å bidra med noe hjemme uten å være utrolig sur, alt skal gå på han premisser. 
Dette er egentlig en gutt med omtanke for andre, en vi har bedt å tenke litt på seg selv også, en som er en god storebror. 
Nå er han ikke der. I dag har vi hatt en stor krangel, og jeg er så lei meg. Helgene er vonde, vanskelige for da er det ikke den daglige rutinen vår, vi er "mer" sammen. 
Jeg vet at tenåringer skal være vanskelige, men dette sliter på meg. Jeg takler ikke så godt å være uvenner, men nå verken tar han telefonen, svarer på meldinger eller snap. 
Hvordan håndtere dere dette? Klarer dere å bare slappe av selv om dere ikke er "venner" nå? Jeg prøver å stille opp alt jeg kan, kjører land og strand rundt, vippser penger når han spør. Jeg forstår at jeg har gjort meg litt en bjørnetjeneste, men han må jo ha mat når han er borte. Samvittigheten min spiser meg helt opp. 

Anonymkode: b6ed2...0e5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil sende deg en STOR klem!! Om noen år får du en av sønnen din også, mens han sier du er verdens beste mamma :) Dette går over. Jeg har vært der!!

Det er lov å bli sinf, når de går altfor langt. Men min erfaring er at det også kan være lurt å ta et steg tilbake. Velg ut de viktigste tingene å være steil på. Ikke krangle om alt. La noe fare.

Anonymkode: 0dae2...721

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vil sende deg en STOR klem!! Om noen år får du en av sønnen din også, mens han sier du er verdens beste mamma :) Dette går over. Jeg har vært der!!

Det er lov å bli sinf, når de går altfor langt. Men min erfaring er at det også kan være lurt å ta et steg tilbake. Velg ut de viktigste tingene å være steil på. Ikke krangle om alt. La noe fare.

Anonymkode: 0dae2...721

Takk❤️I dag føler jeg meg som verdens verste mamma. Jeg må øve på det å ta et steg tilbake, ikke la meg bli dratt inn i diskusjonene. Synes det er lett å falle inn uten at jeg engang har fått tenkt. Ja, må tydeligvis velge nå hva som er viktigst å la ting fare. Håper det roer seg snart. 
Ts

Skrevet

Det høres ut som du maser mye.

Anonymkode: 15394...cad

• Liker 2
Skrevet

Slapp unna dette med sønner, men datter...

Jeg har konkludert med at det som gir best resultat er å være dønn ærlig. Si rett ut at jeg er pokker meg et menneske med følelser jeg også, og blir såret og lei meg, så nå er jeg såpass lei meg av din oppførsel at jeg trenger å få være i fred fra deg igjen din skarpe tunge. Om du tror du er eneste som føler og at mødre har tykk hud og hjerte av gummi tar du feil. 

Så er det nok nødvendig for barn at man sier nei. Han sulter og dør ikke av at mamma ikke gir alt han ber om. 

Anonymkode: acf4b...f0f

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det høres ut som du maser mye.

Anonymkode: 15394...cad

Ja, man skal kanskje ikke kreve at de rydder opp etter seg? Hjelper til med små ting? La alt mugne på rommet? Jeg har et problem med å la det ligge, samtidig som det vipses mye penger og jeg stiller opp for å kjøre overalt. 
Hva er mas og hva bør vi forvente? 
Ts

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Slapp unna dette med sønner, men datter...

Jeg har konkludert med at det som gir best resultat er å være dønn ærlig. Si rett ut at jeg er pokker meg et menneske med følelser jeg også, og blir såret og lei meg, så nå er jeg såpass lei meg av din oppførsel at jeg trenger å få være i fred fra deg igjen din skarpe tunge. Om du tror du er eneste som føler og at mødre har tykk hud og hjerte av gummi tar du feil. 

Så er det nok nødvendig for barn at man sier nei. Han sulter og dør ikke av at mamma ikke gir alt han ber om. 

Anonymkode: acf4b...f0f

Jeg håper ikke det blir verre med datter🙈
Jeg har faktisk gjort det i kveld, sagt rett ut at i dag ble jeg lei meg. Det er nok nå, jeg er bare ett menneske.
Det å si nei synes jeg er kjempe vanskelig, mannen sier jeg må trene på det. Han tar meg for gitt og forventer at jeg sier ja hele tiden. 
Går nok mye på at han har ikke fått vilja i det siste, jeg øver jo. Men det slår dårlig ut 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Min 16 åring er sånn noen dager. Han er sen ute med puberteten, så tror det er grunnen. Noe bryter i kroppen 

Anonymkode: 3b17f...0ef

Skrevet

Kanskje han burde kikke etter en helgejobb så han har noe å bruke energien på?

