Gå til innhold

Begynner å lure på hva det er med disse "vennene"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De er tidligere kolleger som jeg har holdt kontakten med i mange år. Vi treffes noen ganger i året, men har lite kontakt utenom det. 

På Facebook er det kun likes på nytt profilbilde, i beste fall (som regel ikke), og bursdagsgratulasjon. Alt annet ignoreres, det går begge veier, og kanskje de tenker litt som meg. Jeg gir ikke dem noen respons, så da gidder ikke de å respondere heller. En ond sirkel. Fikk en snap fra en av dem som er på utenlandstur i går og der stod det at bilder kommer. Det ble lagt ut bilder på Facebook i går. Helt uaktuelt å like/kommentere dem, og det bør vedkommende vite nå. Jeg skrev bare god tur og la til en emoji.

I dag er det fest og så vidt jeg vet inviteres jeg til alle festene som disse folka samles på. Pleier å være god stemning, får ikke følelsen av at jeg er en outsider som helst ikke skulle vært der. Personen som er/var på utenlandstur vil ofte ta følge med meg, spør meg direkte om jeg har fått invitasjon, om jeg kommer osv.

Men ignoreringen på Facebook får meg til å lure litt, i tillegg til at jeg nylig ble ignorert i en chat vi har. Det har vært snakk om når vi kommer på festen i dag. De to første fikk respons på det fra samboeren (en av de tidligere kollegene) til den som inviterer, så svarte jeg og ble ignorert, og så svarte en fjerde person som også fikk respons på dette. Kan være litt tilfeldig og dette er isolert sett bare en liten detalj, men i sum er det mye rart.

Denne samboeren som jeg nevnte arrangerer selv en fest neste helg (jeg formulerer det slik siden de bor sammen i et hus og utenom det så har den ene en leilighet som vi skal til i dag og personen som omtales som "samboeren" har en hytte som det inviteres til neste helg). For meg blir dette litt tett, jeg er ikke ivrig på å treffe dem ofte, og det blir jo bare mindre aktuelt når de er så lite inkluderende.

Ser at personen som omtales som "samboeren" har likt bildene fra utenlandsreisen til personen på reise. Ville vært helt utelukket å like bilder om det var jeg som hadde vært på tur.

Anonymkode: 49d4f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dere voksne folk? Sitter du og tenker aktivt at du ikke skal trykke liker på et bilde på Facebook? Altså trykk eller ikke, men å planlegge at du ikke skal trykke? Jeg skjønner ikke hele greia her for å være ærlig 😂 og ganske sikker på at ikke dette er vanlig, så jeg sliter med å tro at 4-5 andre mennesker i denne gruppa sitter og tenker og holder på med det samme.  

Anonymkode: 1621f...6cd

  • Liker 25
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres helt merkelig ut, skjønner ingenting  av hvordan du tenker.

Anonymkode: 7cef1...f79

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dere voksne folk? Sitter du og tenker aktivt at du ikke skal trykke liker på et bilde på Facebook? Altså trykk eller ikke, men å planlegge at du ikke skal trykke? Jeg skjønner ikke hele greia her for å være ærlig 😂 og ganske sikker på at ikke dette er vanlig, så jeg sliter med å tro at 4-5 andre mennesker i denne gruppa sitter og tenker og holder på med det samme.  

Anonymkode: 1621f...6cd

Jeg tenker at det er greit med en viss balanse. De får omtrent den samme responsen tilbake. Ville ikke vært noe nevneverdig tap om jeg fryses ut og ikke lenger inviteres.

Det er jo ikke tilfeldig når de åpenbart liker og kommenterer ting i større grad dem i mellom. De har nok en ganske bevisst formening om at de ikke skal like eller kommentere mine ting, men at de kan strekke seg til å like et profilbilde eller gratulere når jeg har bursdag. De er som sagt litt dårlige på dette.

