Gå til innhold

Sliten, men klarer ikke slappe av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke slappe av, og jeg er dritsliten.

Det har vært litt mye disse ukene med skolestart, tilvenning i barnehage, tilbake i jobb og nytt studieår, fritidsaktiviteter og lange dager. Mye sosialt liv for eldste som jeg må bidra med å invitere hennes venner hjem, stille opp for dem, mye utgifter og dårlig råd. 

Jeg er alene og har kun barnas far som stiller opp når han kan, men han bor langt unna. 

Idag har jeg fått dundrende hodepine som jeg får omtrent hver gang jeg sover mer enn seks timer eller har fri. Er også støl av en eller annen grunn, jeg trener ikke. 

Jeg er svimmel, kvalm, og foreldrene mine invitere med barna på tur, slik at jeg fikk slappe av. Paracet funker ikke. 

Jeg blir dårlig av raske bevegelser, men det er jo det jeg gjør når jeg har tid - husarbeid. 

Nå har jeg rengjort og vaska hele kjøkkenet istede for å spise frokost og jeg er sliten og klarer rett og slett ikke slappe av. 

Jeg trenger noen råd...hvordan kan man slappe av ?

Anonymkode: 1bf7b...ebd

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har vært litt mye disse ukene med skolestart, tilvenning i barnehage, tilbake i jobb og nytt studieår, fritidsaktiviteter og lange dager. Mye sosialt liv for eldste som jeg må bidra med å invitere hennes venner hjem, stille opp for dem, mye utgifter og dårlig råd. 

Jeg er alene og har kun barnas far som stiller opp når han kan, men han bor langt unna. 

Idag har jeg fått dundrende hodepine som jeg får omtrent hver gang jeg sover mer enn seks timer eller har fri. Er også støl av en eller annen grunn, jeg trener ikke. 

Jeg er svimmel, kvalm, og foreldrene mine invitere med barna på tur, slik at jeg fikk slappe av. Paracet funker ikke. 

Jeg blir dårlig av raske bevegelser, men det er jo det jeg gjør når jeg har tid - husarbeid. 

Nå har jeg rengjort og vaska hele kjøkkenet istede for å spise frokost og jeg er sliten og klarer rett og slett ikke slappe av. 

Legg deg ned og pust ut. (Evt. sett på noe musikk.)

Vet at dette er et veldig klisje råd å gi, men  av og til er det å kunne regulere pusten alt som skal til for å bryte ut av mønsteret som ikke lar deg slappe av... Spesielt om kroppen din er konstant spent og.

• Liker 1
Skrevet

Det går an å øve seg til å ligge ned og slappe av, i Stressless om det er bedre. Ved hjelp av musikk, lydbok, podcast, eller noen som veileder deg i form av mindfulness eller lignende.

Om du ikke vil trene, anbefaler jeg å gå tur, gjerne med staver. Trener ikke selv, men det har vist seg flere ganger nå at vonde muskler her og der blir bedre etter jeg har gått noen minutter på ellipsemaskin. 

Skrevet

Tusen takk for tips. Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det vil ta før man klarer det? Merker jeg får helt hjertebank med å ligge rolig å puste, blir så stressa 😅 jeg har derimot likt å høre på lydbok og sånt, og det synes jeg fungerer greit for jeg flykter litt i bøkene. Mindfullness er noe jeg gjerne vil prøve, men føler det trengs en del trening ? 

Skrevet

Hvor gamle er barna? Kan de eldste hjelpe litt til? 

Anonymkode: d2908...410

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker appen pustepause. Noen ganger i uka. Føler der gjør at jeg lettere finner ro også ellers. Øvelsene er lynkorte. 4-5 min. 

Skrevet

Dette minner meg om den følelsen psykologen snakket om da jeg var utbrent "tired but wired". En er helt utmattet, alt kroppen trenger er hvile, men stresset er så intenst at når en stopper opp så går hodet i 100 og det er nesten mer slitsomt å stoppe opp. Gjennom tid har en frakoblet seg fra kroppen og å ta en pause virker skremmende. I stedet for å gjøre det som var bra for deg, å spise frokost, fylte du på med mer kaos og stress, kanskje fordi pausen du lengter etter skremmer deg. Jeg husker en følelse av at hvis jeg stoppet ville jeg aldri komme i gang igjen. 

For meg hjalp yoga nidra videoer på YouTube. No sleep deep rest-videoer. Begynte med å koble på nervesystemet. Skal være en "mykrevolusjon" på en instagram konto fra i morgen av, funkmedlivet - heter kontoen, kanskje noe for deg. 

For meg tok det lang tid. Jeg ble sykmeldt og brukte flere måneder på å greie å slippe stresset. Hodepinen er et signal om at du driver rovdrift på deg selv. 

