Gå til innhold

Hvordan få ned kolesterolet? 30 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 30, 170 høy og veier 55 kg. Har fått påvist høyt kolesterol. Ldl 4. 

Syns jeg spiser relativt sunt, men trener ikke. Har likevel en aktiv hverdag med barn. Nå skal jeg trene minst 3 ganger i uka. 

Spiser havregryn med melk (ikke sukker) hver dag. 

Til lunsj grovt brød med makrell i tomat, kyllingpålegg. I helga har jeg egg på (egg kuttes nå). 

Middag varierer mer: fiskekaker, lasagne, fiskeboller, laks, pølser, taco, pizza, kylling tandorri, kyllingfilet osv. Alt med grønnsaker ved siden av. Regner med det er her jeg må kun spise fisk eller kylling med grønnsaker, evt. lite av det som er til middag og salat som en hoveddel. Middagen har blitt styrt mye etter hva barna liker. 

Kveldsmat er ofte rester fra middagen (nå framover blir det grovt fullkorn brød eller rundstykker med skinke og grønt). 

Drikker ikke annet enn vann bortsett fra melk til havregryn og har hendt jeg har drukket melk til lunsj. Ellers smoothie innimellom.

Spiser for lite frukt og grønt med tanke på rådene, og skal få i meg mye mer. 

Har spist godteri og chips på lørdagene. Det skal jeg ta bort nå. 

Hva mer bør jeg gjøre? Du som har hatt høyt kolesterol og fått det ned, hva gjorde du anderledes? Hvor lang tid viste det på blodprøvene at det gikk ned? 

Anonymkode: 66fd1...4e6

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme...

Jeg er 28år, 50kg og 167, har ldl på TOLV!!!!!! 🥹 Så lurer på det samme...

Har du sjekket deg for arvelig høyt kolesterol? Virker jo ikke som du har det verste kostholdet egentlig heller

Anonymkode: 12ecc...641

• Nyttig 1
Skrevet

Har et tips. Prøv rød ris, ikke ris som er rød men det er et kosttilskudd  

Skrevet

Røyker eller snuser du?

Har du målt lipoprotein (a)? 

Kostholdet ditt ser jo ikke ille ut, og kolesterolet er ikke kjempehøyt. Fastet du før sjekk av kolesterol? Hva sa legen om kolesterolmålingen?

Ellers vil jo stress, dårlig søvn og ingen trening øke kolesterolet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lurer på det samme...

Jeg er 28år, 50kg og 167, har ldl på TOLV!!!!!! 🥹 Så lurer på det samme...

Har du sjekket deg for arvelig høyt kolesterol? Virker jo ikke som du har det verste kostholdet egentlig heller

Anonymkode: 12ecc...641

Hva har lege sagt til dette da? Har man høyt lipoprotein (a), så er det jo bare medisiner som hjelper. røykeslutt, sunt kosthold og aktivitet, god søvn og mindre stress vil få det ned litt, men med høyt lipoprotein så trenger man ekstra hjelp. 

Skrevet

4 er ikke farlig, ikke heng deg for mye opp i LDL. Se på kostholdet først, hvor fettrikt det er. Sett deg inn i dette, kroppen trenger mettet fett. Men i passelig mengde, les deg opp.

Jeg lever "supersunt" kosthold, ikke røyk/koffein/alkohol. Ligge runder anbefalt mettett fett, men har også litt over 4. Sjekket årene mine; ingenting der enda. Er snart 50.

Anonymkode: 5a52d...c22

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

4 er ikke farlig, ikke heng deg for mye opp i LDL. Se på kostholdet først, hvor fettrikt det er. Sett deg inn i dette, kroppen trenger mettet fett. Men i passelig mengde, les deg opp.

Jeg lever "supersunt" kosthold, ikke røyk/koffein/alkohol. Ligge runder anbefalt mettett fett, men har også litt over 4. Sjekket årene mine; ingenting der enda. Er snart 50.

Kan også legge til at du kan sjekke Apo B på neste blodprøve: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/alfabetisk-analyseliste/apo-b/

Skrevet

Jeg ble påvist høy kolesterol på sykehuset. Fikk medisiner. Byttet ut smøret. Leste meg opp hva jeg ikke burde spise når det var høyt kolesterol. Etter et halv år var kolesterolet halvert på prøver. Etter et år var det helt på plass igjen. Spurte om å få redusere styrken på tablettene. Det har ikke skjedd ennå. Sykehuset sa jeg ikke trengte å gå på kolesterol medisin livet ut. Fastlegen vil ikke at jeg skal redusere for da går jeg opp igjen. Så foreløpig har jeg medisiner for å holde kolesterol i sjakk.

