Gå til innhold

Sjefen har en strategi om å presse meg til å si opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan selvsagt ikke gå i detalj, men merker sjefen har tatt en ny strategi med å lage veldig mye drama ut av ingenting rundt meg (bruker mye ressurser på noe som ikke skulle vært et problem, og kollegaene mine reagerer også på dette). Jeg gjør jobben min akkurat som jeg skal og sjefen har ikke noe å klage på - alle kollegaene mine sier det. Sjefen bare liker meg ikke. 
Har googlet en del rundt hvordan håndtere dette og rådet som går igjen er å bytte jobb. Problemet mitt er at det er ikke så lett å finne noen annen jobb i samme bransje, som jeg ønsker. Og siden dette virker som en ren strategi fra sjefen blir det jo helt feil, da må jeg jo få sjefen til å forstå at jeg kommer ikke til å gå pga det. 
Lege, NAV og tillitsvalgt er involvert, men det er ganske så belastende å stå i. 

Noen som har opplevd lignende? Erfaring med at sjefen gir opp og slutter med slik atferd?

Anonymkode: 680c4...61b

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan selvsagt ikke gå i detalj, men merker sjefen har tatt en ny strategi med å lage veldig mye drama ut av ingenting rundt meg (bruker mye ressurser på noe som ikke skulle vært et problem, og kollegaene mine reagerer også på dette). Jeg gjør jobben min akkurat som jeg skal og sjefen har ikke noe å klage på - alle kollegaene mine sier det. Sjefen bare liker meg ikke. 
Har googlet en del rundt hvordan håndtere dette og rådet som går igjen er å bytte jobb. Problemet mitt er at det er ikke så lett å finne noen annen jobb i samme bransje, som jeg ønsker. Og siden dette virker som en ren strategi fra sjefen blir det jo helt feil, da må jeg jo få sjefen til å forstå at jeg kommer ikke til å gå pga det. 
Lege, NAV og tillitsvalgt er involvert, men det er ganske så belastende å stå i. 

Noen som har opplevd lignende? Erfaring med at sjefen gir opp og slutter med slik atferd?

Jeg opplevde det samme. Sjefen min klikket mentalt på et samarbeidsmøte mellom meg, lege, nav og arbeidsgiver og NAV ba meg om å si opp jobben etter dette. Det er virkelig ingen annen løsning hvis sjefen har bestemt seg, det skal mye til for at du får kastet ut en sjef og å jobbe rundt en slik person over tid bryter deg bare ned.

Anonymkode: 8fdcb...467

• Hjerte 3
Skrevet

hadde en sjef som ville at jeg skulle si opp, og jeg gjorde det fant en bedre jobb heldigvis 🤗

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg opplevde det samme. Sjefen min klikket mentalt på et samarbeidsmøte mellom meg, lege, nav og arbeidsgiver og NAV ba meg om å si opp jobben etter dette. Det er virkelig ingen annen løsning hvis sjefen har bestemt seg, det skal mye til for at du får kastet ut en sjef og å jobbe rundt en slik person over tid bryter deg bare ned.

Takk for svar!

Skrevet
Charlene87 skrev (1 minutt siden):

hadde en sjef som ville at jeg skulle si opp, og jeg gjorde det fant en bedre jobb heldigvis 🤗

Hvordan fikk du tilbakemeldingen om at vedkommende ville du skulle si opp, var det bare en enkelt beskjed eller var det indirekte press?

Skrevet

Arbeidslivet er bare dritt, uansett hvor man jobber det dårlig ledelse.

Anonymkode: db2df...97a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arbeidslivet er bare dritt, uansett hvor man jobber det dårlig ledelse.

Anonymkode: db2df...97a

Det er da ikke sant. Da er det kanskje på tide å rette pekefingeren innover, hvis man bare har hatt "dårlig ledelse" og jobbet mange ulike steder. 

Anonymkode: 13930...61d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er da ikke sant. Da er det kanskje på tide å rette pekefingeren innover, hvis man bare har hatt "dårlig ledelse" og jobbet mange ulike steder. 

