Gå til innhold

Venninne sur fordi jeg ikke ordner at hun kan låne mine svigerforeldres feriehus..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine svigerforeldre har et hus som vi er så heldige å bruke som hytte.

Vi bor nærmest av min manns søsken så vi har oftere mulighet å bruke det og har avtalt at vi skal være der i høstferien.

En venninne spurte meg om jeg kunne høre med svigerfar om hun, mann og barn kunne leie huset en helg.
Jeg VET at de kun lar oss i nær familie bruke det men ok om annen familie/vennepar er med oss andre.

Jeg forklarte det høflig at dette ikke er en Airbnb-hytte som de leier ut.

Jeg tilbudte også at de var hjertelig velkommen til å være med oss siste helga i høstferien om de ønsket.

Men hun ble sur og mente jeg ikke stolte på henne og ikke gadd å legge inn et godt ord for henne hos svigerfar.

Synes det er noe urettferdig, det er jo ikke mitt hus en gang!

Anonymkode: e6696...16e

  • Liker 16
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine svigerforeldre har et hus som vi er så heldige å bruke som hytte.

Vi bor nærmest av min manns søsken så vi har oftere mulighet å bruke det og har avtalt at vi skal være der i høstferien.

En venninne spurte meg om jeg kunne høre med svigerfar om hun, mann og barn kunne leie huset en helg.
Jeg VET at de kun lar oss i nær familie bruke det men ok om annen familie/vennepar er med oss andre.

Jeg forklarte det høflig at dette ikke er en Airbnb-hytte som de leier ut.

Jeg tilbudte også at de var hjertelig velkommen til å være med oss siste helga i høstferien om de ønsket.

Men hun ble sur og mente jeg ikke stolte på henne og ikke gadd å legge inn et godt ord for henne hos svigerfar.

Synes det er noe urettferdig, det er jo ikke mitt hus en gang!

Anonymkode: e6696...16e

Jeg hadde ikke spurt min beste venninne om dette en gang, i beste fall hadde jeg spurt om jeg kunne besøkt deg der eller noe. Og så bli sur fordi hun ikke får låne stedet alene? Det er så frekt og flaut at jeg føler for å ta opp en pute 😳

Anonymkode: 5c818...fdf

  • Liker 36
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier du bare at de ikke leier ut. Min onkel har en hytte med litt spesiell utsikt her, og vi får også ofte spørsmål om jeg kan høre om han vil leie ut «bare til den og den,» Absolutt lov å spør, men man må tåle et nei. Bare si at de ikke ønsker å leie ut til noen, det er anderledes at slekt låner. 

Anonymkode: af6d0...148

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har også hytter, men aldri opplevd at venner har spurt om å låne de. Dette er jo ikke engang dine foreldre men svigers, at venninnen din ikke skjønner at dette er upassende er jo veldig rart. 

Har dere lånt noe tilsvarende av henne?

Anonymkode: 0be3b...08d

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mine svigerforeldre har et hus som vi er så heldige å bruke som hytte.

Vi bor nærmest av min manns søsken så vi har oftere mulighet å bruke det og har avtalt at vi skal være der i høstferien.

En venninne spurte meg om jeg kunne høre med svigerfar om hun, mann og barn kunne leie huset en helg.
Jeg VET at de kun lar oss i nær familie bruke det men ok om annen familie/vennepar er med oss andre.

Jeg forklarte det høflig at dette ikke er en Airbnb-hytte som de leier ut.

Jeg tilbudte også at de var hjertelig velkommen til å være med oss siste helga i høstferien om de ønsket.

Men hun ble sur og mente jeg ikke stolte på henne og ikke gadd å legge inn et godt ord for henne hos svigerfar.

Synes det er noe urettferdig, det er jo ikke mitt hus en gang!

Anonymkode: e6696...16e

Noen med dårlig råd er så himla frekke. 

Anonymkode: 22ed8...9da

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke være mellommann. Tenkbom noe skulle bli ødelagt og venninnen din ikke ordner opp? 

Anonymkode: e747a...2dd

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var merkelig av deg å formulere deg som "ikke en air-bnb-hytte vi driver og leier ut". Litt nedlatende. 

