Gå til innhold

Ny helg og ny krangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har tatt nettene en stund fordi jeg får migreneanfall. Vu har to små og han er oppe mellom kl 5 og 6. Jeg står opp ca. 6.15 hver dag. I dag kom jeg på kjøkkenet kl 6.30 og fikk en negativ kommentar på det. I helgene er det stort sett jeg som tar de med på butikken og finner på ting. Den ene må ha medisin, ikke en viktig medisin, så ingen krise om det sløyfes. 

Jeg spurte om den var gitt ( gis med mat). Svaret var « nei». Det er ikke første gang han sier nei. 

Jeg fikk skikkelig kjeft fordi jeg da ikke har rett til å uttale meg i og med jeg ligger og drar meg. 

Dagen min started på sterke paracet som så ofte. 
Spurte om han fikk medisin i går, men det husket han ikke. Jeg fikk høre at det tross alt var jeg som stod opp med de i går, men sannheten er at han ga frokosten. Jeg sa « men jeg ga jo ikke frokosten», så svarer han « nei, og det gjør du aldri»

Tanker?

Anonymkode: 4029b...896

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familievernkontoret. Småbarnslivet er slitsomt, men dette hørtes jo ikke særlig hyggelig ut

Anonymkode: 8c544...f2a

• Liker 16
  • Nyttig 10
Skrevet

At dere er ganske slitne og leie begge to, og at begge bør gi hverandre litt slækk.

Hvis medisinen er vanskelig for mannen å huske på i morgeørska, så tar du selv ansvar for den da dette er noe av det første (?) du spør om.

Og at dere begge viser forståelse for hverandres ulike uttrykk for tretthet og slitenhet.

Søk råd og veiledning før dere ender opp med å snakke fullstendig forbi hverandre, eller glefse mer enn å bruke ord.

Anonymkode: 8d015...981

• Liker 11
  • Nyttig 9
Skrevet

Sterke Paracet? Hva slags reseptbelagte legemidler tar du mot migrenen?

Familievernkontoret/ parterapi.

Anonymkode: c23a4...69c

Skrevet

Dere er slitne. Da er lunta veldig kort. Og småbarns tiden er utfordrende. Jeg er glad for at jeg er ferdig med det for å si det slik. Jeg husker vi gikk på autopilot i mange år. Trur dere må snakke sammen. Enten alene eller med terapi. Og du må søke hjelp med migrenen din. Hvorfor for du det og om du kan få behandling. Jeg fant ut at jeg hadde gått mange år med for høy blodtrykk. Fikk en ny verden når jeg starta på medisiner. 

Anonymkode: 64c5f...fc5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvor mye uro om natten er det snakk om? Tillater migrenen at du står opp når barna står opp, så det blir mer forutsigbart for mannen din? Kan eventuelt medisinen gis til lunsj fast?

Dere er begge slitne, og små frustrasjoner vokser seg store. Kan hende blir mannen din ekstra frustrert fordi han etter våkenatten aldri vet om han må stå opp fem eller seks, og så når du står opp, er attpåtil det første han møtes med om han har husket ditt og datt.

Jeg skjønner jo at du må vite svaret, men jeg tror det kan være klokt å finne løsninger som gjør at det er minst mulig styr om morgenen. Aller helst tenker jeg kanskje at du bør ta morgenen om barna er mye urolige om natten. Det kan være frustrerende å måtte opp med barna enda en gang om du egentlig er rett rundt hjørnet.

Endret av Hactar
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker problemet her er at dere begge er slitne og trøtte. Da har man lett for å havne i små diskusjoner og man har lett for å irritere seg over i utgangspunktet små ting. 
Må denne medisinen gis om morgenen? Kanskje den kan gis til middag, slik at dere er to stykker om å gi? I stedet for å spørre mannen din om den er gitt med engang du kommer ned på kjøkkenet, ønsk han en god morgen og spør om han har sovet godt. Gir en bedre start for samtlige :) 

Anonymkode: 00f6d...b5d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Typisk dårlig forhold med dårlig kommunikasjon? Da gnager man ofte på hverandre når man er sliten eller syk i tillegg.

Skal man ordne det, så må begge gjøre en innsats, og øve på å være rausere og snillere med hverandre. Sier som de andre her, skaff parterapi.

Og husk at ikke alt skal handle om jobben med barna. Dere må skaffe rom i hverdagen der dere "ser og hører" hverandre. Rett og slett få tilbake litt av det dere satte pris på før barna kom. Prøv å ha litt fokus på gode samtaler, oppmuntre hverandre, gi positive tilbakemeldinger, smil,  nærhet, sex, samarbeid... Men om det skal nytte, så må begge gjøre en innsats.