TS her, jeg har hatt noen litt rare sjefer men ikke bare dårlig ledelse. Jeg har inntrykk av at i det offentlige så er ledere ofte så overarbeidet og tynnslitte at de bare mister mye empati etterhvert. Eller så blir de distansert. Men den atferden som min sjef nå utviser minner mer om en slags mani eller psykose, fordi det begynner å ligne en slags heksejakt på meg. Men det er nok mer betinget på at vedkommende ikke orker meg som person. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Enig! Jeg skrev over om en arbeidsgiver som prøvde å presse meg ut når jeg ble syk, men bortsett fra han har jeg vært heldig og har så si bare hatt gode ledere både før og etter.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig! Jeg skrev over om en arbeidsgiver som prøvde å presse meg ut når jeg ble syk, men bortsett fra han har jeg vært heldig og har så si bare hatt gode ledere både før og etter.

Men du endte opp med å si opp den jobben? Var det enkelt å få jobb andre steder eller var du bare heldig? 

Skrevet

Det er dessverre mange ledere som aldri skulle hatt personalansvar. Det er ikke rart at folk blir sykmeldt….. Jeg har også en slik sjef, hun oppfører seg grusomt mot folk og det er ikke grenser for hva hun kan finne på å si - og svarer du tilbake så er det selvsagt du som har misforstått, ikke tåler kritikk, mangler arbeidskapasitet osv. Hold ut, eller bit fra deg slik at du får være i fred.

Anonymkode: bf7ef...b27

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er dessverre mange ledere som aldri skulle hatt personalansvar. Det er ikke rart at folk blir sykmeldt….. Jeg har også en slik sjef, hun oppfører seg grusomt mot folk og det er ikke grenser for hva hun kan finne på å si - og svarer du tilbake så er det selvsagt du som har misforstått, ikke tåler kritikk, mangler arbeidskapasitet osv. Hold ut, eller bit fra deg slik at du får være i fred.

Anonymkode: bf7ef...b27

Jeg har prøvd å svare for meg, men får bare lignende tilsvar som det du beskriver her, som bare viser at sjefen ikke har særlig selvinnsikt. Anklager mot meg som hen burde spurt seg selv om osv. 
Så har innsett at det nytter ikke å repetere det jeg allerede har sagt om hvordan jeg opplever meg behandlet. Må bare være strategisk fremover.

Hvis sjefen skal presse meg til å si opp kan hen slite ut seg selv på det i mange år. Til slutt må jo vedkommende bare gi opp, eller bytte jobb selv. 

- TS 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne logikken din må du nesten forklare. Du mener at personen du svarer er av typen som alltid havner i konflikt med folk, og derfor skaper situasjonene selv?

De fleste arbeidstakere havner ikke i konflikt uansett hvor de jobber, det gjelder et bittelite mindretall som ofte er plaget av personlighetsforstyrrelser. Det er ikke mange av dem. De fleste ønsker å ha en trivelig arbeidsplass, gjøre en god jobb og komme overens med kolleger. Det er langt større sjanse for at den du svarer har møtt dårlige ledere enn at de er av den konfliktsøkende typen.

Jeg fikk ikke gode ledere før jeg var i min tredje jobb, og jeg har ikke én venn som ikke har opplevd å ha en dårlig, umoden eller rett frem psyko leder.

TS: Finnes det ledere lenger opp du kan varsle om dette? Har dere verneombud og tillitsvalgt? Saken må løftes, da dette er trakassering.

Anonymkode: af69d...b61

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne logikken din må du nesten forklare. Du mener at personen du svarer er av typen som alltid havner i konflikt med folk, og derfor skaper situasjonene selv?

De fleste arbeidstakere havner ikke i konflikt uansett hvor de jobber, det gjelder et bittelite mindretall som ofte er plaget av personlighetsforstyrrelser. Det er ikke mange av dem. De fleste ønsker å ha en trivelig arbeidsplass, gjøre en god jobb og komme overens med kolleger. Det er langt større sjanse for at den du svarer har møtt dårlige ledere enn at de er av den konfliktsøkende typen.

Jeg fikk ikke gode ledere før jeg var i min tredje jobb, og jeg har ikke én venn som ikke har opplevd å ha en dårlig, umoden eller rett frem psyko leder.

TS: Finnes det ledere lenger opp du kan varsle om dette? Har dere verneombud og tillitsvalgt? Saken må løftes, da dette er trakassering.

