Gå til innhold

Syk vikar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har prøvd å google hva som gjelder når en vikar ringer en syk, men synes det er litt vanskelig å forstå så lurer på om noen her kan reglene litt bedre. Jeg er vikar og måtte ringe inn syk i går. Har jobbet på dette stedet i 3 måneder og frem til 3 uker siden jobbet flere ganger i uken. Etter min siste vakt for 3 uker siden, på grunn av reise og diverse, så var min neste vakt i går. Denne har vært planlagt siden 2 måneder tilbake. Når jeg leser reglene står det at man ikke kan ha opphold på mer enn 14 dager for å ha rett til sykepenger. Jeg har jo hatt fysisk opphold fra jobben på rundt 3 uker, men alltid hatt vakter planlagt frem i tid. Vil det si at jeg ikke får sykepenger pga. opphold på mer enn 14 dager? Må jeg da dra til legen på mandag for å få legeerklæring på at jeg er syk sånn at jeg får penger for den dagen? Min første jobb så hadde satt stor pris på hjelp 🤗

Anonymkode: f54f3...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror kanskje du ikke får betalt på grunn av dette oppholdet på over to uker. Samtidig er det ei vakt de har leid deg inn på på forhånd.

Har vært vikar i tre år selv, men ikke stått i akkurat denne situasjonen da jeg jobbet jevnt og trutt. Men hadde ikke forventet å få lønn for sykedag med to ukers opphold. 

Anonymkode: 17d9c...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tror kanskje du ikke får betalt på grunn av dette oppholdet på over to uker. Samtidig er det ei vakt de har leid deg inn på på forhånd.

Har vært vikar i tre år selv, men ikke stått i akkurat denne situasjonen da jeg jobbet jevnt og trutt. Men hadde ikke forventet å få lønn for sykedag med to ukers opphold. 

Anonymkode: 17d9c...a45

Men hvis jeg drar til legen og får legeerklæring på at jeg faktisk var syk kan jeg få pengene for den dagen da? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hvis jeg drar til legen og får legeerklæring på at jeg faktisk var syk kan jeg få pengene for den dagen da? 😊

Det kommer jo an på hva som feiler deg, men det er flere leger som ikke skriver legeerklæring i ettertid. Legen vet jo ikke at du var syk i går dersom du ikke var hos legen 🤷‍♀️ Avhengig av hvilken sykdom du har så klart, har du brukket noe er det jo greit å etterregistrere. 

Anonymkode: df773...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er sykemeldt ts? Da vil du ikke få sykepenger nei. 

Har du brukt egenmelding får du betalt for vakt, om den var satt opp og planlagt.  Men da er det arbeidsgiver som betaler,  ikke nav. 

Anonymkode: 48e69...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det kommer jo an på hva som feiler deg, men det er flere leger som ikke skriver legeerklæring i ettertid. Legen vet jo ikke at du var syk i går dersom du ikke var hos legen 🤷‍♀️ Avhengig av hvilken sykdom du har så klart, har du brukket noe er det jo greit å etterregistrere. 

Anonymkode: df773...de3

Legen min pleier å skrive legeerklæring i ettertid, så det blir nok ikke noe problem. Men hvis jeg uansett ikke får betalt for vakten uavhengig om jeg har legeerklæring eller ei gidder jeg ikke bestille time hos legen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så du er sykemeldt ts? Da vil du ikke få sykepenger nei. 

Har du brukt egenmelding får du betalt for vakt, om den var satt opp og planlagt.  Men da er det arbeidsgiver som betaler,  ikke nav. 

Ikke sykemeldt, kun syk en dag. Problemet, sånn jeg tolker reglene, er at siden jeg ikke har hatt en vakt på arbeidsplassen på over 2 uker så mister jeg som vikar retten til egenmelding. Så jeg lurer på om jeg tolker reglene riktig og/eller om jeg kunne fått penger for den dagen ved å skaffe legeerklæring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Legen min pleier å skrive legeerklæring i ettertid, så det blir nok ikke noe problem. Men hvis jeg uansett ikke får betalt for vakten uavhengig om jeg har legeerklæring eller ei gidder jeg ikke bestille time hos legen 😅

Men er du sykemeldt? Har du brukt opp alle egenmeldinger på så kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke sykemeldt, kun syk en dag. Problemet, sånn jeg tolker reglene, er at siden jeg ikke har hatt en vakt på arbeidsplassen på over 2 uker så mister jeg som vikar retten til egenmelding. Så jeg lurer på om jeg tolker reglene riktig og/eller om jeg kunne fått penger for den dagen ved å skaffe legeerklæring

Nei, du mister ikke retten til egenmelding med opphold mellom vakter. 

Har du link på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du mister ikke retten til egenmelding med opphold mellom vakter. 

Har du link på dette?

Ja det står her: https://www.simployer.no/artikler/nar-kan-egenmelding-benyttes/

" Vikarer som derimot kun jobber på tilkalling, må arbeide opp igjen retten til å benytte seg av egenmelding dersom det går over 14 dager mellom to arbeidsdager."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikreste måten å gjøre seg upopulær som vikar er å krangle seg til lønn, når arbeidsplassen har måttet finne vikar for vikaren.. 

Anonymkode: 151ba...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun er tilkallingsvikar får du ikke betalt nei, det er en av grunnene til at man bør få en stillingsprosent. 

Anonymkode: 876b4...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikreste måten å gjøre seg upopulær som vikar er å krangle seg til lønn, når arbeidsplassen har måttet finne vikar for vikaren.. 

Anonymkode: 151ba...d2c

Haha morsom du.  Jeg prøver ikke å krangle til meg lønn jeg bare lurer på om jeg får lønn. Greit å vite hva man kan regne med å få utbetalt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du kun er tilkallingsvikar får du ikke betalt nei, det er en av grunnene til at man bør få en stillingsprosent. 

Anonymkode: 876b4...681

Takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Haha morsom du.  Jeg prøver ikke å krangle til meg lønn jeg bare lurer på om jeg får lønn. Greit å vite hva man kan regne med å få utbetalt 

Møt på jobb så vet du hva du kan regne med å få utbetalt. Tips..

Anonymkode: b915e...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Møt på jobb så vet du hva du kan regne med å få utbetalt. Tips..

Anonymkode: b915e...a3e

Det er ikke så veldig populært å møte på jobb med sårbare grupper i helsevesenet med smittsom sykdom så tror jeg holder meg hjemme, takk 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Legen kan ikke skrive ut sykemld for sykdom tilbake i tid. Det har de ikke lov til

Anonymkode: a61af...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt ordinær ferie, så telles det ikke som avbrudd. Men hvis du bare har hatt fri og ikke blitt satt opp på vakter, så er det avbrudd.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Problemet der er at nav sjeldent godtar tilbakedaterte sykemeldinger. Og en legeerklæring er ikke nok, du må ha en sykemelding.

Anonymkode: 79967...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det an på arbeidsgiver. Du har ikke rett på sykepenger, verken fra NAV eller arbeidsgiver, dette på grunn av at når det er mer enn to uker siden sist vakt, regnes arbeidsforholdet som avbrutt. Du må da jobbe 28 vakter uten at det er 14 dager mellom to av dem for å oppnå nye rettigheter.

Det kan hende at arbeidsgiver er snill og betaler sykepenger uansett.

Anonymkode: 93e99...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...