Virker nesten som at Facebook har forstått at jeg ikke er interessert i innholdet til personen på utenlandstur. Ting vedkommende legger ut vises ofte ikke i feeden, jeg må selv søke opp vedkommende og det er ikke så ofte at Facebook anser det som interesse og viser mer av vedkommendes innhold.

Anonymkode: 49d4f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at folk ikke tenker så mye over hva de liker og ikke på Facebook. Facebook er et sted der jeg må være med for å få informasjon om ungenes fritidsaktiviteter etc. Men er ikke aktiv og oppsøker andre sine bilder etc. . Kan sende en bursdagsgratulasjon om det kommer opp et varsel og like et bilde om det popper opp.

Algoritmene på Facebook fungerer slik at en får opp mer fra de en har hatt aktivitet med før, så om du aktivt lar være å like deres bilder er det ikke sikkert de får opp dine bilder uten å gå inn på profilen din. 
 

Hva som skjer i den virkelige verden er mye viktigere og sier mer om vennskapet.

Anonymkode: a46f4...f70

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i alle dager? Hvor kommer denne sykelige interessen for Facebook fra?

Jeg scroller kanskje litt på Facebook en gang i uken, enda sjeldnere liker jeg noe, om det tilfeldigvis skulle stikke seg fram i en feed full av søppel, som er hva Facebook har vært i mange år nå. Jeg ser ingen grunn til å la Facebook definere eller diktere vennskapene mine. Noen av mine beste venner er ikke en gang på Facebook, ei heller min kone, og vi klarer utrolig nok å ha et godt samliv likevel.

Du virker ung ut i fra hva du skriver, men jeg har inntrykk av at selv min generasjon (er i 40-åra) ser på Facebook som noe som hører våre foreldres generasjon til. Kanskje vennene dine bare ikke er like opptatt av Facebook som du er?

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tenker at folk ikke tenker så mye over hva de liker og ikke på Facebook. Facebook er et sted der jeg må være med for å få informasjon om ungenes fritidsaktiviteter etc. Men er ikke aktiv og oppsøker andre sine bilder etc. . Kan sende en bursdagsgratulasjon om det kommer opp et varsel og like et bilde om det popper opp.

Algoritmene på Facebook fungerer slik at en får opp mer fra de en har hatt aktivitet med før, så om du aktivt lar være å like deres bilder er det ikke sikkert de får opp dine bilder uten å gå inn på profilen din. 
 

Hva som skjer i den virkelige verden er mye viktigere og sier mer om vennskapet.

Anonymkode: a46f4...f70

Det begynner å bli veldig åpenbart at de er bevisste på å ikke respondere på innholdet mitt utover profilbilder (egentlig bare "samboeren" som duger der) og bursdager.

Anonymkode: 49d4f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene! 
Her var det mye overtenking og overanalysering! Facebook har fått rare algoritmer, så det er ikke alltid man får opp det folk deler. 
Jeg personlig bruker Facebook mindre og mindre, da det nesten bare kommer opp søppelpost. 

 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tenker at det er greit med en viss balanse. De får omtrent den samme responsen tilbake. Ville ikke vært noe nevneverdig tap om jeg fryses ut og ikke lenger inviteres.

Det er jo ikke tilfeldig når de åpenbart liker og kommenterer ting i større grad dem i mellom. De har nok en ganske bevisst formening om at de ikke skal like eller kommentere mine ting, men at de kan strekke seg til å like et profilbilde eller gratulere når jeg har bursdag. De er som sagt litt dårlige på dette.

Virker nesten som at Facebook har forstått at jeg ikke er interessert i innholdet til personen på utenlandstur. Ting vedkommende legger ut vises ofte ikke i feeden, jeg må selv søke opp vedkommende og det er ikke så ofte at Facebook anser det som interesse og viser mer av vedkommendes innhold.