Anonymkode: 39676...297

• Liker 4
Skrevet

Dere skal kunne ha forventninger. Men, jeg bare lurer på om dette er vanlig ungdomsfase hos han, eller om han har det vanskelig med noe? Har han startet på videregående nå? Vet dere hvordan han har det ellers? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min 16 åring er sånn noen dager. Han er sen ute med puberteten, så tror det er grunnen. Noe bryter i kroppen 

Anonymkode: 3b17f...0ef

Det kan være her også altså, var ferdig med stemmeskifte for et år sikkert, vært ganske stabil en stund nå. Mulig det bobler litt igjen? Hva gjør du for å klare å stå i det da?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje han burde kikke etter en helgejobb så han har noe å bruke energien på?

Skulle så ønske at han fikk til det, jeg får oppmuntre han til å begynne å søke igjen. Tror han sendte ut to søknader i sommer. Det var det, føler det blir litt feil om jeg skal sende søknad for han? 
Ts

• Liker 1
Skrevet

Om det skal vipses mye penger. Innfør ukelønn. Den utbetales på etterskudd etter bestemte oppgaver er utført. Jo mindre av de han gjør, jo mindre ukelønn får han. 

Anonymkode: 8f070...9d5

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle så ønske at han fikk til det, jeg får oppmuntre han til å begynne å søke igjen. Tror han sendte ut to søknader i sommer. Det var det, føler det blir litt feil om jeg skal sende søknad for han? 
Ts

2

Wow...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

Han må søke selv. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Dere skal kunne ha forventninger. Men, jeg bare lurer på om dette er vanlig ungdomsfase hos han, eller om han har det vanskelig med noe? Har han startet på videregående nå? Vet dere hvordan han har det ellers? 

Vet du jeg har gravd og gravd, ingenting sier han. Fått venner å trives, jeg har sagt at det er lettere for meg å ha forståelse for at du er sint og sur om du forteller meg hva som er galt. 
Akkurat startet ja, snakket med lærer her om dagen og han synes det virker som alle har begynt å finne en plass. 
Vet at det er litt frem og tilbake med ei jente, men det er vist ikke det heller. Han har alltid vært vanskelig å få til å dele, gjemmer alt til han bryter sammen. Jeg leser han derimot da, og de gangene jeg har kjent at nå er det noe så har det vært rett. Jeg tror derimot nå at det ikke er så mye drama, men alt er jo nytt. Det er tøft det. 
Ts

Skrevet

2

Wow...

Var det jeg sa også. 

Han må søke selv. 

Ja, det er jo litt læring i det da. 
Ts

Skrevet

Jeg ble og blir i dag satt ut av kombinasjonen hormoner og for mye i livet. Jeg var et helvete for mine foreldre av disse grunnene i tenårene. Eneste rådet jeg har er å fokusere på mennesket du er og mennesket tenåringen er. Det er roller i bryting som kan være med på å øke stresset, men dere er begge mennesker.

Anonymkode: 68349...efc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om det skal vipses mye penger. Innfør ukelønn. Den utbetales på etterskudd etter bestemte oppgaver er utført. Jo mindre av de han gjør, jo mindre ukelønn får han. 

Anonymkode: 8f070...9d5

Det mannen sier også, jeg synes det er vanskelig om han er ute med venner f.eks og de plutselig skal spise, gå på kino osv. jeg er et problem. Det vet jeg

Ts

Skrevet

Det som fungerte for meg var å sette ordentlige grenser. Når de er sånn forstår de ikke annet enn konsekvenser.

Når de var i den alderen der var jeg bare helt konsekvent; de som ikke ryddet opp tingene sine får dem kastet. De som er frekke på noe vis får komme seg rundt selv. De som ikke vasker skitne tallerkener får skitten tallerken til middag. De som ikke tørker opp vannet på badet... De får en bøtte med vann utover gulvet. 

Jeg ble rett og slett så drittlei av at de hele tiden lempet alle sine plikter og oppgaver på meg - og ikke engang var takknemlige over at jeg slavet bort hjemme dag ut og dag inn.

Tok bare en uke med at jeg ikke gadd lenger + en alvorsprat når de innså at dette kom til å fortsette inn i evigheten for at de skulle respektere meg.

Anonymkode: 84b08...1bd

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...