Anonymkode: 61dc2...093

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble påvist høy kolesterol på sykehuset. Fikk medisiner. Byttet ut smøret. Leste meg opp hva jeg ikke burde spise når det var høyt kolesterol. Etter et halv år var kolesterolet halvert på prøver. Etter et år var det helt på plass igjen. Spurte om å få redusere styrken på tablettene. Det har ikke skjedd ennå. Sykehuset sa jeg ikke trengte å gå på kolesterol medisin livet ut. Fastlegen vil ikke at jeg skal redusere for da går jeg opp igjen. Så foreløpig har jeg medisiner for å holde kolesterol i sjakk.

Hvor høyt hadde du? Hva var mengden med smør hver dag.

Skrevet
Enni skrev (2 timer siden):

Røyker eller snuser du?

Har du målt lipoprotein (a)? 

Kostholdet ditt ser jo ikke ille ut, og kolesterolet er ikke kjempehøyt. Fastet du før sjekk av kolesterol? Hva sa legen om kolesterolmålingen?

Ellers vil jo stress, dårlig søvn og ingen trening øke kolesterolet.

Ts

Ikke tatt lipoprotein, hva får jeg vite ved å ta det?  Ingen faste før blodprøver (fikk ikke beskjed om det). Kan det slå ut på ldl? 

Har fått melding av legen om resultatet og at jeg må endre kosthold og trening (han vet ikke hvordan hverken kosthold eller treningen min er). 

Vet vi at søvn og stress øker kolesterol? Sover veldig dårlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Jeg spiser ikke smør på brødskiva. Steker mat enten i olje eller flytende margarin (skal kun ta olje fremover). 

Skrevet

Jeg tipper dette er genetisk hos deg, for det er ingenting som tyder på at det er kosthold eller livsstil som er problemet ut i fra det du skriver! Jeg spiser kanskje ganske likt som deg sånn kostholdsmessig, og har helt perfekt kolesterol og jeg trener heller ikke så mye. 

Anonymkode: 1f4bb...eca

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

Jeg spiser ikke smør på brødskiva. Steker mat enten i olje eller flytende margarin (skal kun ta olje fremover). 

Margarin er hvertfall ikke sunt.

Olivenolje-extra virgin og smør er det sunneste fettet.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

Ikke tatt lipoprotein, hva får jeg vite ved å ta det?  Ingen faste før blodprøver (fikk ikke beskjed om det). Kan det slå ut på ldl? 

Har fått melding av legen om resultatet og at jeg må endre kosthold og trening (han vet ikke hvordan hverken kosthold eller treningen min er). 

Vet vi at søvn og stress øker kolesterol? Sover veldig dårlig. 

Ved å måle lipoprotein (a) får du svar på om kroppen selv produserer kolesterol. Altså den arvelige faktoren. Da er det bare medisin som hjelper å holde kolesterol nede.

Ldl 4 er jo ikke kjempehøyt.

Ja, stress og dårlig søvn påvirker kolesterol. Man er med utsatt for diabetes, kardiovaskulær sykdom, depresjon og angst om man ikke får reduserte stress og sover dårlig. 

Jeg sover dårlig, hadde høyt stressnivå, var i et psykisk voldelig forhold, og hadde 8 i ldl. Pga høyt lipoprotein (a), så har jeg da det arvelige aspektet, så må gå på statiner resten av livet, og har gjort det siden midten av 20åra. Fikk beskjed om at trening og godt kosthold ville ikke hjelpe tilstrekkelig. Er årlig på sykehuset for sjekk, og innom fastlege et par ganger pr år for å sjekke om dose kan justeres. 

Skrevet
Enni skrev (2 minutter siden):

Ved å måle lipoprotein (a) får du svar på om kroppen selv produserer kolesterol. Altså den arvelige faktoren. Da er det bare medisin som hjelper å holde kolesterol nede.

Ldl 4 er jo ikke kjempehøyt.

Ja, stress og dårlig søvn påvirker kolesterol. Man er med utsatt for diabetes, kardiovaskulær sykdom, depresjon og angst om man ikke får reduserte stress og sover dårlig. 

Jeg sover dårlig, hadde høyt stressnivå, var i et psykisk voldelig forhold, og hadde 8 i ldl. Pga høyt lipoprotein (a), så har jeg da det arvelige aspektet, så må gå på statiner resten av livet, og har gjort det siden midten av 20åra. Fikk beskjed om at trening og godt kosthold ville ikke hjelpe tilstrekkelig. Er årlig på sykehuset for sjekk, og innom fastlege et par ganger pr år for å sjekke om dose kan justeres. 

Du hadde 8, hva ligger du på nå? Om du vil svare.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 30, 170 høy og veier 55 kg. Har fått påvist høyt kolesterol. Ldl 4. 