Anonymkode: 49d4f...627

Balanse ja, men virker som du er unormalt opphengt i dette? Jeg kan ikke si på stående fot hvem som likte eller ikke siste profilbilde mitt. Jeg trykker liker på de bildene jeg liker og får opp, det er ikke slik at jeg planlegger og porsjonerer ut likes etter hvem jeg får av.  Og ja, Facebook viser deg ting den tror du liker - dette heter algoritmer og det er ganske velkjent. 

Anonymkode: 1621f...6cd

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk flest har et liv utenfor Facebook nå. Det har blitt som et nødvendig onde man har pga planlegging.

Anonymkode: fd656...107

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Balanse ja, men virker som du er unormalt opphengt i dette? Jeg kan ikke si på stående fot hvem som likte eller ikke siste profilbilde mitt. Jeg trykker liker på de bildene jeg liker og får opp, det er ikke slik at jeg planlegger og porsjonerer ut likes etter hvem jeg får av.  Og ja, Facebook viser deg ting den tror du liker - dette heter algoritmer og det er ganske velkjent. 

Anonymkode: 1621f...6cd

Jeg har heller ikke full oversikt, eller noe i nærheten av det, men har en omtrentlig feeling på hvem som bryr seg. 

Denne gjengen har gitt meg null respons på Facebook i 2024 utenom bursdagen min. Jeg er ikke så aktiv, bare la ut noen få ting i sommer som jeg fikk ganske grei respons på fra andre enn disse. Da blir det jo rart når de åpenbart er litt aktive, men altså selektive.

Anonymkode: 49d4f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har heller ikke full oversikt, eller noe i nærheten av det, men har en omtrentlig feeling på hvem som bryr seg. 

Denne gjengen har gitt meg null respons på Facebook i 2024 utenom bursdagen min. Jeg er ikke så aktiv, bare la ut noen få ting i sommer som jeg fikk ganske grei respons på fra andre enn disse. Da blir det jo rart når de åpenbart er litt aktive, men altså selektive.

Anonymkode: 49d4f...627

Men er du sikker på de får de opp i feeden sin da, dersom dere interagerer lite med hverandre på Facebook? 

Anonymkode: 1621f...6cd

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har heller ikke full oversikt, eller noe i nærheten av det, men har en omtrentlig feeling på hvem som bryr seg. 

Denne gjengen har gitt meg null respons på Facebook i 2024 utenom bursdagen min. Jeg er ikke så aktiv, bare la ut noen få ting i sommer som jeg fikk ganske grei respons på fra andre enn disse. Da blir det jo rart når de åpenbart er litt aktive, men altså selektive.

Anonymkode: 49d4f...627

Sannsynligheten er svært stor for at dette bare skjer i hodet ditt.

Mest sannsynlig har de ikke sett eller lagt merke til det du har postet. Det du beskriver av hva du tror skjer er også en helt ulogisk og veldig usannsynlig adferd blant voksne mennesker. Likes på Facebook betyr absolutt ingen ting, verken fra eller til. De aller fleste liker ting ganske ukritisk ut i fra som til en hver tid greier å fange ens oppmerksomhet. Ingen baserer et likerklikk på kvaliteten eller betydningen av vennskap i den virkelige verden,

Det høres ut som du kanskje bør ta en pause fra sosiale medier.

Anonymkode: f48d2...b16

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk aldri vært en tanke engang hos meg, at jeg kan bedømme hvor gode eller dårlige vennskapene mine er ut fra likes på facebook. Det høres helt absurd ut å være så sykelig opptatt av det. Ærlig talt, ts, ta deg sammen! (sagt med Atle Antonsen-stemme)

Anonymkode: b7624...ff7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du må bare slappe av og ikke tenke for mye på hvorfor ditt og datt. Ta det som det er, ikke tenk det verste, dra på fest når du vil og det passer. Og ikke forvent mer kontakt utenom. Hvis du ikke greier å ha det slik må du bare kutte disse folkene ut, fjerne fra facebook osv. Man må ikke beholde alle i livet sitt, hverken fysisk eller digitalt.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt likeshoreri bør man være ferdig med på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 47612...da4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...