Kanskje du må bremse? Lag en plan for hva du kan gjøre enklere, god næring er viktig, ta i mot alt du kan få av hjelp. 

Sender deg masse styrke. 

Anonymkode: 210f0...b37

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må øve og ta det litt gradvis. Om du ikke greier å hvile 100% slik du skulle ønske med en gang så prøv å bytte litt mellom hvile og svært lav aktivitet. Når det har vært høyt tempo i en tid så er det kanskje ikke gjort på en dag. Men dette er et tegn på at du bør sette av noe tid til dette fremover.

Jeg hadde hell med guidet meditasjon. Måtte ha noen som gav instruksjoner jeg skulle følge. Være generøs med meg selv når jeg ikke klarte det helt perfekt med en gang.

Ikke gi opp.

Anonymkode: b8000...5fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En floskel, men det funker: Yoga. Prøv videoer på youtube som heter " lower back and hips", de er ofte veldig myke og fine for en stressa kropp. ❤️ begynn smått, ingen forventninger, ikke gjør annet enn det som føles behagelig slik at du kan puste - aller helst - gjespe underveis. 

Prøv bare 10 min pr dag i noen uker. Kun det, ingen andre skulle, burde, må - bortsett fra å prøve å gjespe med vilje innimellom. 

Tankene får også litt hvile hvis du heller lytter til lyder rundt deg. Trafikk utenfor? En fugl? Rumler i magen? tankene kommer til å kommentere, og det er greit. Lytt videre. Du kan gjøre det samtidig med husarbeid etc også. 🌸

Anonymkode: c85e5...2ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gamle er barna? Kan de eldste hjelpe litt til? 

Anonymkode: d2908...410

De er syv og tre. De hjelper til der de kan, men de er fortsatt i en alder hvor de trenger veiledning... Eldste spesielt.

Frøkenfryden skrev (1 time siden):

Jeg bruker appen pustepause. Noen ganger i uka. Føler der gjør at jeg lettere finner ro også ellers. Øvelsene er lynkorte. 4-5 min. 

Takk for tips, skal sjekke den ut :)

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dette minner meg om den følelsen psykologen snakket om da jeg var utbrent "tired but wired". En er helt utmattet, alt kroppen trenger er hvile, men stresset er så intenst at når en stopper opp så går hodet i 100 og det er nesten mer slitsomt å stoppe opp. Gjennom tid har en frakoblet seg fra kroppen og å ta en pause virker skremmende. I stedet for å gjøre det som var bra for deg, å spise frokost, fylte du på med mer kaos og stress, kanskje fordi pausen du lengter etter skremmer deg. Jeg husker en følelse av at hvis jeg stoppet ville jeg aldri komme i gang igjen. 

For meg hjalp yoga nidra videoer på YouTube. No sleep deep rest-videoer. Begynte med å koble på nervesystemet. Skal være en "mykrevolusjon" på en instagram konto fra i morgen av, funkmedlivet - heter kontoen, kanskje noe for deg. 

For meg tok det lang tid. Jeg ble sykmeldt og brukte flere måneder på å greie å slippe stresset. Hodepinen er et signal om at du driver rovdrift på deg selv. 

Kanskje du må bremse? Lag en plan for hva du kan gjøre enklere, god næring er viktig, ta i mot alt du kan få av hjelp. 

Sender deg masse styrke. 

Høres desverre veldig kjent ut. Hodet suser når jeg setter meg ned.. pleier å sovne når jeg legger barna, våkner noen timer senere og skjønner ingenting ..😅 Jeg har ikke mulighet til å bli utmattet nå, har akkurat hatt litt for lang ferie.. :( jeg får ta å kanskje vurdere kortere arbeidsdager eller en fridag inntil videre, så jeg har mer energi til barna..

Skal sjekke youtube og insta, tusen takk for råd ❤️

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du må øve og ta det litt gradvis. Om du ikke greier å hvile 100% slik du skulle ønske med en gang så prøv å bytte litt mellom hvile og svært lav aktivitet. Når det har vært høyt tempo i en tid så er det kanskje ikke gjort på en dag. Men dette er et tegn på at du bør sette av noe tid til dette fremover.

Jeg hadde hell med guidet meditasjon. Måtte ha noen som gav instruksjoner jeg skulle følge. Være generøs med meg selv når jeg ikke klarte det helt perfekt med en gang.

Ikke gi opp.

Anonymkode: b8000...5fb

Skal prøve på å roe ned litt, virker som en god ide med instrukser, for de tingene som gir meg avslapping gir meg gjerne mer stress. Jeg meldte meg på nett utdanning som jeg kunne drive med på fritiden, lærer meg russisk på frikveldene om jeg ikke sovner. Det er egentlig ting jeg liker, men føler jo litt forpliktelse til det også..