Vi har fritidseiendommer i familien, jeg og mannen er heldige der. Så vi har fått forsiktige spørsmål. Men da svarer jeg helt enkelt at de kun brukes av familien. Og det har alltid vært ok. 

Anonymkode: 63efe...7e1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær tydelig og si at de ikke leier ut. 

Spiller ingen rolle om frekke dama blir sur, kanskje du blir kvitt henne.

Anonymkode: 6bf3f...57c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier man; beklager om jeg var litt utydelig tidligere. Men svigers leier ikke ut hytta, den er det kun familie som får låne. Det er dessuten lite kledelig og lite modent for en voksen person å bli sur når man får et nei. Vet jeg også inviterte dere til å tilbringe siste helga av høstferien sammen med oss, men det er også helt uaktuelt og kommer ikke til å invitere dere igjen. 
Du kan bli så sur du bare vil, men det er ikke vits å diskutere mer i denne saken, for saken er ferdig diskutert. 
 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnslig og lite sosialt smart av henne. Hadde ikke ofret det en tanke. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil ikke leie ut bolig utenom til familie, og det forstår jeg egentlig veldig godt. Det kan være ubehagelig at fremmede skal være i ditt hus, ligge i din seng og "snoke" rundt i dine saker. Spesielt om det er en bolig familien bruker jevnlig så er det sikkert mange personlige ting der også. Skjønner at hun spør i og med at det er blitt så vanlig å leie ut på airbnb, men hun må da godta nei som et svar

Anonymkode: bf876...bd4

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg venta et par uker, og spør hu igjen så sier du «han sa nei». Makan til frekkhet altså. Folk skal bare ha og ha 🥴

Anonymkode: 1d73e...32d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

...............

Men hun ble sur og mente jeg ikke stolte på henne og ikke gadd å legge inn et godt ord for henne hos svigerfar.

Synes det er noe urettferdig, det er jo ikke mitt hus en gang!

Anonymkode: e6696...16e

Den urettferdigfølelsen eier du selv, og det er den du må gjøre noe med for å få det bedre.  Det er ikke din skyld at svigerforeldrene dine eier en attraktiv fritidseiendom.  Det er heller ikke din skyld at de ikke låner den bort til andre enn sin nærmeste familie, men det er din skyld at du har en venninne som lar deg få dårlig samvittighet av et slikt spørsmål.

Vil du kvitte deg med å ha dårlig samvittighet må du stå i det, eller kvitte deg med venninner som ikke tar et nei for et nei.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri falt meg inn å spørre vennina mi om å få lånt hytta til foreldrene hennes selv om den er ved sjøen. Vi har vært der på besøk når vennia mi har vært der.

Hadde nok å stusset hvis noen Hadde spurt om jeg kunne høre med svigers om å låne dems hytte

Anonymkode: 071fe...8ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du lurer på, ts. 

Anonymkode: 72ece...79d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Synes det var merkelig av deg å formulere deg som "ikke en air-bnb-hytte vi driver og leier ut". Litt nedlatende. 

Hvorfor det? 
Det var for å presisere at de ikke drev med kommersiell utleie.

Og jeg skrev de, ikke vi. Stor forskjell.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du lurer på, ts. 

Anonymkode: 72ece...79d

Fordi jeg synes det er urettferdig at hun ble sur på meg og ønsker å høres andres synspunkter.

Anonymkode: e6696...16e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor det? 
Det var for å presisere at de ikke drev med kommersiell utleie.

Og jeg skrev de, ikke vi. Stor forskjell.

Fordi jeg synes det er urettferdig at hun ble sur på meg og ønsker å høres andres synspunkter.

Anonymkode: e6696...16e

Urettferdig at hun ble sur på deg? Høres ut som noe et barn kan si. La det gå!

Anonymkode: 72ece...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

..........................

Fordi jeg synes det er urettferdig at hun ble sur på meg og ønsker å høres andres synspunkter.

Anonymkode: e6696...16e

Den følelsen av urettferdighet eier du selv.  Lev med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bare ignorerer du, og later som ingenting. Denne venninnen din eier jo ikke sosiale antenner.

Anonymkode: 34785...75e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...