Syns jeg spiser relativt sunt, men trener ikke. Har likevel en aktiv hverdag med barn. Nå skal jeg trene minst 3 ganger i uka. 

Spiser havregryn med melk (ikke sukker) hver dag. 

Til lunsj grovt brød med makrell i tomat, kyllingpålegg. I helga har jeg egg på (egg kuttes nå). 

Middag varierer mer: fiskekaker, lasagne, fiskeboller, laks, pølser, taco, pizza, kylling tandorri, kyllingfilet osv. Alt med grønnsaker ved siden av. Regner med det er her jeg må kun spise fisk eller kylling med grønnsaker, evt. lite av det som er til middag og salat som en hoveddel. Middagen har blitt styrt mye etter hva barna liker. 

Kveldsmat er ofte rester fra middagen (nå framover blir det grovt fullkorn brød eller rundstykker med skinke og grønt). 

Drikker ikke annet enn vann bortsett fra melk til havregryn og har hendt jeg har drukket melk til lunsj. Ellers smoothie innimellom.

Spiser for lite frukt og grønt med tanke på rådene, og skal få i meg mye mer. 

Har spist godteri og chips på lørdagene. Det skal jeg ta bort nå. 

Hva mer bør jeg gjøre? Du som har hatt høyt kolesterol og fått det ned, hva gjorde du anderledes? Hvor lang tid viste det på blodprøvene at det gikk ned? 

Kutt melk og kutt ned på kjøtt, spis mer plantebasert (IKKE ultraprosseserte drittprodukter, REN mat) 

Anonymkode: 05cf3...349

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kutt melk og kutt ned på kjøtt, spis mer plantebasert (IKKE ultraprosseserte drittprodukter, REN mat) 

Dårlig tips, rent kjøttstykke er det sunneste man kan spise. Melk er ikke viktig dog, men bruk andre melkeprodukter. Plantebaserte proteiner er dårlig næring, så har du sprøytemidler..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dårlig tips, rent kjøttstykke er det sunneste man kan spise. Melk er ikke viktig dog, men bruk andre melkeprodukter. Plantebaserte proteiner er dårlig næring, så har du sprøytemidler..

Kilde på at rent kjøtt er det sunneste du kan spise? Melk inneholder mye fett, østrogen og hormoner, det gjør også produkter laget av melk. Plantebaserte proteiner er ikke dårlig næring, dmfeks Quinoa er en fullverdig proteinkilde, det samme med fullkornspasta i kombinasjon med bønner og linser. Ja, du har sprøtemidler, men kuene spiser også mye sprøytet mat, samt de får vaksiner, antibiotika, vitamintilskudd og andre medisner de eventuelt trenger i løpet av livet så jeg ser ikke hvordan det skal være vedre. Mennesker som bor i nærheten av store farmer har feks høyere risiko for kreft. Rødt, bearbeidet kjøtt er også et karsinogen.

Skrevet

Først og fremst ville jeg forsikret meg om at legen din faktisk har greie på dette. Min lege målte høyt kolesterol og ville ha meg rett på medisiner, på et kosthold som besto utelukkende av rene råvarer og svært lite karbohydrat. Årsaken var, ifølge legen, at jeg spiser for mye egg. Jeg har fått med meg at dette med egg og kolesterol er en myte, så jeg oppsøkte en annen lege som jeg vet har satt seg grundig inn i kosthold. Denne legen så på alle verdiene som var målt og var ikke bekymret i det hele tatt. Jeg kunne trygt fortsette å spise lite karbohydrater og naturlig mat.

Hvis legen er bekymret på grunnlag av kolesterolet alene, ville jeg bedt om en ordentlig undersøkelse der de ser om du faktisk har risikofaktorer som begynnende åreforkalkning osv.

Anonymkode: 75a7c...673

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kilde på at rent kjøtt er det sunneste du kan spise? Melk inneholder mye fett, østrogen og hormoner, det gjør også produkter laget av melk. Plantebaserte proteiner er ikke dårlig næring, dmfeks Quinoa er en fullverdig proteinkilde, det samme med fullkornspasta i kombinasjon med bønner og linser. Ja, du har sprøtemidler, men kuene spiser også mye sprøytet mat, samt de får vaksiner, antibiotika, vitamintilskudd og andre medisner de eventuelt trenger i løpet av livet så jeg ser ikke hvordan det skal være vedre. Mennesker som bor i nærheten av store farmer har feks høyere risiko for kreft. Rødt, bearbeidet kjøtt er også et karsinogen.

Du er god på propaganda, fullverdige proteinkilder finnes ikke i planteverden. Belgvekster er heller ikke godt for fordøyelsen.

Tipper du en forskrudd veganer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...