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

En floskel, men det funker: Yoga. Prøv videoer på youtube som heter " lower back and hips", de er ofte veldig myke og fine for en stressa kropp. ❤️ begynn smått, ingen forventninger, ikke gjør annet enn det som føles behagelig slik at du kan puste - aller helst - gjespe underveis. 

Prøv bare 10 min pr dag i noen uker. Kun det, ingen andre skulle, burde, må - bortsett fra å prøve å gjespe med vilje innimellom. 

Tankene får også litt hvile hvis du heller lytter til lyder rundt deg. Trafikk utenfor? En fugl? Rumler i magen? tankene kommer til å kommentere, og det er greit. Lytt videre. Du kan gjøre det samtidig med husarbeid etc også. 🌸

Høres ut som en fin ide, tusen takk for godt råd ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres desverre veldig kjent ut. Hodet suser når jeg setter meg ned.. pleier å sovne når jeg legger barna, våkner noen timer senere og skjønner ingenting ..😅 Jeg har ikke mulighet til å bli utmattet nå, har akkurat hatt litt for lang ferie.. :( jeg får ta å kanskje vurdere kortere arbeidsdager eller en fridag inntil videre, så jeg har mer energi til barna..

Skal sjekke youtube og insta, tusen takk for råd ❤️

Den uthevede setningen høres ut som enhver utmattet og utbrent person noen gang "det passer SÅÅÅ dårlig å bli utbrent akkurat nå". 😅 Tar ikke lett på situasjonen du står i, men den hektiske tanken vi alle har og så ser så mye tydeligere i ettertid er så påfallende. 

Ta godt vare på deg selv. ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet

Gå ut i skogen. Ha noe meditasjon på øret samtidig. Ta deg tid til puste. For meg gjør naturen underverk når jeg er stresset.

Anonymkode: 55db4...847

Skrevet

Faktisk den instagram kontoen og deres retreat påkommende uke høres ut som midt i blinken for deg. Her er litt fra mailen deres. 

• Men hva om du bare blir liggende å dirre - full av uro og ubehag hvis du legger deg ned?
  • Hva hvis du bare blir liggende med dårlig samvittighet - for alt du burde gjort?
  • Hva hvis du prøver å hvile - men aldri kjenner deg uthvilt likevel?

Steg 1 vil adressere disse hindrene - så det kan bli tryggere for nervesystemet å la deg bli uthvilt"

Hvis du melder deg på kan du få videoene i opptak også, selv om du ikke kan delta på tidspunktet det går. 

Skrevet

Strikking + lydbok 👍😊

Anonymkode: 24fa0...b3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Strikking + lydbok 👍😊

Fint for en som er understimulert. Ikke for en som er overstimulert.

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fint for en som er understimulert. Ikke for en som er overstimulert.

Stemmer ikke. Det er veldig beroligende å gjøre gjentakende bevegelser med hendene, som strikking. Kombinasjonen med lydbok er veldig bra. Funker alltid på meg når når jeg er stresset og strever med å nedregulere.

Skrevet

Skriv dagbok. 

Anonymkode: 94cb2...991

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tusen takk for tips. Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det vil ta før man klarer det? Merker jeg får helt hjertebank med å ligge rolig å puste, blir så stressa 😅 jeg har derimot likt å høre på lydbok og sånt, og det synes jeg fungerer greit for jeg flykter litt i bøkene. Mindfullness er noe jeg gjerne vil prøve, men føler det trengs en del trening ? 

Hør på lydbok om du liker det.

Mindfulness er mindfulness enten det er å observere sine egen pust eller det som sies i en lydbok..  Å kombinere begge er ikke en dårlig ting og foretrekker å gjøre det samme selv om jeg vil avspenne kroppen... 

Å kjenne effekt ved å bruke egen pust trenger ikke å ta spesiell lang tid selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

veeel, nervesystemet ditt er i høygir. Så før du får roet det ned så får du ikke slappet av. 
Dundrende hodepine og svimmelhet er kroppen din som drar i nødspaken.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Stemmer ikke. Det er veldig beroligende å gjøre gjentakende bevegelser med hendene, som strikking. Kombinasjonen med lydbok er veldig bra. Funker alltid på meg når når jeg er stresset og strever med å nedregulere.

Skjønner poenget ditt. Men da liker du strikking, og det fungerer for å roe deg. Det fungerer ikke for alle å nedregulere på den måten. Bruke hendene ja, men i kombinasjon med lydbok som betyr mer "tanke-input", kan bli i meste laget for andre som er så overstimulerte at de omtrent kollapser. 

Bevegelser uten tanke-input er bedre - så lenge man evner å stoppe tankekjøret og bare gjøre. Sånn sett er yoga flott - du er nødt til å konsentrere deg, og man bytter posisjoner slik at man blir avbrutt dersom man er bortreist i en tankerekke.

Prinsippet er det samme - tankene må vike så kroppen kan roe ned alarmen. 

❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...