Anonymkode: e17a5...266

• Liker 2
Skrevet

Det er så tøft å ha små barn. Kan kan virkelig ikke forberede seg på årevis uten skikkelig søvn. For oss hjelper det veldig å legge merke til og takke for ting som blir gjort. F.eks «tusen takk for at du sto opp med de i dag. Den ekstra halvtimen med søvn hjalp meg veldig». Kan en av dere ta de med til besteforeldre en helg, så de kan avlaste litt?

Husk at dere er på samme lag (det gjelder han også, så klart)

Anonymkode: d5173...6f8

Skrevet

Hørtes ikke så koselig ut.. Her tar mannen natta hvis baby våkner og hvis det blir veldig tidlige morgener så står han alltid opp. Dette fordi han ønsker å avlaste meg som er gravid, nå i uke 35. Baby er 10 mnd. 

Man må være rause med hverandre! For når én er raus så smitter det gjerne. 

I hverdagen står vi opp samtidig for å gjøre de 4 andre barna klare til skolen, da pleier jeg å skru av vekkerklokken fort slik at mannen kan få slumre mens jeg lager matpakker.

Skrevet

Han må lære seg å snakke med deg selv om han er sur og sliten, ikke bli sur og passiv aggressiv.

Har du fått hjelp for migrene fra lege? Det finnes bedre medisin, både preventiv og mot anfall når de kommer. Det sparer deg for mye smerte

Anonymkode: 53efb...a78

• Liker 2
Skrevet

Sånn umiddelbart, vi har det også sånn i perioder (så dere er ikke alene). Vi kommuniserer også på engelsk, så det kommer litt misforståelser av og til ettersom det ikke er mitt morsmål. Jeg tror dette er helt normalt i småbarnsfasen. Vi opplever at vi er trøtte, og vi vil begge to bidra så bra vi kan og dersom vi innser at vi har glemt noe, så går vi i forsvarsposisjon når den andre spør (og pga språket så kan det høres mer «frekt ut» når en som er direkte oversettet rett over fra norsk til engelsk..) Ikke bra, men, vi prater om dette. Vi snakker om at «uff, nå var vi veldig slitne i dag gitt, det var litt tull der på morningen». Eller jeg kaller han surpomp med et smil om munnen, så ler vi av det. Jeg er selv kalt dragen før kaffe og litt mat. Så, vi tar det med humor. I tillegg krangler vi aldri om slike banale ting, vi snakker om det sammen. Og vi er aldri ufine mot hverandre. Min oppriktige mening er at dersom en kontinuerlig må være på sitt beste/høfligeste/perfekte så er det ikke forenlig med småbarnslivet/full jobb/sykdom etc. Vi blir slitne, men det betyr ikke at dagen skal preges av diskusjoner/krangling over en sur kommentar sagt etter kun fem timers kontinuerlig avbrutt søvn. Gi hverandre litt rom for å ikke være perfekt. Og å renne ned familievernkontoret og gå til parterapi for slike ting kan jo være at noen ønsker, men jeg tenker dere faktisk bare må snakke om det sammen og ikke gå å surmule over småting. 

Anonymkode: de4cb...e73

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Sterke Paracet? Hva slags reseptbelagte legemidler tar du mot migrenen?

Familievernkontoret/ parterapi.

Anonymkode: c23a4...69c

Ts tar sikkert 1 g Paracet fått på resept, har hørt andre også kalle det sterk Paracet 😅

Ts, du får legge deg tidligere så kommer du deg også opp tidligere.

Anonymkode: b7a35...b65

• Liker 1
Skrevet

Kan medisinen legges i dosett så det blir enklere å se om barnet har fått den? 
Kan dere sove lenger en dag hver i helgene? Dele dere opp litt, så begge får hvilt. Dere må snakke sammen om fordeling av oppgaver, både med barna og husarbeid. Mindre frustrasjon om begge vet hva de har ansvar for.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Da er du raus med han nå og så sier du at han kan gå å sove litt igjen. 

På mandag bestiller du deg en legetime og får noe bedre enn Paracet for migrenen. Det er slitsomt å være syk, men det er også slitsomt å ha en syk partner. Sliter selv med helsa, inn og ut av sykehus, operasjoner, osv, jeg ser jo at det blir mye på mannen min. 

