Gå til innhold

Samboere med ulik inntekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboere tjener veldig ulikt, da han tjener dobbelt så mye som meg. 
Vi har hvert vårt barn fra tidligere forhold, bor hos oss 50/50. 
Han er heldig som har mulighet til å gi datteren sin god sum med ukepenger og div innkjøp. 
Jeg har ikke den muligheten dessverre 😔 Det er litt sårt kjenner jeg. 
Hvordan gjør dere det i lik situasjon? 

Anonymkode: 63fc0...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg og samboere tjener veldig ulikt, da han tjener dobbelt så mye som meg. 
Vi har hvert vårt barn fra tidligere forhold, bor hos oss 50/50. 
Han er heldig som har mulighet til å gi datteren sin god sum med ukepenger og div innkjøp. 
Jeg har ikke den muligheten dessverre 😔 Det er litt sårt kjenner jeg. 
Hvordan gjør dere det i lik situasjon? 

Anonymkode: 63fc0...b3a

Jeg er gift med en mann som har et barn fra før. Jeg er så heldig at jeg kan forsørge dem begge. 

Du er desverre samboer med en mann. Menn er grådige og de gir i alle fall ingenting til en annen manns barn. Så da blir det slik dere skal ha det fremover. Mindreverdig personer i HANS hushold. 

Anonymkode: b7973...eb9

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er gift med en mann som har et barn fra før. Jeg er så heldig at jeg kan forsørge dem begge. 

Du er desverre samboer med en mann. Menn er grådige og de gir i alle fall ingenting til en annen manns barn. Så da blir det slik dere skal ha det fremover. Mindreverdig personer i HANS hushold. 

Anonymkode: b7973...eb9

Så fint at du har skaffet deg en ny familie der dine og mine blir behandlet som våre!

Noen menn er grådige.

Noen menn er rausere og ser på dine og mine som familie og strekker seg langt for å likebehandle og inkludere barna.

Dessverre ser ikke samboer til ts at hans gjerrighet går ut over forholdet dem imellom! Det går også ut over forholdet mellom bonusbarna når de behandles så forskjellig.

Ts kan prøve å snakke med samboer og forklare at forskjellen i økonomien dem imellom føles sårt.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble enige om ca beløp til julegaver, bursdagsgaver osv. Og har i over 20 år levd som en helt vanlig familie. Ikke noe stort skille på mine og dine penger, og heller ikke på hans og mitt barn. Han tjener mer enn meg, og har dyrere bil, bruker mye penger på hobby, betaler mer regninger enn meg osv. Men jeg har en svært raus mann, så vi har aldri kranglet om penger.

Anonymkode: bbddc...10f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor lenge dere har vært sammen da.. men jeg synes at han burde betalt mer, ikke på eventuelle lån men forbruk som strøm, dagligvarer, eventuelle ferier og generelt ting dere trenger felles. Hvis han tjener 50% mer enn deg synes jeg han burde betalt 75%. Da sitter han fremdeles igjen med mer inntekt enn deg, dere betaler likt på lån som vil ha betydning ved et eventuelt brudd.

Min samboer tjente også 50% mer enn meg en periode. Jeg fikk det til å gå rundt sånn akkurat, nå tjener vi likt/jeg kan tjene mer og dette tror jeg han synes er vanskelig. Men jeg har nådd min maks med mindre jeg går privat, mens hans lønn kan øke så lenge han lever. Så til syvende og sist vil han tjene mer, og da må han forvente å legge mer penger i felleskassa,

Anonymkode: 35c3e...034

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt fra hverandre. Da vil ikke ditt barn trenge å kjenne på forskjellsbehandlingen og få mindreverdighetskomplekser.

Hvis ikke samboeren din ser at det han gjør blir feil, så er dere feil for hverandre.

Anonymkode: bb689...b22

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man bo sammen, skal barna behandles likt. Det gjelder og lommepenger og gaver. Så enten får din samboer, betale så ditt barn får det samme. Ellers får dere flytte fra hverandre. 

Anonymkode: b6be0...1e5

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn under samme tak skal behandles likt. Hvis han skal holde standarden så høyt på hans biologiske barn, bør han gjøre det eller hjelpe med det samme på dine. Det handler om barn, og barn under samme tak har ikke godt av å føle på forskjellsbehandling. Dette synes jeg er veldig korttenkt av ham.

Anonymkode: 6ea6c...b91

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal gjøre forskjell på barn, så enten får de likt, eller du får flytte ut og bo alene. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneguiden-logikk:


Mann tjener mer? Kvinne skal bidra etter evne 🤩

Kvinne tjener mer? Mann skal bidra med minst 50% 🤑

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er ikke grådige. De har det i seg å forsørge familien sin. Fatter ikke hvorfor par som bor sammen har alt felles om det er utgifter eller inntekter. Barn som bor sammen bør også få de samme godene. 

