Gå til innhold

Hvor mye kan kommunen ta seg til rette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen bytter ut noen rør, og i den forbindelse trengte de bedre tilgang til en kum på vår tomtegrense. For å få tilgang har de fjernet ca 4 meter at hekken vår, uten å spørre. Det er noen fra kommunen som har gjort jobben. Jeg har full forståelse for at de må komme til kummen, men å ta SÅ mye av hekken, uten å snakke med noen som bor i huset.. er det vanlig? Hva gjør man? Hekken er bare borte, og det må tydeligvis kjøpes ny hekk i området. Det blir en del planter på 4 meter...

Anonymkode: ae58f...054

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er langt forbi det som er greit, de burde så absolutt tatt kontakt i forkant. Jeg tipper likevel at de har en tinglyst rettighet til dette som ble laget til den gangen kummen ble plassert på eiendommen deres. 
Ring til VA-etaten du og be de erstatte hekken. Gi de klinkende klar beskjed om at neste gang må de ta kontakt på forhånd slik at dere får mulighet å tilrettelegge for tilkomst til kummen uten å ødelegge hekken.

Anonymkode: 2b83a...f8b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Naboen bytter ut noen rør, og i den forbindelse trengte de bedre tilgang til en kum på vår tomtegrense. For å få tilgang har de fjernet ca 4 meter at hekken vår, uten å spørre. Det er noen fra kommunen som har gjort jobben. Jeg har full forståelse for at de må komme til kummen, men å ta SÅ mye av hekken, uten å snakke med noen som bor i huset.. er det vanlig? Hva gjør man? Hekken er bare borte, og det må tydeligvis kjøpes ny hekk i området. Det blir en del planter på 4 meter...

Kommunens folk gjør ikke denne typen jobber. Private rør er en privatsak, og noe man bestiller egen rørlegger til og betaler selv, så dette er nok naboen din som har bestilt og fått utført.  
Hva med å begynne å snakke med naboen fremfor å skrive om naboen?

Før du kan gjøre noe som helst, eller noen kan mene noe som helst, må du finne ut hvem som har gjort hva og hvorfor. 

En annen sak er, når du vet hvem som har gjort hva og hvorfor, er at hva andre måtte mene og synes om saken, så trenger du nok juridisk hjelp, dersom naboen ikke har tenkt å tilbakestille dagens endring. Da er Huseierne og et medlemskap der greit å ha. 

Anonymkode: feaee...153

Skrevet

Vil du ikke snakke med naboen, så får du ta en telefon til kommunen og spørre hvem som har arbeidsoppdraget. På større kommuners nettsider ligger sakene ute på nettet, så alle kan søke opp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommunens folk gjør ikke denne typen jobber. Private rør er en privatsak, og noe man bestiller egen rørlegger til og betaler selv, så dette er nok naboen din som har bestilt og fått utført.  
Hva med å begynne å snakke med naboen fremfor å skrive om naboen?

Før du kan gjøre noe som helst, eller noen kan mene noe som helst, må du finne ut hvem som har gjort hva og hvorfor. 

En annen sak er, når du vet hvem som har gjort hva og hvorfor, er at hva andre måtte mene og synes om saken, så trenger du nok juridisk hjelp, dersom naboen ikke har tenkt å tilbakestille dagens endring. Da er Huseierne og et medlemskap der greit å ha. 

Dersom det er en kommunal kum så pleier kommunen å ville utføre selve koblingen til kummen selv, så det er ikke usannsynlig at det faktisk er kommunale rørleggere.

men helt enig med hun over her, ta første praten med naboen!

Anonymkode: 2b83a...f8b

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selvfølgelig snakket med naboene mine. Skjønner godt misforståelsen, jeg har skrevet veldig klønete i første innlegg. Kommunen bytter altså ut rør som går gjennom naboens eiendom. De har avklart alt med naboene, begge som er berørt på den andre siden av veien. Det er derfor jeg vet hva kommunen driver med. Nå er det mye større innhogg i deres hager, så det skjønner jeg. Men 4 meter hekk føles også som et ganske stort innhogg. 

Takk til førstemann som kommenterte, jeg får ta en telefon til kommunen og spørre når de har tenkt til å plante ny hekk til meg🤭

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...