Anonymkode: d3498...5f6

• Liker 3
Skrevet

Paracet hjelper ikke mot migrene. Den "sterke" Paraceten er bare helt vanlig paracet. Du må få ordentlig migrenemedisin og evt forebyggende medisiner hvis du sliter med det så ofte. 

Dere må også lære å kommunisere bedre. Han opplever deg nok som anklagende når du står opp. Han selv er trett og sliten og det første han blir minnet på er at han ikke har gjort noe. Han blir ikke sett på de tingene han faktisk gjør. Samtidig så må han øve deg på å kommunisere ordentlig med deg om at han er sliten/trett/lei slik at dere kan møte hverandre bedre.

Anonymkode: ee403...df7

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Paracet kan en sjelden gang virke mot migrene, hvis man tar de med en gang man merker antydninger. Men du trenger skikkelig migrenemedisin også. Gå til legen. Paracet er ikke ment som medisin mot migrene. Hvis du har ofte anfall burde du gå på forebyggende medisin.

Skrevet

Jeg var i et slikt forhold. Mannen kunne bli med på avtaler om å ta noe av arbeidet med barna når jeg ba om det. Feks noe henting eller stå opp, om det var noe med meg. Men der var aldri uten denne typen kommentarer etterpå.  Nedlatende. Anklagene. For å gi dårlig samvittighet (for ting som er like mye hans jobb som din). Det jeg ser i ettertid er at jeg generelt tok alt, for hver gang han skulle involveres ble det "bråk". Jeg unngikk det men måtte noen ganger feks pga migrene når det var helt nødvendig. Hos oss var det bare et symptom. Jeg kom meg til slutt bort. Migrenen ble borte med forholdet. 

Anonymkode: f68a7...ef7

• Liker 2
Skrevet

1. Du skriver at barnet tar en uviktig medisin som kan sløyfes.. Hvorfor gi barnet medisin som ikke er viktig?  Hvorfor lage et problem ut av noe som ikke er viktig? Hvis medisinen like gjerne kan sløyfes trenger du vel ikke å spørre hver dag om han har gitt den?

2. Jeg forsto ikke helt, står mannen opp klokken 5/6 med barna i tillegg til at han tar nattevåk? Det høres jo svært urimelig ut da, når får han sove og hvilt seg?

3. Hvilken behandling får du for migrenen din? Tar du bare paracet? Sterk paracet er vanlig paracet, og fremstår som et underlig medisinvalg for en med migrene. Hva annet gjør du for å unngå migreneanfall? 

4. Dere må finne måter å være rause med hverandre på, dere holder ikke lenge som par hvis dere ikke samarbeider bedre. Du må ta ansvar for din egen helse, og han må kommunisere bedre. Kanskje dere bør søke hjelp av parterapaut e.l?

• Nyttig 3
Skrevet
Dishwalla skrev (1 time siden):

1. Du skriver at barnet tar en uviktig medisin som kan sløyfes.. Hvorfor gi barnet medisin som ikke er viktig?  Hvorfor lage et problem ut av noe som ikke er viktig? Hvis medisinen like gjerne kan sløyfes trenger du vel ikke å spørre hver dag om han har gitt den?

2. Jeg forsto ikke helt, står mannen opp klokken 5/6 med barna i tillegg til at han tar nattevåk? Det høres jo svært urimelig ut da, når får han sove og hvilt seg?

3. Hvilken behandling får du for migrenen din? Tar du bare paracet? Sterk paracet er vanlig paracet, og fremstår som et underlig medisinvalg for en med migrene. Hva annet gjør du for å unngå migreneanfall? 

4. Dere må finne måter å være rause med hverandre på, dere holder ikke lenge som par hvis dere ikke samarbeider bedre. Du må ta ansvar for din egen helse, og han må kommunisere bedre. Kanskje dere bør søke hjelp av parterapaut e.l?

Jeg har ikke tenkt til å si nøyaktig hva det er, men det er viktig over tid å ta det jevnt og trutt. Blir som med allergimedisin. Du kan droppe det, men pines gjennom dagen. Dette her gjelder noe helt annet, men for å utføre « eksperimentet» i samråd med lege, bør det tas uten opphold.

Jeg tar paracet på resept som jeg fikk for noe annet. Har aldri søkt hjelp. Paracet reduserer smerten litt, men tar den ikke helt bort. Å bøye hodet for å plukke opp ting er vondt og dagene er preget av « tømmermenn». Det er som å ha ømt hode hele dagen, men klarer å fungere. Det blir verre på lite søvn og det dukker også opp etter eggløsning. Nå har det pågått en stund.

Anonymkode: 4029b...896

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...