Anonymkode: 60358...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alt vært felles nesten hele tiden, da vi tidlig, selv uten barn, ville det skulle være likt. Startet alt da han var ferdig studert og ville bo bedre og reise mer, og ville ha meg med på det. 

Forskjellene har vært store begge veier, og vi har veldig likt syn på forbruk og sparing, så det har aldri vært kilde til konflikt. Tidlig i forholdet regulerte vi skjevdeling ved brudd i samboerkontrakt, så ektepakt. 

Anonymkode: 7299e...25c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprut skrev (4 minutter siden):

Kvinneguiden-logikk:


Mann tjener mer? Kvinne skal bidra etter evne 🤩

Kvinne tjener mer? Mann skal bidra med minst 50% 🤑

Kvinneguide-logikk for enslige menn på kvinneforum;

Alle kvinner er forferdelige mennesker som grabber til seg alt de kan fra menn. 

Anonymkode: 7299e...25c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville prøvd å bli enige om en sum som er ukelønn, og ikke forskjellsbehandle sånn. Hadde også tatt opp dette med fordeling av utgifter. 
 

Min samboer tjener også dobbelt av meg. Vi har hele tiden betalt etter evne. Han betaler mer på våre felles utgifter enn det jeg gjør. Vi har ett særkullsbarn (mitt) og et felles barn. Likevel er det våre barn, og de blir behandlet helt likt.

Vokst opp i et hjem med biologisk søsken og halvsøsken. Det har hele tiden vært stor forskjellsbehandling. Unner ikke mine barn dette. Ei heller min samboer som har sett helt tydelig hvor stor forskjellsbehandlingen er. 

Anonymkode: ef4ee...328

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tjener jeg mest, jeg og mannen betaler inn likt på en konto alle regninger trekkes fra. Jeg betaler mer på mat enn han. De to barna behandles likt, ett av dem er hans. De får ukepenger etter å ha gjort alle sine oppgaver. Vi betaler for en hver.

Anonymkode: dfe6e...d6f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er gift med en mann som har et barn fra før. Jeg er så heldig at jeg kan forsørge dem begge. 

Du er desverre samboer med en mann. Menn er grådige og de gir i alle fall ingenting til en annen manns barn. Så da blir det slik dere skal ha det fremover. Mindreverdig personer i HANS hushold. 

Anonymkode: b7973...eb9

Dette gjelder absolutt ikke alle menn!

Min mann kom inn i livet vårt når min var 7 år, og fra dag én så inkluderte han barnet og behandler henne som sin egen. Vi har helt felles økonomi, og han betaler for henne, kjøper ting osv. 

Han tjener det dobbelte av meg, og han gjør det med glede, han sier at hun var en del av pakken med meg. Han har virkelig tatt i mot henne på alle mulige og behandlere henne som sin egen. Han er mye mer far for henne, enn faren.

Anonymkode: 8ea1f...910

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette gjelder absolutt ikke alle menn!

Min mann kom inn i livet vårt når min var 7 år, og fra dag én så inkluderte han barnet og behandler henne som sin egen. Vi har helt felles økonomi, og han betaler for henne, kjøper ting osv. 

Han tjener det dobbelte av meg, og han gjør det med glede, han sier at hun var en del av pakken med meg. Han har virkelig tatt i mot henne på alle mulige og behandlere henne som sin egen. Han er mye mer far for henne, enn faren.

Anonymkode: 8ea1f...910

Og din mann har i tillegg en datter på ca samme alder fra før også? 

 

Anonymkode: 06c8b...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det øyeblikket man har et forhold hvor man bor sammen så bør man ha fellesøkonomi. Da er man et team og jobber sammen. Jeg hadde aldri akseptert at den ene part må leve annerledes enn den andre fordi man ikke har lik økonomi. I et ytterste konsekvens kunne det jo være at samboeren din og barnet hans spiser biff til middag mens du og ditt barn bare har råd til havregrøt, eller at dere skal ut og kjøpe vinterjakker til barna deres og dere går først innom én butikk og kjøper en dyr merkejakke til hans barn og går så til en billig kjedebutikk og kjøper jakke til din. Om den som tjener mest ikke ønsker å dele på pengene sine så ville jeg bare sagt at da kan vi ikke bo sammen. 

Anonymkode: b9caf...8e4

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og din mann har i tillegg en datter på ca samme alder fra før også? 

 

Anonymkode: 06c8b...e95

Nei, han har ikke barn i fra før.

Anonymkode: 8ea1f...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi og skiller ikke mellom mine/dine og våre barn. Barna behandles likt uavhengig av foreldrenes inntekt og eierforhold. Vi sitter begge igjen med samme sum på brukskontoen hver måned. Barna har fått månedspenger etter alder. Resten av vår inntekt fordeles på følgende kontoer: regningskonto, Feriekonto, sparekonto og begge har hver vår fondsparing. De siste årene er det jeg som har tjent best. Jeg jobber også mest. Mannen tar seg i større grad av husarbeidet i og med at han er mer hjemme. 

Anonymkode: 3aae9...74b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...