Anonymkode: af69d...b61

Ja har tenkt på å varsle ledere lenger opp, problemet er at det ikke er veldig god ledelse der heller - har snakket med andre som ikke har de helt beste erfaringene der. Verneombud der jeg jobber er en vits, har aldri helt skjønt hvordan det er lovlig å drive sånn uten ordentlig verneombud, i det offentlige. Tillitsvalgt er koblet på. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært borti et par sånne sjefer. De har alltid endt med å si opp selv før meg. Men på det lengste tok det flere år, så det er ikke lett å vite hva som er verdt det.

Likevel, i tråder om dårlige sjefer og dårlig arbeidsmiljø kommer folk nesten alltid med råd om å bytte jobb. Som om det er den enkleste sak av verden for alle. I tillegg synes jeg det blir helt feil at de som lager kvalme skal bli, og at det er "ofrene" som må slutte. Litt som når mobbere presser andre elever til å bytte skole.

Anonymkode: 9e4b3...077

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært borti et par sånne sjefer. De har alltid endt med å si opp selv før meg. Men på det lengste tok det flere år, så det er ikke lett å vite hva som er verdt det.

Likevel, i tråder om dårlige sjefer og dårlig arbeidsmiljø kommer folk nesten alltid med råd om å bytte jobb. Som om det er den enkleste sak av verden for alle. I tillegg synes jeg det blir helt feil at de som lager kvalme skal bli, og at det er "ofrene" som må slutte. Litt som når mobbere presser andre elever til å bytte skole.

Ja, derfor blir det helt uaktuelt å la lederen min presse meg til å kaste inn håndkleet. Da får hun adressere sine egne problemer i stedet for å legge det over på meg. Jeg har ikke tenkt til å mate det trollet noe mer iallefall.
- TS 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

At ofrene må slutte, kan man selvfølgelig se på som feil, men det handler vel først og fremst om å ta vare på seg selv. 

Man kan selvfølgelig stå i en konflikt på jobb i flere år fordi man har rett, men er det verdt det? Hadde jeg havnet i en sånn situasjon, og hadde hatt mulighet til å bytte jobb, hadde jeg glatt gjort det. Man bruker for mange timer på jobb til å ha det kjipt der om man kan unngå det. 

Anonymkode: c0aa9...c47

• Liker 1
Skrevet

At ofrene må slutte, kan man selvfølgelig se på som feil, men det handler vel først og fremst om å ta vare på seg selv. 

Man kan selvfølgelig stå i en konflikt på jobb i flere år fordi man har rett, men er det verdt det? Hadde jeg havnet i en sånn situasjon, og hadde hatt mulighet til å bytte jobb, hadde jeg glatt gjort det. Man bruker for mange timer på jobb til å ha det kjipt der om man kan unngå det. 

Anonymkode: c0aa9...c47

Ja, om man har anledning til å bytte jobb så. Det kunne ha vært et alternativ for meg dersom jeg hadde en slags garanti fra lederen min om god referanse, men sånn som hun oppfører seg er det ikke aktuelt da det fort maler et bilde i bransjen av at jeg er en slags vanskelig ansatt. Ryktet spres fort. 
- TS 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja har tenkt på å varsle ledere lenger opp, problemet er at det ikke er veldig god ledelse der heller - har snakket med andre som ikke har de helt beste erfaringene der. Verneombud der jeg jobber er en vits, har aldri helt skjønt hvordan det er lovlig å drive sånn uten ordentlig verneombud, i det offentlige. Tillitsvalgt er koblet på. 

Det er dessverre sånn at mange lederstillinger krever kompetanse i fag og som leder. Det at man er en god sykepleier betyr ikke at man er en god arbeidsleder, det at man er en god lærer betyr ikke at man er en god rektor osv. Det hender desverre også at dårlige ledere flyttes videre oppover i systemet og til andre stillinger der de gjør minst skade.

• Liker 1
Skrevet

Sjefer pleier ikke å gi seg før de får viljen sin. Det er derfor de er sjefer. Folk orker ikke ha de ansatt. 

Hadde heller byttet yrke enn å få livet/helsa ødelagt av en selvopptatt person som på død og liv skal ha viljen sin. 

Du kan ikke sette sjefen opp som referanse heller da får du ikke jobbene du søker på. 

Anonymkode: 38136...fe8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...